۱۰.۰۷.۱۳۸۹

روش ارتقا سایت در موتورهای جستجوگر

پیاده سازی یک استراتژی موثر و بلند مدت بازاریابی با موتورهای جستجوگر بدون توجه به خود سایت اصولا غیر ممکن است. لذا پی ریزی یک بنای مستحکم در خود سایت ضروری می نماید. SEO پروسه طراحی، نوشتن متون، کد کردن و برنامه نویسی کل وب سایت با هدف بالا بردن شانس دستیابی به رتبه های بالا در نتایج جستجو است. در واقع بهینه سازی وسیله ای برای کمک به مخاطبان بالقوه سایت تان است که وب سایت شما را بیابند.
پیاده سازی یک استراتژی بلندمدت بازاریابی نیاز به این دارد که سه مولفه اصلی زیر در هر صفحه سایتتان وجود داشته باشد:
▪ مولفه متن
▪ مولفه لینک
▪ مولفه محبوبیت
تمام موتورهای جستجوگر مهم از این سه مولفه در الگوریتم رتبه بندی خود بهره می گیرند. حالت ایده آل اینگونه خواهد بود که هر سه مولفه را تا بالاترین جایگاه ممکن بهینه سازی نماییم. این حالت در شکل زیر نمایش داده شده است.
اما در عمل تعداد کمی از صفحات می توانند به این حالت دست یابند. به طور کلی سایتها می توانند در یکی از حالات زیر دارای رتبه های مناسبی باشند:
▪ سایتهای دارای بالاترین حد بهینه سازی در هر سه مولفه اشاره شده.
▪ سایتهای دارای مولفه های محبوبیت و متن بالا اما مولفه لینک متوسط.
▪ سایتهای دارای مولفه متن و لینک متوسط اما محبوبیت بالا.
واضح است که سایت شما هر چقدر هم محبوب باشد اگر عبارت جستجو شده در آن موجود نباشد حتی در رتبه های آخر نتایج جستجو هم قرار نمی گیرد.
● مولفه متن
موتورهای جستجوگر، کلمات و عبارتهای هر صفحه را بایگانی می کنند لذا برای عملکرد بهتر، شما باید کلمات دلخواه را در مکانهای مهم کدهای سایت خود قرار دهید.
مهم ترین بخش در مولفه متن، انتخاب عبارتهای کلیدی سایت است. شما باید عبارتهایی را بر گزینید که واقعا مخاطبان سایتتان آنها را جستجو می کنند. کلمات کلیدی که انتخاب می کنید باید دارای شرایط زیر باشند:
▪ مربوط به موضوع اصلی سایتتان باشند.
▪ مطمئن باشید که کاربران دیگر آنها را جستجو می کنند.
▪ خیلی رقابتی نباشند. به عبارت دیگر آن کلمات، کلمات کلیدی سایتهای بسیار دیگری نباشند.
موتورهای جستجوگر به هنگام ارزیابی و رتبه بندی صفحات، به محتوای آن توجه زیادی دارند. متنی که برای یک موتور جستجوگر مهم است برای مخاطب اصلی شما هم مهم است در واقع منظور همان متنی است که مخاطب سایت شما به هنگام مراجعه به سایتتان می تواند بخواند.
منظور از متن مهم، متنی است که دو شرط زیر را دارا می باشد:
۱) متن باید بدون انجام هر گونه عمل خاصی در مرورگرهای استاندارد قابل رویت باشد.
۲) شما باید بتوانید متن را مستقیما از مرورگر خود کپی کرده و به یک ویرایشگر متن انتقال دهید (Copy & Paste).
عنوان صفحه به همراه متن نمایان آن مکانهای مهمی هستند که باید توجه ویژه ای را به آنها معطوف بدارید. موتورهای جستجوگر آنها را به عنوان محتوای اصلی سایتتان در نظر می گیرند و بهینه سازی مناسب آنها در رتبه بندی سایت تاثیر قابل توجهی دارد.
متا تگها و متون جایگزین تصاویر در اولویت بعدی قرار دارند زیرا برخی از موتورهای جستجوگر آنها را نمی خوانند. به عنوان مثال برای دیدن کلمات متا شما باید کدهای صفحه را ببینید و همینطور برای دیدن متن جایگزین یک تصویر باید موس خود را روی آن تصویر مدتی ثابت نگه دارید.
اینها کارها همان کارهای خاصی است که بیننده برای دیدن متن انجام می دهد در حالیکه متن اصلی و مهم صفحه را بدون انجام هیچگونه عملی می تواند ببیند.
● موضوع اصلی سایت
امروزه موتورهای جستجوگر توجه زیادی به موضوع اصلی سایت یا تم آن دارند (Theme). موضوع اصلی سایت باید با مراجعه به چند صفه سایت و به راحتی قابل تشخیص باشد. به عنوان مثال بسیاری از وبلاگها که در آنها درباره همه چیز نوشته می شود، موضوع اصلی ندارند اما ممکن است موضوعات فرعی بسیاری داشته باشند.
این نکته خیلی مهمی است که باید بدان توجه نمایید. سعی کنید هر صفحه سایتتان به نوعی به موضوع اصلی مرتبط باشد. اینکه به شما توصیه می شود به هر سایتی لینک ندهید و از هر سایتی لینک نگیرید هم دقیقا به خاطر این موضوع است. وقتی موتور جستجوگری موضوع اصلی سایت شما را بداند هر یک از صفحات سایتتان اتوماتیک وار مرتبط با همان موضوع تشخیص داده می شود و شانس کسب رتبه های بالا افزایش می یابد.
● Title
عنوان صفحه به دلایل متعددی هم از دیدگاه طراحی وب سایت و هم از دیدگاه موتورهای جستجوگر، مهم می باشد.
▪ کاربران به هنگام خواندن صفحات سایت، آنرا در مرورگر خود می بینند.
▪ در رتبه بندی صفحات به عنوان متن اصلی سایت نقش دارند.
▪ به عنوان چیزی که کاربران باید روی آن کلیک کنند، در نتایج جستجو نشان داده می شود.
▪ به هنگام ذخیره و بوک مارک کردن صفحات به صورت پیش فرض از عنوان صفحه استفاده می شود.
لذا نوشتن مناسب عنوان صفحه را مانند یک قاعده اصولی همواره مد نظر داشته باشید. در نوشتن آن دقت کنید که در عین حال که حاوی کلمات کلیدی است باید بتواند کاربران را به کلیک کردن و آمدن به سایت شما ترغیب کند. صرفا قرار دادن کلمات کلیدی در آن ممکن است به رتبه بالا منجر شود اما میزان کلیکهایی که در نتایج جستجو بر آن می شود را هم باید مد نظر داشته باشید.
اگر کلمات کلیدی بسیاری دارید باید صفحات بسیاری نیز طراحی کنید و در آنها عنوان ها را با کلمات کلیدی متناسب با همان صفحه بنویسد. قرار دادن یک عنوان ثابت در تمام صفحات سایت کار بسیار اشتباهی است که بسیاری مرتکب آن می شوند. این کار تنها زمانی درست است که سایت تنها یک کلمه کلیدی داشته باشد!
● متن صفحه
متن نمایان صفحه آن چیزی است که بین دو تگ body قرار می گیرد و مستقیما قادر به کپی کردن آن از مرورگر و انتقال آن به یک ویرایشگر متن می باشید.
این متن را بیننده می بیند، می خواند و سپس کاری در سایت انجام می دهد. دیدن و خواندن مطالب برای تمام صفحات اینترنتی اتفاق می افتد اما کاری که پس از این دیدن و خواندن انجام می شود مشخص نیست.
ممکن است بیننده با خواندن یک متن به خواندن مطالب بعدی ترغیب گردد. همچنین ممکن است با خواندن چند خط آن به طور کلی از سایت خارج شود.
موتورهای جستجوگر به طور مداوم تگهایی مورد تاکید خود را تغییر می دهند و شما نمی توانید دقیقا عنوان کنید که در حال حاضر بر چه چیزی تمر کر دارند. اما رویه اصلی آنها همواره ثابت است: آنها متن را می خوانند و لینک را دنبال می کنند.
به همین دلیل بی نهایت مهم است که شما کلمات کلیدی خود را در متن نمایان صفحه قرار دهید تا مطمئن شوید که موتور جستجوگر آنها را می خواند و با خود می برد.
● نکات کلیدی
▪ متن باید حرفی برای گفتن داشته باشد.
▪ از نظر قواعد املایی و نگارش نقص نداشته باشد.
▪ به شکلی جذاب و ترغیب کننده تنظیم گردد.
▪ به قصد اطلاع رسانی و کمک به دیگران نوشته شده باشد و نه برای اغفال و بزرگ نمایی.
▪ جملات متن طولانی نباشد.
▪ اگر متن طولانی است و باید در یک صفحه نمایش داده شود، حتما پاراگراف بندی شود.
اگر حرفی برای گفتن ندارید، کسب رتبه های بالا برایتان مفید فایده نخواهد بود. اگر بیننده بیاید و چیزی در سایت شما نیابد آنگاه چه؟ خیلی واضح است، با خواندن گزیده ای از متن صفحات، تصمیم خود را برای ترک سایت می گیرد. در یکی از کتابهای بازاریابی خواندم که :
"یک خریدار راضی، تجریه اش را به ۳ نفر منتقل می کند اما یک خریدار ناراضی آنرا به ۱۰ نفر منتقل می کند"
جدا به محتوای صفحات دقت کنید. اگر خودتان نمی توانید از دیگران بخواهید تا این کار را برایتان انجام دهند. هیچوقت سعی نکنید که متن های طولانی را در یک صفحه بگنجانید بلکه آنرا به چند بخش کوتاه تقسیم کرده، در صفحات مختلف ارایه دهید. با این کار هم به بینندگانتان فرصت فکر کردن داده اید و هم اینکه شانس خود را در کسب رده های مناسب افزایش داده اید: به جای یک صفحه اکنون چند صفحه دارید !
اگر یک متن را به ۳ قسمت تقسیم کنیم، از دیدگاه یک موتور جستجوگر مهم ترین بخش آن ۳/۱ بالای صفحه است. لذا سعی کنید واژه های کلیدی را در این قسمت به کار ببرید (و نه ردیف کنید!)

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif