۱۰.۰۵.۱۳۸۹

تکنیک های جست وجو در موتورهای جست وجوگر



با توجه به گسترش روز افزون دامنه اطلاعات در دنیای اینترنت فرآیند یافتن اطلاعات در نظر افراد کاری سخت و دشوار به نظر می رسد. اما همیشه راه هایی وجود دارد تا بتوان از میان انبوهی از مندرجات گزینه مورد نظر خود را انتخاب نمود. در این مواقع است که می توان با تکیه بر تکنیک های جست وجو در موتورهای جست وجو گر(Search Engines) به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود در اینترنت دست یافت.
با استفاده از تکنیک های جست وجو می توان در هنگام جست وجو لیستی از وب سایت هایی را مشاهده کرد که رابطه بیشتری با موضوع مورد نظر ما دارند و با مراجعه به آن ها می توان زود تر به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کرد. اما در صورت جست وجوی موضوع مورد نظر خود بدون استفاده از تکنیک هایی که در ادامه مطرح خواهیم کرد با وب سایت هایی مواجه می شویم که هیچ ارتباطی با موضوع مورد نظر ما ندارند یا رابطه موضوعی آن ها کم می باشد. همین مورد است که کاربران را به این وا می دارد تا با آشنایی با تکنیک های جست وجو و بهره گیری از آن ها سرعت یافتن اطلاعات خود را بالا برده و به موضوعات دقیق تری دست پیدا کنند. حال تکنیک های مربوطه را بیان می کنیم و کاربرد هریک از آن ها را ذکر می نماییم.
Quotation Marks : اگر شما در موتور جست وجوگر عبارت Apple Cider Vinegar را جست وجو نمایید نتیجه جست وجوی شما شامل وب سایت هایی می شود که شامل عبارت های ‘‘Apple’’ و ‘‘Cider’’ و ‘‘Vinegar’’ می باشد و ممکن است هیچ رابطه ای با Apple Cider Vinegar نداشته باشد. بنابراین این جست وجو امکان دارد نتایجی را در بر داشته باشد که رابطه ای با موضوع مورد نظر ما نداشته باشد. اما اگر شما عبارت مورد نظر را بین علامت نقل و قول (‘‘ ’’) قرار دهید یعنی : ‘‘Apple Cider Vinegar’’ موتور جست وجو گر تنها وب سایت هایی را به شما معرفی می کند که عبارت Apple Cider Vinegar در آن ها به طور کامل درج شده باشد.
Wildcard : استفاده از نشانه ها و علامت ها (Symbol) در جست و جوهای اینترنتی می تواند ما را در دستیابی به موضوع مورد نظر یاری نماید. برای مثال اگر ما در یک موتور جست وجو گر عبارت ‘‘Promo*’’ را جست وجو کرده باشیم نتیجه جست وجو شامل صفحاتی است که یکسری لغات کلیدی را در بر میگیرد که تمامی این لغات کلیدی با حروف ‘‘Promo’’ آغاز گردیده اند و می توانند شامل لغاتی همچون ‘‘Promo’’ و ‘‘Promote’’ و ‘‘Promoting’’ و ‘‘Promoter’’ باشد.
از دیگر علامت هایی که ما می توانیم در فرآیند جست وجو از آن ها بهره بگیریم استفاده از علامت سوال ‘‘?’’ است. برای مثال اگر شما در موتور جست وجوگر عبارت ‘‘B?t’’ را جست وجو نمایید نتیجه حاصل شامل صفحاتی خواهد بود که لغات کلیدی همچون ‘‘Bat’’ یا ‘‘Bet’’ یا ‘‘Bit’’ یا ‘‘Bot’’ و یا ‘‘But’’ را در بر داشته باشند.
همچنین ما می توانیم در جست وجوی خود از نشانه ‘‘...’’ استفاده نماییم. برای مثال اگر شما در موتور جست وجوگر عبارت ‘‘Blue…Sky’’ را جست وجو نمایید نتیجه حاصل همانند استفاده از Quotation Marks شامل صفحاتی است که عبارت ‘‘Blue Sky’’ را در بر دارد با این تفاوت که ما با اضافه نمودن علامت ‘‘...’’ موتور جست وجوگر را مجبور به این نموده ایم تا صفحاتی را نمایش دهد که در عبارت ‘‘Blue Sky’’ لغت Blue حتما قبل از لغت Sky بیاید.
یکی دیگر از تکنیک ها استفاده از علامت (-) می باشد. برای مثال اگر در موتور جست وجوگر عبارت ‘‘Winter Sports-Hockey’’ را جست وجو نمایید نتیجه حاصل شامل صفحاتی است که شامل تمامی ورزش های زمستانی (Winter Sports) به همراه ورزش هاکی (Hockey) خواهد بود.
استفاده از علامت به اضافه (+) در جست وجو هایی اینترنتی خیلی مرسوم نیست. اگر شما در موتور های جست وجوگر عبارت ‘‘+Flowers+Perennials’’ را جست وجو نمایید نتیجه حاصل شامل صفحاتی خواهد بود که هر دو لغت را در بردارند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif