۹.۰۵.۱۳۸۹

یاهو از نگاهی دیگر

اكنون میلیاردها بیننده رقابت های جام جهانی آلمان، از طریق سایت مشهور یاهو http://fifaworldcup.yahoo.com، كه پورتال رسمی بازی ها به شمار می آید این رقابت ها را در سرزمین دیجیتالی اینترنت دنبال می كنند. همه كاربران وب حداقل یك بار به این سایت مراجعه كرده اند. میلیون ها كاربر اینترنت، قرارگاه دیجیتالی شان در وب، مسنجر یاهو (messenger.yahoo.com) است. روزانه صدها میلیون email از طریق یاهو، در جامعه یك میلیاردی كاربران اینترنت مبادله می شود. یاهو تا پایان سال ۲۰۰۵ میلادی، قریب به ۱۰۰ بخش كاربردی و جذاب را برای كاربران خود مهیا كرده است كه شاید شما خواننده عزیز تنها با چند بخش از این یكصد بخش آشنا باشید. مدیریت فراگیر و كسب و كاری متنوع و مخاطب مدار در كارآفرینی دیجیتالی یاهو حاكم است. تجربه اندوزی از موفقیت های بزرگان صنعت دیجیتال، حداقل كاری است كه فعالان این صنعت در كشور می توانند انجام دهند. دكتر فرزاد ناظم مدیر فنی پورتال یاهو، از بزرگان صنعت آی تی ایران، سال ها است كه در راس یاهو قرار دارد.
همه چیز به ژانویه ۱۹۹۴ میلادی باز می گردد؛ وقتی كه جری یانگ و دیوید فیلو، دو دانشجوی فوق لیسانس مهندسی الكترونیك دانشگاه استانفورد آمریكا و عضو كنونی باشگاه میلیاردرهای جهان، تصمیم گرفتند یك دایركتوری الكترونیكی متشكل از هزاران وب سایت را در كنار یك موتور جست و جوی كوچك طراحی و راه اندازی كنند. این دایركتوری كه اكنون میلیون ها وب سایت را طبقه بندی كرده است، د ر نشانی http://directory.yahoo.com قرار دارد. آنها توانستند در زمانی كه اینترنت در اكثر نقاط جهان، به عنوان یك پدیده اطلاع رسانی و ارتباطی نوین و نوظهور در حوزه رسانه ها مطرح شده بود، پورتال خود را كه نام Yahoo به آن نهاده بودند، بارگذاری كنند. در فوریه ۱۹۹۴ یاهو با ۱۰۰ صفحه وبی كه برای آن طراحی شده بود، به یكصد هزار كاربر (Unique Visitor) سرویس داد. در این زمان كمتر دایركتوری های وبی گسترده و موتورهای جست و جوی قوی و چند منظوره در اختیار كاربران وب قرار داشت. حتی در این زمان، غول جست و جوی اینترنتی یعنی گوگل متولد نشده بود. اكنون كه بیش از ۱۲ سال از آن روز می گذرد، یاهو از صدها هزار صفحه وب استاتیك و دینامیك برخوردار شده است كه حوزه های مختلف كاری از خرید و فروش البسه تا آموزش دوره های MBA و بخش های مشاوره ای پزشكی و كودكان و امثالهم را شامل می شود. اكنون بیش از ۱۰ هزار كارمند در نمایندگی های یاهو در سراسر جهان در به روز رسانی و مدیریت امپراتوری یاهو، فعالیت می كنند. در ماه مارس ۲۰۰۳ میلادی، ۲۳۲ میلیون نفر از پایگاه استفاده كردند كه این رقم در سال ۲۰۰۶ ، به ۳۴۵ میلیون نفر رسید. ۳ نسخه زبانی ساده ای كه در سال ،۱۹۹۵ برای كاربران این سایت راه اندازی شد، امروزه به ۱۳ زبان زنده دنیا (غیر از فارسی )، افزایش یافته است. تقریباً هر كاربر اینترنت در اقصی نقاط جهان، حداقل برای یك بار به این پایگاه مراجعه كرده و از بخشی از سرویس های رایگان و یا حتی پولی آن بهره مند شده است. سایت یاهو كه در مارس ۱۹۹۵ توسط Yahoo Inc. عمومی شد، در اواخر قرن بیستم با سمبل YHOO به بورس نزدك (NAZDAQ) وارد شد و اكنون ده ها هزار نفر سهامدار این شركت رسانه ای- اینترنتی مشهور هستند. یاهو به دلیل ارائه حجم وسیعی از امكانات الكترونیكی و خلق نوآورانه سیستم های اطلاع رسانی، ارتباطی و تعاملی متنوع در اینترنت، بارها توسط مراكز بین المللی فعال در امور رسانه ها، به عنوان سایت برتر وب شناخته شده است. یاهو با ۲/۵ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۰۶ ، چهارصد و دوازدهمین شركت موفق آمریكا از نگاه فورچون پانصد (fortune۵۰۰.com) معرفی شده است. در حالی كه این رتبه برای سایت خرده فروشی ebay.com با ۱۵۰ میلیون مشتری ثبت شده، ۴۵۲ بوده است. اكنون، در اكثر بخش های یاهو، شاهد تبیین یك الگو و چارچوب واحدی برای كم حجم بودن صفحات و ساده سازی در عین زیبا گرایی مطالب پایگاه هستیم. یاهو با آنكه در سال های اخیر، موضوعات و مفاد بخش های متنوعش افزایش یافته است، اما همواره با استفاده از hyperlink، دنیای مجازی خود را در دسترس كاربر قرار می دهد. بیش از ۷۰ لینك در ایندكس یاهو ارائه شده است كه مخاطب را در سریع ترین زمان به بخش مورد علاقه اش رهنمون می كند. آخرین برنامه های فناوری یاهو را در نشانی http://next.yahoo.com مشاهده كنید. ضمناً هنوز به فارسی كتاب جامعی در مورد امكانات یاهو منتشر نشده است. نوآوری های یاهو بهترین دلیل برای اهمیت استفاده جهانی از پورتال یاهو در اقصی نقاط جهان است. فهرست یكصد بخش كاربردی یاهو مستقیماً از نشانی :
http://docs.yahoo.com/docs/family/more/ قابل پیگیری است. بازی (games.yahoo.com)، پاسخ به سئوالات كاربران (ask.yahoo.com)، گروه سازی (groups.yahoo.com)، اخبار (news.yahoo.com) و بخش كودكان http://yahooligans.yahoo.com و در نهایت، اوركات یاهو یا (http://۳۶۰.yahoo.com)۳۶۰ ، از جمله سرویس های محبوب یاهو تلقی می شود. یاهو اكنون امكان شخصی سازی ایندكس خود را مثل بسیاری از پورتال های وب، برای مخاطبان خود فراهم كرده است. در نشانی www.yahoo.com/r/hz، در این باره توضیحاتی ارائه شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif