۱۰.۰۷.۱۳۸۹

گوگل بر فراز تهران‌

دیدن ابر‌شهر تهران با Google Earth تا اندازه وضوح ۳۰۰ متر از سطح زمین، کوه‌های اطراف تهران با تمام ریزه‌کاری‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها و خلاصه تمام آنچه که در تهران یافت می‌شود، آدم را بهت زده می‌کند.
روزی روزگاری نه چندان دور، برای سفر به جایی که تا آن زمان نرفته بودیم، باید زمانی را اختصاص می‌دادیم تا نقشه‌ای تهیه می‌کردیم، و بعد هنگام رسیدن به مقصد، آن کاغذ بسیار بزرگ و تا شده را باز و به جستجو بر روی آن می‌پرداختیم. تازه روی نقشه، سال انتشار آن نوشته می‌شد ولی چندان هم معلوم نبود که درست بوده باشد.
نکته دیگر این‌که همه اطلاعات مورد نیاز ما درباره آن مسیر، الزاما در نقشه ثبت نشده بود. مردم که جای خود داشتند، کارشناسان نهادهایی چون محیط زیست، راه و ترابری، پلیس و بسیاری از ارگان‌هایی که با امنیت و ایمنی مردم سروکار داشتند، کارهایی به مراتب سخت‌تر انجام می‌دادند. یافتن مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی و یا مسیرهای گمشده بیابانی، گاه مدت‌ها وقت کارشناسان و دست‌اندرکاران را می‌گرفت.
همه شنیده بودیم که هیچ‌چیز از دید ماهواره‌ها پنهان نمی‌ماند. در فیلم‌ها می‌دیدیم که به‌وسیله ماهواره چه جاهای عجیب و غریبی را شناسایی می‌کردند و می‌گفتیم "فیلمه آقا! مگه می‌شه!" تکنولوژی هم که به‌سرعت پیشرفت می‌کرد. پیش‌بینی‌هایی می‌شد که بالاخره روزی فرا خواهد رسید که آن‌چه که در فیلم‌ها می‌دیدیم به واقعیت بپیوندد. ولی شاید کسی تصورش را نمی‌کرد که تا این اندازه سریع، چنین اطلاعاتی بر روی کامپیوترهای شخصی قابل دسترس باشد.
گوگل که چندان عادت ندارد فعالیت‌های خود را با بوق و کرنا انجام دهد. ناگهان اعلام می‌کند که نرم‌افزار ‌Google Earth برای استفاده عموم مردم جهان به‌طور رایگان قابل دریافت، نصب و استفاده است. با داونلود و نصب آن واقعا شوکه شدم. دیدن ابر‌شهر تهران تا اندازه وضوح ۳۰۰ متر (سرعت اینترنتم بیشتر از این اجازه نمی‌داد) از سطح زمین، کوه‌های اطراف تهران با تمام ریزه‌کاری‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها و خلاصه تمام آنچه که در تهران یافت می‌شود، آدم را بهت زده می‌کرد.
وقتی همین چند سال قبل کانال‌های ماهواره‌ای از آن‌سوی اقیانوس‌ها پخش زنده برنامه‌های تلویزیونی چون مسابقات فوتبال را نشان می‌داد، کمتر از این تعجب داشت. ولی الان ‌Google Earth سوال سنگین‌تری را در ذهن بوجود می‌آورد. آیا اکنون حریم زندگی خصوصی افراد، در امان مانده است؟ یا درون اتاق‌ها را هم می‌توانند ببینند، اما صدای آن را در نمی‌آورند؟ به‌چشم دیده‌ام که ماهواره‌های زمین‌شناسی تا چند صد‌متری درون زمین را برای شناسایی آلودگی‌های آب‌های زیرزمینی و حتی درجه حرارت آن‌ها عکسبرداری می‌کنند. شاید حرکت انسان‌ها درون خانه‌هایشان و عکسبرداری از آن‌ها هم چندان دور از ذهن نباشد.
این روزها هربار که منابع خبری را می‌خوانید، همیشه خبرهایی از گوگل به چشم می‌خورد. خبرهایی که در اکثر مواقع آن‌قدر مهم هستند که تیترهای اصلی صفحات خبر را به خود اختصاص می‌دهند و مهمترین رویدادهای روز، ماه و یا سال محسوب می‌شوند.
گوگل بسیار بزرگتر از آن شده است که صرفا یک موتور جستجوی اینترنتی به حساب آید. گوگل با یک موتور جستجو شروع شد و در مدتی بسیار کوتاه پله‌های ترقی زیادی را طی کرد. فروشگاه اینترنتی، سرویس پست الکترونیکی، عکاسی دیجیتال، جستجوی فایل و امروز، هدفی بزرگ‌تر را نشانه گرفته است. ... کره زمین!
ولی این ‌‌Google Earth چیست و چگونه کار می‌کند؟ سرویس رایگان جدید گوگل، تصاویر دقیق نقطه به نقطه کره زمین را تبدیل به تصاویر چند بعدی کرده است و بر روی یک مدل سه بعدی در معرض دید همگان قرار می‌دهد.
این سرویس که از طریق یک نرم‌افزار قابل داون‌لود می‌توان استفاده است، تصاویر همه کوه‌ها، دره‌ها و سایر جزئیات کره زمین را با امکاناتی نظیر تغییر زاویه نمایش، بزرگ‌نمایی و عکسبرداری را در اختیار مشتاقان علوم مختلف مربوط به سیاره سابقا آبی رنگ و تمیزمان قرار می‌دهد.
این نرم‌افزار که بر اساس یک برنامه جانبی به‌نام ‌Keyhole که گوگل در ماه اکتبر سال گذشته خریده، نوشته شده است، با حجم ۳/۱۰‌مگابایت، به رایگان این آدرس قابل دریافت است. کار با آن راحت است و هیچ نکته پیچیده و گیج‌کننده‌ای ندارد.‌
پس از نصب برنامه با یک تصویر بزرگ از کره زمین رو برو می‌شوید که در دل سیاهی کشهکشان پر از ستاره، در حال گردشی بسیار نرم است. اگر اهل کنجکاوی در یافتن کلید و منوهای نرم‌افزارهای مختلف باشید، یقین داشته باشید اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد، موتور جستجوی زیبای این نرم‌افزار است که اصلی‌ترین وجه تمایز این برنامه با اطلس‌های جهان‌نما به‌حساب می‌آید.
کافی است نام محلی را که می‌خواهید مشاهده کنید، در آن وارد کنید تا کره زمین بچرخد و دقیقا بر روی آن متمرکز شود. در این هنگام باید منتظر بمانید تا تصویر واضح شده را ببینید. سپس با کلیدی که مخصوص زوم کردن است، تصویر را بزرگ کرده تا به اندازه مورد نظر دست یابید. اما توجه داشته باشید که نیاز به یک خط پرقدرت و پرسرعت اینترنت دارید. بنابراین کاربرانی که از خطوط تلفنی معمولی ‌(Dialup) استفاده می‌کنند، دل محترم را صابون نزنند! چون تصاویر، به این زودی‌ها برایشان واضح نخواهد شد.
منظره قابل رویت در هر لحظه‌ای که تغییر داده شود، مجددا بارگذاری می‌شود که این نکته نیز دلیل دیگری برای غیر قابل استفاده بودن خطوط کم سرعتی نظیر‌ Dialup به حساب می‌آید.‌
یکی از امکانات بسیار عالی Google Earth، امکان مقیاس‌بندی فواصل بین نقاط با استفاده از ترکیب منابع اطلاعات ارائه شده در نوار ابزار لایه‌های آن است. به‌عنوان مثال با یک کلیک ساده می‌توانید یک نقشه بسازید که در آن با استفاده از شبیه‌سازی خطوط مترو و ایستگاه‌های آن در سطح شهر، بهترین مسیر بین دو نقطه شهر را بیابید. با استفاده از این لایه‌ها می‌توانید جزئیات را ذره ذره به این نقشه اضافه کنید. نزدیک‌ترین کافی شاپ، پمپ ‌بنزین یا مسجد را از طریق افزودن لایه‌های آن‌ها تخمین بزنید و نهایتا بهترین راه را برای رسیدن به هریک از آنها از طریق خطوط مترو انتخاب کنید.
جالب‌تر اینکه برخی از شهرها امکانات اضافه‌تری را نیز در بر می‌گیرند. مثلا می‌توانید به نقشه ایالت کالیفرنیا لایه دیگری اضافه کنید که مراکز زلزله‌خیز و خطوط مرتبط آن‌ها را نیز نمایش می‌دهند. ‌
خدمات ‌Google Earth شامل مدل‌های سه‌بعدی ساختمان‌ها در ۳۸ شهر بزرگ آمریکا نیز می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به بالتیمور اشاره کرد. البته بافت و یا سایر جزئیات این ساختمان‌ها در این مدل‌های سه بعدی گنجانده نشده است.
جستجوی محلی، یک جستجوی تجاری است و محدود به بخش در حال نمایش از نقشه موجود در نرم‌افزار می‌شود. اما از آنجا که می‌توان این محدوده را به‌وسیله بزرگ‌نمایی گسترش داد، چندان دچار محدودیت نخواهید شد. این محدوده می‌تواند تا عرض ۲۰ مایل گسترش یابد.‌
قابلیت دیگر Google Earth، امکان افزودن نشانه‌ها یا ‌Place Marks به مکان‌هایی است که علاقمند هستید بازهم آنجا را ببینید. جالب‌تر این‌که این نشانه‌ها را می‌توانید از طریق یک بولتن آن‌لاین، بین سایر کاربران استفاده‌کننده از ‌GE به اشتراک بگذارید. برای دیدن آدرس‌های دیگر نیز می‌توانید از این آدرس استفاده کنید.
هرچند که شاید بهتر بود اطلاعات مندرج در این آدرس نیز به نرم‌افزار اضافه می‌شد تا نیاز به مراجعه به سایت برای کاربر نباشد.
در این سایت، کتابخانه عظیمی از مکان‌های طبقه‌بندی شده نیز وجود دارد که چه برای کاربران ‌Google Earth و چه نرم‌افزار قبلی ‌Keyhole قابل استفاده است. به‌عنوان مثال مکان موزه‌های معروف شهرهای جهان و یا دوربین‌های مدار بسته شهری از طریق این کتابخانه قابل جستجو هستند.‌
● سیستم مورد نیاز
اجرای برنامه نیازمند سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی است که به‌شرح زیر است:
▪ windows ۲۰۰۰, or Xp
▪ Pentium ۳, ۵۰۰Mhz
▪ Ram: ۱۲۸ MB
▪ Disk space ۴۰۰ MB
▪ Network speed: ۱۲۸Kbits/sec
▪ ۳D-capable video card whit ۱۶Mbytes of VRAM
▪ Screen: ۱۶ bit High Color, ۱۰۲۴*۷۸۶
این برنامه با سرویس‌پک دو ویندوز ‌‌XP کاملا سازگار بوده و از دو تکنولوژی ‌DirectX نسخه ۹cو‌ OpenGL پشتیبانی می‌کند. به‌عبارتی اگر ویندوز شما ‌DirectX ۹c را نداشته باشد، برنامه به شما توصیه می‌کند که ‌OpenGL را فعال کرده و یک‌بار برنامه را قطع و مجددا اجرا کنید.‌
کار با برنامه بسیار ساده است. در قسمت جستجو باید نام شهر را وارد کرده (به‌طور مثال بنویسید تهران) و کلید‌Enter را می‌زنیم. پنجره وسط که تصویری از فضا را نشان می‌دهد، از میان ستارگان گردش سریعی کرده و به کره زمین می‌رسد و در یک گردش زیبا به آسمان تهران رسیده و با مربعی آن را نشان می‌دهد. از این‌جا به بعد، این شما هستید که باید با زوم‌کردن و حرکت به جهات مختلف، هدف خود را واضح‌تر نمائید. همانطور که قبلا هم گفتم اگر سرعت اینترنت شما زیاد نباشد بهیچ‌وجه نتیجه خوبی از این برنامه نخواهید گرفت. سرعت ‌Refresh شدن برنامه به اندازه‌ای است که باید بوسیله خطوط ‌ADSL یا ماهواره به وضوح تصاویر برسید.‌
با این اوصاف، احتمالا بسیاری از کامپیوترهای قدیمی قادر به نصب و اجرای این نرم‌افزار نخواهند بود. این نکته را هم بگوییم که حتی کامپیوترهای جدید اپل نیز سازگار با آن نیستند. ‌
Google Earth در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای تولیدی گوگل همچون پیکاسا ‌Hello و یا‌ Google Talk محدودیت‌های زیادتری دارد و بسیاری از قابلیت‌های آن برای کاربران عادی قابل استفاده نیست و یا حداقل برای کار با آن مشکلاتی وجود دارد. اما این را هم بگوئیم که نمی‌توان با این اطمینان از چنین نرم‌افزار بزرگی انتقاد کرد. زیرا هرآنچه که ما در این مقاله به آن اشاره کردیم، بر اساس یک نرم‌افزار رایگان بوده و هیچ اشاره‌ای به قابلیت‌ها و امکانات نسخه قابل خرید آن نشده است. ‌
گوگل چند نسخه قابل خریداری نیز تولید کرده که عبارتند از ‌Google Earth EC ،‌Google Earth Pro و ‌Google Earth Plus که مصارف حرفه‌ای و تجاری داشته و هریک امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند از جمله مشاهده بسیار نزدیک موضوع بر روی زمین و یا تصویر زنده سوژه در حال حرکت.
گوگل در حال بزرگ شدن است و به‌وضوح دیگر به حد و اندازه یک شرکت نمی‌اندیشد. نگاه این شرکت، اکنون به کره زمین معطوف شده است. باید منتظر ماند و دید در آینده به کجا خواهد نگریست.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif