۱۰.۰۷.۱۳۸۹

عنوان بهتر، محتوای بهتر، رتبه بالاتر

موتورهای جستجو (Search Engines) را می‌توان فرمانروایان بی‌چون و چرای اینترنت دانست. در اصل حیات و بقای وب‌سایت‌ها در گروی اقدامات موتورهای جستجوست و این كه تا چه اندازه پذیرای آن‌ها باشند و در كجای لیست عریض و طویل وب‌سایت‌هایشان جا دهند. این مطلب و نگرانی مهم است كه همه كارها و استراتژی‌ یك صاحب وب‌سایت را جهت می‌دهد. رضایت "عنكبوت‌های موتورهای جستجو" موضوعی است كه ذهن این افراد را درگیر كرده سعی می‌كنند مطالب و محتوای وب‌سایتشان را مطابق معیارها و استانداردهای این عنكبوت‌ها تدوین نمایند. شاید عبارت Search engine Spiders را نشنیده باشید و معنایش را ندانید. برایتان شرح خواهیم داد. موتورهای جستجو برای این كه از چند و چون و كیفیت یك وب‌سایت آگاه شوند، ابزارهایی را به كار می‌اندازند كه Spiders یا عنكبوت‌ها نام گرفته‌اند. آن‌ها محتوا، ساختار، چگونگی شكل‌گیری لینك‌ها، وضوح و روشنی مطالب، عناوین، كلمات كلیدی و نحوه پراكندگی آن‌ها در متن‌ها، اندازه پاراگراف‌ها و سادگی و پیچیدگی‌شان و معیارهای بسیار دیگری را مورد سنجش قرار می‌دهند و هر یك را ارزیابی می‌نمایند. در واقع عنكبوت‌ها ماموران نمره دادن به وب‌سایت‌ها هستند تا موتور جستجو بتواند جایگاه آن‌ها در لیست وب‌سایت‌هایش مشخص كند. این كار عنكبوت‌ها همان Page Ranking است. یعنی رده‌بندی صفحات وب‌سایت در موتور جستجو (رنكینگ). همه مطالب فوق درست بوده اهمیت راضی نگه داشتن عنكبوت‌ها محرز و آشكارست ولی از یك نكته مهم نیز نباید غفلت كرد : چیزی كه تعداد بازدیدكنندگان را افزایش داده نظرشان را جلب می‌كند، جالب بودن و یگانه بودن خود وب‌سایت است. به عبارت دیگر ظاهر و محتوای یك وب‌سایت باید در نظر یك كاربر واقعی، خوب و جالب توجه باشد. در این میان عناوین و تیترهای وب‌سایت نقش اصلی را بازی می‌كنند و محتوایی كه به دنبالشان می‌آید،‌ بر اعتبار عناوین و كلمات كلیدی آن می‌افزایند.
این كار از دو جهت به رشد و ارتقای وب‌سایت كمك می‌كند. یكی این كه به خاطر مرتبط بودن محتوای وب‌سایت و كلمات كلیدی با عنوان آن،‌ نمره‌ای كه موتور جستجو به آن می‌دهد بالا می‌رود و دیگر این كه بازدیدكنندگان بیشتر می‌شوند. اگر یك كاربر ببیند كه با مطالب و یافته‌های دلخواهش رو به رو شده می‌تواند از لینك‌های مفیدی كه با مطالب سایت مرتبط هستند هم استفاده كند، از وب‌سایت راضی می‌شود و امكان دارد كه همواره از همین وب‌سایت استفاده كند، ولی اگر هزاران كاربر به یك وب‌سایت سربزنند و در همان نگاه اول از ادامه كار منصرف شوند، هیچ كمكی نخواهند كرد. به بیان دیگر،‌ یك كاربر موثر و خوشحال و رضایتمند بیشتر از هزاران بازدیدكننده ناراضی به رنكینگ آن سایت كمك خواهد كرد. این نكته درباره صاحبان كسب و كار اینترنتی بسیار حیاتیست.
اگر بتوانید كاربرانی كه از وب‌سایت بازدید می‌كنند را جذب نمایید و با عرضه مطالب و كالا و خدماتی مرتبط با عنوان وب‌سایت‌ راضیشان كنید، احتمال موفقیت بالا خواهد رفت. آن‌ها می‌توانند به مشتریان دائمی تبدیل گردند و بارها و بارها به وب‌سایت مورد علاقه‌شان مراجعه كنند.
تدوین و نگارش یك عنوان جالب و گیرا كار ساده‌ای نیست و تعداد زیادی از صاحبان وب‌سایت‌ها در این باره با مشكل مواجهند. نكته مهم و اساسی اینست كه یك وب‌سایت قطعاً عناوین متعددی خواهد داشت كه چگونگی نگارش تك تك آنها و روش چیدمانشان، اموری تعیین‌كننده‌اند. لازم نیست بگوییم كه نخستین تیتر (h۱) كلیدی‌ترین عنصر در موفقیت یك وب‌سایت است و به جرات می‌توان گفت كه همین جمله است كه می‌تواند كاربر را به مطالعه وب‌سایت تشویق كند یا او را دلسرد نموده باعث شود كه به دنبال وب‌سایت دیگری بگردد. عنكبوت‌های موتورهای جستجو در ابتدای كارشان به این عناوین اصلی و فرعی توجه می‌كنند و میزان ارتباط محتوایی كه در پس آن‌ها می‌آیند را با كلمات كلیدی و خود جمله عنوان، سنجش می‌نمایند. میزان ارتباط عناوین با كلمات كلیدی موجود در متن وب‌سایت و چگونگی ارتباط محتوا با موضوع ذكر شده در عناوین، معیارهایی كلیدی هستند كه عنكبوت‌ها با توجه به آن‌ها جایگاه وب‌سایت را به موتور جستجو گزارش می‌دهند.
به عبارتی دو مسئله هستند كه می‌توانند نظر عنكبوت‌ها را جلب نموده راضیشان كنند.
۱) اول اینست كه عنوان اصلی و زیرمجموعه‌هایش از لغاتی كلیدی و شاخص محتوای سایت تشكیل شده باشند.
۲) دوم این كه با متونی كه بعد از آن‌ها می‌آیند همخوانی داشته هماهنگ و مرتبط باشند.
اگر در انجام این دو كار دقت كنید، شماره بهتری در لیست رده‌بندی موتور جستجو كسب خواهید كرد.
نكته دیگری كه مورد توجه موتورهای جستجوی بزرگ است، یافتن عناوین اصلی و فرعی در متون است. اگر آن‌ها بتوانند این لغات را به سادگی در صفحات بیابند، درخواهند یافت كه وب‌سایت درباره چیست و می‌توانند اطلاعات مورد جستجویشان را به سهولت پیدا كنند. اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم. این‌طور می‌گوییم كه مرتبط بودن محتوای وب‌سایت با تیترهای اصلی و فرعی كاملاً واجب و ضروریست ولی باید توجه كرد كه اگر از جملات كلیدی یا همان تیترها استفاده نكنید، امتیاز لازم را كسب نخواهید كرد. به كارگیری این عبارات هم كار شما را راحت می‌كند و هم روند نمره دادن موتور جستجو را.
مسئله دیگر اینست كه هرگز سعی نكنید موتورهای جستجو را فریب دهید چرا كه فقط به ضرر خودتان تمام خواهد شد. بعضی از صاحبان وب‌سایت‌ها تلاش می‌كنند با انجام كارهایی ساده محتوای سایتشان را غنی و پربار جلوه دهند مثلاً عنوانی با لغات كلیدی بنویسند ولی این عنوان فرعی هیچ ربطی به مطالب زیرش ندارد. موتورهای جستجو و عنكبوت‌هایشان به این حقه‌ها بسیار حساس هستند و اگر حس كنند كه یك وب‌سایت و عناوین آن به نظر حقه‌باز می‌آیند و از چنین ترفندهایی استفاده كرده‌اند، نام و آدرس آن را به عنوان یك منبع برای رجوع كاربران درج نمی‌كنند. از همه بدتر این كه ممكن است نامش را در ردیف Spammer ها درج كنند. به این ترتیب كسب و كار وب‌سایت مزبور به عنوان یك مزاحم اینترنتی و فرستنده پیام‌های بیهوده معرفی می‌شود.
تا این‌جا همواره از "عنوان مرتبط و جذاب" حرف زدیم. راه حل اصلی و كارآمد برای مسئله اول،‌ یافتن لغاتی واقعاً كلیدی و گویاست. لغاتی كه در عین سادگی و قابل فهم بودن به شكلی مستقیم و بدون فكر كردن به بازدیدكننده‌تان برساند كه این وب‌سایت راجع به چیست و آیا می‌تواند مشكل او را حل كند یا مطالب و اطلاعات مورد نیازش را در اختیارش قرار دهد یا خیر. در پی این احساس، بازدیدكننده تصمیم می‌گیرد كه به مطالعه سایت ادامه بدهد یا منصرف شود. عاملی كه در این تصمیم‌گیری، حرف اول را می‌زند، جذابیت عنوان است. ممكن است یك عنوان كاملاً گویا باشد ولی جمله‌بندیش به فرمی كلیشه‌ای و یكنواخت تنظیم شده باشد. یك عنوان موثر همان لغات كلیدی را به شكلی كنار هم دارد كه خواننده را كنجكاو نموده به دقت و گشت و گذار در سایت تشویق می‌نماید. به او انگیزه داده محرك مطالعه مطالب را خلق می‌كند. این الزام‌ها درباره هر یك از عناوین فرعی هم صدق می‌كند. چرا كه خواننده سایت باید در پایان هر بخش،‌برای ادامه دادن محركی داشته باشد و انگیزه‌ای برایش فراهم گردد.
یكی از موثرترین روش‌های تشویق خواننده و بازدیدكننده شروع با یك عنوان پرسشی است. مثلاً شما به یك مشكل پرداخته‌اید و راجع آن اطلاع‌رسانی كرده برای حل آن كالا و خدماتی ارائه می‌كنید. اگر همان مشكل را در قالب یك پرسش مطرح كنید، كاربر كنجكاو می‌شود و برای یافتن راه‌حل به سراغ مطالب وب‌سایت می‌رود. جملاتی كه ناقص هستند هم كنجكاوی برانگیزند مثلاً "پنج راه برای . . ." و "یادگیری ماندگار با . . ." عناوین جذاب، منطقی،‌ مرتبط با مفاهیم و ساده و قابل فهم هم نمره شما را در لیست وب‌سایت‌های موتور جستجو بالا می‌برند و هم تعداد كاربران بازار هدف‌تان را افزایش می‌دهند.

By : Mark Nenadic مترجم : آذین صحابی

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif