چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت كنید ؟ قبل از پاسخ به این سوال ، باید فرق بین موتور جستجو و دایرکتوری را بدانیم . در ادامه توضیح اجمالی در این مورد داده می شود . مهم ترین تفاوت بین موتور جستجو و دایرکتوری نحوه ورود وب سایت ها به فهرست آنها است. مردم سایت های خود را در دایرکتوری ها قرار می دهند که این دایرکتوری ها توسط شخص (نه با ماشین ) بررسی می شوند.چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت كنید؟ قبل از پاسخ به این سوال ، باید فرق بین موتور جستجو و دایرکتوری را بدانیم . در ادامه توضیح اجمالی در این مورد داده می شود . مهم ترین تفاوت بین موتور جستجو و دایرکتوری نحوه ورود وب سایت ها به فهرست آنها است. مردم سایت های خود را در دایرکتوری ها قرار می دهند که این دایرکتوری ها توسط شخص (نه با ماشین ) بررسی می شوند . می توانید دایرکتوری ها را یک مجموعه ای از سایت های اینترنتی در نظر بگیرید که بر اساس موضوع منظم شده اند . موتورهای جستجو با ارسال سیستمی به نام عنکبوت متون موجود در وب سایت را به دست می آورند و یک برنامه دیگر که فهرست کننده (Indexer) نامیده می شود، این متون را خوانده و بر اساس لغات موجود در آنها فهرست سازی می کند. حال بپردازیم به اینکه چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو قرار دهیم . بیش از ۹۰ درصد ترافیک توسط موتورهای جستجو از سه موتور جستجوی مهم Google و Yahoo و MSN تامین می شوند . تبلیغات زیادی در اینترنت شبیه به این جمله می توانید ببینید . سایت شما را در ۲XX… موتور جستجو معرفی می کنیم درج سایت شما درهزارها موتورجستجو به شما هیچ کمکی نخواهد کرد و ارزشی ندارد. همان طور که تبلیغ در هنگام خواب وزن خود را کم کنید را باور نمی کنید مطلب فوق را نیز قبول نکنید. این سه موتور جستجو نتایج خیلی از موتور جستجو های دیگر را نیز تامین می کند و اگر سایت شما در این سه موتور قرار گیرد در بسیاری از موتورهای جستجوی دیگر هم خواهد آمد. برای مثال موتور مشهور آلتاویستا (Altavista) نتایج یاهو (yahoo ) را نشان می دهد . به دلیل الگوریتم های مختلف رتبه بندی سایت شما توسط این دو موتور متفاوت خواهد بود ولی فهرست دقیقاً یکی است . اگر سایت شما جدید است و در یا هو قرار گرفته است ولی در آلتاویستا قابل مشاهده نیست نگران نباشید و نیاز به انجام هیچ اقدامی نیست . آلتاویستا نیز بعد از اینکه فهرست آن از یاهو به روز شد سایت شما را نشان خواهد داد. AOL و Netscape از فهرست گوگل استفاده می کنند آنها در مجموع از DMOZ نیز لیست می شوند . بسیاری از موتورهای جستجوهایی که Meta نامیده می شوند مانند موتورهای Dogpile یاMeta crawler نتایج خود را از گوگل و یاهو دریافت می کنند، این موتورهای جستجو در واقع بهترین موتورها را جستجو کرده و ترکیبی از این جستجوها را به عنوان نتیجه نمایش می دهند. اگر سایت شما جدید نیست یک شانس دارید که عنکبوتهای موتورهای جستجو سایت شما را شناسایی کرده باشند و در فهرستشان قرارداده باشند. بنابراین قبل از هر اقدامی حتی اگر سایتتان را به موتور جستجوها معرفی نکرده اید بررسی کنید که آیا قبلاً در فهرست آنها آمده است یا نه ؟ اما اگر سایتتان جدید باشد چه کاری باید انجام دهید؟ همانطور که قبلاً توضیح دادیم موتورهای جستجو مجهز به عنکبوتهایی هستند که سایت شما را شناسایی خواهند کرد . چیزی که نیاز دارید این است که سایتتان را به دایرکتوریها معرفی کنید ، و عنکبوتهای موتورهای جستجو لینک شما را شناسایی خواهند کرد و سایت شما فهرست خواهد شد. اما حواستان باشد که باید این عنکبوتها را حسابی تغذیه کنید . به این معنی که سایت خود را به تعداد کافی دایرکتوری معرفی کنید و با این کار زودتر به نتیجه خواهید رسید. به اندازه ای که معرفی به موتورهای جستجو وقت شما را می گیرد معرفی به دایرکتوری ها وقت گیر نخواهد بود . از معرفی سایت خود به دایرکتوری ها سود زیادی خواهید برد. نه فقط به این دلیل که موتورهای جستجو لینک شما را پیدا می کنند و آن را فهرست می کنند، شما با این کار محبوبیت لینکتان را افزایش خواهید داد. موتورهای جستجو هر لینکی که به سایت شما ختم شود را به عنوان یک امتیاز در نظر می گیرند و بر اساس هر کدام از این امتیازات به سایت شما اعتبار می دهند . این دلیلی است که باید سایتتان را تا جایی که می توانید در دایرکتوریها قرار دهید . همچنین منتظر ترافیک فله ای از جانب دایرکتوری ها نباشید. حتی بزرگترین دایرکتوریها مثل yahoo و DMOZ قادر به ارسال ترافیک زیاد به سایت شما نیستند. از طرف دیگر ترافیک ارسالی از دایرکتوریها معمولاً ترافیک واقعی (کیفی ) می باشد چرا که کاربران دایرکتوریها اینترنت را برای جستجوی کالا یا خدماتی که شما ارائه می کنید ، استفاده می کنند. معرفی بیش از یک بار سایتتان به موتورهای جستجو ممکن است سرعت فهرست شدن آن را کاهش دهد. اگر هنوز مایل به معرفی سایتتان به موتورهای جستجو هستید، بهترین راه این است که فقط یک بار این کار را انجام دهید و این کار را دستی انجام دهید (نه با نرم افزار ) . شرکتهایی که تبلیغات می کنند که سایت شما را به چندین موتور جستجو معرفی می کنند به صورت دستی این کار را انجام نمی دهند ، مطمئن باشید آنها از نرم افزارهای اتوماتیک برای این کار استفاده می کنند . تمام موتورهای جستجوی معتبر در راهنمایی های معرفی خود این نکته را یاد آور می شوند که حتماً معرفی سایت خود را به صورت دستی انجام دهید . فقط وقت خود را برای موتورهای جستجوی اصلی صرف کنید . و این نکته را به یاد داشته باشید که بیش از ۹۰% ترافیک از کجا می آید. به خاطر داشته باشید در خیلی از موارد فقط معرفی به موتورهای جستجو رتبه سایت شما را بالا نمی برد. اگر SEO (بهینه سازی برای موتورهای جستجو ) در وب سایت شما به درستی انجام نشده باشد شانس شما برای قرار گرفتن در چند صفحه اول نتایج جستجو بسیار کم خواهد بود. به خاطر داشته باشید که فقط حدود ۷% مردم نتایج جستجو در صفحات سوم به بعد را نگاه می کنند. پس جایی که شما باید قرار بگیرید صفحه اول است . چگونه حساب می کنیم که آیا بهینه سازی برای موتورهای جستجو ارزش سرمایه گذاری دارد؟ توجه داشته باشید که : ارزش سالیانه یک مشتری برای شما چقدر است ؟ ۲۵هزار تومان یا ۰۰۰/۲۵۰ تومان یا ۰۰۰/۵۰۰/۲ تومان ؟ چند مشتری نیاز دارید که بتوانید پول سرمایه گذاری شده را دوباره بدست آورید؟ بهینه سازی وب سایت با یک برنامه ریزی و اجرای درست شاید بهترین سرمایه گذاری (یک بار برای همیشه) باشد.برای چگونه شروع کردن و راهنمایی می توانید با من تماس بگیرید. sohrabi@iranrank.com
۱۰.۰۵.۱۳۸۹
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر