۹.۰۵.۱۳۸۹

خطرات آن لاین بودن

با توسعه اینترنت و رشد روزافزون آن، همواره بحث بر سر این كه چگونه می توان امنیت كودكان و افرادی را كه به اصطلاح خیر و شر خود را تشخیص نمی دهند، تأمین كرد. دسترسی آزاد به اطلاعات، خطرات بر خط بودن، اتاق های گفت وگو، پست الكترونیك غیر قابل كنترل، گروه های اینترنتی و... ده ها و ده ها پدیده نوظهور دیگر، ضرورت توجه جدی به امنیت كودكان در هنگام كار با تارنمای جهانی را اجتناب ناپذیر می كند. اكنون گروه های گوناگون در سراسر جهان بر روی این موضوع كار می كنند و نتایج پژوهش های خود را در اختیار دیگران قرار می دهند. آنچه در پی می آید مطلبی است كه از سایت دانشكده حقوق مجازی و اینترنتی آسیایی انتخاب شده است. دلیل انتخاب مطالب از روی این سایت، نزدیكی و همخوانی زیاد در محتوای علمی این سایت با فرهنگ كشورمان دارد. این مطلب را می خوانید.
كودكان در هنگام برخط (آن لاین) بودن، با خطرات گوناگونی مواجهند. برخی از این خطرات چنین اند:
قرار گرفتن در معرض منابع غیرمناسب
(جنسی، نفرت انگیز یا خشونت آمیز)
با توجه به دسترسی آزاد به اطلاعات اینترنتی، خطر حادی كه كودكان ممكن است با آن مواجه گردند، منابع غیرمناسبی است كه اغلب جنسی، نفرت انگیز یا خشونت آمیز بوده و عامل اصلی ترغیب آنان به انجام فعالیت های خطرناك یا غیرقانونی به شمار می آید.
پرداختن به بازی های قمار و رفتارهای نامناسب
به رغم غیرقانونی بودن، سایت های قماربازی آن لاین، اینترنت را تسخیر كرده اند. مشاهده یا مشاركت در هر نوع فعالیتی در سایت های ویژه قمار بازی برای كودكان نامناسب است. شرط لازم برای ورود به اغلب سایت های قماربازی آن لاین، این است كه شخص از كارت اعتباری برخوردار باشد. از این رو، این روند تهدید بالقوه ای برای رفاه مالی خانواده ها نیز محسوب می شود.(این پدیده هنوز در ایران همه گیر نشده است. )
مواد مخدر، الكل، سیگار و خطرات دیگر
برخی از سایت ها و گروه های خبری به تشویق و تبلیغ استفاده از مواد مخدر، سیگار یا الكل مبادرت می كنند. برخی دیگر نیز طریقه ساخت بمب و یا بارگذاری كیت های كشت ویروس را آموزش می دهند.
●زیان جانی
بعضی افراد بزرگسال منحرف از پست الكترونیك و اتاق های گفت وگو(چت) به منظور جلب اعتماد كودكان و ترغیب آنان به شركت در جلسات رودررو استفاده می كنند. با جلب اعتماد، اعتماد كودك و ترتیب دادن جلسه ملاقات، كودك با خطر بحرانی تحلیل جسمی و وحشت روانشناختی دائمی روبه رو می شود.
●پیغام های آزاردهنده
در چنین وضعیتی، ممكن است كودكان با برخی پیام های الكترونیك مواجه شوند كه آزار دهنده یا خصمانه باشد. اطلاعات ارسال شده در این پیام ها می تواند تأثیرات منفی روانشناختی بر روی كودكان برجای گذارد.
●معضلات حقوقی و مالی
خطر دیگری وجود دارد مبنی بر دسترسی كودكان به شماره كارت اعتباری والدین یا ارتكاب به جرم اینترنتی كه به نوبه خود با پیامدهای نامشروع و عواقب مالی همراه است. صرف نظر از مقولات قانونی، باید etiquette (اجتناب از گستاخی و بی پروایی كودكان در زمان اتصال به اینترنت) به آنان آموزش داده شود.
●تجاوز به حریم خصوصی
حفاظت از حریم خصوصی كودكان، امری حیاتی است و چنین حریمی در اینترنت با درجه آسیب پذیری بالایی روبه رو است. هیچ فردی، مگر با كسب اجازه از اولیا و سرپرست كودكان، حق سركشی به اطلاعات شخصی آنان را ندارد. چنین اطلاعاتی دربرگیرنده نام، سن، تاریخ تولد، نام مدرسه، اطلاعات خانوادگی، اطلاعاتی در خصوص دوستان، اماكن مورد علاقه، علایق و سرگرمی های كودكانه است. افشا ساختن و علنی كردن چنین اطلاعاتی در اینترنت كودك را در معرض تهدیدات حاد قرار خواهد داد.
●تحلیل استعدادهای نهفته كودك
حادترین خطر در میان سایر خطرات، این است كه كودك برای ساعات نامحدودی به صورت آن لاین به شبكه اینترنت متصل باشد كه این خود به از میان رفتن زمان با ارزشی منجر می گردد كه كودك می توانست از آن در راستای اهداف سازنده، استفاده كند. چنانچه كودك استفاده مناسبی از زمان آزاد خود به عمل نیاورد، رشد و پرورش وی تا حد زیادی با مخاطره روبرو می شود.
●دلایلی برای نگرانی
والدین باید به نظارت دقیق كودكان خود كه بی محابا از اینترنت به صورت آن لاین استفاده می كنند، مبادرت ورزند. از آنجایی كه والدین بهتر از هركسی با خصوصیات اخلاقی و روحیات شخصی كودكان خود آشنایی دارند، از این رو ملزم به رفتار مطابق احساسات غریزی آنان هستند، به گونه ای كه احساسات آنان را جریحه دار نكنند.
●تغییر دادن صفحات اینترنتی
اگر كودك شما به سرعت صفحات اینترنتی را تغییر می دهد یا به هنگام ورود شما به اتاق، مانیتور كامپیوتر را خاموش می كند، احتمالاً در حال مشاهده تصویر یا مطلبی است كه تمایل ندارد شما از آن آگاهی یابید. در این زمان شما باید در كمال خونسردی از او بخواهید تا شما را در تماشای مانیتور كامپیوتر شریك كند. در این صورت پس از تماشای صفحه مانیتور اگر چنانچه با محتوی و مضمون نامناسبی در آن برخورد كردید، ملزم هستید كاملاً مودبانه وی را از ادامه این عمل بازدارید.
هیچ گاه بدون اینكه از قبل از كودك خود به صورت مؤدبانه درخواست منع تماشای صفحات نامناسب اینترنتی را داشته باشید، وی را سرزنش نكنید.
●تماس های تلفنی
اگر كودك شما به طور ناگهانی تماس های تلفنی از افراد غریبه یا حتی از سایر كودكان دریافت كرد، در این صورت شما با مشكلی جدی مواجه شده اید. با نصب یك كالر آی دی(نمایشگر شماره تلفن) بر روی دستگاه تلفن، تماس های تلفنی كودك خود را شناسایی كرده و از وی بخواهید در این خصوص به شما توضیح دهد. اگر كودك شما در نیمه های شب از جا برخاسته و پشت كامپیوتر قرار گیرد، ممكن است در حال چت كردن باشد و این در حالی است كه اقدام كودك به انجام چنین فعالیت هایی(چت و استفاده از كامپیوتر)، باید در زمان ها و مكان هایی صورت پذیرد كه كاملاً تحت نظارت و كنترل شما باشد. استفاده افراطی كودكان یا نوجوانان از خدمات آن لاین اینترنتی بویژه در نیمه های شب، می تواند دلیلی موجه برای نگرانی والدین باشد.
●خوشبختی
اگر كودك شما هدایا یا پول توجیه ناپذیری دریافت كرده یا لباس نامتعارفی به تن كرده باشد، این روند نیز امری نگران كننده است. افرادی كه اغلب به دنبال آزار و سوءاستفاده جنسی از كودكان هستند، با صرف مبالغ هنگفت برای برقراری رابطه دوستی با كودكان و جلب اعتماد و اطمینان آنان مبادرت می كنند.
●عوارض ترك و اجتناب از كاربرد اینترنت
اگر متوجه شوید كه كودك شما به مدت طولانی از دوستان و خانواده خود، بویژه پس از استفاده از اینترنت منزوی گردیده، از این رو شما باید نگران و مراقب وی باشید. شاهدبازان و دیگر افراد متجاوز كه كودكان را هدف قرار می دهند، به شدت به دنبال ایجاد اختلاف و شكاف میان كودكان و حامیان آنان (والدین یا پرستاران) هستند. بزرگترین شكاف میان كودكان و خانواده ، با برقراری رابطه آنان با افراد متجاوز بروز می كند.
●دیدار با دوستان
اگر احساس می كنید كه كارهای كودك شما غیرعادی شده و با دوستانش قطع ارتباط كرده است، در این هنگام سعی كنید با دوستانش صحبت كرده و علت را جویا شوید. لازم به ذكر است كه در انجام این عمل بیش از حد دخالت و زیاده روی نكنید. همچنین اگر هدف از دیدار دوستان كودك شما با وی مشاهده منابع نامناسب اینترنتی است، در این صورت نگران و مراقب باشید. با این وجود، شما باید به حریم خصوصی كودك خود احترام گذارده و در كنترل و اداره هر موقعیتی، مبادی آداب باشید.
علائم و نشانه های بسیاری وجود دارد كه شما به عنوان والدین باید از آنها آگاه باشید. هیجانی شدن و تهمت زدن به رفع مشكل كمكی نخواهد كرد. به عنوان سرپرست كودك، وظیفه شماست كه خونسردی خود را حفظ كرده و درصدد شناسایی مشكل برآمده و راه حلی نیز برای حل آن بیابید. مطالب یا موارد تحریك كننده احساسات جنسی كودكان یا هرگونه فعالیت های نامشروع كه به نحوی سلامت جسمی و روانی كودك شما را تهدید می كند، به پلیس گزارش دهید.
●توصیه هایی ویژه والدین
برای انجام مراقبت و نظارت بر كودك خود به هیچ برنامه ای متكی نباشید
برنامه های فیلترینگ و بلوكه كردن تنها بخشی از طرح امنیتی اینترنت در خانه شما محسوب می شود، از این رو وجود آنها نباید باعث شود تا شما نگران و مراقب كودك خود نباشید.
▪مبتكر و خلاق باشید
زمانی را به گفت وگو و تبادل تجارب با والدین سایر كودكان در خصوص طرز رفتار با كودكان اختصاص دهید. به شیوه های برقراری ارتباط با كودك خود پرداخته و آنان را از خطرات اینترنت آگاه كنید. توجه داشته باشید كه در گفت وگو با كودك خود، هرگز سرعت و عجله به خرج ندهید.
▪گوش به زنگ باشید
مراقب فایل های گرافیكی بارگذاری شده توسط كودكان خود باشید. فایلهایی با فرمت هایjpg،gif،bmp،tifو pcx ممكن است حامل منابع نامناسبی از اینترنت باشد.
▪درخصوص برنامه های بلوكه كردن و فیلترینگ اینترنتی، ارزیابی و تحقیق كنید
در حال حاضر خدماتی نظیر برنامه های فیلترینگ و مرورگرهایی با قابلیت بلوكه ساختن انواع سایت های نامناسب اینترنتی وجود دارند كه با كمك آنها می توان محتوای وب سایت ها را ارزیابی كرد. این برنامه ها به شیوه های گوناگونی عمل می كنند. برخی از آنها سایت هایی را بلوكه می كنند كه از منابع نامناسبی برخوردارند. برخی دیگر نیز كاربران را از ورود و دسترسی به انواع مشخصی از اطلاعات نظیر اسم و یا آدرس فردی خاص باز می دارند. برنامه های دیگری نیز طراحی شده اند كه كودكان را از ورود به اتاق های چت (گفت وگوی اینترنتی) منع كرده و یا آنان را در ارسال یا قرائت پست الكترونیك محدود می سازند.
▪با كودكانتان در استفاده از اینترنت همراه شوید
از خدمات اینترنتی و برنامه هایی كه كودكتان از آنها استفاده می كند، شناخت كامل حاصل كنید. از آنها بخواهید تا طرز عملكرد خود در اتاق گفت وگوی اینترنتی و یا نحوه پرداختن به بازی های آن لاین را برای شما تشریح كند.
▪از قبل برنامه ریزی كنید
با كودك خود در خصوص مسائلی كه ممكن است به صورت آن لاین با آن مواجه شود، گفت وگو كنید. در عوض سرزنش كودك خود، به وی بیاموزید كه همواره ارزش های واقعی زندگی در خارج از اینترنت، بر ارزش های اینترنتی حاكم اند.
▪سایر علائق كودكان را تشویق و تقویت كنید
كودكان را از استفاده بیش از حد از اینترنت برحذر دارید، چراكه این روند برای سلامت آنان مضر است. از این رو، به ترغیب آنان جهت انجام فعالیت های دیگر نظیر انجام تمرینات ورزشی در محیطی خارج از محیط خانه مبادرت كنید.
▪الگوی عمل باشید
اگر شما به بارگذاری نرم افزار غیرمجاز یا منابع كپی رایت شده مبادرت می كنید، هنگامی كه معلم كودكتان شما را به صحبت در خصوص تكلیف انجام نشده فراخواند، تعجب نكنید.
▪زمان و مكان استفاده از اینترنت
كامپیوتر خود را در اتاقی همگانی، یعنی اتاقی كه می توانید مراقب آن باشید، قرار دهید. افراد غریبه را از ورود به اتاق خواب كودك منع كرده و حتی اجازه استفاده آنان از كامپیوتر را ندهید. تنها زمانی كه خود در خانه اید، اجازه دهید كودكتان از اینترنت استفاده كند.
▪برای كامپیوتر خود یا اینترنت متأسف نباشید
برای وجود كامپیوتر یا اینترنت در منزل خود متأسف نباشید، چراكه كامپیوتر و اینترنت، وسایل خارق العاده ای هستند كه قادرند زندگی كلیه اعضای خانواده را متحول سازند. در عوض به حس درونی خود اعتماد كرده و مطابق آن رفتار كنید. بهترین كاری كه شما باید از آن اطلاع یابید، محافظت از خانواده تان است. با قبول مسئولیت در قبال استفاده كودكان خود از اینترنت و كامپیوتر، می توانید شدت خطرات بالقوه استفاده آن لاین از اینترنت را به حداقل رسانید. در این راستا قوانین ذیل را وضع و به اجرا درآورید:
▪هرگز اطلاعات شناسایی را ارائه نكنید
آدرس محل زندگی، نام مدرسه، یا شماره تلفن خود را به افراد غریبه ارائه نكنید.
از خدماتی اینترنتی كه كودكتان از آن استفاده می كند، اطلاع حاصل نمایید
اگر از نحوه ورود به سیستم كامپیوتر یا شبكه بی اطلاع هستید از كودك خود بخواهید تا به شما بیاموزد. از اطلاعات ارائه شده در اینترنت و طریقه بلوكه كردن منابع نامناسب اینترنتی آگاهی یابید.
▪هرگز به كودك خود اجازه ندهید ملاقات اینترنتی ترتیب دهد
كودك خود را از ملاقات با دیگر كاربران كامپیوتر در زمان استفاده از اینترنت و اتاق های گفت وگو منع كنید. اگر ملاقاتی از سوی كودك شما یا دیگر كاربران ترتیب داده شد، فردی را در محل قرار گمارده و یا او را همراهی كنید.
▪هرگز به پیغام ها پاسخ ندهید
در برخورد با منابع اینترنتی وسوسه آمیز، مستهجن، خشونت آمیز، تهدیدآمیز و مطالبی كه موجبات ناراحتی شما را فراهم آورده اند، به ارائه هرگونه پاسخی مبادرت نكنید. كودكان خود را تشویق كنید تا به شما اطلاع دهند كه با چنین پیغام هایی روبه رو گشته اند. اگر شما یا كودكتان پیغامی را دریافت كرده اید كه آزار دهنده، جنسی، یا تهدیدآمیز است، نسخه ای از پیغام را به پلیس ارائه كرده و از آنها كمك بخواهید.
▪هرگونه سوء استفاده ای را گزارش كنید
به محض اطلاع از انتقال، استفاده یا مشاهده تصاویر و موارد تحریك كننده جنسی كودكان خود در شبكه آن لاین اینترنتی، مراتب را فوراً به نزدیكترین مركز پلیس محل سكونتتان گزارش دهید.دارو ●افراد در شبكه آن لاین اینترنتی عموماً بیگانه باقی می مانند
كاربران شبكه آن لاین اینترنتی از هویتی نامشخص برخوردارند، چراكه شما قادر به دیدن شخص و یا كسب اطلاعاتی از وی نیستید. از این رو، شخص می تواند خود را دختری ۱۲ ساله معرفی كند، در صورتی كه در واقعیت، او مردی ۴۰ ساله است.
●محتواهای اینترنتی، ممكن است حقیقی به نظر برسند، ولی واقعی نباشند
مطالبی را كه در شبكه آن لاین اینترنتی می خوانید ممكن است حقیقت نداشته باشند. در چنین محیطی، احتمال هرگونه پیشنهادی كه به نظر حقیقی می رسد، وجود دارد. در خصوص هرگونه پیشنهادی مبنی بر اغوای شما بر سر حضور پیدا كردن در قرار ملاقات یا دیدن فردی، بسیار محتاط و مراقب باشید.
●راهكارها و قوانین منطقی را وضع كنید
توصیه ها و قوانینی را در مسیر استفاده كودك خود از كامپیوتر وضع كنید. در خصوص این قوانین با كودك خود به بحث و مذاكره پرداخته و سپس نتیجه مذاكرات را در قالب توصیه نامه در محل نزدیك به كامپیوتر جهت یادآوری الصاق كنید.
●روند پیروی كودك خود از قوانین را كنترل كنید
روند پیروی كودك خود از قوانین وضع شده هنگام فعالیت طولانی مدت وی با كامپیوتر را كنترل و نظارت كنید. استفاده بیش از حد كودك یا نوجوان شما از خدمات آن لاین اینترنتی بویژه در نیمه های شب دلالت بر مشكل بالقوه ای دارد كه قطعاً به وقوع خواهد پیوست.
●فعالیت و عملكرد خانواده
مدنظر داشته باشید كه كامپیوتر را در داخل اتاق نشیمن قرار دهید و از قرار دادن آن در داخل اتاق كودك اجتناب ورزید. از هویت دوستان كودك خود در شبكه آن لاین اینترنتی و تمامی دیگر دوستانش اطلاع حاصل كنید.
●هرچیزی را كه می خوانید، باور نكنید
شما نباید هنگامی كه مردی در شبكه آن لاین اینترنتی تظاهر به زن بودن یا شخصی ۵۰ ساله تظاهر به ۱۲ ساله بودن می كند، باور كنید. كاربران در شبكه آن لاین اینترنتی ممكن است عكس های دیگری را در عوض عكس خود برای شما ارسال كنند. در این صورت نباید با عكس هایی كه این كاربران برای شما ارسال می كنند، اغوا شوید.
●پندهایی برای كودكان
▪كلمات عبور باید مخفی نگه داشته شوند
از گفتن كلمه عبور خود به دیگران مگر به والدین خود اجتناب ورزید. دادن كلمهٔ عبور خود به افراد بیگانه، حقیقتاً می تواند خطرناك باشد. اگر شخصی تماس بگیرد و عنوان كند كه كارمند شركت ارائه كننده خدمات اینترنتی است و به كلمهٔ عبور شما نیاز دارد، نام، شماره تلفن و آدرس پست الكترونیك او را بخواهید. با شركت تماس حاصل نموده و از آنها بخواهید كه چنین شخصی در آن جا مشغول به كار است یا نه و آیا این كه این اجازه به كارمندان داده شده است تا كلمات عبور را بخواهند یا خیر؟
▪اجتناب از بی پروایی
با كاربران شبكه آن لاین اینترنتی همانند افراد خارج از اینترنت، مؤدب و مبادی آداب باشید. اگر شخصی گستاخانه یا به منظور خاصی شما را مورد تهدید قرارداد، از پاسخ به وی اجتناب كنید. كاربران تهدید كننده در شبكه آن لاین اینترنتی، درست شبیه به تهدیدكنندگان خارج از اینترنت هستند، آنها می خواهند كه شما پاسخ دهید.
▪هرگز پست الكترونیكی غیرعادی (مشكوك) را باز نكنید
نامه های الكترونیكی عجیب و غیرعادی را پاك كنید. نامه های الكترونیكی افراد بیگانه را باز نكنید. نامه های الكترونیكی از جانب افراد بیگانه می تواند حاوی كدهای مغرضانه ای (ویروس ها، كرم ها و غیره) باشد كه برای كامپیوتر شما خطرناك و مضر است. در صورتی كه به چنین نامه هایی مشكوك هستید از والدین، یا افراد متخصص بخواهید تا به شما كمك كنند.
▪گفت وگو در خصوص آنچه كه مشاهده می كنید، صحیح ترین راه است
در زمان استفاده از اینترنت، اگر با چیزی مواجه شدید كه به آن تمایل و رغبتی نداشته و احساس ترس و ناراحتی به شما دست می دهد، كامپیوتر را خاموش كرده و در خصوص آن با والدین خود گفت وگو كنید.
▪زمانی را برای استراحت اختصاص دهید
وقت استراحتی را به خود اختصاص دهید، به مدت طولانی از اینترنت استفاده نكنید. زمان خود را با خانواده و دوستان خارج از اینترنت سپری كنید.
▪قوانین مربوط به وب سایت های اینترنتی را مطالعه كنید
قوانین و خط مشی های مربوط به كاربران و وب سایت های اینترنتی با هدف ارائه توصیه های ویژه برای استفاده از وب سایت ارائه شده است. این قوانین را به همراه والدین خود مطالعه كرده و از آنها بخواهید تا مفاهیم و مضامین قراردادها را برای شما توضیح دهند. این روند به شما و والدینتان در درك و اطلاع یافتن در خصوص مقولات ویژه امنیت اینترنتی كمك می كند.
▪از كپی نمودن اجتناب كنید
چیزهایی را از وب سایت های اینترنتی برای استفاده كپی نكنید، مگر آن كه از سوی مدیر شبكه مجوز این كار را داشته باشید.
▪از خود محافظت بعمل آورید
هرگز با شخصی كه در اینترنت ارتباط برقرار كرده اید، قرار ملاقات نگذارید، مگر در صورتی كه والدینتان با شما همراه باشند. اگر قصد ملاقات آنها را دارید در ملاء عمومی قرار گذاشته و از همراهی والدین خود بهره مند شوید.
▪به والدین خود آموزش دهید
زمانی را جهت آموزش والدینتان در خصوص فعالیتهای آن لاین شبكه اینترنتی اختصاص دهید. به آنها سایت های مورد علاقه خود را نشان داده و اجازه دهید تا در لحظه استفاده از اینترنت نظاره گر شما باشند. آنها را در فعالیت های اینترنتی خود شركت دهید، چراكه با كسب اطلاع از مصونیت شما در هنگام استفاده از اینترنت، احساس رضایت می كنند.
▪مراقب كامپیوتر خود باشید
بعضی سایت ها كه كیت های ویروسی را ارائه می كنند در حقیقت با ارسال یك ویروس به كامپیوترشما، آن را مختل می كنند. هرگز از این سایت ها بازدید به عمل نیاورید و دوستان خود را نیز از انجام چنین عملی برحذر دارید.
●قوانینی برای برقراری امنیت آن لاین
۱) اطلاعات شخصی خود را از قبیل آدرس، شماره تلفن، آدرس محل كار والدین و شماره تلفن محل كار، عكس یا اسم و آدرس مدرسه ام را بدون اجازه در دسترس دیگران قرار نخواهم داد.
۲) اگر با اطلاعاتی روبه رو شدم كه موجب آزار من باشد، بلافاصله به والدینم اطلاع خواهم داد. این خطا و تقصیر از جانب من نمی باشد كه با یك چنین اطلاعاتی روبه رو گردیده ام.
۳) هرگز با شخصی كه در اینترنت ملاقات نموده ام، بدون بررسی والدینم همراه نخواهم شد. اگر والدینم با ملاقات موافق بودند، با همراهی والدینم بر سر قرار ملاقات حاضر خواهم شد.
۴) با والدینم در خصوص این كه می توانیم قوانینی را برای استفاده از اینترنت وضع كنیم، صحبت خواهم كرد. در خصوص مدت زمانی كه می توانم در اینترنت باشم، زمان استفاده از اینترنت در طول روز و وب سایت های مناسب و سالم تصمیم گیری خواهیم كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif