۱۰.۰۷.۱۳۸۹

گوگل ارث، تهدیدی بر صلح جهانی؟

● معرفی
گوگل ارث تقریباً برای کاربران حرفه‌یی اینترنت در سراسر دنیا، یک نام کاملاً آشنا و مانوس است. نرم‌افزاری که همگی حداقل در مورد کارکردها و فوایدش شنیده‌اند و می‌دانند اگر یک کارت گرافیک تقریباً قوی به همراه یک ویندوز حداقل ۲۰۰۰ و اتصالی ساده به اینترنت داشته باشند، می‌توانند تصاویر نیمه‌ زنده‌ی این نرم‌افزار که توسط یک ماهواره‌ی عکس‌برداری تخصصی به زمین مخابره می‌شوند را ببینند و حتی خانه و محل کارشان را روی نقشه‌هایی که با دقتهای عجیب زوم می‌شوند، بیابند!
این نرم‌افزار که قبلاً Earth viewer نامیده می‌شد، توسط شرکت Keyhole Inc. تولید گردید و در سال ۲۰۰۵ نیز به صورت رسمی به Google Earth تغییر نام داد. کی‌هول، یک شرکت آمریکایی است که در سال ۲۰۰۴ توسط سرمایه‌داران گوگلی خریداری شد و بر روی کامپیوترهای دارای ویندوز ۲۰۰۰ به بالا، لینوکس، مکینتاش ۱۰.۳.۹ و بالاتر به اضافه‌ی سیستم عامل FreeBSD قابل اجراست.
● با گوگل ارث شروع کنیم!
گوگل تصاویر خود را با استفاده از شاتلی که ناسا برای انجام عملیات نقشه‌برداری از کره‌ی زمین به فضا روانه کرده، جمع آوری نموده است. در واقع این واقعیت به ما می‌گوید که می‌توانیم قله‌ی اورست یا کانال سوئز را از سه زاویه و به شکل سه‌بعدی مشاهده کنیم.
از ۲۳ نوامبر ۲۰۰۶ نیز امکان مشاهده‌ی سه‌بعدی بسیاری از قلل مرتفع مانند اورست، به کمک فناوری DEM یا مدلینگ دیجیتال قلل فراهم شده و از این طریق، شکافها و نقایص موجود در نسخه‌های قبلی برطرف گردیده است. ضمن اینکه گوگل، قابلیت مشاهده‌ی سه‌بعدی ساختمانهای بسیاری از شهرها در ایالات متحده و ژاپن را فراهم نموده است.
این نرم‌افزار در دو ویراست رایگان و تجاری ارایه شده است و نسخه‌ی رایگان یا خانگی آن نیز به مراتب ضعیف‌تر از نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی تجاری است که ۴۰۰ دلار قیمت دارد.
● گوگل ارث و ماجراهای جالب
از نکات جالبی که راجع به گوگل ارث می‌توان به آن اشاره کرد، در مورد نمایش تصاویر مربوط به سان فرانسیسکو است. در حال حاضر، کاربران در صورتی که در نرم‌افزار به دنبال بلوار اکتاویا بگردند، با تصویر آزادراده تخریب‌شده‌ی جریان زلزله‌ی "لوما پریتا" سال ۱۹۸۲ مواجه می‌شوند که به دلیل خسارتهای اساسی، کلاً تخریب شد. این آزادراه در سال ۱۹۹۲ به طور کلی از سان‌فرانسیسکو حذف و با تقاطعات غیرهمسطح دیگری جایگزین شد در نتیجه می‌توان دریافت که تصویر هوایی ارسال شده توسط گوگل ارث، قبل از سال ۱۹۸۲ گرفته شده است!
قابلیتی که پس از به کارگیری فناوری سه‌بعدی Keyhole ۳d توسط گوگل به نرم‌افزار گوگل‌ارث اضافه شد، این امکان را به وجود آورد که سی و هشت شهر از آمریکا به علاوه‌ی شهر توکیو در ژاپن به صورت سه‌بعدی قابل مرور باشند.
پس از تلاشهای مکرر جامعه‌ی مشتریان گوگل ارث، بناهای سه‌بعدی در بخشهایی از لندن و اسکندریه‌ی مصر قابل مرور و مشاهده شدند ضمن اینکه قابلیت نمایش سه‌بعدی و زوم با کیفیت بالا بر روی بناهای مهم جهان در قاره‌های مختلف از جمله برج ایفل در پاریس، ساعت بیگ بن در لندن، برج کج پیزا در رم ایتالیا و آکروپولیس در آتن یونان نیز به نرم‌افزار اضافه شد.
● گوگل ارث و فناوری
بسیاری از قسمتهای خشکی دنیا به ویژه جزایر دورافتاده و کشورهای اقیانوسیه، در تصاویر ماهواره‌یی با کیفیتی در حدود ۱۵ میلی‌متر در پیکسل ظاهر شده‌اند و این یعنی تقریباً یک هزارم کیفیت استاندارد تصاویر ماهواره‌یی که باعث می‌شود نتیجه‌ی مخابره شده بسیار افت کیفیت داشته باشد.
این کیفیتها در بسیاری از مناطق نیز حتی به ۱۵ پیکسل در متر می‌رسد. مانند جزایر فارو، ترشوان، دره‌ی سیلیکون و جزایر جنوب غربی انگلیس به نام Isles of scilly در نتیجه انتظار دریافت نتیجه‌ی مطلوب از نرم‌افزار در همه‌ی نقاط دنیا وجود ندارد.
گوگل، بسیاری از این نارسایی‌ها و اشتباهات در نمایش تصاویر را پس از عرضه‌ی نسخه‌های رسمی Earth برطرف کرد و کاربران نیز بدون نیاز به آپدیت کردن نرم‌افزار، این قابلیت را داشتند که ویرایش‌های جدید را مشاهده کنند.
هرچند در راه تهیه‌ی تصاویر ماهواره‌یی از شهرهایی که نیاز بود تا با کیفیت بالا در نرم‌افزار نمایش داده شوند، مشکلات زیادی وجود داشت از جمله توده‌های ابری که در روزهای بارانی و پاییزی باعث ایجاد اختلال در کار شاتل تصویربرداری ناسا می‌شدند یا سایه‌ی کوههای بلند و مرتفع در نقاطی مانند تبت که بر روی مناظر می‌افتادند و کیفیت تصویرها را پایین می‌آوردند اما با تمامی تلاشهایی که مصروف شد، سعی بر آن بود تا گوگل ارث، قوی‌ترین نرم‌افزار در نوع خود باشد.
تصاویر ماهواره‌یی ارث، در یک زمان واحد گرفته نشده‌اند با این حال بازه‌ی زمانی تصویربرداری آنها در کمتر از ۳ سال بوده است. البته در بسیاری از موارد، دسته‌های تصاویر به شکل صحیح و کاملی در کنار یکدیگر چسبانیده و اصطلاحاً دوخته نشدند تا نقشه‌ی کره‌ی زمین به درستی تشکیل شود.
● گوگل ارث، اشکالات و انتقادات
در برخی موارد نیز errorها و اشکالاتی در نمایش تصاویر به دلیل فناوری خاص استفاده شده در اندازه‌گیری ارتفاع عوارض جغرافیایی به وجود آمد و توسط کاربران گزارش شد. برای مثال وقتی در حالت مرور دو بعدی، به بخشی از آدلاید استرالیا نگاه می‌کنیم، آسمان خراشهای چندین طبقه‌یی این شهر به شکل کوه نشان داده می‌شوند.
همینطور عملگر "اندازه بگیر" در نرم‌افزار، نشان می‌دهد که طول خط استوا ۴۰ هزار و ۳۰ کیلومتر است که نسبت به اندازه‌ی واقعی آن، یازده صدم درصد خطا دارد. نصف النهار مبدا نیز با خطای معادل منفی یازده هزارم درصد، یک کیلومتر کمتر از اندازه‌ی واقعی آن، در نرم‌افزار نشان داده می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از مناطق قطب شمال و خانه‌های اسکیمویی در نسخه‌ی جدید گوگل ارث، غایب هستند.
بسیاری از کاربران گوگل ارث از کره‌ی جنوبی نیز به این نرم‌افزار انتقاد می‌کنند چرا که بر خلاف معاهدات بین‌المللی، از نامهای ژاپنی برای خلیج‌های در طول مسیر سواحل جنوبی شبه‌جزیره‌ی کره استفاده می‌کنند. برای مثال خلیج بوسان که در نرم‌افزار به عنوان "ناکوتوگو پو" معرفی شده یا خلیج ماسان که گوگل ارث آن را "اونچن وان" نامیده است.
همینطور بسیاری از کاربران تایوانی، گوگل ارث را به شدت مورد انتقاد قرار دادند چرا که این کشور را به عنوان یکی از استانهای تحت پوشش جمهوری خلق چین معرفی کرده است. با وجود اینکه پس از اعتراضات گسترده، گوگل تغییرات جدیدی اعمال کرد اما مجدداً اهالی جمهوری خلق چین ادعا کردند حالت قبلی صحت داشته و تایوان یکی از ایالتهای چین اصلی است.
همینطور بسیاری از رسانه‌های منطقه‌یی و بین‌المللی پس از اشتباه گوگل در نمایش نام کشمیر به عنوان یکی از استانهای پاکستان به جای هندوستان، این کمپانی را مورد انتقادات شدیدی قرار دادند که گوگل پس از اصلاح در نرم‌افزار، به طور رسمی اشتباه خود را در کنفرانسی مطبوعاتی نیز تصحیح کرد.
● گوگل ارث، تمامیت ارضی، منافع ملی
بسیاری از کارشناسان رسانه‌یی و حتی سران سیاسی بلندپایه‌ی کشورهای مختلف، گوگل ارث را یک نرم‌افزار جاسوسی با حمایت سازمان جاسوسی آمریکا معرفی می‌کنند که قوانین بین‌المللی و امنیت ملی کشورها را نقض می‌کند و تهدیدی بر صلح جهانی محسوب می‌شود.
مخلص کلام منتقدان بین‌المللی و سیاسی نرم‌افزار جنجالی ثروتمندترین کمپانی فناوری اطلاعات دنیا این است که برخی تصاویر ارایه شده از تاسیسات نظامی و مخفی کشورها، می‌تواند به عنوان ابزاری برای حملات تروریستی تبدیل شود.
رییس جمهور هند، عبدالکلام معتقد است که گوگل به صورت غیرقانونی، تصاویری با کیفیت بسیار بالا از تاسیسات نظامی حساس این کشور ارایه داده است و از این حرکت ابراز نگرانی نموده است.
دولت کره‌ی جنوبی نیز نگرانی خود را از مخابره‌ی تصاویر کاخ ریاست جمهوری و تاسیسات نظامی این کشور که ممکن است توسط دشمنان آنها در کره‌ی شمالی مورد سوء استفاده قرار گیرد اعلام کرده است.
مسوولان رآکتور اتمی "لوکاس هایتز" در سیدنی استرالیا نیز از گوگل خواسته‌اند تا تصاویر HR و کیفیت بالای گوگل ارث از این تاسیسات را حذف، سانسور یا محو کنند هرچند که بعدها درخواست خود را پس گرفتند!
بسیاری از شهروندان آمریکایی نیز از انتشار تصاویر منازل و حوزه‌های شخصی خود توسط گوگل ارث به شدت ناراضی و نگرانند و معتقدند این حرکت، بر خلاف قوانین امنیت شخصی و ملی آمریکاست و باید توسط دولت پیگیری شود چرا که تصاویر باکیفیت بالای این نرم‌افزار از مناطق مسکونی و شهری با قابلیت چندین برابر زوم، به راحتی جزییات منازل و مساکن افراد را نمایش می‌دهد.
بسیاری از این انتقادات متوجه انتشار جزییات دقیق و موشکافانه‌ی تصاویر گوگل از بناها و تاسیسات هستند و عده‌یی دیگر نیز تعمد گوگل در فراهم آوردن امکانی برای ورود به حیطه‌ی شخصی افراد یا خطوط قرمز دولتها و ممالک را با ایجاد امکان زوم و جست‌وجوی دقیق نام بناها، خیابانها، کوچه‌ها و جزییات مطرح می‌کنند!

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif