۱۰.۰۵.۱۳۸۹

چرا ارائه گوگل کروم فکر جالبی نبود؟!

بعد از گذشت دو سال و صحبت های ضد و نقیض فراوان در مورد مرورگر گوگل ، سرانجام گوگل کروم منتشر شد.بر خلاف دید خوشبینانه تعداد زیادی از کاربران ، گروهی دیگر استقبال چندانی ازخبر ارائه مرورگر جدید گوگل نکرند و ارائه گوگل کروم را اقدامی صحیح از طرف گوگل ندانسته اند.اگر بخواهیم با دقت بیشتر به مسئله نگاه کنیم ، می توان انتقادهایی نسبت به این اقدام گوگل داشته باشیم.
شاید برخی از شما دوران جنگ مرورگر ها را به یاد داشته باشید ، زمانی که وب دوران ابتداییش را طی می کرد و کاربران از Netscape Navigators جهت ورود به دنیای وب استفاده می کردند. Netscape نسخه ۲ ، ۳ و ۴ در آن زمان استفاده زیادی داشت. بعد از آن مایکروسافت با ارائه IE وارد جنگ مرورگرهای وب شد.
با اطمینان کامل می توان گفت که IE در آن زمان برتر از Netscape بود و Netscape بعد از ارائه IE هرگز نتوانست نه توجه کاربران را به خود جلب کند و نه توسعه دهندگان وب را. نسخه Netscape ۶ نیز بر همین اساس موفقیت چندانی کسب نکرد و سرانجام دوران Netscape به پایان رسید.ارائه FireFox را می توان آغازی بر پایان Netscape دانست و با این حساب می توان پایانی خوش برای Netscape متصور شد!
اما گوگل با ارائه مرورگر اختصاصی خود یک بار دیگر جنگ مرورگر ها را آغاز کرد ، جنگی که اکنون نمی توان هیچ پایان خوشی را برای آن متصور شد!
● چرا ارائه گوگل کروم فکر جالبی نبود؟!
این سوالی است که ممکن است در ذهن بسیاری از خوانندگان این نوشته ایجاد شود ، پاسخ آن را می توان با کمی دقت به کارهای گوگل پیدا کرد و آنها را اینگونه بیان کرد:
▪ انحصارطلبی: اکثر کاربران مایکروسافت را به انحصار طلبی محکوم می کنند و این شرکت را شرکتی انحصار طلب می دانند ، آیا فکر می کنید گوگل اینگونه نیست؟ ممکن است مرورگر جدید گوگل کد باز باشد ، اما فکر می کنید گوگل کروم می تواند فایرفاکسی دیگر شود؟ گوگل می تواند مایکروسافتی دیگر باشد که تسخیر وب را هدف خود قرار داده است!
▪ حریم خصوصی: همواره بحث حریم خصوصی یکی از بحث های مهمی بوده که در مورد گوگل مطرح شده است. گوگل می داند که شما چه چیزی را جستجو می کنید(Google search) ، چه چیزی را می خوانید(iGoogle, Google Reader) ، با چه کسانی صحبت می کنید و در تماس هستید(Gtalk) چه کسانی از سایت های مختلف بازدید می کنند(Google Analytics) ، چه سایت هایی را مشاهده می کنید(Google toolbar, lifetime Google cookies) ، و یا در کجای دنیا قرار دارید(Google Maps)! تنها بخش کمی از اطلاعات یک کاربر اینترنتی برای گوگل غیر قابل دسترسی است که با ارائه گوگل کروم و استفاده از آن ، همان اطلاعات نیز برای گوگل دستیافتنی می شود!
▪ تبلیغات: IE۸ و FireFox۳ یا به صورت پیشفرض و یا با استفاده از افزونه هایی این قابلیت را به کاربران می دهند تا در صورت علاقه ، تبلیغات گوگل را بلوک کنند ، اما در نگاه اول گوگل کروم را می توان ماشین تبلیغات گوگل دانست!
▪ توسعه دهندگان وب: طراحان و توسعه دهندگان وب به اندازه کافی مشکلات سازگار ساختن طراح های خود با مرورگر های مختلف IE۷ ، IE۶ ، Opera و FireFox را دارند ، آیا فکر می کنید ورود دو مرورگر دیگر ، گوگل کروم و IE۸ ، وضع را بهتر می کند؟ برای یک طراح وب ، اغلب اوقات طراحی یک صفحه وب زمان کمتری را به خود اختصاص می دهد تا تنظیم همان صفحه برای مرورگر های مختلف!
▪ استانداردهای وب: آیا فکر می کنید استانداردهای مایکروسافت و گوگل یکی است؟ آیا فکر می کنید یکی از طرفین استاندارد دیگری را تایید می کند؟ نکته ای که در تمامی ماجراهای گذشتهء این دو شرکت وجود داشته و به وضوح می توان آن را مشاهده کرد ، این است که نه تنها این دو شرکت استاندارد های یکدیگر را قبول ندارند ، بلکه در مسئله های مختلف سعی می کنند به نحوی آنها را به دیگری تحمیل کنند.
▪ FireFox: بیشتر افرادی که در پروژه ساخت فایرفاکس فعالیت داشتند ، اکنون فقط برای گوگل و یا هم برای گوگل و هم برای فایرفاکس کار می کنند. آیا فکر می کنید این مسئله تا ابد ادامه پیدا خواهد کرد؟ شاید گوگل قرارداد خود با فایرفاکس را تا سه سال دیگر تمدید کرده باشد ، اما آیا فکر می کنید گوگل هم از مرورگر کد باز خود و هم از مرورگر کد باز شرکتی دیگر ، در یک زمان و با هم پشتیبانی می کند؟!
▪ جستجو: از این به بعد و با این اقدام گوگل ، دیگر هیچ موتور جستجویی نمی توانید آینده ای هر چند کوچک را برای خود متصور باشد و یا مدیران هر موتور جستجو جهت کسب موفقیت و رقابت در بازار ، فکر می کنند که باید یک مرورگر وب نیز ارائه دهند!
با تمامی این صحبت ها آیا هنوز هم شما در ذهن خود مایکروسافت را یک قول سیاه و گوگل را یک فرشته سفید ترسیم می کنید؟ نکته ای که اهمیت فراوانی برای هر دو شرکت دارد ، جذب کاربران اینترنتی به هر شکلی که می توانند است.
● تست نرم افزاری گوگل کروم
طی چند روز اخیر خبر ها و نوشته ها زیادی در مورد وضعیت نسخه آزمایشی گوگل کروم بر روی سر خط خبرگزاری ها و وبلاگ های ای تی رفته است ، نکته ای که در ابتدا و در اکثر نوشته ها توجه خواننده را جلب می کند نقل سرعت بالای این مرورگر و استفاده از هسته WebKit مرورگر سافاری است. اما مشکلات بسیاری را می توان در این مرورگر مشاهده کرد که نمی توان گفت به خاطر نسخه آزمایشی آن است.
▪ بروزرسانی گوگلی: زمان نصب برنامه GoogleUpdate.exe می خواهد که تغییری در ریجستری ویندوز ایجاد کند ، که SpyBot جلوی آن را می گیرد ، به راستی GoogleUpdate.exe با ریجستری ویندوز چه کاری می تواند داشته باشد و چه تغییری را نیاز دارد تا در آن ایجاد کند؟
▪ کلمات رمز: واقعا جای خوشحالی دارد که گوگل کروم رمز های عبور را از فایرفاکس مستقیما می خواند و وارد بانک اطلاعاتی خود می کند ، اما خوب است که بدانید گوگل کروم رمز های شما را همانگونه که هست در خود ذخیره می کند و به دیگران نیز نمایش می دهد!!
▪ بوک مارک ها: من به خاطر نمی آورم که اجازه داده باشم گوگل کروم بوک مارک هایم را نیز از فایرفاکس بخواند و آن ها را وارد خود کند اما این نرم افزار این کار را کرد ، چه تضمینی است که با اطلاعات دیگر چنین برخوردی نکند؟!
▪ لیست مشاهده های اخیر: اکنون دیگر اعضای خانواده و یا کاربران دیگری که از سیستم شما استفاده می کنند ، می توانند آدرس هایی که شما از آن ها بازدید کرده اید را فقط در یک نگاه ببینند!
▪ توافق بین کاربر و نرم افزار (EULA): آیا این واقعا توافق نامه بین کاربر و نرم افزار است و یا از روی سرویسی دیگر آن را اقتباس کرده اند؟ آیا قبل از نصب کامل آن را خونده اید؟ من وکیل نیستم ولی بعضی از نوشته ها و خواسته های آن واقعا مشکل دارد. با این حساب به نظر می رسد گوگل کروم آمده است تا اطلاعات کاربران و سرویس های وب را با شخص سومی که با گوگل همکاری می کند ، به اشتراک بگذارد! سیاست و خط مشی گوگل کروم نیز که در همین بخش ارائه شده است خواندنی است!
▪ بروز رسانی هر ۲۵ ساعت: واقعا جای تعجب است ، در کشور ما که بروز رسانی یک نرم افزار از روی اینترنت با وضع اینترنتش کار دشواری است و به لطف تحریم ایران و بلوک شدن ای پی های ایران توسط گوگل ، دریافت بسته های بروز رسانی نرم افزار آن هم در هر ۲۵ ساعت را چگونه می توان منطقی جلوه داد؟
ضمن اینکه من به عنوان یک کاربر اینترنتی علاقه دارم لیست تغییرات جدید را مشاهده کنم و در صورت نیاز آنها را دریافت کنم و نکته دیگر اینکه حتی من فایر فاکس خودم را از نسخه ۱.۵ مستقیم به نسخه ۲ و سپس به نسخه ۳ بروز رسانی کردم و هنوز هم از نسخه ۳ استفاده می کنم و نه نسخه ۳.۰۱ ، مشکلی هم نداشته ام.
▪ سافاری برای ویندوز: سافاری مرورگر خوبی است ولی وقتی بر روی سیستم اپل باشد! گوگل کروم از موتوری استفاده می کند که سافاری استفاده می کند و هنگامی که از آن تحت ویندوز استفاده می شود تبدیل به بزرگترین و ناامنترین موتوری می شود که یک مرورگر می تواند داشته باشد ، حال آنکه گوگل گفته است با بروزرسانی های روزانه مشکلات امنیتی این مرورگر را حل خواهد کرد. پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که خود گوگل نیز حدس زده است که مرورگرش با چنین مشکلاتی روبرو خواهد شد.
سرنوشت مرورگر های دیگر در این جنگ چه می شود؟ مرورگر های معروف و قابل اطمیانی همچون Opera و FireFox در این بین می توانند قربانیان این جنگ باشند ، چرا که Opera را هیچ شرکت بزرگی پشتیبانی نمی کند و حتی برای FireFox نیز که تا سه سال دیگر تحت حمایت شرکت بزرگی چون گوگل خواهد بود ، آینده ای را نمی توان متصور شد ، IE نیز که تکلیفش معلوم است و به صورت پیش فرض بر روی ویندوز نصب خواهد بود و شرکتی مثل مایکروسافت نیز آن را حمایت می کند.
اگربرتری گوگل کروم سرعت بالای آن است و اگر بالا بودن سرعت نرم افزار بیشتر از مسائل دیگرش مهم است ، مرورگرهای فعلی و محبوب Opera و FireFox نیز می توانند در آینده و نسخه های بعدی از WebKit استفاده کنند. باید منتظر ماند تا با گذشت زمان نتیجه این جنگ معلوم شود!

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif