۹.۰۵.۱۳۸۹

باز هم لنگر به فیبر ما گیر کرد



مدتی است که دیگر با قطعی اینترنت و معطل شدن برای وصل مجدد آن عجین شده‌ایم به‌طوری‌که اگر در ظرف چند روز دچار این مشکل نشویم، احساس نگرانی می‌کنیم؛ انگار چیزی کم داریم!
البته خدا را شکر فیبر نوری اجازه نمی‌دهد کاربران اینترنت خدای‌ناکرده دچار کمبود شوند و این روزها قطعی اینترنت بیش از هر چیز دیگری در مملکت یافت می‌شود که این‌بار اعتراض شدید انجمن صنفی شرکت‌های اینترنتی کشور را به کیفیت پائین پهنای باند و قطعی‌های مکرر اینترنت کشور به دنبال داشت.
علیرضا علمی نائب رئیس و دبیر صنفی انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران با اعلام این خبر و بیان این که بخش‌های فنی و LCT به هیچ‌وجه پاسخگوی شرکت‌های اینترنتی نیست، گفته است: به محض بروز اختلال در ارتباط اینترنتی کشور، تلفن‌های بخش مربوطه اشغال شده و شرکت‌های اینترنتی در برابر اعتراض مکرر کاربران پاسخ قابل قبولی نمی‌توانند ارائه کنند. ثانیا SLA هم با ۷ سال تاخیر هنوز آماده نشده که تامین‌کنندگان و سرویس‌گیرندگان تکلیف خود را بدانند.
● یک پاسخ‌گوی ۲۴ساعته موردنیاز است
علمی می‌گوید: در کدام کشور این مقدار مشکل ارتباط اینترنتی وجود دارد؟ شرکت زیرساخت باید یک مرکز پاسخ‌گویی تلفنی ۲۴ساعته با افراد کاملا مسلط و فنی داشته باشد تا تمامی مشکلات شبکه به آنجا منعکس و در کمتر از یک ساعت تحلیل و مرتفع شود. این گونه خدمات در شرکت‌های کوچک هم به راحتی قابل ملاحظه است اما به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، استفاده بهینه و درستی از منابع و ظرفیت‌های ملی صورت نمی‌گیرد.
به گفته دبیر صنفی انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران، علی‌رغم این‌که بیان می‌شود چهار مسیر پشتیبان برای ارتباط اینترنتی کشور فراهم شده اما باز هم به راحتی شاهد افت سرعت اینترنتی در بخش‌های قابل توجهی از کشور هستیم و جالب اینجاست که در این میان دیواری کوتاه‌تر از ISPها و شرکت‌های اینترنتی پیدا نمی‌شود.
علمی توضیح می‌دهد: ما اعتقاد داریم باید در شیوه تامین پهنای باند کشور بازنگری صورت پذیرد. متاسفانه به دلیل تفکیک غیراصولی در حوزه فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت این بحران تشدید شده است.
نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های اینترنتی در پایان بحث کم‌فروشی و نصب نرم‌افزار و برخورد با شرکت‌های متخلف را بحث پیچیده‌ای عنوان کرد و گفت: اولا باید از جانب مراجع نظارتی دستورالعملی برای شرکت‌ها صادر شود که مثلا پهنای باندی که برای خدمات dial up یا ADSL در نظر گرفته می‌شود باید کاملا اختصاصی یا (dedicated) باشد که در آن صورت دیگر کمیسیون تنظیم مقررات نمی‌تواند شرکت‌ها را به ارائه یک خط ۱۲۸K به قیمت ده هزار تومان ملزم کند. یا به عنوان مثال با این فرض برای هر لینک E۱ خود ۱.۵ مگ پهنای باند نیاز است که با اینترنت ساعتی ۱۰۰ تومان اصلا منطقی نیست و جور درنمی‌آید.
علمی در پایان با بیان اینکه تصمیم‌ها و اظهارنظرها باید با دقت و پشتوانه فنی قوی‌تری بیان شود، اظهار داشت: مسوولان این حوزه باید به میان مردم بیایند و از نزدیک در جریان مشکلات فعالان و متخصصین این عرصه قرار بگیرند، در غیر این صورت تصمیم‌گیری و قانونگذاری در پشت درهای بسته و به دور از مردم جز هدر دادن منابع ملی نتیجه دیگری نخواهد داشت.
● اختلال‌های شدید برای چیست؟
قطعی فیبرنوری در دریا موضوع تازه‌ای نیست و هر از چندگاهی رخ می‌دهد ولی گویا این بار این قطعی به دلیل دریافت بیشترین پهنای باند کشور از این منطقه، شبکه زیرساخت کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است.
همچنین طبق اعلام رسمی مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد کاربران اینترنت در ایران به بیش از ۲۳ میلیون نفر رسیده و بسیاری از کسب و کارها و فعالیت‌های علمی، آموزشی و تجاری کشور متکی به این شبکه است؛ بنابراین می‌توان گفت اختلال در اینترنت، اختلال در روند عادی زندگی مردم است.
از اواخر هفته گذشته که به دلیل قطعی فیبر نوری کشور در منطقه فجیره امارات، یکی از بزرگترین قطعی‌های شبکه اینترنت در کشور رخ داد، تقریبا کل شبکه اینترنت کشور با اختلال رو به رو شده و تا چند روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.
به گفته مسوولان مرکز پشتیبانی فنی شرکت زیرساخت، ارتباط اینترتی کشور در حال حاضر تنها از طریق کشور ترکیه برقرار است که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مشترکان نیست.
اکثر ISP ها نیز این اختلال را موجب کندی و عدم ارائه مناسب سرویس به مشترکان دانسته‌اند.
به گفته محمد طاهر شمس، معاون نگهداری و مدیریت شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور، در حال رایزنی و مکاتبات با طرف‌های اماراتی برای حل این مشکل هستیم.
شمس تأکید کرد: برای اینکه شبکه زیرساخت کشور دچار آسیب نشود و کندی شبکه اینترنت تا حدودی برطرف شود در حال رایزنی با ترکیه برای افزایش پهنای باند دریافتی هستیم.
معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: با افزایش زیرساخت و پهنای باند از ترکیه شبکه اینترنت کشور به زودی روان‌تر می‌شود.
وی افزود: قطعی فیبرنوری در فجیره امارات نیز با رایزنی و مکاتبات با طرف‌های خارجی به زودی برطرف می‌شود و شبکه به حالت عادی برمی‌گردد.
البته به گفته محمدباقر ظهوری‌فر - مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت - تاکنون ۶۰ درصد ارتباطات پهنای باند با مشکل مواجه شده و با توجه به وقوع این جریان در روزهای تعطیل آخر هفته، حداقل یک هفته زمان برای رفع خرابی‌ آن لازم است.
● رکورددار در قطعی اینترنت
با توجه به محدودیت سرعت ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه و نابسامانی‌های مختلفی که شبکه اینترنتی کشور با آن مواجه است، حالا معضل قطعی مکرر شبکه فیبر نوری هم به جمع مشکلاتش اضافه شده و رکورد ۱۹۰ بار قطعی شبکه ٦٠ هزار کیلومتری فیبر نوری کشور در یک‌سال، می‌تواند نام‌مان را در کتاب رکوردهای گینس جاودان کند.
پیام کرباسی، نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با اعلام بروز مجدد وضعیت بحرانی در ارتباطات اینترنتی کشور، گفت: پس از گذشت نزدیک به ۱۰ روز آرامش در وضعیت کیفی پهنای باند کشور، متأسفانه از اواسط روز دوشنبه هفته گذشته کیفیت پهنای باند اغلب شهرهای کشور بار دیگر دستخوش افت و خیزهای متعدد شد.
بنا به گزارش‌های رسیده از شهرهای مختلف، به‌نظر می‌رسد یکی از علل اصلی بروز اختلالات اخیر، ارتباط با کشور ترکیه است که شرکت زیرساخت با اعمال تغییراتی کلی، قصد دارد میزان بروز اختلالات را به حداقل برساند اما به‌دلیل ضعف در خطوط پشتیبان، در حال حاضر این مشکل به قوت خود باقی است.
این کارشناس اینترنت افزود: این اختلالات از ظهر چهارشنبه پیش به اوج خود رسید به‌نحوی که امکان خدمات‌رسانی به کاربران خاصه در آن روز تقریبا غیرممکن بود. در حقیقت وقتی میزان ریزش بسته‌های اطلاعاتی از ۳درصد تجاوزکند، برخی از خدمات اینترنتی بسته به میزان اختلال و مدت زمان وقوع آن، دچار چالش می‌شوند. متأسفانه در اختلالات روز چهارشنبه، میزان ریزش بسته‌ها از ۲۶درصد تا ۵۸درصد در نقاط مختلف کشور در نوسان بود.
کرباسی تصریح کرد: آنچه واقعا باید از مسوولان شرکت زیرساخت پرسید، علت عدم پاسخ‌گویی به مشترکان پهنای باند ایشان در مرکز پشتیبانی فنی است.
● سابقه قطعی اینترنت در ایران
تا سال ۸۵ چون تنها مسیر اصلی ارتباط ایران با شبکه جهانی اینترنت از لینک چابهار- فجیره می‌گذشت، به محض گیر کردن یک لنگر کشتی به کابل اینترنت ایران، کل ارتباط اینترنتی ایرانیان مختل و کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت تعطیل می‌شد.
قطعی ٥٠ درصد اینترنت ایران طی یک هفته در آذرماه سال ٨٥ نیز، عملا به معنای تعطیلی ٥٠ درصد فعالیت های مبتنی بر اینترنت نظیر تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، دانشگاه مجازی و از همه مهم‌تر به معنی اختلال در برنامه‌های مهمی همچون ثبت نام اینترنتی کنکور بود. اگرچه آماری درباره رتبه‌بندی قطع اینترنت در خاورمیانه وجود ندارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ کشوری در منطقه به اندازه ایران، دچار اختلال در دریافت اینترنت نیست.
● قطعی‌ها تا کی ادامه دارد؟
در حال حاضر شبکه ملی فیبر نوری با بیش از ٦٠ هزار کیلومتر گستردگی حدود ٩٧٠ شهر سراسر کشور را به یکدیگر متصل کرده تا ارتباطات صوتی، تصویری و دیتایی را در شبکه بین شهری و بین‌المللی برای تمامی شهروندان و سازمان ها تامین کند. در پی قطعی‌های مکرر شبکه فیبر نوری که به دلیل نبود قانون صیانت از حریم مسیرهای فیبر نوری به وقوع می‌پیوندد، شرکت ارتباطات زیرساخت طی سال ١٣٨٤ حداقل ٣٥١ میلیارد و ٢٣٤ میلیون ریال خسارت مالی را متحمل شد.
١٩٠ بار قطعی در برخی مسیرهای شبکه ملی فیبر نوری طی یک سال در مجموع ٧٠ هزار دقیقه قطعی در شبکه زیرساخت ایجاد کرد که عملا امکان برقراری ارتباطات در شبکه بین‌المللی و بین شهری کشور را به میزان ٩٥٧ میلیون و ٦٥٠ هزار کانال/ دقیقه از شرکت ارتباطات زیر ساخت سلب کرد. این در حالی است که طبق برآوردهای صورت گرفته، بازسازی یک مسیر قطع شده حدود ٢٠ تا ٣٠ میلیون ریال برای شرکت زیرساخت هزینه در بر دارد.
اما علی‌اکبر تاج‌الدینی - مدیر کل طرح و مهندسی شرکت ارتباطات زیرساخت - معتقد است میزان قطعی فیبر نوری در شبکه زیرساخت باید کاهش یابد در غیر این صورت ضرر و زیان فوق‌العاده‌ای وارد می‌شود.
او با بیان این مطلب تاکید کرده است: مسلما میزان قطعی فیبر نوری کشور خارج از استاندارد است که امیدواریم با قانون صیانت از حریم فیبر نوری مقدار زیادی از مشکلات حل شود.
او می‌گوید : سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی راجع به فیبر نوری به ویژه فیبر نوری زیرساخت توجیه نشدند و شاید از نظر زیرساخت به میزان کافی در چند سال گذشته تبلیغ نشده است.
او همچنین در باره‌ بحثی که با عنوان قاچاقچیان فیبر نوری وجود دارد و با تاکید بر این که در فیبر نوری بحث قاچاقچی تعریف نشده، گفته است: ما آخرین تکنولوژی روز تجهیزات انتقال را برای جبران این مسئله و برقراری ترافیک با قطعی فیبر نوری بوجود آورده و می‌آوریم ولی این به معنای آن نیست که هر چه فیبر قطع می‌شود، قابلیت جبران و بازیابی دارد.
این کارشناس تصریح می‌کند: یکی از خصوصیت‌هایی که شبکه‌ها با مبنای IP دارند این است که استفاده بهینه‌ای از پهنای باند صورت گیرد و با این کار مدیریت درستی در پهنای باند خواهد شد زیرا ما در حال حاضر ظرفیت را به صورت ثابت در اختیار مشتری قرار می‌دهیم و این مشتری است که خود در آن محتوا قرار می دهد و قرار دادن محتوا از وظایف سازمان محسوب نمی‌شود.
گفتنی است تا کنون عوامل متعددی از جمله پیمانکاران وزارت راه و ترابری، وزارت نیرو، شرکت آب و گاز، شرکت نفت، شهرداری، کارخانجات صنعتی، کشاورزان، عوامل طبیعی و عوامل ناشناس در تخریب خطوط فیبر نوری کشور دخیل بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif