۱۰.۰۷.۱۳۸۹

یک مشت مرورگر اینترنت

هنوز هم مایکروسافت حرف اول را در بازار مرورگر وب می‌زند با وجود رقبای سرسختی که اینترنت اکسپلورر مایکروسافت دارد نزدیک به ۷۰ درصد از سهم بازار متعلق به مایکروسافت است.
در سال‌های اخیر شاهد رقابت بین مرورگرها بوده‌اید، فایرفاکس، Opera، Netscape ، Maxton و ... همگی سعی بر کنار زدن اینترنت اکسپلورر مایکروسافت را داشتند. هر کدام از مرورگرها هدف اصلی خود را مایکروسافت قراردادند و او را به مبارزه طلبیدند اما در واقع هیچ جنگی در جریان نیست هیچ رقابتی در کار نیست، با کمی دقت خواهید دید که همه مرورگرها شبیه یکدیگر شده‌اند.
با توجه به اینکه چندین سال است که دیگر برای نصب مرورگر اینترنت نباید پولی پرداخت شود (برای مردم ایران از اول هم رایگان بود) و مرورگر اینترنت محصولی نیست که برای تولیدکنندگان سودآور باشد لذا تولیدکنندگان با کپی‌برداری از همدیگر روی یکدیگر را کم کرده‌ند.
اگر تاکنون تجربه نصب بیش از یک مرورگر را نداشته‌اید، حتما آن را را تجربه کنید. از نصب یک مروگر جدید کمی دلهره به وجودتان رخنه می‌کند؟ ترس به خود راه ندهید. با توجه به این مقاله مرورگر خود را انتخاب کنید.
پس از نصب مرورگر جدید در نگاه اول کمی هیجان زده خواهید شد، این هیجان به دلیل تغییر شکل در مرورگریست که قبلا به آن عادت کرده‌اید.
در مقابل شما یک نرم‌افزار است که بر روی ویندوز شما نصب شده و این شما هستید که با او بازی خواهید کرد. تغییر شکل ظاهر در واقع چاشنی آبگوشت شرکت‌های سازنده نرم‌افزار است. پس از مدتی استفاده از آن خواهید دید IE۸ همان فایرفاکس ۳ است یا Maxton همان هما IE است و ...
در واقع شکل ظاهر آنها باهم متفاوت است و از نظر کارآیی هریک چیزی از دیگری کم ندارد. معمولا تکنیکی در فایرفاکس نیست که در IE یافت نشود، اگر امروز یافت نشد فردا حتما یافت می‌شود. پس مسئله رقابت برای چیست؟ چه کسی رقسب کیست؟ تکنولوژی رقابت می‌کند یا برند؟ جواب این سوالات را تا پایان این مقاله خواهید دانست.
چند مسئله وجود دارد که مرورگرها را از یکدیگر متمایز می‌کند: امنیت، کمترین مدت زمان بارگذاری صفحات، پشتیبانی، سازگاری با سیستم‌عامل‌های موجود، امکانات و در نهایت قیمت آنهاست.
سایت Top Ten Review ده مرورگر را از چند جنبه مختلف مقایسه کرده است که توجه شما را به آن جلب می‌کنم.
اولین شاخص در بین این ده مرورگر قیمت است تمامی آنها بصورت رایگان ارائه می‌شوند. دومین مسئله مهم در بین مرورگرها از نظر سایت Top Ten Review عواملی چون امکانات مرورگر، سهولت در استفاده، امنیت مرورگر، سرعت و سازگاری با نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل‌ها، پشتیبانی و راهنمایی آنها است.
بالا بودن سرعت بارگذاری صفحات وب یکی از عوامل رضایتمندی کاربران مرورگرهای اینترنت است هر چه سرعت باز شدن اولیه نرم‌افزار بالا باشد و بارگذاری صفحات در کوتاه‌ترین مدت زمان انجام شود رضایت کاربران نسبت به مروگر بیشتر خواهد.
در رتبه ‌بندی امکانات سنجی مرورگرها رتبه اول متعلق به فایرفاکس است امکاناتی چون باز شدن صفحات در برگه جدید بجای صفحه جدید، سازگاری با موتورهای جست‌وجو و امکان اضافه کردن موتورهای جست‌وجوگر جدید به مرورگر، Toolbar هوشمند (مرورگر فایرفاکس یکی از هوشمندانه‌ترین Toolbarها را دارد به نحوی که شما با تایپ قسمتی از عنوان صفحه مرور شده نیز می‌توانید آدرس سایت مورد نظر را نیز به دست بیاورید.
شما کافیست قسمتی از آدرس سایت موردنظر را تایپ کنید (فرقی نمی‌کند ابتدا، انتها یا اواسط آدرس سایت را تایپ کنید)، امکان خبرخوان، بروزرسانی خودکار، بزرگنمایی صفحات، مدیریت کلمات رمز و ... .
در میان یک مشت مرورگر اینترنت بهترین گزینه که مورد بحث کاربران حرفه‌ای است مسئله امنیت است بررسی‌ها نشان می‌دهد که مایکروسافت و گوگل پای خود را از گلیمشان درازتر کرده‌اند و از فایرفاکس پیشی گرفته‌اند و امتیاز بهتری را به دست آورده‌اند.
اما در میان ۱۰ مرورگر برتر مرورگری به چشم می‌خورد به نام Google Chrome، رتبه دوم را دارد محصول شرکت Google است و گوگل به قدری به مرورگر خود اطمینان دارد که در ابتدای راه آن را با فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر مقایسه می‌کند. اما همین موضوع باعث اعتراض قدیمی‌ها شده، مرورگر جدید گوگل نه تنها از نظر تکنولوژی و امکانات با دیگر مرورگرها تشابهاتی دارد بلکه از نظر لوگوی نرم‌افزار نیز با دیگر محصولات شرکت‌های برنامه‌نویسی معروف نیز تشابهاتی دارد.
سایت Technologizer در یک مقایسه گفته است لوگوی گوگل کروم شباهت مبهمی به لوگوی ویستا دارد. این سایت عقیده دارد که این دو لوگو هر دو مدور و درخشان هستند و از رنگ‌های مشابهی بهره برده‌اند. اما مشهودترین شباهت را سایت CNet به آن پرداخته است. شباهت کروم با شکل و فرم لوگوی بازی الکترونیک سیمون بسیار است. رنگ‌های بکاربرده شده دقیقاً همانند هستند، فقط لوگوی کروم دایره را به سه بخش رنگی تقسیم کرده و رنگ آبی را هم به بخش مرکزی منتقل کرده است. سایت‌های دیگری چون Digital Daily و Zedomax به این موضوع پرداخته‌اند.
Russell Heimlich در وبلاگش به شباهت لوگوی کروم با لوگوی ویندوز مدیاپلیر اشاره کرده است. اما گوگل پاسخ قاطعی که مورد پذیرش همگان باشد در رابطه با این تشابهات ارائه نکرده است و از طرفی پس از عرضه نسخه آزمایشی آن دو نقطه ضعف امنیتی جدی در آن شناسایی و اعلام شده است.
پس به دوستان توصیه نمی‌شود که از مرورگر کروم به عنوان مرورگر اصلی اینترنت خود استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif