۹.۰۵.۱۳۸۹

آشنایی با تکنولوژی DSL

امروزه، اینترنت میرود که به عنوان جزء لاینفک زندگی انسان این عصر قرار گیرد. بدون شک حتی اگر یکبار هم شده با این تکنولوژی روز دنیا برخورد کرده باشید به نقش وسیع و اهمیت و لازمه حضور آن پی خواهید برد. همان اندازه که روز به روز به اهمیت وجودی اینترنت افزوده می شود به موازات آن سرعت دستیابی به اطلاعات از طریق این تکنولوژی نیز اهمیت فراوانی پیدا می کند. به همین جهت راه حل های متفاوتی در جهت اتصال به شبکه جهانی پیشنهاد می شود که بی شک آسان ترین و کم هزینه ترین روش همیشه مورد توجه قرار می گیرد. در این بین تکنولوژی DSL گوی سبقت را از مابقی راه حلها ربوده به نحوی که روزانه حداقل ۲۰۰۰۰ نفر در سطح جهان به علاقه مندان این تکنولوژی افزوده می شود. اما به راستی چرا؟ چرا تکنولوژی DSL به محبوبیتی این چنینی دست یافته است؟ شاید دلایلی که در ذیل می آید به اندازه کافی پاسخگوی این سؤال باشد.
▪ شما می توانید ضمن ارتباط با اینترنت، از خط تلفن خود برای مکالمات صوتی استفاده کنید.
▪ سـرعت این ارتباط خـیلی بالاتر از یک مودم معمولی اسـت (mbps ۵‎/۱در مقایسه با ۵۶kbps مودمهای کنونی)
▪ در این شیوه لزوماً نیازی به کابل کشی جدید ندارید بلکه می توانید از خط تلفن معمولی خود برای ارتباط استفاده کنید.
▪ ارتباط دائمی با شبکه اینترنت و عدم قطعی
▪ هزینه شارژ ماهیانه پایین تر
▪ مدیریت ساده تجهیزات DSL
▪ پشتیبانی از کلیه پروتکلها و بهره وری از آخرین امکانات سوئیچها چون: IP PACKET FILTERING، TRAFFIC SHAPING، VLAN
● چگونگی عملکرد تکنولوژی :DSL
۱) آشنایی با خطوط معمولی تلفن و مشخصات آنها:
بی شک اولین سوالی که در مورد DSL مطرح می شود این است که چگونه از خط تلفن می توانید به طور همزمان برای مکالمات تلفنی و ارتباط on Line با اینترنت استفاده کنید؟ همانطوری که همگی می دانید سیستم تلفن استاندارد مبتنی بر یک زوج سیم مسی می باشد که مخابرات منطقه آن را در خانه شما نصب می کند. سیمهای مسی دارای مقدار زیادی فضا برای حمل اطلاعات بیش از مکالمات تلفنی هستند. استفاده از بخش بسیار کوچکی از کل عرض باند سیم مسی جنبه تاریخی دارد. همچنین محدود شدن فرکانسها از طرف دیگر به سوئیچها، تلفنها و سایر تجهیزات، دارد که مسئولیت انتقال صوت را برعهده دارند. اما در سیستم DSL مبنای کارکرد براساس انتقال دیجیتال اطلاعات و صوت پایه گذاری شده به همین دلیل بر محدودیتهای موجود در سیستم آنالوگ کنونی غلبه کرده است.
۲) تجزیه سیگنال:
اغلب منازل و کاربران تجاری کوچک به یک خط DSL نامتقارن (ADSL) متصل می شوند. ADSL فرکانسهای موجود در یک خط را براساس این فرض که اغلب کاربران اینترنت اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به آنچه که ارسال می کنند از اینترنت دریافت می نمایند، تقسیم می کند. دو استاندارد تقریباً ناسازگار در مورد تکنولوژی ADSL وجود دارد. استاندارد رسمی ANSI که روش DMT را برای تکنولوژی DSL پایه گذاری کرده که البته اغلب تجهیزات ADSL امروزی از این روش استفاده می کنند و استاندارد قدیمی تر به نام Carrie less Amplitude/Phase یا سیستم SCAP که قبلاً از آن استفاده می گردید.در سیستم ADSL به منظور استفاده بهینه از پهنای باند ۱/۱ مگا هرتزی خطوط مسی، آن را به ۲۵۷ کانال ۴ کیلوهرتزی تقسیم می نمایند. از آنجا که برای انتقال صوت (تلفن) تنها ۴ کیلو هرتز پهنای باند کافی است لذا کانال آخر را برای انتقال فاکس و تلفن (صوت) استفاده می نمایند و ۲۵۶ کانال دیگر را به صورت ۶۴ کانال برای ارسال اطلاعات و ۱۲۸ کانال برای دریافت اطلاعات (و مابقی ۶۴ کانال برای اطلاعات کنترلی) تقسیم بندی می نمایند، به طوریکه در بهترین وضعیت (با در نظر گرفتن ۱۹۲ کانال khz ۴) به سرعتی معادل ۹mbps (مگابیت بر ثانیه) می رسیم که البته حداکثر سرعت مورد استفاده در ADSL ها معادل mbps ۳‎/۲
می باشد.
● تجهیزات :DSL
۱) مودم DSL یا ATU-R
اغلب مشترکین خانگی به منظور دریافت اطلاعات از اینترنت از این مودم بهره می گیرند. شرکتی که سرویس DSL را ارائه می دهد معمولاً مودم را به عنوان بخشی از نیازهای نصب سیستم عرضه می نماید.
۲) Splitte
همان طوری که ذکر شد صوت و data به طور همزمان روی خطوط مسی در تکنولوژی xDSLفرستاده می شود. به منظور جدا کردن صوت و data در طرف مشترک از splitter بهره می گیرند تا data را به سمت کامپیوتر و صوت (تلفن و فاکس) را به سمت تجهیزات مربوطه هدایت کند.
۳) DSLAM
DSLAM، خطوط ارتباطی جهت یافته از سوی تعداد زیادی از مشترکین را دریافت نموده و آنها را روی یک خط ارتباطی واحد با ظرفیت بالا به اینترنت منتقل می کند. DSLAM قادر به پشتیبانی چندین نوع DSL در یک مرکز تلفن واحد و تعداد گوناگونی از پروتکلها و روشهای مدولاسیون می باشد به علاوه DSLAM می تواند امکاناتی همچون مسیریابی یا تخصیص آدرس دینامیکی IP نیز برای مشترکین فراهم کند. در واقع DSLAM را می توان دلیل اصلی تفاوت بین سرویس دهی از طریق ADSL و از طریق مودم کابلی به حساب آورد.
● معایب :DSL
عیب اصلی سیستم DSL در این است که میزان بهره گیری شما از DSL مبتنی بر فاصله ایست که شما از سرویس ADSL دارید. ADSL یک سرویس حساس به فاصله می باشد همچنانکه طول ارتباط افزایش می یابد کیفیت سیگنال کاهش یافته وسرعت ارتباط کم می شود. حداکثر فاصله جهت سرویس دهی توسط سیستم ADSL می تواند به ۵۴۶۰ متر برسد. تکنولوژی ADSL می تواند حداکثر سرعت ۸Mbps downstream در فاصله حدود ۱۸۲۰ متر و سرعت upstream تا kbps ۶۴۰را در اختیار کاربران قراردهد. که البته در عمل حداکثر سرعت مورد استفاده در ADSL ها ۲‎/۳mbps می باشد. اما چرا فاصله یک محدودیت برای سیستم DSL به شمار می رود در حالیکه این محدودیت برای مکالمات تلفنی وجود ندارد؟ جواب این سؤال در تقویت کننده های کوچکی به نام Loading coils می باشد که شرکت تلفن برای تقویت سیگنالهای صوتی استفاده میکند. که این تقویـت کننده ها با سیگنالهای ADSL سازگاری ندارند. البته پارامترهای دیـگری همچـون Bridge Taps و کابلهای فیبرنوری نیز می توانند تآثیر منفی روی تکنولوژی ADSL بگذارند.
● آینده :DSL
همانطوری که در مقدمه ذکر شد روزانه ۰۰۰ر۲۰ نفر به علاقه مندان ارتباط از طریق DSL در سطح جهان افزوده می شود و این به نوبه خود رقابت این تکنولوژی را با تکنولوژیهایی همچون مودم های کابلی و اینترنت ماهواره ای به خوبی نشان می دهد. برطبق تحقیقات انجام گرفته از طرف شرکت IDC تا سال ۲۰۰۳ تعداد مشترکین خانگی استفاده کننده از مودم کابلی فراتر از ۸۹۸۰۰۰۰ خواهد بود درحالیکه DSL در سال ۲۰۰۳ بیش از ۹۳۰۰۰۰۰ مشترک خانگی دارد.درسالهای اخیر کشور کره تنها با داشتن ۵۵ میلیون جمعیت بیشترین مصرف کننده DSL در جهان می باشد به نحوی که سئول به بهشت DSL مبدل شده است و شرکتهای فعال در زمینه شبکه در کره پیشرو این تکنولوژی در جهان می باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif