۲.۰۴.۱۳۸۸

كودكان در اینترنت چه می‌آموزند؟

برای تعداد زیادی از كودكان مشكل است كه تجارب مثبت خود را در هنگام استفاده از اینترنت بیان كنند، شاید به این دلیل كه اینترنت قسمت اصلی از زندگی روزانه آنها شده بود. تقریباً ۵۰ درصد از كودكان مورد سوال، به طور روزانه از اینترنت استفاده می كردند. بعضی كودكان جهت پاسخگویی به سوالات این قسمت پرسشنامه، داستانها یا تصاویر مضحك و خنده دار را توضیح می دادند. از موارد دیگری كه كودكان در مورد فرصتهای خوشایند و دلپذیر كه توسط اینترنت برای آنها فراهم شده ذكر كردند شامل جستجوی اطلاعات راجع به سرگرمیها و علائق آنها، ارتباط با دوستان و آشنا شدن با اشخاص جدید بود. اگر چه بیشتر كودكان اینترنت را به این علت دوست دارند كه سرگرم كننده است. خصوصاً به علت بازیهای كامپیوتری كه آنها می توانند بوسیله آنها سرگرم شوند.
یافتن اطلاعات برای مدرسه نیز به عنوان یك تجربه مثبت ذكر شد. جهت بررسی و مطالعه تجارب منفی كودكان از اینترنت، از كودكان خواسته شد تا بعضی چیزهایی كه در هنگام استفاده از اینترنت برای آنها ایجاد مزاحمت و اغتشاش می كنند را بنویسند. كودكان اغلب این نوع اطلاعات را به شما نمی دهند زیرا می ترسند این اطلاعات به گوش والدین یا دبیران آنها برسد، بنابراین ما تاكید كردیم كه اطلاعاتی كه شما به ما می دهید كاملاً محرمانه است.در ۱۹۹۹ ، ۷/۲۴ درصد از كودكان مورد مطالعه، هنگام استفاده از اینترنت با موارد ناراحت كننده، ناخوشایند و اضطراب آور روبرو می شدند. اما این رقم در سالهای بعد افزیش یافت، بطوریكه در سال ۲۰۰۴ به ۵۰ درصد رسید. تجارب منفی و ناخوشایندی كه كودكان به آن اشاره كردند مواردی بود از قبیل: عكسها و نوشته های نامناسب،ترس و وحشت، ویروسها، تهدید توسط افراد شناخته و تهدید توسط افراد ناشناس. Valkenburg و Soeters سه خطر را در هنگام استفاده از اینترنت مطرح كردند: در معرض موارد نامناسب قرار گفتن، آزارهایی كه به هنگام كار با اینترنت با آن مواجه بودند و فشارهایی كه متعاقب آن گریبانگیر كودكان می شود. در ،۱۹۹۹ یكی از تجارب ناخوشایندی كه كودكان ذكر كردند این بود كه در حین استفاده از اینترنت ناگهان با یك ویروس برخورد می كردند كه به دنبال آن تصاویر نامناسب ظاهر می شود. آزارهای اینترنتی توسط ۵/۲ درصد از كودكان گزارش شد.
به طور قابل ملاحظه، هیچ كدام از بچه ها آزارهایی كه بعد از استفاده از اینترنت ممكن بود گریبانگیر آنها شود را گزارش نكردند. ویروس می تواند به میزان زیادی ناخوشایند باشد. اگرچه ویروسها نامرتبط با سه خطر ذكر شده در بالا هستند، اما دریافتیم كه كودكان نه تنها به وسیله خود ویروس اذیت می شوند، بلكه آنها همچنین از سرزنشها و انتقادهایی كه والدین و مربیان به علت آسیبها و خسارتهای ایجاد شده توسط آنها ایجاد می شوند، هراسانند. چون احتمال می دهند كه از استفاده از اینترنت منع شوند. نتایج نشان داد كه كودكان در سال ۲۰۰۴ نسبت به سال ۱۹۹۹ بیشتر در معرض موارد نامناسب قرار گرفتند. تقریباً ۸۰ درصد كودكان در مورد تجارب منفی خود با دیگران صحبت می كنند اگر چه انتظار می رود كه این افراد مربی یا والدین باشند اما ۴۵ درصد كودكان تجارب منفی خود را با دوستان خود در میان می گذارند. تفاوت سن و جنس در تجارب منفی كودكان برای استفاده از اینترنت دخترها بیشتر از پسرها تجربیات ناخوشایند اینترنتی را گزارش می كنند. بیشتر آنها در معرض قرار گرفتن تصاویر نا مناسب را به عنوان یك مسأله آزاردهنده نام می برند.دختران بزرگتر اغلب بیشتر از جوانترها و پسران تهدید می شوند. توضیح این موضوع می تواند این حقیقت باشد كه دختران بزرگتر بیشتر از پسران و دختران جوانتر از طریق اینترنت ارتباط برقرار می كنند.
توضیح دیگر اینكه دختران اغلب بیشتر از پسران ترس را تجربه می كنند. همواره امنیت كودكان روی اینترنت از زمانیكه كودكان شروع به استفاده از اینترنت كردند به موضوعی قابل بحث تبدیل شده است،. حفاظت از كودكان به طور مثال از طریق Childrenشs Safety Foundation در هلند،Protection Act the Childrenشs Online و Cyber Angels در آمریكا ارائه می شود. علاوه بر این مؤسسات، نرم افزارهای فیلتر سایتهای خلاف نیز به تعداد زیادی در دسترس هستند كه توسط تهیه كنندگان اینترنت (كسانی كه قول می دهند كه محیط امنی برای كودكان فراهم كنند) تهیه می شوند. بیشتر افراد معتقدند كه استفاده از اینترنت می تواند یك تجربه تربیتی و فرهنگی برای كودكان باشد، اما همچنین اینترنت می تواند یك مكان بسیار خطرناكی نیز باشد. والدین ، این مطلب را می دانند، درنتیجه نرم افزارهای فیلتر را روی كامپیوترها نصب می كنند یا اینكه كامپیوتر را در اتاق نشیمن قرار می دهند تا آنها بتوانند كنترل نزدیكی روی كودكان، در حین استفاده از اینترنت داشته باشند. با وجود این همه تلاش، ۵۰ درصد از كودكان مصاحبه شونده هنوز در هنگام استفاده از اینترنت، در معرض عوامل ناخوشایند و اضطراب آور قرار دارند.چگونه این مسأله احتمال دارد؟
به كودكان باید آموزش دهند كه هرگز اطلاعات شخصی خود را به افرادی كه در اتاقهای گفتگو ملاقات می كنند ندهند. كودكان معتقدند كه شخصی كه بیشتر از دو بار در اتاقهای گفتگو با آنها ملاقات می كند، یك آشنا به حساب می آید. در نتیجه این قابل قبول است كه آنها اطلاعات شخصی خود را به آنها بدهند. موقعی كه از خانواده ها سؤال می شود كه آیا آنها در مورد اطلاعات مضری كه كودك حین استفاده از اینترنت با آنها روبرو می شود آگاهند، تقریباً همه آنها جواب مثبت می دهند.اگر چه نرم افزارهای فیلتر محتوا در دسترس قرار دارند، تأثیر آنها قابل بحث است. كودكانی كه ترفندهای استفاده از كامپیوتر را خوب می دانند، می دانند چگونه این فیلترها را دور بزنند و از كنار آن بگذرند. در واقع آنها با جنبه های منفی اینترنت دیر یا زود روبرو خواهند شد. علاوه بر آن خانواده ها، به شدت معتقدند كه اینترنت یك ابزار آموزشی مؤثر است. نه تنها اینترنت یك منبع اصلی برای مدرسه است، بلكه موادی كه در اینترنت یافت می شود، كودكان را در روشهای دیگری آموزش می دهد. برای مثال اینترنت ایجاد دوستی ها و نفرتها و دانش در مورد موضوعات حساس را فراهم می كند.
اینترنت امروزه تبدیل به تفریحگاه كودكان شده است. تعداد زیادی از كودكان به اینترنت دسترسی دارند.كه این به عقیده ما چیز خوبی است. اگر چه این دلیلی است برای نگرانی در مورد افزایش شمار كودكانی كه در معرض تجارب منفی اینترنت قرار می گیرند. در چهار سال آینده كمیسیون اروپا ۴۵ میلیون دلار در همكاری با بیست و پنج كشور عضو، جهت افزایش خطراتی كه بوسیله اینترنت ایجاد می شود، هزینه كرد. پیشنهاد آخر مجلس اروپا این است كه همه وب سایت هایی كه مختص كودكان است، لازم است به جای پسوند com .دارای پسوند kid .باشد مجلس امیدوار است كه از این طریق بتواند از كودكان حمایت كند. باید امیدوار باشیم كه بیشتر بودجه صرف كمك به شركتهای نرم افزار، جهت گسترش یا بهبود نرم افزارهای فیلتر جهت حفاظت كودكان از خطر اینترنت نشود، بلكه ما امیدواریم كه بخش وسیعی از این بودجه صرف برنامه های آموزشی و تعاون و همكاری بین دولت و دیگر آژانسهای عضو اتحادیه اروپا جهت امنیت كودكان روی اینترنت شود. اگر چه، مهمترین چیز در آینده این است كه ما تحقیقات خود را در مورد تجارب و رفتار كودكان روی وب ادامه دهیم. تحقیقات به ما كمك خواهد كرد كه اینترنت را به مكان امنی برای كودكان تبدیل كنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif