۱۰.۰۵.۱۳۸۹

جست‌وجوی معنایی گامی در تحول موتورهای جست‌وجو

در دنیای مجازی امروز هر چند وقت یک بار، یک شرکت جدید با ایده جالبی برای کارآمدتر ساختن ابزار موتور جست‌وجو ظهور می‌کند؛ درست مانند گوگل که در اواخر دهه نود به یک باره ظاهر شد اکنون شرکت پاورست با اسلحه‌ی سری جست‌وجوی معنایی (سمانتیک) جدیدترین شرکتی است که به این عرصه پا گذاشته است.
ده سال پیش گوگل، شرکت کوچکی بود اما لری پیج و سرگی برین، بنیانگذاران ‌آن، ایده‌ی مربوط و مناسب کردن انبوه نتایج جست‌وجوی گیج کننده را در سر داشتند و تقریبا به نظر می‌رسید راهی را برای هوشمند‌تر کردن موتورهای جست‌وجو نسبت به یاهو، آلتاویستا و Excites آن زمان یافتند.
یک دهه‌ی بعد، این ایده یعنی جست‌وجوهای صفحه‌بندی شده مبتنی بر کلید واژه به استاندارد پذیرفته شده تبدیل شد و اگرچه ممکن است در نظر اول این گونه به نظر برسد اما موتورهای جست‌وجوی امروزی آنچه که واقعا بتوان هوشمند نامیدشان نیستند.
موتورهای جست‌وجوی امروزی هنوز مبتنی بر به اصطلاح روبات‌ها، برنامه‌های خودکاری که صفحات وب را اسکن کرده و کپی آن‌ها را در پایگاه داده‌ی عظیمی که ایندکس نامیده می‌شود، ذخیره می‌کنند، هستند.
الگوریتم استخراج اطلاعات به‌منظور ایجاد ارتباط میان صفحات وب و محاسبه‌ی رتبه‌بندی صفحات از طریق ایندکس کار می‌کند و از روش پیچیده‌ای برای اتصال این صفحات وب به واژه‌های جست‌وجو استفاده می‌کند و هرچه هوشمندتر باشد، تبلیغات مرتبط تری می‌تواند در یک صفحه نتایج جست‌وجو به نمایش درآید.
با وجود این حقیقت که گوگل ابزار جست‌وجو و بک‌اند ایندکس عظیم خود مانند ترکیب مجموعه‌ای از ایندکس‌های مختلف (متن، تصویر، نقشه، ویدیو و غیره) را بهبود می‌بخشد، به نظر می‌رسد سرعت نوآوری در فضای جست‌وجو متوقف شده است.
درست مانند ده سال قبل کاربران هنوز واژه‌های جست‌وجو را وارد کرده و با فهرستی از صفحات وب روبه‌رو می‌شوند.
البته باید قبول کرد کاربران نسبت به ده سال قبل اکنون آنچه را که در جست‌وجوی آن هستند در صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجو می‌یابند اما با کاهش یافتن مربوط بودن نتایج، کاربران با انبوهی از اطلاعات بی‌ارزش روبه‌رو می‌شوند و به همین دلیل اغلب مجبورند جست‌وجوی خود را با اطلاعاتی از پایگاه‌های داده‌ی اینترنتی دیگر مانند ویکی پدیا کامل کنند.
اما در این میان پاورست ایده‌ی متفاوتی دارد؛ موتور جست‌وجوی این شرکت تنها هر صفحه آنلاین را ایندکس نمی‌کند بلکه سعی می‌کند محتوای خود را درک کند.
جست‌وجوی معنایی بخشی از یک ابتکار وب معنایی گسترده‌تر است که برخی از آن به عنوان وب ۳.۰ نام برده‌اند. در وب معنایی اطلاعات از منابع مختلف مرتبط شده و ارتباط با معنایی میان تکه‌های مختلف اطلاعات آنلاین ایجاد می‌شود.
هر اندازه که وب ۲.۰ مانند شبکه‌های اجتماعی به همکاری و اشتراک اطلاعات آنلاین معروف بوده و است، وب ۳.۰ واژه‌ای که این روزها بسیار مورد بحث است، معمولا به عنوان روش تبدیل وب به یک پایگاه داده عظیم و ایجاد درک در میان حجم وسیع اطلاعات آنلاین اطلاق می‌شود.
پاورست در مرحله آزمایشی اولیه بوده و قلمرو محدودی دارد زیرا ایندکس آن تنها شامل اطلاعات پایگاه داده ویکی پدیا و متاوب تکنولوژی است؛ این موتور جست‌وجو از این دو منبع برای ایجاد یک مجموعه حقایق مفید مرتبط با تقاضای جست‌وجو استفاده می‌کند.
پاورست به جای برخورد با صفحات به عنوان یک بخش از واژه‌های ایندکس شده بدون معنی، هر جمله را تجزیه کرده و معنی احتمالی آن را استخراج می‌کند. این روش نتایج جست‌وجوی موثرتر و هوشمندانه‌تر از آنچه موتورهای جست‌وجوی فعلی می‌توانند فراهم کنند به همراه دارد.
اگر چه برخی از تحلیلگران این صنعت پاورست را مورد تحسین قرار داده‌اند اما کارشناسان تردید دارند پاورست بتواند روابط خود را از ویکی‌پدیا و متاوب تکنولوژی به هزاران ارایه کننده‌ی محتوای اینترنتی گسترش دهد.
متقاعد کردن پدید آورندگان محتوا برای همکاری با پاورست و ارایه‌ی محتوای کپی‌رایت دارشان برای جست‌وجوی معنایی زمان و انرژی زیادی خواهد برد.
پاورست به عنوان یک شرکت تازه تاسیس سرمایه محدودی دارد و پول چیزی است که این شرکت به آن نیاز دارد؛ سرمایه‌گذاران فعلی این شرکت مدعی‌اند برای تامین رشد پاورست و گسترش فن‌آوری آن برای فهرست کردن ۲۰ میلیارد صفحه متعهد شده‌اند.
پاورست در نتایج جست وجو تبلیغات نشان نمی‌دهد و در حالی که تبلیغات بخشی از فعالیت این شرکت به عنوان منبع درآمد است اما برنامه‌ای برای استفاده از تبلیغات مبتنی بر کلید واژه‌های معمول ندارد و به جای آن این شرکت قصد دارد معنی تقاضاهای جست‌وجو را با تبلیغات نمایشی مربوط تطبیق دهد.
ناظران صنعتی این شرکت را تحت نظر قرار دارند زیرا فن‌آوری آن می‌تواند با وعده‌ی عرضه‌ی جست‌وجوی معنایی برتری گوگل را مورد تهدید قرار دهد.
جدیدترین آمار شرکت کام اسکار که بر اساس آن سهم گوگل در بازار جست‌وجوی اینترنتی از ۸/۵۹ درصد در ماه مارس به ۶/۶۱ درصد در ماه آوریل رسید، نشان می‌دهد گوگل متوقف شدنی نیست و یاهو و مایکروسافت همچنان با فاصله‌ی زیاد در پشت این غول اینترنتی قرار دارند.
تنها تفاوت مایکروسافت و یاهو با شرکت نوپایی مانند پاورست می‌تواند این باشد که در حالیکه این دو رقیب دیرین سعی می‌کنند از پشت سر به گوگل برسند، اگر پاورست به عنوان شرکت جوانی که دورنمای جدید و روش نوآورانه‌ای دارد بتواند محصول جست‌وجوی برتری عرضه کند که مورد علاقه‌ی کاربران باشد ممکن است فرصت بهتری برای تغییر قواعد بازی در این عرصه داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif