۱۰.۰۵.۱۳۸۹

در موتورهای جستجو: بودن یا نبودن

در این مقاله، سعی دارم هر چند به صورت مختصر به معرفی برخی از موتورهای جستجوی مطرح و معتبر در زمان نگارش بپردازم. این مقاله اخیراً در نشریه وزین «آشیانه» به چاپ رسیده است.
می گفت بیش از دو سال است كه بر روی اینترنت سایت وبی برای شركتش راه اندازی كرده است اما حتی یك تماس هم با او گرفته نشده است. حتی یك تماس كاری یا فروش به صورت دریافت درخواست یا سفارش از طریق پست الكترونیك نداشته است. می گفت بسیار هزینه كرده است اما هیچ كدام از هزینه هایش حتی برنگشته و حضورالكترونیكی اش بر روی اینترنت سودی برایش نداشته است. از او پرسیدم، در روز چه تعداد بازدید كننده برای سایتش دارد؟ نمی دانست. پرسیدم كه ترافیك سایتش چقدر است؟ جوابی نداشت. پرسیدم سایتش را در چند موتورجستجو روی اینترنت معرفی كرده است؟ پس از مدتی سكوت پرسید مگر لازم است كه ما خودمان را به آنها معرفی كنیم؟
تكه كاغذی برداشتم و روی آن برای خودم یادداشتی نوشتم: اگر حتی یك نفر هم خواننده داشته باشم، یادم باشد كه از اهمیت موتورهای جستجو و بودن در میان فهرستهای آنها مطلبی بنویسم. - اكنون آن یادداشت كوچك روبروی من است، به آن نگاه می كنم و از خودم میپرسم: حالا از كجا شروع كنم؟
میدانید؟ ۸۰ در صد از مردم، از آنانی كه به نحوی با اینترنت سر و كار دارند و از آن به عنوان یك منبع سرشار و عظیم اطلاعات یاد میكنند و مورد استفاده قرار میدهند، برای یافتن اطلاعات مورد نظرشان از موتورهای جستجو استفاده میكنند، بنابر این واضح است كه حضور و فهرست شدن در آنها یكی از مهمترین ضروریات زندگی بر روی خط است و ادامه حیات و حضور الكترونیكی اشخاص حقیقی یا حقوقی. از طرف دیگر، با این همه اطلاعات و میلیونها سایت و صفحهاتی كه بر روی اینترنت وجود دارد، پیدا كردن اطلاعات مورد نیاز كاری بس پیچیده و سخت است. یك جستجوی ساده روی یكی از موتورهای جستجوی معتبر بر روی اینترنت میتواند صدها صفحه نتیجه ی جستجو به شما ارائه دهد. شخصی كه به دنبال اطلاعات است مسلماً هیچگاه از صفحه بیستم یا هشتادم برای یافتن اطلاعات مورد نظرش شروع نمیكند بنابر این حضور در ابتدای فهرست، یعنی در سه صفحه اول از اهمیت بسزایی برخورداراست. برای این منظور، ابتدا لازم است كه موتورهای جستجوی معتبر و بزرگ در اولین اقدام شناسایی شوند و سپس ابتدا برای اولین بار سایت وب خود را با انتخاب واژه های كلیدی مناسب به آنها معرفی كنید و با توجه به سیاستها واستراتژیهای هریك از موتورهای جستجوی مورد نظر كه البته هر از چندگاه تغییر میكنند به صورت ماهانه، فصلی ویا سالانه معرفی سایت خود را به روز رسانی كنید. برخی از موتورهای جستجو سرویسهای خود را به صورت رایگان ارائه می دهند و برخی دیگر برای فهرست كردن سایت شما، حق الزحمه یا هزینه های بالایی شارژ میكنند كه به هنگام معرفی سایت باید به این امر توجه نمود. موتورهای جستجوی قدیمی تر، اكثراً یا دیگر دست از فعالیت كشیده اند و یا اینكه توسط كمپانیهای موفقتر و بزرگتر خریداری شده اند و خط مشی های جدیدی برای فهرست نمودن سایتها اتخاذ نموده اند.
در این مقاله، سعی دارم هر چند به صورت مختصر به معرفی برخی از موتورهای جستجوی مطرح و معتبر در زمان نگارش این مقاله بپردازم.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif