۱۰.۰۷.۱۳۸۹

قدرت‌نمایی مایکروسافت و لرزش یاهو

افت ارزش سهام یاهو دور از انتظار نبود. همانطور که در زمان پیشنهاد ۴۴.۶ میلیارد دلاری مایکروسافت به مسئولان یاهو، ارزش سهام یاهو رشد داشت و در همان زمان کارشناسان تأکید کردند عدم‌استقبال یاهویی‌ها از این پیشنهاد نیز افت ارزش سهام را در پیش خواهد داشت.
حتی مدیر عامل مایکروسافت، آقای استیو بالمر نیز قبل از ارائه پیشنهاد ۴۷.۵ میلیارد دلاری تأکید کرده بود که درصورت حساسیت بیشتر مسئولان یاهو آینده روشنی از این رد پیشنهاد را برای یاهو نمی‌بیند.
حین مذاکرات یاهو و مایکروسافت، مدیران گوگل نیز همواره این پیشنهاد را برای آینده وب خطرناک خوانده و تذکراتشان را به مدیران یاهو داده بودند که اگر چنین معامله‌ای انجام شود، سهم مایکروسافت از دنیای کاربران سایبر افزایش فوق العاده‌ای خواهد داشت و در این صورت و با وجود روحیات انحصارطلبی مایکروسافتی‌ها خطرات بیشماری دنیای مجازی وب را تهدید می‌کند.
در این میان انتظار می‌رود افت سهام یاهو فشار برای تغییر مدیرعامل این شرکت را افزایش دهد. پس از آنکه شرکت مایکروسافت بعد از ۳ ماه تلاش از خرید شرکت یاهو منصرف شد، قیمت سهام ثبت شده شرکت یاهو در آلمان ۱۷درصد کاهش پیدا کرد.
تحلیلگران انتظار دارند در هنگام بازشدن بازارهای بورس در آمریکا، سهم‌های آمریکایی این شرکت هم دچار نزول مشابهی شود. ناتوانی دو طرف برای توافق بر سر قیمتی مناسب باعث انصراف مایکروسافت از خرید یاهو شد.
البته هر کدام از طرفین معامله، با اظهارنظرهایی سعی در مبری ساختن خود از اتهامات وارده دارند. یاهو همواره تأکید می‌کند که ارزش قیمتی آن بسیار بیشتر از پیشنهاد ارائه شده توسط مایکروسافت است و باید مسائل دیگری به جز ارزش سهام یاهو نیز در نظر گرفته شود.
حال آنکه مسئولان مایکروسافت ادعا می‌کنند به‌دلیل اینکه پیشنهاد قیمتشان بیشتر از ارزش سهام یاهو است، درصورت رد این پیشنهاد یاهو با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد. تا اینکه در نهایت استیو بالمر مدیرعامل شرکت مایکروسافت در نامه‌ای که در روزهای اخیر به جری یانگ، مدیر عامل یاهو نوشت انصراف خود را از خرید شرکت یاهو به قیمت ۴۷.۵ میلیارد دلاری رسما اعلام کرد.
در همین زمان بود که سخنان کارشناسان و مسئولان مایکروسافت به تحقق پیوست و به گزارش بی‌بی سی در بازار بورس فرانکفورت، سهام یاهو با بیش از ۱۷.۵ درصد کاهش به قیمت ۱۴.۹۳ یورو معامله شد.
دور از انتظار هم نبود که کارشناسان اقتصادی مانند رولند هرشمولر، یک دلال سهام در شرکت آلمانی بادر، در این باره بگوید: مطمئنا آقای یانگ اکنون تحت فشار زیادی قرار دارد. اگر او نتواند راهی دیگر پیدا کند، مطمئنا به‌زودی مقام خود را از دست خواهد داد.
● دوران مکافات یاهو
استیو بالمر یکی از نکاتی را که به مسئولان یاهو گوشزد کرده بود همین مسئله بود که درصورت رد این پیشنهاد با افت شدید ارزش سهامشان روبه‌رو خواهند شد و این موضوع باعث نارضایتی سهامداران یاهو خواهد شد.
سهام شرکت یاهو که زیر مجموعه شاخص فناوری نزدک (Nasdaq) قرار دارد و معامله می‌شود، در روز جمعه در بازار نیویورک به قیمت ۲۸.۶۷ دلار معامله شد. ارزش سهام این شرکت، از روز اول فوریه که مایکروسافت از اقدام غیررسمی خود برای خرید یاهو خبر داد، ۵۰ درصد افزایش ارزش داشته است.
استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت گفت این شرکت پیشنهاد خود را از ۴۴.۶ میلیارد دلار به ۴۷.۵ میلیارد دلار افزایش داده بود و حاضر بود به ازای هر سهم ۳۳دلار پرداخت کند.
اما او گفت یاهو روی حداقل ۳۷ دلار در هر سهم اصرار دارد که این مبلغ، میزان کل ارزش معامله را به ۵۳میلیارد دلار می‌رساند و همانگونه که بالمر گفته بود تحلیلگران نیز معتقدند پس از رد کردن پیشنهاد مایکروسافت از سوی یاهو، ممکن است سهامداران یاهو رسما علیه مدیران این شرکت شکایت کنند.
● رقابت با غولی به نام گوگل
مایکروسافت را همه به‌عنوان غول نرم افزاری دنیا می‌شناسند. در اواخر سال ۲۰۰۷ که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان تأکیدات خود را بر مسائل فروش و اصولاً افزایش تعداد کاربران و همچنین رشد شگفت انگیز بازار تبلیغات آن‌لاین اعلام کردند، مایکروسافت با وجود در اختیار داشتن MSN، ویندوز لانو و...، هنوز هم توانایی رقابت با ابرقدرت اینترنتی به نام گوگل را نداشت؛
گوگلی که مدیرانش با زیرکی هر چه بیشتر پس از گذشت کمتر از ۱۰سال از تأسیس، نام شرکت (برند) خود را به گونه‌ای هدایت کرده بود که هم اکنون به‌عنوان یک فعل (به معنی جست‌وجو در وب) جا افتاده است و همچنین تسهیلات بی‌نظیری مانند گوگل زمین، Gmail، گوگل‌مپ و... را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌داد.
پس برای اینکه هر چه سریع‌تر سهم خود را از تعداد کاربران آن‌لاین افزایش می‌داد باید با یک سرمایه‌گذاری سنگین، یکی از سایت‌های پر کاربر را می‌خرید. در غیراین صورت سال‌ها طول می‌کشید که برندی مانند یاهو را بتواند در ذهن کاربران ایجاد کند.
با نگاهی به تخمین‌های کارشناسی می‌بینید که حرکت و پیشنهاد مایکروسافت، بسیار زیرکانه و قابل تأمل بوده است. ارزش بازار تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۰۷، ۴۰ میلیارد دلار برآورد شد و پیش‌بینی شده بود که در سال ۲۰۱۰ این مبلغ به دو برابر افزایش خواهد یافت.
آقای بالمر در نامه اش به مدیرعامل یاهو (که در سایت مایکروسافت منتشر شده) نوشته است: «ما هنوز هم اعتقاد داریم که پیشنهاد ما هم از دید یاهو معقول بود، هم از دید مایکروسافت و هم از دید کل بازار.» با وجود آنکه ما مبلغ پیشنهادی را تقریبا ۵ میلیارد دلار افزایش دادیم، یاهو هیچ اقدامی در جهت پذیرش پیشنهاد ما انجام نداده است.
پس از بررسی دقیق، ما به این نتیجه رسیدیم که مبلغ مورد نظریاهو از دید ما معقول نیست و به نفع سهام داران مایکروسافت، کارمندان و دیگر سهامداران است که پیشنهاد خود را پس بگیریم.
آقای بالمر همچنین به مدیر یاهو گفته است که قصد خرید مستقیم سهام یاهو از بازار(Hostile Takeover) را نیز ندارد چرا که مدیر یاهو اقداماتی انجام خواهد داد که شرکت یاهو را به خریدی نامطلوب برای مایکروسافت تبدیل می‌کند.
آقای بالمر به کارمندان خود نیز گفته است مایکروسافت بدون یاهو هم می‌تواند به هدف خود برسد، هرچند با سرعتی کمتر.
این سخنان بالمر نشان دهنده این موضوع است که پیشنهاد مایکروسافت که هر ۲شرکت را در وضعیت برنده-برنده قرار می‌داد با دید مدیریتی صحیح باید از سوی مدیران یاهو مورد قبول واقع می‌شد ولی حالا که چنین اتفاقی رخ نداد، مدیران یاهو باعث ضرر سهامدارانشان شده‌اند درصورتی که مدیران مایکروسافت همچنان به فکر سهامدارانشان هستند و به آنها قول می‌دهند که هیچ اتفاقی به جز سود بردن آنها از سرمایه‌گذاری صحیحشان نخواهد افتاد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif