۱۰.۰۷.۱۳۸۹

شگرد جدید گوگل

کمتر کسی است که با امکان دسترسی به اینترنت حداقل یکبار از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات در مورد موضوعی خاص، استفاده نکرده باشد. موتورهای جستجو برنامه هایی هستند که متون منتشر شده در اینترنت را برای یافتن لغاتی انتخابی ( لغات کلیدی) جستجو می کنند و لیستی از پیوندها (لینکها) را ارایه می دهند. این پیوند ها در نهایت خواننده را به صفحاتی هدایت می کنند که این لغات حداقل یکبار درمتن آنها بکار رفته اند. در میان انواع موتورهای جستجو، گوگل جایگاه خاصی برای خود پیدا کرده است.سایت گوگل در سال ۱۹۹۵ توسط دو دانشجوی کامپیوتر دانشگاه استنفورد آمریکا به راه افتاد. آنان نام این سایت را از نام عدد ۱۰ به توان ۱۰۰ که به گوگُل معروف است الهام گرفتند و با کمی تغییر در تلفظ واژه، آنرا گوگِل نامیدند چرا که نتیجه یک جستجو به مثابه عدد ۱۰ با ۱۰۰ صفر در مقابل آن، صدها صفحه در اینترنت خواهد بود.این نام آنقدر مورد استفاده قرار گرفته است که اکنون بسیاری از افراد در زبان انگلیسی آن را به صورت فعل "گوگل کردن" به کار می برند.شاید تا مدتها به سایت گوگل نیز مانند بسیاری از سایتهای ارایه کننده چنین برنامه هایی، تنها به چشم یک جستجوگر نگریسته می شد. اما از یکسال پیش، با اجرای طرح آگهی های متنی و ورود کمپانی گوگل به بازار سهام آمریکا، به منبعی درآمدزا برای بسیاری از افراد حقوقی و حقیقی، از سرمایه گذاران بزرگ تا ناشران کوچک، مبدل گشته است.
در اواسط دهه ۹۰ میلادی، همزمان با حضور گسترده کمپانی های اینترنتی، منسوب به دات کام، تبلیغات اینترنتی و یا بیان بهتر تبلیغات در محیط مجازی از دید بازاریابان حرفه ایی دور نماند. با بالا گرفتن تب و تاب این شرکتها، این نوع تبلیغات نیز پررنگتر گردید و آگهی های گرافیکی اطراف نتایج و یافته های جستجوی گوگل را پر می کنند. اما جایگاه تبلیغات گرافیکی اینترنتی به تدریج دستخوش تغییرات بسیاری شده است بطوریکه کاربران اینترنت کمتر از سابق جلب این گروه از آگهی ها میشوند. پایین آمدن میزان توجه خوانندگان، منجر به کاهش سود و عواید آن، هم برای سازمان تبلیغ کننده و هم سایتی که تبلیغ بر روی آن قرار می گیرد شده است. چرا که هزینه این تبلیغات بر اساس تعداد دفعات کلیک کردن بر روی آن تبلیغات توسط بازدیدکنندگان محاسبه می گردد.طی دو سال گذشته تحقیقات بسیاری در حیطه بازاریابی اینترنتی صورت گرفته است. این تحقیقات به خوبی نشان میدهند زمانی که بازدید کنندگان از طریق موتورهای جستجو به سایتی هدایت می شوند احتمال بسیاری وجود دارد که آنان به خریدار مبدل شوند و ازسایت مزبور خرید کنند. این درحالی است که چنین احتمالی برای آگهی های گرافیکی بسیار کمتر است.با توجه به این موضوع، کمپانی گوگل طرحی را به اجرا گذاشت که بر پایه علاقه بازدیدکنندگان استوار شده است. در صورت انجام یک جستجو توسط گوگل علاوه بر لیستی از پیوندها، در سمت راست صفحه تعداد محدودی پیوند نیز همراه با توضیحات مختصر دیده میشوند که همواره با لغات یا عبارات مورد جستجو همخوانی دارند و در صورت استفاده توسط کاربر جستجو کننده، ناشران سایت مزبور ملزم به پرداخت مبلغی از پیش تعیین شده میشوند. این پیوندها به آگهی های متنی معروف هستند.از یکسال پیش به این سو کمپانی گوگل این امکان را به ناشران الکترونیکی داده است که با استفاده از خوانندگان خود در سود حاصل از این آگهی ها سهیم شوند. برای این منظور تنها با استفاده از یک خط برنامه کامپیوتری این آگهی ها بر روی مجلات اینترنتی و وبلاگها ( صفحات شخصی روزانه) قرار می گیرند. برنامه مربوط به این آگهی ها به گونه ایی نوشته شده است که متن مورد مطالعه را جستجو می کند و با یافتن لغات کلیدی در آن صفحه، یک یا چند آگهی هماهنگ با متن موجود را ارایه می دهد و با هر بار کلیک کردن بر روی این تبلیغات مبلغی به ناشر سایت تعلق می گیرد.لغات کلیدی که از آنها به وفور یاد می کنیم از پیش توسط آگهی دهندگان خریداری می شوند. برای هر دسته از لغات یا عبارتها، سازمانهای رقیب یک قیمت پیشنهادی را ارایه میکند و قیمت هر آگهی بر اساس بالاترین پیشنهاد تعیین میگردد.
از زمان حضور آگهی های متنی به بازار اینترنت بسیاری از ناشران الکترونیکی از خطر ورشکستگی نجات یافتند.تا قبل از مارس ۲۰۰۳، بسیاری ازناشران مجلات اینترنتی و نویسندگان وبلاگها شانس کمی برای کسب درآمد از طریق سایت هایشان داشتند و تنها در صورت برخورداری از تعداد بالای بازدید کننده، اقدام به فروش آگهی های مدتدار (ماهیانه و ...) میکردند که در بسیاری از موارد تبلیغات با محتوای مطالب منتشر شده نیز همخوانی نداشتند.آگهی های متنی نه تنها سود عظیمی را نصیب ناشران کرده اند بلکه باعث شده اند که قیمت سهام کمپانی گوگل که از ماه آوریل سال ۲۰۰۴ وارد بازار سهام گردیده است، صرفنظر از نوسانات فراوان، بالا برود.این کمپانی با تخمین ارزشی معادل ۲۴ میلیارد دلار در آوریل ۲۰۰۴، با قیمت پیشنهادی ۱۰۸$ تا ۱۳۵$ برای هر سهم به تعداد ۲۴.۶ میلیون، سهام خود را در بورس آمریکا ثبت نمود. اما در اواخر ماه اوت همان سال یعنی همزمان با معامله رسمی سهام، فروش آنرا با مبلغی مابین ۸۵$ تا ۹۵$ آغاز کرد. این سهام هم اکنون یعنی در ماه مارس ۲۰۰۵ با قیمت ۱۶۹$ معامله می شود.با اینحال استفاده از آگهی های متنی برای کسب درآمد، نیز از خطر خرابکاری های اینترنتی در امان نمانده است. طی چند ماه گذشته برنامه های کامپیوتریی به کار برده شده اند که به طور روزانه بر روی این آگهی ها کلیک می کنند و نهایتا شرکتهایی که اقدام به خرید تبلیغ کرده اند را ملزم به پرداخت وجه قرار دادی می کنند. بسیاری معتقدند که این برنامه ها از طریق کمپانی های رقیب استفاده می شوند تا هزینه شرکت تبلیغ کننده را بالا ببرند.از سوی دیگر درآمد ناشی از این آگهی ها تا اندازه ای بوده است که گروهی از افراد تنها به منظور کسب درآمد اقدام به ساخت سایتهای اینترنتی می کنند و از دوستان و آشنایان خود میخواهند که بر روی این آگهی ها کلیک کنند.
با وجود بروز چنین فعالیتهای خرابکارانه ایی این احتمال وجود دارد که مشکلات حقوقی بسیاری گریبانگیر این غول جستجوگر شود . مسلما هیچکدام از ناشران الکترونیکی که به کمک گوگل جان تازه ایی گرفته اند حاضر به از دست دادن این منبع درآمد نیستند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif