۱۰.۰۷.۱۳۸۹

دنیای گوگلیزه


هر جای دنیا اتفاقی می‌افتد، اینترنت و ابزار‌های آن حاضرند و امکانات بی‌بدیل اطلاع‌رسانی را در اختیار بشر می‌گذارند.
در این میان، گوگل و وب‌سایت‌های وابسته‌اش، با محبوبیت بسیاری که دارد نقشی انکار‌ناپذیر ایفا می‌کند.
در این گزارش، بخشی از نتایج حضور گوگل و پوشش‌دهی ۵ واقعه مهم جهان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ بررسی شده است.
۱) جنایات غزه
حملات بیرحمانه و وحشیانه اسراییل به نوار غزه روز ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ آغاز شد، حملاتی که در حدود یک هزار و ۳۰۰ تن از فلسطینی‌ها را که بسیاری از آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دادند، به خاک و خون کشید و البته، از دقایق نخست درگیری، گوگل در صحنه حاضر بود.وقتی که نیرو‌های حماس در پناه‌گاه‌های خود به دنبال راهی برای پاسخگویی به حملات اسراییل می‌گشتند، ابزار Google Earth به کمک آنها می‌آمد. حامیان مردم فلسطین نیز از طریق وب‌سایت به اشتراک‌گذاری تصاویر ویدیویی YouTube گوگل نظرات‌شان را در قالب تصاویر ویدیویی به گوش مردم در دنیا می‌رساندند.
یکی از این تصاویر ویدیویی که با استقبال بسیاری مواجه شد و در YouTube بیش از ۳۲۹ هزار بار توسط کاربران تماشا شد، مربوط به تصاویر یک پزشک فلسطینی بود که مستقیما از غزه گزارش می‌کرد و در جریان یکی از همین گزارش‌ها با حمله هوایی صهیونیست‌ها، سه دختر او به شهادت رسیدند، جنایتی که به طور کامل پخش شد و مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داد. یکی دیگر از این تصاویر، مربوط به کنسرت بزرگ مایکل هارت، آهنگ ساز و‌ خواننده آمریکایی بودکه آهنگ «ما هیچگاه از پا نمی‌افتیم» (We Will Not Go Down) را به مردم مظلوم غزه هدیه کرد و تصاویر آن را در یوتیوب قرار داد. این کلیپ ویدیویی نیز بیش از ۶۰۰ هزار بار توسط کاربران و مخاطبان یوتیوب تماشا شد.
۲) ترور بینظیر بوتو
زمانی که بینظیر بوتو سیاستمدار و نخست‌وزیر سابق پاکستان در روز ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۷ ترور شد، بسیاری از کاربران برای دیدن فیلم ویدیویی قتل وی به اینترنت روی آورند. این در حالی بودکه بسیاری از نویسندگان بد‌افزار‌ها نیز در کمین این کاربران نشسته بودند. هرزنامه‌نویسان با راه‌اندازی صفحات جعلی در سرویس وبلاگ‌نویسی Blogspot گوگل و با ادعای دروغین، کاربران را به تماشای تصاویر قتل بوتو دعوت کردند. کاربران بخت برگشته نیز به این امید با دانلود کد‌های مربوط به این اسپم‌ها، سیستم‌های خود را آلوده کرده و زمینه نفوذ هکر‌ها به سیستم‌شان را فراهم آوردند. می‌توان گفت که هرزنامه‌نویسان همواره از یک هوش خاص برای نفوذ به سیستم‌های کاربران استفاده می‌کنند و آن هم عبارت‌ها و کلمات پر جست‌وجو در موتور جست‌وجوی گوگل است.
۳) Will.i.am در یوتیوب
کلیپ ویدیویی گروه Black –Eyed Peas و خواننده اصلی‌اش Will.i.am که در جریان سخنرانی‌های باراک اوباما مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آهنگ ساخته بود یکی از داغ‌ترین موضوعات مورد توجه برای مردم سرتاسر جهان و صدا‌لبته هرزنامه‌نویسان در سال گذشته بود.
این کلیپ که در یوتیوب قرار گرفت بیش از ۴ میلیون مخاطب به خود اختصاص داد. پس از پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این کلیپ ویدیویی، به نشانه‌ای از آمال و آرمان‌های افرادی تبدیل شدکه طرفدار اوباما بودند. کل ماجرای مبارزات انتخاباتی اوباما و استفاده وی از اینترنت برای رساندن ایده‌ها و برنامه‌هایش به گوش افراد، بیانگر آن است که چگونه حتی مسایل سیاسی نیز به دنیای مجازی راه پیدا کرده است.
۴) رسوایی هیلاری کلینتون
یوتیوب همیشه هم به نفع سیاستمداران کار نمی‌کند. چندی پیش هیلاری کلینتون در سخنرانی‌اش ادعا کرد زمانی که به بوسنی سفر کرده بود، به جای استقبال از سوی نیرو‌های ارتش، با تیر‌‌اندازی و شلیک‌های مداوم دشمن مواجه شده است.
نکته‌سنجان سیاسی نیز بیکار ننشستند و با دست‌کاری تصاویر بازدید کلینتون از بوسنی، آن را به طرز وحشتناکی خنده‌دار جلوه دادند و اد‌عا‌های دروغین وی را رسوا کردند. این افراد در صحنه‌های مربوط به بازدید هیلاری از بوسنی، به طرز مسخره‌ای توپ و خمپاره اضافه کردند تا نشان دهند که وی چگونه استقبال شده است.
۵) فجایع طبیعی میانمار و چین
زمانی که گردباد نرجیس (Nargis)، شهر «برمه» در میانمار را به ویرانی کشید، بسیاری از امداد رسانان بین‌المللی برای رساندن تجهیزات پزشکی به صد‌ها هزار نفر از مجروحان این سانحه طبیعی با مشکلات جدی مواجه شدند، زیرا دولت میانمار ورود امداد ‌رسانان خارجی به این کشور را ممنوع کرده بود.
از همین رو کارشناسان و مهندسان Google Earth با همکاری مرکز امداد‌رسانی بین‌المللی، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، سرویسی طراحی کردند که مسیر ویرانی‌های این گردباد را ردیابی می‌کرد.
گوگل همچنین نقشه‌ای از مراکز پزشکی برمه تهیه کرد تا امداد‌رسانان راحت‌تر متوجه شوند کدام مناطق به تجهیزات پزشکی احتیاج دارند و به طور کلی امداد‌رسانی به این منطقه را سریع‌تر به انجام برسانند.
گوگل علاوه بر این، مبلغ یک میلیون دلار به مردم برمه اهدا کرد. این در حالی بود که دولت میانمار در سال ۲۰۰۶ استفاده از گوگل و سرویس Gmail را در این کشور ممنوع اعلام کرده بود.گوگل فعالیت‌های مشابهی را در زمان وقوع زمین لرزه شدید چین هم انجام داد. پس از زمین لرزه در استان سیچوان چین و کشته شدن هزاران نفر از مردم این استان، گوگل موتور جست‌وجوی جدیدی راه‌اندازی کردکه افراد می‌توانستند از طریق آن از دوستان و خانواده خود در این استان خبر بگیرند.گوگل همچنین نقشه‌ای از شرایط جوی و وضعیت خیابان‌های سیچوان ارایه کرد که به طور بلادرنگ، وقایع طبیعی را در یک نقشه جغرافیایی نشان می‌داد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif