" وب ۲ " چیست؟استفاده از اینترنت مدتهاست وارد مرحله جدیدی شده و دیگر محدود به دسترسی یک سویه کاربران به اطلاعات نیست.امروزه اغلب کسانی که از اینترنت استفاده میکنند با شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک یا مایاسپیس آشنا هستند، سایت حراج اینترنتی ایبی را میشناسند، نام فروشگاه عظیم آمازون را شنیدهاند و اگر نه هر روز، گهگاه سری به وبلاگها میزنند.همه اینها نمونههایی از امکانات نسل تازه اینترنت یا " وب ۲ " تلقی میشوند. " وب ۲ " در واقع پدیدهای است که در نحوه استفاده از فناوری و طراحی سایتها در اینترنت رایج شده است.سایتها یا خدمات اینترنتی که امکان تبادل اطلاعات را بین کاربران فراهم میکنند، یا به آنها اجازه تولید یا دستکاری در اطلاعات را میدهند، معمولا " وب ۲ " تلقی میشوند. البته این مفهوم یا پدیده به مرور و حتی از همان ابتدای به وجود آمدن اینترنت وجود داشته ولی اینک به شدت فراگیر شده است.مطالعات تازه نشان میدهد شرکتهای بزرگی چون جنرال موتورز و مکدونالدز نه تنها قصد دارند در این زمینه سرمایهگذاری کنند، بلکه در حال حاضر نیز بسیاری از امکانات " وب ۲ " ، نظیر وبلاگ، آراساس، پادکست و شبکههای اجتماعی را به کار گرفتهاند. برآورد شده که ۵۶ درصد دیگر از شرکتهای آمریکای شمالی و اروپا " وب ۲ " را اولویت سال ۲۰۰۸ خود تلقی میکنند.از میان امکانات مختلف " وب ۲ " ، نظیر وبلاگ، مشآپها(mash ups) ، پادکست، RSS، شبکههای اجتماعی، ویجتها(widgets) و ویکیها (wikis)، شبکههای اجتماعی بیشترین جذابیت را برای سرمایهگذاران دارند.با این حال یکی از مهمترین چالشها، تبدیل میلیونها بازدید از این سایتها به پول است.حتی سایت پرطرفداری چون فیسبوک(Face book) نیز تاکنون در زمینه جذب آگهی و کسب درآمد چندان موفق نبوده است.با این وجود برخی از کارشناسان پیشبینی میکنند با فراگیر شدن این گونه امکانات و تعبیه آنها در سایتها، تب سرمایهگذاری در این زمینه فروکش خواهد خواهد کرد
۲.۰۲.۱۳۸۸
وب ۲ " چیست؟
" وب ۲ " چیست؟استفاده از اینترنت مدتهاست وارد مرحله جدیدی شده و دیگر محدود به دسترسی یک سویه کاربران به اطلاعات نیست.امروزه اغلب کسانی که از اینترنت استفاده میکنند با شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک یا مایاسپیس آشنا هستند، سایت حراج اینترنتی ایبی را میشناسند، نام فروشگاه عظیم آمازون را شنیدهاند و اگر نه هر روز، گهگاه سری به وبلاگها میزنند.همه اینها نمونههایی از امکانات نسل تازه اینترنت یا " وب ۲ " تلقی میشوند. " وب ۲ " در واقع پدیدهای است که در نحوه استفاده از فناوری و طراحی سایتها در اینترنت رایج شده است.سایتها یا خدمات اینترنتی که امکان تبادل اطلاعات را بین کاربران فراهم میکنند، یا به آنها اجازه تولید یا دستکاری در اطلاعات را میدهند، معمولا " وب ۲ " تلقی میشوند. البته این مفهوم یا پدیده به مرور و حتی از همان ابتدای به وجود آمدن اینترنت وجود داشته ولی اینک به شدت فراگیر شده است.مطالعات تازه نشان میدهد شرکتهای بزرگی چون جنرال موتورز و مکدونالدز نه تنها قصد دارند در این زمینه سرمایهگذاری کنند، بلکه در حال حاضر نیز بسیاری از امکانات " وب ۲ " ، نظیر وبلاگ، آراساس، پادکست و شبکههای اجتماعی را به کار گرفتهاند. برآورد شده که ۵۶ درصد دیگر از شرکتهای آمریکای شمالی و اروپا " وب ۲ " را اولویت سال ۲۰۰۸ خود تلقی میکنند.از میان امکانات مختلف " وب ۲ " ، نظیر وبلاگ، مشآپها(mash ups) ، پادکست، RSS، شبکههای اجتماعی، ویجتها(widgets) و ویکیها (wikis)، شبکههای اجتماعی بیشترین جذابیت را برای سرمایهگذاران دارند.با این حال یکی از مهمترین چالشها، تبدیل میلیونها بازدید از این سایتها به پول است.حتی سایت پرطرفداری چون فیسبوک(Face book) نیز تاکنون در زمینه جذب آگهی و کسب درآمد چندان موفق نبوده است.با این وجود برخی از کارشناسان پیشبینی میکنند با فراگیر شدن این گونه امکانات و تعبیه آنها در سایتها، تب سرمایهگذاری در این زمینه فروکش خواهد خواهد کرد
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر