۹.۰۵.۱۳۸۹

Spam چیست؟



Spam یکی از متداولترین و در عین حال منفی ترین جنبه های دارا بودن یک آدرس Email است . با این که در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی های موجود امکان حذف کامل این نوع از نامه های الکترونیکی ناخواسته وجود ندارد ، ولی می توان با استفاده از برخی روش های موجود تعداد آنان را کاهش داد
● Spam چیست ؟
Spam ، نسخه الکترونیکی از " نامه های بدرد نخور " است . واژه Spam به پیام های الکترونیکی ناخواسته ، اطلاق می گردد . این نوع از نامه های الکترونیکی ارتباط مستقیمی با ویروس نداشته و حتی ممکن است پیام هائی که از منابع معتبر ارسال شده اند نیز در زمره این گروه قرار گیرند .
● چگونه می توان میزان Spam را کاهش داد ؟
با رعایت برخی نکات ، می توان میزان Spam دریافتی را بطرز محسوسی کاهش داد :
آدرس Email خود را بدون دلیل در اختیار دیگران قرار ندهید . آدرس های پست الکترونیکی به اندازه ای متداول شده اند که شما می توانید بر روی هر فرمی که به منظور کسب اطلاعات شما در نظر گرفته می شود ، وجود فیلد خاصی به منظور دریافت آدرس Email را مشاهد نمائید . تعدادی زیادی از مردم بدون درنظر گرفتن مسائل جانبی ، آدرس Email خود را در هر محلی و یا هر فرمی درج می نمایند . مثلا" شرکت ها ، اغلب آدرس ها را در یک بانک اطلاعاتی ثبت تا بتوانند وضعیت مشتیریان خود را در آینده دنبال نمایند . برخی اوقات ، اطلاعات فوق به سایر شرکت ها فروخته شده و یا امکان استفاده مشترک برای آنان ، فراهم می گردد . بدیهی است در چنین مواردی ممکن است برای شما یک Email و از طرف شرکتی ارسال شود که نه توقع آن را داشته اید و نه از آنان درخواستی مبنی بر ارائه اطلاعات خاصی را داشته اید.
بررسی سیاست های محرمانگی . قبل از ارسال آدرس Email خود به صورت online ، بدنبال Privacy سایت مورد نظر بگردید .تعداد بسیار زیادی از سایت های شناخته شده و خوشنام دارای یک لینک خاص بر روی سایت خود به منظور آشنائی کاربران با سیاست های آن سایت در خصوص نحوه برخورد با اطلاعات ارسالی شما می باشند . (همواره این پرسش را برای خود مطرح نمائید که آیا ما آدرسEmail خود را در سایت هائی درج می نمائیم که نسبت به آنان شناخت کافی داریم ؟) . شما می بایست قبل از ارسال آدرس Email خود و یا سایر اطلاعات شخصی ، سیاست های اعلام شده توسط سایت مورد نظر را مطالعه نموده و از این موضوع آگاه شوید که مالکین و یا مسئولین سایت قصد انجام چه کاری را با اطلاعات ارسالی شما دارند .
دقت لازم در خصوص گزینه هائی که به صورت پیش فرض فعال شده اند . زمانی که شما برای دریافت خدمات و یا Account جدید عملیات sign in را انجام می دهید ، ممکن است بخشی وجود داشته باشد که به شما مجموعه ای از گزینه ها را در خصوص دریافت email در خصوص محصولات و یا سرویس های جدید ، ارائه نماید . در برخی مواقع ، گزینه ها به صورت پیش فرض انتخاب شده اند ، بنابراین در صورتی که شما آنان را به همان وضعیت باقی بگذارید ، در آینده نه چندان دور برای شما حجم زیادی از نامه های الکترونیکی که شاید انتظار آنان را نداشته باشد ، ارسال گردد .
▪ استفاده از فیلترها : تعدادی زیادی از برنامه های پست الکترونیکی امکان فیلترینگ را ارائه می نمایند . پتانسیل فوق به شما این اجازه را خواهد داد که آدرس های خاصی را بلاک نموده و یا امکان دریافت نامه را صرفا" از طریق لیست تماس موجود بر روی کامپیوتر خود ، داشته باشید. برخی مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت ( ISP ) نیز سرویس فیلترینگ و علامت گذاری مربوط به مقابله با Spam را ارائه می نمایند . در چنین مواردی ممکن است پیام های معتبری که بدرستی طبقه بندی نشده باشند به عنوان spam درنظر گرفته شده و هرگز به صندوق پستی شما ارسال نگردند .
هرگز برروی لینک های موجود در یک Spam ، کلیک ننمائید . برخی از منابع ارسال کننده Spam با ارسال آدرس های Email متغیر در یک Domain خاص ، سعی در تشخیص معتبر بودن یک آدرس Email می نمایند. ( مثلا" تشخیص آدرس های Email معتبر موجود بر روی hotmail و یا yahoo ) .در صورتی که شما بر روی یک لینک ارسالی توسط یک Spam کلیک نمائید ، صرفا" معتبر بودن آدرس Email خود را به اطلاع آنان رسانده اید . پیام های ناخواسته ای که یک گزینه "عدم عضویت " وسوسه انگیز را در اختیار شما قرارمی دهند ، اغلب به عنوان روشی به منظور جمع آوری آدرس های Email معتبر مورد استفاده قرار گرفته که در آینده از آنان به منظور ارسال Spam استفاده گردد .
غیرفعال نمودن گزینه دریافت اتوماتیک گرافیک در نامه های الکترونیکی با فرمت HTML . تعداد زیادی از شرکت ها ، نامه های الکترونیکی را با فرمت HTML و همراه با یک فایل گرافیکی لینک شده ارسال نموده که در ادامه از آن به منظور ردیابی فردی که پیام الکترونیکی را باز نموده است ، استفاده می نمایند . زمانی که برنامه سرویس گیرنده پست الکترونیکی شما ، اقدام به download گرافیک از سرویس دهنده آنان می نماید ، آنان می دانند که شما پیام الکترونیکی را باز نموده اید . با غیر فعال نمودن HTML mail و مشاهده پیام ها با فرمت صرفا" متن ، می توان پیشگیری لازم در خصوص این مسئله را انجام داد .
ایجاد و یا بازنمودن Account های جدید اضافی : تعداد زیادی از سایت ها ، اقدام به عرضه آدرس پست الکترونیکی به صورت رایگان می نمایند . در صورتی که شما بطور مداوم اقدام به ارسال آدرسEmail خود می نمائید ( برای خرید online ، دریافت سرویس و ... ) ، ممکن است مجبور به ایجاد یک account دیگر به منظور حفاظت آدرس account اولیه خود در مقابل spam شوید . شما همچنین می بایست از یک account دیگر در زمانی که اطلاعاتی را بر روی بولتن های خبری online ، اطاق های چت ، لیست های عمومی Mailing و یا USENET ارسال می نمائید، استفاده نمائید . بدین تریتب می توان یک سطح حفاظتی مناسب در خصوص دریافت spam به آدرس Email اولیه خود را ایجاد کرد.
برای سایرین Spam ارسال ننمائید . یک کاربر متعهد و دلسوز باشید . در خصوص پیام هائی که قصد فوروارد نمودن آنان را دارید ، سختگیرانه عمل کنید . هرگز هرگونه پیامی را برای هر شخص موجود در لیست دفترجه آدرس خود فوروارد نکرده و اگر فردی از شما بخواهد که پیامی را برای وی فوروارد ننمائید ، به درخواست وی احترام بگذارید.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif