۹.۰۵.۱۳۸۹

مفاهیم اولیه اینترنت

امروزه یكی از جذاب ترین قسمت های كاربری كامپیوتر، استفاده از اینترنت می‌باشد كه علاوه بر امكانات موجود در زمینه های علمی و تجاری آن، جلوه های ویژه دیگری مانند سرگرمی و ارتباطات، هر سلیقه‌ای را به سوی خود جلب می‌نماید. در این جزوه سعی داریم بصورت خیلی ساده شما را با نحوه اتصال و استفاده از اینترنت آشنا كنیم هرچند كه كلام بیان شده خالی از اشكال نخواهد بود.
لذا نظرات و پیشنهادات شما می تواند ما را در ادامه راهی كه داریم یاری كند.
● اینترنت چیست؟
در واقع اینترنت شاهراه یا بزرگراه اطلاعاتی است . بزرگراهی كه شما با در اختیار داشتن یك كامپیوتر و یك خط ارتباطی در هر نقطه از جهان می‌توانید به اطلاعات مورد درخواست خود دسترسی داشته باشید به عبارت دیگر، دنیایی مجازی است كه به سهولت اطلاعات گوناگون و متنوع خود را در اختیار شما قرار می دهد در اصطلاح هم، اینترنت یعنی درون شبكه Inter + Net.
برای اینكه استفاده مطلوب و بهینه ای از اینترنت داشته باشیم، می‌بایست به سؤالات زیر پاسخ داد:
۱) هدف از دسترسی به اینترنت چیست؟
۲) اینترت در اصل چه می‌كند؟
۳) اینترنت چگونه كار می‌كند؟
ما برای رسیدن به توقعات خود و با برداشتهای خود از اینترنت می‌بایست بدانیم كه هدفی را كه ما در نظر داریم تا چه حد معقول است؟ آیا با شناختی كه از اینترنت داریم می توانیم به هدف خود نائل شویم. اینترنت در اصل برای سوق دادن هدف ما چه وظایفی را می‌تواند بعهده بگیرد. آیا به عنوان مثال برای تهیه یك نوع كالای خاص می‌‌توان از اطلاعاتی كه در ا ینترنت هست بهره جست. آیا اهداف معقول بوده و با شناختی كه ما از اینترنت داریم اینترنت می‌تواند وظیفه انتقال اطلاعات به ما را برعهده داشته باشد؟ اینترنت ابزاری دارد كه با در اختیار داشتن این ابزار می‌توان به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا كرد و در كل اینترنت حاوی مطالبی متنوع وگوناگون در هر زمینه‌ای كه شما فكر می‌كنید می‌باشد به عنوان مثال حاوی مطالب علمی و اجتماعی، درسی، پزشكی، اخلاقی، و ضد اخلاقی، سرگرمی، ورزشی، اطلاعات روز و اخبار هواشناسی و… می‌باشد كه به صورت‌های مختلف و با تكنیك خاص دنیا را از این سو و آن سو به هم نزدیك كرده به گونه‌ای كه فردی كه در ایران به اینترنت دسترسی دارد به راحتی می تواند از كتابخانه‌ای در یك دانشگاه در كانادا استفاده كند و یا با استفاده از پست الكترونیكی نامه خود را با سریع‌ترین وقت ممكن به نقاط مختلف دنیا بفرستد.
● واژه های اینترنتی
۱) Browser: برنامه ای كه كاربر را قادر به گشت و گذار در شبكه جهانی وب می‌كند.
۲) Chat: گفتگو و یا ارتباط بلادرنگ بین دو كاربر از طریق كامپیوتر
۳) Chat room: یك اتاق مجازی كه در آن فرآیند گفتگو (Chat) صورت می‌پذیرد.
۴) Dial up : ارتباط كامپیوتر باشبكه اینترنت و با كامپیوتر دیگر با استفاده از Modem و خط تلفن.
۵) Download : عمل نسخه برداری داده ها (برنامه) از شبكه Internet روی كامپیوتر.
۶) Homepage : صفحه اصلی و Defult هر سایت را گویند. این صفحه به عنوان یك فهرست یا جدول محتویات برای اسناد ذخیره شده در سایت عمل می كند.
۷) Interanet : شبكه‌ای براساس پروتكل TCP/IP متعلق به یك سازمان یا یك شركت را گویند كه به كاربر اجازه استفاده فقط از آن سایت را می‌دهد.
۸) (Internet Service Provider (ISP شركتی كه حساب‌های اینترنتی برای افراد مختلف ایجاد كرده و امكان برقراری ارتباط با اینترنت را برای آنان فراهم می‌سازد.
۹) (Transmission Contorol Protocol (TCP/IP پروتكل پایه در اینترنت.
IP Address (Internet Protocol) - آدرس‌های عددی را IP Address گویند این آدرس توسط پروتكل اینترنت برای شناسایی هر كامپیوتر روی اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۱۰) E- Mail پست الكترونیك
۱۱) Fire Wall : دیواره آتش اصطلاحاً نوعی نرم افزار جهت جلوگیری از ورود افراد بیگانه به داخل سایت و یاكامپیوترشخصی
۱۲) Proxy: نوعی محدودیت و امنیت برای افرادی كه از سایت استفاده می كنند در اصطلاح فیلتر نیز به آن می‌گویند.
۱۳) Account: اعتبار اشتراك، در اینجا منظور از Account نوعی اعتبار اینترنتی كه از ۳ پارامتر Password ، Username و یك شماره تلفن شبكه تشكیل شده است.
● مرورگر «وب»
قبل از اتصال و استفاده از اینترنت آیكون Internet Explorer (IE) را روی صفحه Desktop كامپیوترتان دیده‌اید این نرم افزار یك مرورگر «وب» یا Browser می‌باشد. مرورگرهای دیگری علاوه بر IE نیز وجود دارد مثل:Navigator, Net Scape, Opera. و MsnExplorer و … كه رایج‌تر و پرطرفدارترین مرورگرها همان IE می‌باشد. نسخه‌های مختلف IE در بازار موجود است كه هنگام نصب Win روی سیستم خود به صورت اتوماتیك نصب و یا باید نصب كرد. برای مثال روی Win۹۸ مرورگرIE۴ برای WinMe و Win۹۸se‌. Win۲۰۰۰ مرورگر IE۵ و برای Winxp‌ مرورگر IE۶ به صورت اتوماتیك نصب می‌شود.
توجه داشته باشید برای استفاده بهتر از اینترنت حداقل نسخه IE۵ باید روی Win نصب گردد.
لذا درصورتیكه Win۹۸ روی سیستم تان نصب كرده‌اید و یا می‌خواهید نصب كنید، حتماً باید IE۵ روی آن جداگانه نصب گردد.
بحث ونحوه استفاده از امكانات مرورگر «وب» را به فرصتی دیگر موكول می‌نماییم.
● فرمت آدرس دهی در اینترنت
فرمت (قالب) آدرس دهی به صورت كلی از (۴) قسمت تشكیل شده است.
▪ Extention xxxx . www HTTP//:
۱) http (Hyper Text Transfer Protocol)
۲) WWW(World Wide Web)
۳) نام سازمان یا شركت مثلا: Tebyan,TCT, PTTuni, Yahoo
۴) پسوند مثلاً .Com یا Net. یا … كه فقط از ۳ حرف تشكیل شده است.
برای استفاده از سایت‌های مختلف به یكی از (۳) صورت زیر می‌توان در مرورگر Web آدرس دهی كنید:
▪ http//: www.yahoo . com
▪ www.TCT.org
▪ http//: TEBYAN. NET
كه عموماً از فرمت دوم برای دسترسی به سایت مورد نظر استفاده می‌شود.
● انواع پسوندها
پسوندها كه آخرین جزء یك آدرس اینترنتی را تشكیل می‌دهد بیان گر نوع فعالیت و سرویس‌های ارائه دهنده سازمان و یا شركت موردنظر است و از (۳) حرف تشكیل شده است.
انواع پسوندها به همراه نوع فعالیت آن در جدول زیر آمده است:
▪ پسوند اقتباس نوع فعالیت
ـ .Com Commercial تجارتی
ـ Org. Organisation ارگانی، نهاد، دولتی
ـ Net. Network شبكه
ـ Edu. Educational دانشگاهی
ـ GOV. Governmental دولتی
ـ Mil. Military نظامی
ـ سایت شركت مخابرات استان تهران WWW. TCT. Ir
ـ سایت مركز آموزش شركت مخابرات WWW. Pttuni. com
ـ سایت شركت مخابرات ایران WWW. Iran- Telecom.com
ـ سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرانWWW. Iran.com
ـ سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران WWW. Irib. Com
ـ سایت سازمان سنجش كشور WWW. Sanjesh .Org
ـ سایت دانشگاه آزاد اسلامی WWW. Azmoon. Org
ـ سایت مؤسسه اطلاع رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی WWW. Tebyan . net
ـ بانك اطلاعات نشریات كشور WWW. Magiran. Com
ـ شهدا و وصیت نامه‌هایشان WWW . Sobh.Org
ـ شبكه مدارس ایران WWW. School Net.ir
ـ شبكه آموزش WWW. Amuzesh.tv
● موتورهای جستجوگر:
معمولاً از موتورهای جستجوگر برای جستجوكردن در اینترنت استفاده می‌كنند كه معروفترین آنها :
▪ WWW.Yahoo.Com
▪ WWW.google.Com
▪ WWW.altavista.Com
و نیز موتور جستجوگر ایرانی
▪ WWW.parseek.Com
▪ WWW.Iranhoo.Com
▪ WWW.islamhoo.Com
● انواع روشهای اتصال به اینترنت
۱) از طریق ترمینالهای یك مركز
ـ در این روش به طریق یك شبكه محلی LAN و یك Web Server و استفاده از Lancard كاربران می‌توانند از سرویس های اینترنت استفاده كنند كه از حوصله این بحث خارج است.
۲) از طریق یك كامپیوتر، Modem و یك خط تلفن Dialup
ـ برای اتصال Dialup همانگونه كه اشاره شد به یك Modem و خط ارتباطی تلفن احتیاج است در این صورت به روشهای زیر بستگی به نوع Win نصب شده روی كامپیوتر شما یك اتصال را روی كامپیوتر ایجاد می‌كنیم.
● ایجاد اتصال در Win۹۸
۱) ابتدا وارد Mycomputer شده سپس پوشه Dial up networking را دوبار سریع كلیك كنید.
۲) حال برای اینكه Connection ایجاد كنیم در پنجره باز شده گزینه
Make New Connection را دوبار كلیك كنید.
۳) كادر محاوره‌ای Make New Connection نمایان می‌شود. در نوار مستطیل بالایی یك نام برای اتصال مورد نظر خود انتخاب كنید. مثلاً TCT در سطر دوم نوع مودم خود را انتخاب كنید در صورتی كه مودم نصب باشد نام مودم دیده می‌شود سپس دكمه Next را فشار دهید.
ـ توجه: اگر هیچ نامی انتخاب نكنید كامپیوتر به صورت خودكار برای اولین اتصال
My Connection و برای دومین اتصالی كه ایجاد كنید… و My Connection۲ را در نظر می‌گیرد. انتخاب نام به این معناست كه اگر دارای چند Account باشید و یا چند نفر از یك كامپیوتر استفاده می‌‌كنند می‌توانید Accountهای مختلف از ISPهای مختلف را از یكدیگر تمیز دهید. در اینجا نام TCT را برای اتصال خود انتخاب می‌كنیم. (ir TCT. نام سایت و ISP شركت مخابرات استان تهران می‌باشد.)
۴) در كادر بعدی در فیلدمتنی area code كد تهران ۰۲۱ و در فیلد
Telephon number شماره تلفن شبكه ISP استان تهران را وارد كنید. در فیلد متنی پایین نیز كشور مورد نظر یعنی ایران را انتخاب كنید. سپس كلید Next را بزنید.
ـ توجه: انتخاب كشور ضروری نمی‌باشد چون خواهد دید كه ما آن را غیرفعال خواهیم كرد.
۵) در كادر بعدی با انتخاب گزینه Finish نام TCT را تائید كنید.
۶) در این مرحله خواهیم دید كه در پوشه Dial Up NetWorking یك آیكون برقراری اینترنت با نام TCT نمایان می‌شود روی آن كلیك راست كنید و از منوی پائین افتادنی نمایان شده گزینه آخری Property را انتخاب كنید.
۷) برای تماس از تهران باید تیك گزینه Use area code dialing peroperties را بردارید (روی آن كلیك كنید) در این صورت نام كشور و كدشهرستان غیرفعال می‌شود. دكمه Apply را فشار دهید.
۸) با زدن دكمه Apply كادر محاوره ای از بین نمی‌رود در این صورت برچسب Server Types‌ از گزینه‌های بالا را انتخاب كنید. در نوار مستطیل اول نوع سرور Dialup باید از نوع …. PPP: internet انتخاب شده باشد و در قسمت Advance options گزینه Log on to Network و در قسمت
Allowed Network protocols‌ نیز گزینه‌های Ipx/Spx Compatible, Netbeui را غیر فعال كنید. سپس گزینه OK را انتخاب و كلیك كنید.
توجه كنید فقط دو گزینه TCP/IP و Enable Software Compression علامت خورده باقی بماند.
۹) حال روی آیكون ایجاد شده TCT دوبار سریع كلیك كنید در كادر
Connection to و فیلد متنی Name User آن، نام Username تهیه شده خودرا كه همراه Account خریداری شده به شما داده شده است وارد كنید سپس در فیلدمتنی Password نیز كلمه رمز خود را تایپ كنید و كادر مربوط به Save password را فعال كنید. با فعال شدن این كادر هر هنگام كه می‌خواهید به شبكه وصل شوید دیگر احتیاج به دادن كلمه رمز نمی‌باشید. در صورتی كه این كادر غیرفعال باشد برای هر بار اتصال به شبكه باید نام كلمه رمز عبور خود را واردكنید.
در كادر Phone Number to dial نیز می‌بینید شماره تلفن ۹۷۱۰۰۰۰ واردشده است حالا روی دكمه Connect‌ كلیك كرده سیستم به صورت اتوماتیك شروع به شماره گیری می‌كند . توجه داشته باشید كه در این حال خط تلفن باید روی مودم شما در پورت Line آن وصل شده باشد.
ـ توجه: اگر سیستم شماره گیر شما به صورت پالس باشد باید قبل از اینكه Connect را انتخاب كنید گزینه Dial properties را انتخاب كرده، سپس گزینه Pulsc را كه در پنجره نمایان شده انتخاب و OK راكلیك كنید. سپس اقدام به شماره گیری نمایید.
● ایجاد اتصال در Winme
طریقه ایجاد یك اتصال در Win me‌ دقیقاً شبیه به Win ۹۸ می باشد با ۲ تغییر كوچك.
۱) برای مرحله ۱ در Win ۹۸ هنگامی كه وارد My computer می‌شوید پوشهDial up Networking در Win me به صورت پوشه دیده نمی‌شود بلكه به صورت یك پیوند (Link) كه در سمت چپ كادر My computer به صورت خطوط آبی رنگ نوشته شده است دیده می‌شود. كافی است روی خط سوم آن كه همانDial up Networking می‌باشد كلیك كنید بقیه مراحل را به همان صورت كه درWin ۹۸ گفته شده ادامه دهید.
۲) مرحله هفتم در Win ۹۸ دیگر در Win me به صورت گفته شده وجود ندارد در این قسمت به جای برچسب Server type برچسب Networking آمده است كه در آن تنظیمات موردنظر صورت گرفته شده است و احتیاجی به تغییرات دیگر ندارد.● ایجاد اتصال در Win۲۰۰۰
۱) ابتدا وارد My computer شده سپس روی پیوند (Link) سمت چپ پنجره خط سوم Net work and Dial up Connection دوبار سریع كلیك كنید.
۲) در كادر باز شده روی آیكون Make New Connection دوبار سریع كلیك كنید.
۳) در كادر Network Connection wizard ضمن خوش آمدگویی به شما روی گزینه next كلیك كنید.
۴) در كادر Network Connectien type پس از انتخاب گزینه
Dial up to the internet روی گزینه Next كلیك كنید.
۵) در كادر Internet Connection wizard پس از انتخاب گزینه سوم یعنی،
I Want to set my Connection Manually, Or I want to connect throgh a local area Network (LAN) روی دكمه Next كلیك كنید.
۶) در كادر بعدی یعنی setting up your internet connection پس از انتخاب و تائید گزینه پیش فرض (اول) I Connect throgh a phone line and modem روی گزینه Next كلیك كنید.
۷) از این قسمت در ۳ مرحله Account خود را تعریف و ساختار اتصال به شبكه را آماده می‌كنیم بنابر این قدم اول در كادر
step ۱ of ۳ : Internet account connection information ابتدا در فیلد متنی area code كد تهران ۰۲۱ و در فیلد متنی Telephone Number شماره تلفن شبكه (در اینجا ۹۷۱۰۰۰۰) و در فیلد Country / region Name and code نام كشور ایران را انتخاب می كنیم. با غیرفعال كردن گزینه پیش فرض Use area code and dialing rules امكان شماره گیری كد شهر و كشور را از سیستم می‌گیریم.
۸) در قدم دوم كادر step ۲of۳: Internet account connection information در فیلد User name نام كاربر خود را (همراه Account خریداری شده به ما داده شده است) وارد كرده سپس در فیلد Password كلمه عبور راتایپ و كلید Next را می زنیم.
۹) قدم سوم در كادر step ۳of ۳ :internet account connection information برای اتصال خود (Connection) یك نام مثلاً TCT انتخاب میكنیم این نام به منزلهٔ شناسایی این اتصال می‌باشد.
۱۰) در كادر محاوره‌ای Set up your internet mail account فعلاً چون نمی‌خواهیم از پست الكترونیكی نرم افزار (internet Explouer) IE استفاده كنیم گزینه NO را انتخاب می‌كنیم و Next را كلیك می‌كنیم در صورت انتخاب YES باید تنظیمات Mail خود را انجام دهید.
۱۱) در این كادر اگر بخواهیم یك اتصال فوری داشته باشیم باتوجه به اینكه روی گزینه پیش فرض
TO counnect to the internet immadiately select this box and then click finish.
تیك زده شده است. دكمه next را كلیك و اگر بخواهیم با اختیار خود عمل شماره گیری انجام و به شبكه متصل شویم گزینه را غیرفعال و Next می‌كنیم. پیشنهاد می‌شود گزینه را غیرفعال و Next كنید.
۱۲) حال در كادر محاوره‌ای Network and dialup counecction یك اتصال جدید با نام TCT كنار آیكون Make new connection ایجاد شده كه همان اتصال ساخته شده می‌باشد. روی آن دوبار سریع كلیك كرده سپس دكمه Connect را فشار دهید سیستم شروع به شماره گیری می‌كند.
● ایجاد اتصال در Win XP
۱) منوی Start را فعال كرده و سپس گزینه Accesoris را از منوی All Programs انتخاب كنید.
۲) منوی Commenucation را كلیك كرده، سپس گزینه New Conection Wizard را انتخاب كنید.
۳ـ) كادرمحاوره‌ای New Conection Wizard نمایان می‌شود. گزینه Next را انتخاب كنید.
۴) در این مرحله با توجه به گزینه پیش فرض Conection to the internet انتخاب شده، گزینه Next را كلیك كنید.
۵) در كادر Getting ready گزینه Set up my conection Manually را انتخاب كرده سپس Next را كلیك كنید.
۶) در كادر باز شده Internet conection با توجه به گزینه انتخاب شده پیش فرض Counect using a dial up modem روی كلید Next كلیك كنید.
۷) در كادر Connect name و در فیلد متنی آن نام مورد نظر خود را كه در اینجا TCT را انتخاب می‌كنیم تایپ كرده سپس روی Next‌كلیك كنید.
۸) در كادر Phone Number to dial شماره تلفن شبكه موردنظر خود را مثلاً ۹۷۱۰۰۰۰ وارد نموده روی كلید Next كلیك كنید.
۹ـ در كادر Connection Availabily‌ گزینه Next را انتخاب و كلیك كنید.
۱۰) در كادر محاوره‌ای Internet Account information در فیلد متنی User name‌آن نام كاربر یا User name خود راكه به همراه Account به شما داده شده وارد و كلمه رمز خود را در فیلدهای Password ‌و Confirm password وارد نمایید و سپس گزینه Next‌ را كلیك كنید.
۱۱) در این كادر Complecting the new connection اگر بخواهید از Connection ایجاد شده خود روی صفحه مانیتور (Desktop) یك میانبر (Shortcut) داشته باشید كافی است كه در كادر Add a Shortcut to the connection to my desktop تیك زده (كلیك) و سپس گزینه finish را انتخاب كنید. در غیر اینصورت Finish‌ را كلیك كنید.
۱۲) در صورتی كه در مرحله قبل یك میان بر از اتصال خود روی صفحه مانیتور ایجاد كرده باشید آیكونTCT را بر روی صفحه مونیتور مشاهده می‌كنید در غیر این صورت از منوی Start و گزینه Connection to روی TCT دابل كلیك كرده تا كادر مربوط به برقراری ارتباط با اینترنت نمایان شود. سپس گزینه Properties موجود در این كادر را انتخاب كنید.
۱۳) در كادر IrTCT Properties نمایان شده گزینه كادر Use dialing rules را تیك زده سپس نام كشور ایران را از فیلد Country / region codes انتخاب كنید
۱۴) در صورتی كه شما از شماره گیری در وضعیت Pulse استفاده می‌كنید گزینه Dialing Pulse راانتخاب كنید تا كادر Phone and modem option فعال شود سپس گزینه edit را در این كادر انتخاب نمایید. در این مرحله با انتخاب گزینه Pulse و انتخاب گزینه های OK (۲مرحله) مراحل ساختار بندی برقراری اینترنت تكمیل شده است.
۱۵) حال برای برقراری و اتصال به شبكه اینترنت گزینه dial را از كادر
TCT Connection انتخاب كنید پس از اتمام شماره گیری برنامه Internet Explorer را از منوی Start فعال تا به سایت موردنظر وصل شوید.
● قطع ارتباط
برای آنكه ارتباط خود را قطع كنید. روی دو مانیتور گوشه راست پایین كه بیانگر برقراری اتصال است، دوبار كلیك كنید. در پنجره باز شده به ترتیب سرعت اتصال به شبكه، طول مدت استفاده از شبكه، حجم دریافتی اطلاعات وحجم ارسالی اطلاعات را می‌بینید در این حال اگر روی كلید Disconnect كلیك كنید اتصال شما قطع خواهدشد.
● اتصال به اینترانت
حال پس از ایجاد یك اتصال (connection) آماده وصل شدن به شبكه Internet هستیم. قبل از اتصال باید بدانیم كه در بدو ورود می‌خواهیم به كدام سایت متصل شویم. به عبارت دیگر وقتی عمل اتصال صورت گرفت پس از اینكه روی آیكون Internet Explorer‌كلیك كردیم به كدام سایت وصل می‌شویم.
معمولاً از یك موتور جستجوگر برای اتصال اولیه شروع می‌كند. برای این منظور Yahoo . Com رایج ترین سایت آغاز به كار می‌باشد. برای این منظور روی آیكون Internet Explorer كلیك راست كرده سپس از منوی پایین افتادنی آخرین فرمان Propertise را انتخاب و روی آن كلیك كنید در پنجره باز شده در نوار مستطیلی كه در بالای صفحه می‌بینید و آبی رنگ شده این عبارت را تایپ كنید: www.yahoo.com
پس از تایپ كردن روی OK كلیك كنید با این عمل شما همیشه ابتدای ورودتان به سایت Yahoo.com خواهد بود اگر خواستید وارد سایت مخابرات استان تهران شوید این عبارت را تایپ كنید. WWW.TCT.ir حال آماده می‌شویم تا یك اتصال آزمایشی
۱) اگر روی صفحه desktop آیكون اتصال اینترنت TCT را shortcut كرده‌اید روی آن دوبار سریع كلیك كنیدو گرنه وارد مسیر زیر گردیده روی TCT دوبار كلیك كنید.
آیكون My computer Dialup Networking TCT
۲) با اطمینان از صحیح بودن نام كاربری و رمز عبور وارد شده روی دكمه Conenct كلیك كنید.
۳) در این صورت عمل شماره گیری انجام میگیرد ابتدا پیغام:
Status: Dialing و پس از شنیدن صدای چندآژیر گونه پیغام:
Status: verifying user name and password ظاهر می‌شود كه جهت چك كردن user name و كلمه رمز عبور می‌باشد در این حال پس از تائید آن عبارت:
Status: Logging on to network
ظاهر می‌شود و در این صورت شكل دو مانیتور چشمك زن در كنار ساعت كامپیوترتان درگوشه پایین سمت راست ظاهر می‌شود كه نشانه موفق بودن ارتباط با اینترنت می‌باشد.
اگر برای اولین بار باشد كه به شبكه وصل می‌شوید یك پنجره برای شما باز می‌شود برای اینكه این پنجره در اتصال های بعدی ظاهر نشود كافی است علامت( ) را در داخل مربع كوچك آن وارد كرده و پنجره را ببندید. حال برای شروع روی آیكون Internat Explorer دوبار سریع كلیك كنید اگر باز هم برای اولین بار باشد كه وارد اینترنت می‌شوید خواهید دید كه بعد از كلیك كردن پنجره مایكروسافت باز می‌شود آن را ببندید و مجدداً كلیك كنید دوباره پنجره را ببندید وبرای بار سوم كه روی آن كلیك كردید پنجره Yahoo باز می‌شود. از این به بعد هرگاه روی آن كلیك كنید شما به Yahoo وصل خواهید شد.
حال می‌توانید گشت وگذار خود رادر شبكه اینترنت شروع كنید انشاءالله چگونگی استفاده از امكانات Yahoo را به فرصتی دیگر موكول خواهیم كرد.
● انواع خطاهای رایج
معمولاً هنگام شماره گیری و اتصال به شبكه خطاهایی روی صفحه ظاهر می‌شود كه بیانگر عدم موفقیت در شماره گیری و اتصال می‌باشد رایج‌ترین خطاها و مفهوم آنان به صورت زیر است:
۱) خطای شماره ۶۸۰: No dialtone
بررسی كنید كه سیم تلفن به درستی به سوكت Line پشت مودم متصل باشد وبوق آزاد داشته باشد.
۲) خطای شماره ۶۷۶ و مضمون The Line is busy
این لزوماً به اشغال خط مربوط نیست گام های ۷ و ۸ از صفحه ۱۰ را روی كامیپوتر خود بررسی كنید مسیر زیر را رفته:
Control panel modems My computer سپس روی Dialing Properties كلیك كرده و مقابل Dial using گزینه Pulse dial را انتخاب كنید كلید OK و بازهم OK را بزنید.
۳) خطای ۶۳۵: Unabled to complete the connection
پس از شماره گیری و برقراری اتصال مرتباً نام كاربری و رمز عبور پرسیده می‌شود ولی مورد قبول واقع نمی‌شود كه با زدن كلید Cancel این خطا ظاهر می‌شود در این صورت:
الف) مجدداً نام كاربری و رمز عبور خود را به درستی تایپ كنید كه احیاناً Space یا كلید نادرستی تایپ نشده باشد.
ب) امكان دارد اعتبار Account شما به پایان رسیده باشد
۴) خطای ۶۹۱
این خطا موبوط می‌شود به پایان یافتن اعتبار Account شما
۵) خطاهای ۶۳۰ ـ ۶۳۳ ـ ۶۵۰ ـ ۷۴۵ و …
این خطاها می‌توانند مربوط به درست نصب نشدن درایور مودم یا اشكال در مودم باشد با كلیك كردن به ترتیب بر روی آیكون های Modem, Mycomputer, Control panel بخش Diagnostics در بالای پنجره را انتخاب كنید سپس پورت Com كه مودم بر روی آن نصب شده را انتخاب و بر روی كلید More info كلیك كنید. چند ثانیه طول می‌كشد تا مودم تست شود. اگر مشخصات مودم شما ظاهر شد. اشكالی در نصب مودم وجود ندارد. اگر صفحه‌ای با مشخصات فنی مودم شما ظاهر نشود در آن صورت پیغام داده می‌شود كه مودم خود را از میان لیست انتخاب و یا نصب آن را به ویندوز واگذار كنید.
در صورت رفع نشدن اشكال حتماً از افراد وارد كمك بگیرید.
۶) خطای شماره ۶۲۹
این خطا هنگامی ظاهر می‌شود كه نوع خط تلفن (از نظر Tone و Pulse) در مشخصات مودم اشتباه تعریف شده باشد برای رفع آن مسیر زیر را طی كنید.
My Computer Control panel Modems Dialing Propertion و سپس مقابل Using بسته به نوع خط گزینه Pluse Dial و یا Tone Dial‌را انتخاب و OK را بزنید.
۷) خطای شماره ۶۷۸
اگر بعد از شماره گیری مكرر این خطا ظاهر شد در قسمت Networking Dial up روی اتصال مورد نظر كلیك راست كنید. Properties‌را انتخاب و در صفحه General بخش User aren code را غیر فعال و OK كنید.
● قطع شدن های مكرر ارتباطی
حین اتصال به شبكه، ارتباط شما به صورت ناخواسته قطع می‌شود. راه حل صریح برای حل این مشكل وجود ندارد. بعضی از انواع مودم ها با خطوط تلفنی ایران هماهنگی لازم را ندارد كه در این صورت باید از مودم های مناسب تر استفاده شود.
▪ اطمینان حاصل كنید كه روی سیم كشی داخل تلفن شما نویز وخش خش خط وجود نداشته باشد.
▪ سرعت ارتباط مودم خود را تا حدی كه مشكل بهتر شود پایین بیاورید.
▪ كیفیت ارتباط خود را با همان كامپیوتر و از خط تلفن ومناطق دیگر هم آزمایش كنید.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif