۱۰.۰۷.۱۳۸۹

کدامیک برای شما مهم‌تر است؟ بازدیدکننده یا موتور جستجو؟

به عنوان یک پشتیبان وب (webmaster) کدامیک برای شما مهم تر است؟ بازدیدکننده یا موتور جستجو؟
بازدیدهای غیر ضروری ممکن است برای وب سایت هایی که درآمد تبلیغاتی را دنبال میکنند دارای اهمیت باشد.ولی شما به بازدیدهایی نیاز دارید که هدف شما را برآورده سازند.در عین حال وب سایتی موفق خواهد بود که به هر دو مورد توجه کند.
موتورهای جستجو بازدیدکنندگان مناسب و درخور نیاز را به وب سایت شما میفرستند و آنها با شما وارد دادوستد میشوند.هنگامی که در حال طراحی وب سایت هستید این عامل از اهمیت زیادی برخوردار است.
این تصور غلط شکست خورده است که حجم زیاد بازدید بی هدف برای تجارت عامل مناسبی است. وب سایت شما باید هم برای بازدیدکنندگان مورد انتظار و هم برای موتورهای جستجو قانع کننده ظاهر شود. در واقع باید خیلی بیشتر از بازدیدکنندگان به موتورهای جستجو پرداخت شود. زیرا اگر برای بازدیدکنندگان خود بهینه سازی انجام دهید این بهینه سازی بصورت خودکار برای موتورهای جستجو نیز صورت خواهد گرفت. با عمل کردن به مراحلی که در زیر ذکر شده است شانس خوبی بدست خواهید آورد تا وب سایتی که ایجاد میکنید هم مورد توجه موتورهای جستجو قرار بگیرد هم بازدیدکنندگان آن.
● محتوای مناسب و صحیح
هر دو گروه بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو از متن و محتوای مناسب استقبال می کنند. در واقع هر کدام از ما برای یک متن جالب ارزش قائل می شویم. زمانی برای پاسخ دادن به نیاز موتورهای جستجو نیاز بود تا Crap های زیادی بکار برده شود. تعدا زیادی کلمات کلیدی و عناوین غیر ضروری در صفحات وب استفاده می شد تا باعث بالا رفتن رتبه و رده آن وب سایت شود.
امتیازهای Doorway برای هدایت کردن بازدیدکنندگان به وب سایتها ایجاد شده بود. آنها باعث راضی شدن موتورهای جستجو و آشفتگی بازدیدکنندگان می شدند و سبب از بین رفتن و بی اعتبار شدن امتیازها و برتری ها می شدند و در نهایت کمپانیهای سازنده موتور جستجو را مجبور کردن تا ساختار و الگوریتم جستجوی خود را اصلاح کنند.
ولی آن چیزی که واقعا دارای اهمیت است کیفیت و ماهیت محتوای سایت است. اگر شما محتوای خاصی نداشته باشید یا محتوای نامربوطی داشته باشید از چه چیزی استفاده میکنید تا روزانه صدها بازدیدکننده را جذب کنید؟ شما به محتوایی برای وب سایت خود نیاز دارید که متمرکز بر کاربر باشد.
شما به رونوشتی احتیاج دارید که با بازدیدکننده صحبت کند و ارتباط برقرار کند. رونوشتی که در وب سایت خود قرار میدهید باید توانایی تامین اطلاعاتی را داشته باشد که بازدیدکنندگان برای تصمیم گیری با آن نیاز دارند. این محتوا بهتر است که در یک قالب جذاب و جالب ارائه شود.
تمام اطلاعاتی که بازدیدکنندگان نیاز دارند باید بصورت واضح و بدون ابهام در وب سایت شما موجود باشد.
این قضیه تصدیق میکند که اهمیت توسعه دهندگان حرفه ای متن اگر بیشتر نباشد به همان اندازه توسعه دهندگان حرفه ای وب خواهد بود. محتوایی که دارای ویرایش نادرست باشد خیلی بیشتر از تصور شما باعث ضرر خواهد بود.
● صفحه های با اتصال صحیح
تمام صفحه های شما باید هم برای افراد و هم برای موتورهای جستجو قابل دسترسی باشد. هنگامی که موتورهای جستجو از وب سایت شما بازدید می کنند باید به راحتی توانایی جابجای از یک لینک به دیگری را داشته باشند. مانند یک شبکه داخلی(inter connected) که در آن براحتی میتوان از جای به جای دیگر حرکت کرد. بسیاری از توسعه گران نقشه ای برای سایت ایجاد می کنند که شامل لینک های به تمام صفحات موجود در وب سایت است. بنابراین در صورتیکه موتور جستجو این صفحه را پیدا کند می تواند به تمام لینک های موجود در آن صفحه نیز برود. به هر صورت صفحات نامربوط هیچ سودی برای وب سایت شما ندارند. و از بین بازدیدکنندگان شما تنها یک یا دوبار ممکن است مورد بازدید قرار بگیرند.
● کاربرد اندک تزئینات
تزییناتی مانند Flash یا DHTML جالب به نظر میرسند ولی هنگامی که به جز ایجاد حرکات نمایشی برای شما فایده دیگری در جهت هدفتان ندارند بهتر است از آنها اجتناب کنید. چرخهُ موتورهای جستجو علاقه ای بیشتری به متنهای ساده نشان میدهند و از متون بصورت txt استقبال میکنند. قسمتهای نمایشی تنها هنگامی مفید هستند که شما این گونه خدمات را ارائه می دهید (مانند یک طراح فلاش یا یک گرافیست). برای یک شرکت فروشنده کود حیوانی بی فایده است اگر یک سایت فلاش داشته باشد که در آن کیسه های کود مانند اشباح در تصویر از جایی به جای دیگر حرکت کنند!
● استفاده به اندازه نیاز از کلمات کلیدی
شرکتهای سازنده موتور جستجو نهایتا دریافتند که محتوای حقیقی نسبت به تکرار بیهوده کلمات کلیدی خیلی مفیدتراست . بطور حتم کلمات کلیدی دارای اهمیت زیادی هستند ولی نه بخاطر اینکه اسم آنها "Keyword" است . بدلیل این است که در جایی مورد نیاز هستند. بعنوان نمونه اگر شما کود حیوانی می فروشید این عبارت را در وب سایت بکار خواهید برد زیرا باید مشخص شود که چه چیزی می فروشید.
احتیاج نیست که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در صفحه شما بیش از سه یا چهار بار تکرار شود. به واقع با زیاده روی در بکار بردن کلمات کلیدی باعث نزول کردن رتبه بندی خود در Google خواهید شد. اجازه دهید این کلمات گاهی در ابتدای متن در جایی در وسط متن و نهایتا در انتها بکار برده شوند. این یک فن و حیله کاربردی است. سپس اطراف آنها را بوسیله یک متن مناسب پر کنید و به هم پیوند بدهید.
افرادی هستند که این کار را بعنوان یک حرفه انجام می دهند. بطور قطع بکار گرفتن یک نویسنده متن که توانایی نوشتن متون منسجم داشته باشد در دراز مدت بصرفه هواهد بود.
● به روز رسانی متوالی و مداوم
هم افراد و هم موتورهای جستجو به محتوای به روز رسانی شده و جدید علاقه نشان می دهند. اگر بازدیدکننده های شما هر وقت که به سایت سر می زنند انتظار دیدن یک متن و محتوای جدید را داشته باشند دوباره و دوباره خواهند آمد و این تناوب مداوم وسیعتر خواهد شد.
موتورهای جستجو نیز علاقه زیادی به معرفی محتوایی دارند که به سرعت به روزرسانی می شوند تا بتوانند آخرین اطلاعات را نشان دهند.
سعی کنید این را بصورت یک عادت روز مره حفظ کنید که هر دو یا سه روز یکبار چیز جدیدی به سایت خود بیافزایید حتی اگر یک پاراگراف باشد.
● کاربرد HTML بدون نقص
کد بدون عیب و نقص خیلی سریعتر بارگذاری شده و با سرعت بیشتری بوسیله موتورهای جستجو نشان داده می شود. چنانچه موفقیت وب سایت برای شما اهمیت دارد و قصد دارید صفحات وب را خودتان ایجاد کنید بجای بکار گرفتن یک توسعه گر حرفه ای وب بهتر است که چند روزی را صرف آموختن HTML کنید. یک وب سایت کوچک که دارای موتور جستجو باشد احتیاج زیادی به HTML ندارد و محتوای سالم شما را بدون اینکه زمان بارگذاری را بی جهت افزایش دهد به بازدیدکنندگان نشان می دهد.
از بکار برد ابزارهای گرافیکی اجتناب کنید و بجای آن سعی کنید که از یک ویرایشگر متن استفاده شود. شاید در ابتدا غیر عادی و دلهره آور بنظر برسد ولی به محض اینکه به فایده آن پی بردید آنگاه برای نوشتن HTML اشتیاق بیشتری خواهید داشت نسبت به استفاده از ابزاری که مقدار زیادی کد غیر ضروری و بی ارزش تولید می کند.
نکاتی که در بالا ذکر شد برای نشان دادن نتیجه و اثر خود احتیاج به زمان دارد ولی ماندگار خواهند بود و نتایج مطلوبی را برای شما به دنبال خواهند داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif