۹.۰۵.۱۳۸۹

پست الکترونیک در آینده ایمن خواهد بود



Tristan goguen، رئیس internt light and power یا ilap كه یك سرویس دهنده اینترنت در تورنتو می باشد گفت، یكی از مهمترین مسایل در پست الكترونیكی وجود سیستم ذخیره سازی ‌آن است. من برای شما نامه ای ارسال می كنم و شما می توانید مدتها تا هر زمان كه بخواهید آن را برای خود نگهدارید یا هر وقت كه بخواهید می توانید آنرا حذف كنید. این خود امروزه عامل مهمی در پست الكترونیكی بشمار می رود. ‌آنچه در اصل در اوایل دهه ۱۹۷۰ به عنوان روشی برای تبادل اطلاعات به طریق الكترونیكی روی اینترنت ‌آغاز گردیده و پس از گذشت چندین سال درون یكی از مهمترین عناصر موجود برای برقراری ارتباطات تجاری، تكامل یافته است. اما اسپم همه چیز را عوض می كند. در سالهای اخیر، گسترش اسپم و نامه های بی محتوا منجر به سرمایه گذاری میلیونها دلار از طرف سازمانها روی این تكنولوژی برای مبارزه با محتویات غیر مجاز گردید، علاوه بر اینكه لازم بود حتی موج اطلاعات دریافتی روی سرورهای پست الكترونیكی آنها نیز مجددا كنترل می شد. اكثر صاحبان صنایع شناخته شده معتقدند، علیرغم اینكه عمده سرمایه روی كنترل نامه های نا خواسته صرف شده و همچنین زمان بیشتری را كاربران باید صرف مرتب كردن انواع اسپمی نمایند كه بطور روزمره دریافت می كنند ولی در آینده پست الكترونیكی مطمین و در امان خواهد بود و چون از ارزش و اهمیت خاص و بالایی برخوردار است لذا می توان به نیروی آن اتكا كرد. پست الكترونیكی درست زمانی رشد كرد كه اینترنت به عنوان محیطی دوستانه و مساعد تبدیل شد. anil somayaji استادیار علم كامپیوتر در دانشگاه Carleton در شهر اوتاوا گفت كه پروتكل برای عدم حمایت از حملات طراحی شده، وجود تایید اعتبار قوی كاربر لازم نبود و شما نمی دانستید كه چه كسی برایتان پیام پست الكترونیكی می فرست، هیچ محدودیتی از نظر منبع وجود نداشت و فقط نامه قابل رویت بود. ولی اكنون همه چیز تغییر كرده است. با توجه به تخمینی كه idc زده است هر سال حدود ۳۰ میلیارد پیام پست الكترونیكی ارسال می شود كه این مقدار تا سال ۲۰۰۶ دو برابر خواهد شد و مدت چندانی نیست كه افراد اثر اسپم را روی نامه های الكترونیكی دست كم می گیرند. شركت ferris research در سانفرانسیسكو هزینه اسپم را در سال جاری در شركت های بازرگانی آمریكای شمالی با توجه به منابع كامپیوتری در زمان كنترل پست الكترونیكی نیز كمكی و قدرت تولید و بهره وری كارگر، بیش از ۱۰ میلیارد دلار آمریكا برآورد می كند. در magma communications كه یك سرویس دهنده اینترنت در اوتاوا می باشد، ۲۴ میلیون پیام پست الكترونیكی نا خواسته بطور ماهانه خطوط را قطع می كنند. Ceo، a.j.byers در magma می گوید، حتی با وجود یك سیستم فیلترگذاری چند سطحی مناسب، ۷۴ درصد از كل ترافیك پست الكترونیكی در magma ، ناخواسته می باشد كه برای شركت ۲۵۰۰۰۰ دلار كانادا (۱۸۴،۵۱۵ دلار آمریكا) طی سه سال گذشته هزینه در بر داشته است. Alan lepofsky، مدیر اصلی بازاریابی محصولات lotus workplace درتورنتو می گوید بخاطر وجود پست الكترونیكی زندگی او بهتر شده است ولی اسپم تاثیر منفی در روی نامه های او گذاشته است. او گفت كه افراد از آنچه مفید است نیز سو استفاده می كنند مثل نوشیدن قهوه در هنگام خواب كه بعضی از آنها سو استفاده می كنند. با این همه، ابزار با ارزشی است. Lepofsky گفت، گذشته ازاسپم، اولین كاری كه همه با نشستن پشت میز كارشان انجام می دهند، روش كردن كامپیوترهایشان است. او گفت، آنها گوشی تلفن را برنمی دارند تا به صدای پیامهای پستی خود گوش دهند بلكه مستقیما به سراغ پست الكترونیكی خود می روند. Lepofsky می گوید، با تاكید بسیاری كه روی پیام رسانی الكترونیكی (حدود ۸۰ درصد) مایه حیات محتویاتی را تشكیل می دهد كه شركت ها از آن نگهداری می كنند و اكثر افراد اكنون وقتی به گذشته فكر می كنند یعنی زمانی قبل از پیام رسانی و روزهایی كه گزینه های ارتباطی فقط محدود به برداشتن گوشی تلفن، ارسال نامه بصورت كند یا كار كردن با یك فكس بود، بدنشان می لرزد. امروزه پست الكترونیكی می تواند به صرفه جویی در زمان و ذخیره فهرستها و برنامه های دریافتی از دور دست كمك كند و همچنین سریعترین و آسانترین روش برای برقراری ارتباط افراد با یكدیگر است. Shawn yeager، مدیر عملیات زیر بنایی این تكنولوژی در شركت Canada avanada شهر تورنتو كه راه حل های شركت مایكروسافت را در زمینه تكنولوژی هماهنگ و یكپارچه می سازد گفت، در حقیقت پست الكترونیكی یك ابزار ثابت در زندگی روزمره بشمار می رود كه بواسطه آن طاقت كاربران در تحمل مشكلات پست الكترونیكی كمتر می شود. پست الكترونیكی برای یكی از كلاینتهای yaeger مهمتر از یك سیستم طراح منابع شركتی است. او گفت، ما از این روزهای غرب وحشی (زمانی كه هنوز قانون در ایالت های غربی حكمفرما نشده بود) به یك مفهوم استاندارد و متمركز شده برای استفاده مناسب از ساختار پست الكترونیكی روی آوردیم بطوریكه افراد بتوانند یك سرور پست الكترونیكی را هر جایی كه می خواهند قرار دهند. به همین دلیل،jeff ubois، تحلیلگر شركت ferris research می گوید آینده پست الكترونیكی درست همانطور بنظر می رسد كه در گذشته بوده است. انتقال از یك سیستم پست الكترونیكی هم مشكل و هم پر هزینه است.
Ubois توضیح می دهد بعنوان مثال برای آموزش یك برنامه كاربردی جدید به كاربران پست الكترونیكی یك سختی یادگیری وجود دارد، همچنین وجود وجه اشتراك پست الكترونیكی دلیل اصلی كاربرد آن در همه جا است. او گفت، همه نحوه كاربرد آنرا آموخته اند و باید بطور مستمر از آن استفاده كنند. ولی باید محدودیتهایی نیز در سیستم وجود داشته باشد. Somayaji می گوید باید موانعی برای اسپم كننده ها وجود داشته باشد تا آنها را ضعیف و اثرشان را خنثی نماید. او گفت، ما یك موقعیت تكامل یافته را ایجاد كرده ایم كه برای كسانی كه می خواهند پیامهای اسپم را ایجاد كنند بسیار مناسب است. همچنین افزود، اسپم یك مشكل اجتماعی بوده و كاربران باید از پاسخگویی به اسپم خودداری كنند. به همین منظور، باید چندین معیار اجتماعی را برای افراد بنا نهاد تا دیگر پیامهای حاوی اسپم را باز نكنند، درست مثل وقتی كه تلفن ها برای اولین بار رایج گردیدند و ایجاد مزاحمتهای تلفنی یك عادت شده بود. او می گوید، بله افراد هنوز هم اینكار را انجام می دهند ولی این چندان موضوع مهم و پردردسری نیست. Somajaji گفت كه از یك نظر چون قدرت پست الكترونیكی با اینترنت یكی است و یكی از قدیمترین برنامه های آن به شمار می رود ابزاری شناخته شده است ولی از نظر الگوهای كاربردی چندان شناخته شده نیست چون به سرعت در حال تكامل است. ولی من فكر می كنم سرانجام كامل شده و برای همه جا بیفتد و تا آن زمان چند دهه طول می كشد.
ایجاد حفاظ
یك سوال كه تاكنون از طرف صاحبان صنایع it بی پاسخ مانده است، ایجاد موانع مناسب برای محافظت پست الكترونیكی در آینده است كه حاكی از وجود پیام های نا خواسته می باشد. با توجه به كلیه نظرات و پیشنهادات مطرح امروزی، به نظر می رسد كه تكنولوژی ضداسپم جدید آمریكا به نام can-spam كه در ژانویه سال جاری وضع شد، احیا كننده بحث درباره ضرورت قانونگذاری در جنگ بر علیه اسپم بود.چهار سرویس دهنده isp اصلی در آمریكا در ماه فوریه علیه صدها متهم تشكیل پرونده دادند كه بعضی از آنها دارای نام و بعضی دیگر به نام jane یا john doe شناخته شده بودند. در كانادا نیز گزینه های قانونی علیه اسپم كننده ها شامل documents act protection and electronic personal information می باشد كه یك عمل رقابتی فدرال همراه با یك جمله آگهی گمراه كننده، كلاهبرداری كامپیوتری و نیز قوانین نادرست و گمراه كننده است. Richard corely یكی از شركای cassels and groydon llp در blake و رییس عملیات it در شركت گفت، همچنین چندین لایحه اعضای خصوصی در house of commons وجود دارد.
راه حل هایی كه در مقابل اسپم بكار می رود در صورت قانونی بودن باید بطور جهانی و سراسری درآید در غیر این صورت آنچه ما انجام می دهیم فقط مشكل را از ما دور می سازد. Tom Copeland رییس caip Canadian association of internet providersدر كوبورگ اونتاریو گفت، ما اكنون در كانادا از الگویی پیروی می كنیم تا اثر این قانون را ببینیم. Elana Anderson عضو شركت forrester research می گوید، حتی اگر ثابت شود كه قانون گذاری روش موثری برای ممانعت و بازداشت اسپم كننده ها از همان ابتدا باشد باید روشهای مفید دیگری در كنار آن برای اینكار وجود داشته باشد. برای مثال او می گوید یكی از راه حل های مبارزه با اسپم در مركز اقتصادی این قضیه قرار دارد. او می گوید بار هزینه پست الكترونیكی باید بر دوش فرستنده باشد نه ispها، نه شركتهای بازرگانی و نه مصرف كنندگان. پسن الكترونیكی در مقابل تلفن با هزینه برقراری ارتباط بالا یا ارسال نامه با هزینه كاغذ و پست، ارزان است. وی می گوید، پست الكترونیكی یك انقلاب عظیم در زندگی ما است و آنچه forrester پیشنهاد می كند تمركز هزینه به عهده فرستندگان نامه های حجیم است. Anderson می گویدفرستندگان e-mail باید مشخصات خود را ضمیمه پیام های ارسالی نمایند و یك رجیستری اصلی را ایجاد كنند. این رجیستری باید مورد تایید ispها و شركت هایی باشد كه پیام را از طرف فرستنده قانونی دریافت می كنند. با ایجاد این رجیستری به موقع و مناسب، Anderson از ساختار مبتنی بر هزینه پست الكترونیكی پشتیبانی می كند. با قیمتی حدود یك پنی یا كمتر، یك سازمان عضویتی می تواند معاملات بین توزیع كنندگان كارت، دارندگان كارت و بازرگانان را به جریان انداخته و كنترل نماید. او می گوید، پست الكترونیكی امروزه رایگان است و هر میزان بهره در آمدی به دنبال دارد بنابراین اگر هزینه ای را صرف آن كنید، افرادی را كه میلیونها پیام را ارسال می كنند از تجارت دور كرده اید و ایجاد رجیستری تا ۸۰ در صد مشكل اسپم را حل می كند و Anderson معتقد است كه ۲۰ در صد نیز با سیستم مبنی بر پرداخت پول قابل حل خواهد بود.
Tim bray مدیر فنی گروه نرم افزار شركت سان مایكروسیستمز نیز به سیستم مبتنی بر پرداخت وجه خوش بین است. او گفت، سیستم فعلی فعال نیست و من یك كاربر پست الكترونیكی سنگین هستم و مبلغ یك پنی برای ارسال یك e-mail هزینه ناچیزی می باشد. برای متوقف ساختن اسپم، با كمال میل این هزینه را می پردازم. با وجود این، هیچكس پرداخت پول بابت ارسال نامه را بعنوان یك راه حل در نظر نمی گیرد. Somayaji گفت، با پرداخت هزینه، شما از مزایای بسیار پست الكترونیكی بهره مند خواهید شد. مشكل دیگری كه در هر isp پیش می آید این است كه هر فروشنده it و هر كاربر پست الكترونیكی دارای راه حل های متفاوتی هستند. برای مثال شركت مایكروسافت اخیرا درباره caller id صحبت می كند كه یك تكنولوژی تایید اعتبار فرستنده است و كارش تایید آدرس مبدا مربوطه به پیام پست الكترونیكی است. Anderson گفت كه بالاخره كار در صنعت باید به طور گروهی صورت گیرد. او گفت تا یكسال پیش حتی هیچ پیشنهادی در این باره مطرح نبود ولی حالا چندین نظریه در این مورد مطرح شده است. مكالمات شروع میشوند و این علامت خوبی است. Anderson افزود، حداقل سه سال پیش بود یعنی قبل از اینكه هر چیز بطور واقعی در رابطه با موضوع اسپم و برای مبارزه با آن شكل بگیرد. David skoll رئیس شركت roaring penguin software در اوتاوا می گوید، شركت های بزرگ باید از پذیرفتن ضمایم خودداری نموده و از پست الكترونیكی به عنوان ابزاری برای ارسال متنهای ساده و معمولی استفاده كنند. او گفت، آنها باید از پیت الكترونیكی همچون دهه ۱۹۷۰ و بعنوان روشی برای دستیابی به یك پیام متن از شخصی به شخص دیگر استفاده كنند. ترفندهایhtml رایج ترین روشهایی است كه اسپم كننده ها از آن برای فیلترگذاری محتوا استفاده می كنند و نیز یك ریسك امنیتی روی پلاتفرم ها محسوب می شوند. به نظر وی پست الكترونیكی تنها باید نشانگر وجود پیام های متنی كوتاه بین دو نفر باشد. به همان صورتی كه از ابتدا طراحی شده است.برای tony white، استادیار علم كامپیوتر در دانشگاه carleton، این نوع تكامل جداگانه مفهوم خوبی ندارد و كاربرد تكنولوژی باید به همان صورتی كه هست ادامه یابد.
او گفت، علم در واقع قدرت است. هر چه زمان برای مشاركت در پست الكترونیكی مساعدتر می شود، سیستمهای كنترل پست الكترونیكی از جمله پیام رسانی فوری و really simple syndication در صنعت رشد می كنند و مردم نحوه استفاده از ابزارهای مختلف برای انواع پیام ها را یاد می گیرند. برای نمونه، در خواستهای فوری با استفاده ازim قابل ارسال خواهد بود. در حالیكه سایر پیام هایی كه از نظر زمانی فوریت ندارند می توانند به وسیله پست الكترونیك ارسال شوند. Bray عضو شركت سان معتقد است كه پست الكترونیكی قابل ذخیره خواهد بود. به نظر من همه چیز باید بطور هماهنگ كار كند. ما هنوز در مراحل اولیه به سر می بریم و اطلاعات ما كافی و كامل نمی باشد ولی فكر می كنم با پیشرفت زمان، پی خواهیم برد كه چه چیزی بهترین كارایی را خواهد داشت. آیا در حال حاضر در یك شرایط خوب بسر می بریم؟ پاسخ somayaji به این سوال منفی است. او گفت، من فكر می كنم ما در یك وضع سختی به سر می بریم چون معیارهای جامعه و الگوهای كاربردی آن به سرعت تغییر یافته اند و می افزاید، ولی با وجود این مسیر تكامل ادامه می یابد و پست الكترونیكی نیز قسمتی از آن را تشكیل می دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif