۹.۰۵.۱۳۸۹

اعتیاد اینترنتی و راه‌های پیشگیری از آن

ساعت یازده و نیم شب است. بسیار خسته است، طوری كه چشمانش باز نمی شود. از همان اول صبح فردا كلی كار دارد، اما مگر می تواند بدون چك كردن ایمیل هایش بخوابد؟ پای رایانه اش می نشیند و به اینترنت وصل می شود. با خود می گوید فقط نیم ساعت، بعد می خوابم. چند ایمیل چك می كند و چند تا هم جواب می دهد.
دو سه نفر از دوستانش آن لاین هستند. شروع به صحبت با آنها می كند. همزمان مشغول خواندن خبرهای روز در سایت های گوناگون است. ناگهان به طور تصادفی چشمش به گوشه پایین سمت چپ مانیتور می افتد و ساعت سیستم را می بیند. ساعت دو و نیم بامداد است و او هنوز بیدار است.تا به حال این اتفاق برای شما افتاده است؟
اگر پاسخ مثبت است، می توان گفت كه علایم یك بیماری اینترنتی در شما به چشم می خورد. هنگامی كه مرور كردن وب، ایمیل زدن، بازی، خرید، دریافت موسیقی و چت كردن با كار یا زندگی اجتماعی یك فرد تداخل ایجاد می كند، زمانی است كه مشكل آغاز شده است.
روانشناسان و محققان در نقاطگوناگون جهان در تلا شند كاری كنند كه افراد تنها تا زمانی پشت رایانه هایشان به سر ببرند كه مشكلی برای آنها پیش نیاورد.آزمایش عدم اعتیاد به اینترنت مطابق تحقیقات جدیدی كه در دانشگاه فلوریدا انجام گرفته است برای آزمایش اعتیاد به اینترنت باید پنج مورد زیر را بررسی كرد:
۱) گذراندن زمان بیش از حد مورد نظر در اینترنت
۲) غفلت از سایر مسوولیت ها
۳) یك ناسازگاری مهم در روابط به علت استفاده از اینترنت
۴) اشتیاق برای حضور در شبكه
۵) تفكر بیش از حد در مورد اینترنت در زمان های حاضر نبودن روی شبكه. تحقیقاتی كه در میان استفاده كنندگان اینترنت انجام شده بیانگر این مطلب است كه از میان معتادان اینترنتی، بیش از ۵۷ درصد از چت روم ها (اتاق های گفت وگو) استفاده می كنند.
افرادی كه از چت روم ها استفاده می كنند بیشتر وقت خود را صرف گپ زدن و بحث های جنسی می كنند. اعتیاد به اینترنت از سال ۱۹۹۵ مطرح شد و در سال ۱۹۹۶ توسعه یافت و از آن پس مراكز درمانی از این اختلال به عنوان یك اختلال روانی یاد می كنند. روانشناسان می گویند: اعتیاد به اینترنت یك اختلال جدی در عملكرد افراد محسوب می شود كه می تواند تاثیرات مخربی در روابط اجتماعی آنها بگذارد.
براساس نتایج تحقیقات انجام شده، تفاوتی در میزان استفاده زنان و مردان از اینترنت وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد مردان، اینترنت را به دلیل امكانی كه برای تجربه راه های تازه برای انجام امور متعدد به آنها می دهد، ارزش گذاری می كنند. مردان بیشتر تمایل دارند از اینترنت برای به دست آوردن انواع و اقسام اطلاعات استفاده كنند. نتایج مسابقات ورزشی، وضع آب و هوا، اخبار، كاریابی و رتبه بندی اجناس و خدمات، مورد علاقه مردان هستند. مردان همچنین از اینترنت برای سرگرمی، شنیدن موسیقی، جمع آوری اطلاعات پیرامون دل مشغولی های شخصی یا عضویت در گروه های ورزشی استفاده می كنند.
در مقابل، زنان اینترنت را به دلیل فرصت هایی كه برای حفظ و توسعه روابط انسانی به آنها می دهد، دوست دارند. زنان در اینترنت بیشتر سراغ ایمیل می روند، مطالب مربوط به سلامت و بهداشت را جست وجو می كنند، از نقشه های مسیریاب استفاده می كنند و موضوعات دینی را مطالعه می كنند.تحقیقات بالینی به طور عمده بر موادی از قبیل دارو و الكل تمركز دارند. گزارش ها حاكی است كه معتادان به اینترنت روش های مشابه افراد معتاد به دارو و الكل و قمار دارند و این اعتیاد پیامدهای اجتماعی و شغلی زیادی را برایشان به دنبال دارد.
پژوهشگران دریافته اند كه هر چه افراد، وقت بیشتری را به استفاده از اینترنت اختصاص دهند، میزان روابط خانوادگی و نیز اندازه حوزه های زندگی اجتماعی و واقعی آنها بیشتر كاهش می یابد. همچنین به مرور زمان، افزایش استفاده از اینترنت با فراوان تر شدن احساس تنهایی و افسردگی همراه خواهد بود.
در صورت بروز علایم اعتیاد، منع كامل دسترسی به اینترنت نیاز نیست بلكه ایجاد ساختاری كه به كاهش دسترسی تا مرز اعتدال منجر شود می تواند مفید واقع شود. برای نشان دادن مدت زمان اتصال و نصب، یك كپی از دستورالعمل فوق الذكر در اتاق فرزندتان برای اینكه به آن وفادار بماند، می تواند مفید باشد.به ازای كاهش اتصال به شبكه برای او پاداشی در نظر گرفته و او را تشویق كنید.
تهیه فهرستی از فعالیت های جایگزین مفید است. این فعالیت ها باید برای او جذاب باشند.در صورتی كه نیاز به متخصص احساس می شود، می توانید از مشاوران مدرسه یا مراكز درمانی كمك بگیرید.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif