۱۰.۰۷.۱۳۸۹

رقابت «معنا‌»دار

مایکروسافت که چندی پیش تیرش برای تصاحب یاهو به سنگ خورد این بار برای ماندن در میدان رقابت با گوگل، چشم به موتور جست‌وجوی معنایی Powerset دوخته است.
Powerset، از این حیث توجه مایکروسافت را به خود جلب کرده که روش هوشمند‌تری را در زمینه جست‌وجوی وب طراحی کرده است. موتور جست‌وجوی این شرکت از فناوری «وب ‌معنایی» (Semantic Web) بهره می‌برد؛ به این معنا که نتایج جست‌وجو را براساس درک معنی کلمات یا محتوا ارایه می‌دهد. موتور‌های جست‌وجوی مهم دنیا هم‌اکنون برعکس این فناوری عمل می‌کنند یعنی تنها از طریق تطابق کلمات، جست‌وجوی صفحات وب را انجام می‌دهند.
بنا‌به این گزارش، مایکروسافت برای تصاحب این شرکت، مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار پیشنهاد داده است و برخی از منابع آگاه اعلام کرده‌اند که این پیشنهاد‌ گویی به مذاق Powerset نیز خوش آمده، اما هنوز مذاکرات به مرحله قرارداد رسمی نرسیده است.
به عقیده بسیاری، اگر این قرارداد به نتیجه برسد، مایکروسافت گام بزرگی در مسیر رقابت با گوگل برداشته است. Powerset و موتور‌های جست‌وجوی معنایی دیگر – که در بسیاری از موارد بسیار بهتر از گوگل عمل می‌کنند- زمانی که کاربران جزییات دقیقی را در مورد موضوعات خاص نیاز دارند، اطلاعات و محتوا‌های مرتبط را به آنها ارایه داده و علاوه بر موضوعات مرتبط با کلید واژه، مطالب حقوقی مربوط به آن را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهند.
البته برای موتور جست‌وجویی همچون گوگل استفاده از فناوری جست‌وجوی معنایی چندان کار ساده‌ای نیست. موتور‌های جست‌وجوی مطرح نظیر گوگل و مایکروسافت بسیاری از صفحات وب را اسکن کرده و آنها را لیست و ایندکس می‌کنند.
در نتیجه سیستم‌های آنها روی چندین میلیون صفحه وب و براساس روش خاص، متمرکز شده و هر ساله نیز تعدادی از وب‌سایت‌های جدید به لیست آنها اضافه می‌شود.
اما این موتور‌های جست‌وجو برای استفاده از فناوری جست‌وجوی معنایی، باید از اساس تغییر کنند و دوباره تمامی وب‌سایت‌ها را براساس فناوری معنایی اسکن کرده و فهرست کنند که کار چندان ساده‌ای نیست.
● رو کردن برگ جدید
به‌کارگیری و توسعه فناوری جست‌وجوی معنایی کار بسیار دشواری است. اما گوگل دست به خطر زده و از چندی پیش، کارشناسان جست‌وجوی معنایی را به استخدام گرفته که یک دهه برای طراحی و ساخت این فناوری وقت گذاشته‌اند.آندریی هاگیو (Andrei Hagiu) ، استادیار دانشگاه هاروارد می‌گوید: تصاحب Powerset توسط مایکروسافت، یک گام درست و شاید بهترین برگ برنده‌ای بود که می‌توانست در مقابل گوگل رو کند.
مطمئنا مایکروسافت هم می‌تواند همانند گوگل، صفحات وب‌اش را دوباره اسکن کند. اما مایکروسافت می‌تواند تنها بخشی از ۴۶ میلیارد دلار قیمت یاهو را در زمینه تهیه تجهیزات ضروری نظیر سرور‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری کند.مایکروسافت همانند یک رقیب شکست خورده، تمایل دارد دست به ریسک بزند تا هر طور که شده با راه‌اندازی یک موتور جست‌وجوی جدید، رو در روی گوگل قد علم کند.
براساس گزارش شرکت تحقیقاتی Hitwise، گوگل ۷۰ درصد جست‌وجو‌های ماه مه گذشته را به خود اختصاص داده در حالی که فقط ۶ درصد از جست‌وجو‌های اینترنتی توسط مایکروسافت انجام شده است.
● چالش‌های استفاده از فناوری Powerset
با این وجود Powerset نوشدارو نیست. قدرت پردازش بالا و زمان بر بودن جست‌وجو‌های معنایی، موانع مهم استفاده از این فناوری محسوب می‌شود. این فناوری احتیاج به ریز‌پردازند‌ه‌ای دارد که بتواند در عرض ۲۰ ثانیه یک صفحه وب را آنالیز کند. بسیاری از سایت‌های کنونی، تنها یکی از زیر مجموعه‌های صفحه وب را می‌توانند اسکن کنند.
سیستم تشخیص یکی دیگر از موتور‌های جست‌وجوی معنایی، فقط صفحات مربوط به سلامت و حقوق را اسکن می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که سال‌ها طول می‌کشد تا یک موتور جست‌وجوی معنایی، بتواند تمامی صفحات وب را اسکن کند و این یکی از مشکلات اساسی استفاده از این فناوری است.
یکی دیگر از موانع استفاده از این فناوری آن است که چندین موتور جست‌وجوی مشابه وجود دارند که همگی گوگل را نشانه گرفته‌اند. «هاکیا» یکی از این فناوری‌ها است که حدود ۲۱ میلیون دلار برای ساخت آن هزینه شده و می‌تواند تمامی صفحه را اسکن و لیست کند.
هاکیا امیدوار است که روزی بتواند با گوگل رقابت کند.
از سوی دیگر برخی از موتور‌های جست‌وجو نیز هستند که بدشان نمی‌آید توسط گوگل خریداری شوند.
بروکر آکر (Brooker Aker)، مدیر اجرایی Expert Syetem، شرکت سازنده موتور جست‌وجوی معنایی Cogito Focus معتقد است که وصلت با گوگل، سریع‌ترین‌ راه برای گسترش وب معنایی است.
وی می‌گوید: هیچ شرکتی سرور‌های قدرتمند گوگل را ندارد و همین عامل باعث می‌شود که راه این فناوری نیز به گوگل ختم شود.

ترجمه: نسترن صائبی

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif