۱۰.۰۵.۱۳۸۹

تقلب در موتورهای جستجوگر

ما به جایی رسیده ایم كه انتظارات زیادی از موتورهای جستجوگر داریم.واژه ای را تایپ كنید و ببینید كه ما نه تنها انتظار داریم كه میلیونها وب سایت مرتبط را بیابیم، بلكه انتظار داریم كه بهترین و مهمترین وب سایت ها در صدر این فهرست قرار داشته باشند.
مشكل اینجاست كه در بعضی موتورهای جستجوگر باید روی صفحه دوم فهرست نتایج كلیك كرد تا بتوان سایت مورد نظر را یافت.موتورهای جستجوگر معمولا بسیار مفید و ساده هستند. اما اخیرا برخی وبلاگ نویس ها كار را خراب كردند: مثلا وقتی شما «ورشكسته بدبخت» را جستجو می كردید وب سایت رسمی كاخ سفید می آمد.این مثال نشان می دهد كه حتی بزرگترین موتورهای جستجوگر هم می توانند مورد سوء استفاده قرار گیرند.
بطوركلی شبكه اینترنت چیزی نیست جز مجموعه ای از صفحات مرتبط به هم.اگر شما بدنبال چیزی می گردید، موتورهای جستجوگری نظیر گوگل، اسك و یاهو نخست صفحه هایی را می یابند كه بنظر می رسد بیش از بقیه به موضوع مورد نظر شما ارتباط دارند.
در مرحله بعدی، نتایج این جستجو باید به نحوی اولویت بندی شوند.یكی از مهمترین عوامل تعیین كننده ترتیب و اولویت بندی فهرست نتایج، تعداد وب سایت هایی است كه به هر یك از این سایتها لینك شده اند.
هر چه تعداد ارجاع ها و لینك های یك سایت بیشتر باشد، اهمیت آن نیز بیشتر مفروض می شود.برای نمونه از آنجایی كه بسیاری از مردم از بی بی سی نقل قول می كنند و یا به آن لینك می دهند، وب سایت بی بی سی در موارد متعددی در صدر نتایج جستجوها قرار دارد.یك جنبش زیرزمینی وبلاگ نویس ها از این واقعیت سوء استفاده كرده و یك «بمب لینكی» درست كرده است.این وبلاگ نویسها همدیگر را تشویق می كنند كه به وب سایت رسمی بوش لینك بدهند و آن را «ورشكسته بدبخت» بنامند.
مجموعه این لینك ها الگوریتم یا سیستم محاسبات عددی موتورهای جستجوگر را فریب داده بطوریكه این جستجوگرها گمان می كردند كه وب سایت رسمی جورج بوش بیش از سایر وب سایتها با «ورشكسته بدبخت» مرتبط است.موتورهای جستجو گر در ابتدا به این مسأله توجه چندانی نشان ندادند زیرانمی خواستند در سیستم جستجو سانسور ایجاد كنند.آنها موتور جستجوگر گوگل كه «دروغگو» را به وب سایت تونی بلر نخست وزیر بریتانیا مرتبط می كرد هم سانسور نكردند.بمب های لینكی معمولا خاصیت خود انهدامی دارند.
یعنی هنگامی موفق هستند كه بقیه سایت های پرطرفدار به آنها لینك می دهند و به این ترتیب این سایت ها از بمب لینكی پرطرفدارتر شده و آن را از صدر فهرست نتایج حذف می كنند.آپوستولوس گراسولیس یكی از مبتكرین فناوری جستجوی اسك دات كام می گوید: «من فكر نمی كنم كه این اصلا مشكلی باشد.
این تنها یك سرگرمی است.»وی می افزاید: «علت این كه ما این سایت ها را حذف نمی كنیم این است كه مادامیكه ما نتایج مرتبط برای بیشتر جستجوهایی كه مردم تایپ می كنند را ارائه می دهیم همه چیز درست است.» «تاثیر این نوع بمباران ها ناچیز است. شاید تنها دو سه نمونه باشد.»گوگل سعی كرد كه با تغییر سیستم الگوریتم بمب لینكی را پیدا كند و «ورشكسته بدبخت» را حذف كند.
اما در موتورهای جستجوگر دیگر نظیر اسك این عبارت همچنان در صدر نتایج جستجو قرار دارد.بمب لینكی در واقع دستاوردی داشته كه همه شركت های تجاری بدنبال آن هستند و آن این است كه در صدر جستجوی گروه مربوط به خود قرار داشته باشند.
فادی شومن كه بازاریاب اینترنتی است می گوید بهترین جا برای یك كمپانی، مركز نتیجه جستجو است كه به آن نتیجه جستجوی طبیعی نیز می گویند.وی می افزاید: «شما ۸۰ درصد از كلیك هایی كه بر روی وب سایت ها می شود را از طریق این نتایج جستجوی طبیعی دریافت می كنید.»بهینه سازی هنگامی حاصل می شود كه یك وب سایت هم حداكثر لینك با وب سایت های دیگر را داشته باشد و هم برای موتورهای جستجوگر نمایان باشد.
اما بهینه سازی موتورهای جستجوگر یك وجه تاریك هم دارد. در فوریه سال ۲۰۰۶ كمپانی آلمانی بی ام و بر سر وب سایتش وارد معركه ای شد.مشكل این بود كه وب سایت این كمپانی پر از لغات كلیدی بود كه مشتریان نمی دیدند اما برای موتورهای جستجوگر قابل مشاهده بود.این لغات كلیدی برای این در وب سایت گنجانده شده بودند كه رده بندی آن را ارتقا دهند.گوگل مقرراتی علیه اینگونه شعبده بازی ها دارد: «مطالبی كه به موتورهای جستجوگر می دهید باید با مطالبی كه به كاربران خود می دهید یكی باشد.»
گوگل وقتی به حیله بی ام و پی برد وب سایت آن را ازموتورجستجوگر خود حذف كرد تا اینكه این كمپانی مجبور شد وب سایت خود را مجددا طراحی كند.این نبردی است كه بین موتورهای جستجوگر و بهینه سازها كه می خواهند از سیستم موجود حداكثر بهره برداری را برای مشتریان خود بكنند در جریان است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif