۱۰.۰۷.۱۳۸۹

سایتهای خبری و موتورهای جستجوگر

موتورهای جستجوگر خبری، کار بلاگرها، روزنامه نگاران، روابط عمومی ها و گردانندگان سایتها را تا حد بسیار زیادی راحت کرده اند. مسوول امور ارتباط با رسانه های هر روابط عمومی می تواند با مراجعه به جستجوگرهای خبری فارسی زبان از نحوه پوشش خبر ارسالی خود به رسانه ها در مدت زمان کمتری، مطلع شود و دیگر نیازی به بازکردن صفحات متعدد خبرگزاری ها و سایر سایتهای اطلاع رسانی اینترنتی ندارد و این یکی دیگر از کاربردهای اصلی اینترنت در اینگونه دفاتر است.
روزنامه نگاران، بلاگرها و سایر دروازه بانان خبر هم برای شکار خبرهایی که با کلمات کلیدی همراه هستند از موتورهای جستجوگر خبری استفاده می کنند. این موتورها نیز امکان مشاهده مجموعه آخرین اخباری که در بخشهای مختلف خبری تهیه می شود را بر روی مونیتور (صفحه نمایش) فراهم می کنند.
پیاده سازی جستجوگری که نتایج آن قسمت عمده ای از نیازهای کاربران ایرانی را برآورده سازد و به تمام درخواستهای آنها جوابی قانع کننده دهد واز طرفی به عنوان یک جستجوگر محلی مطرح شود از آرزوی دست اندرکاران اینگونه از سایتهاست.
به عنوان مثال موتور جستجوگر گوگل در ارایه خدمت " جستجوی خبری" http://news.google.com امکان جستجوی کلمات مورد نظر شما را در میان عناوین خبری، مقالات و متون آنها از میان ۴۵۰۰ منبع انگلیسی زبان فراهم می آورد و کاربر می تواند بر اساس نیاز خود، آنها را بسته به اهمیت مرتبط بودن با موضوع و یا تاریخ آن (جدید و قدیمی بودن خبر) رتبه بندی نماید.
گوگل نتایج جستجوهایش را تا ۳۰ روز قبل اعلام می کند و این امکان را فراهم می آورد تا با بهره گیری از سرویس ای میل، بر اساس کلمات درخواستی تان، نتایج را برایتان ارسال نماید. (اصطلاحا به این خدمت News Alerts می گویند.)
همچنین چنانچه شما برای انجام تحقیقی همچون "تحلیل محتوای رسانه ای" نیازی به مطالب قدیمی تر داشتید، با ارسال ای میلی به گوگل، مطالب مورد نیاز خود را دریافت خواهید داشت.
جستجوگر خبری گوگل برای زبانهای دیگر نیز این امکان خاص را فراهم آورده است. گوگل به زبان آلمانی از میان ۷۵۰ منبع، زبان فرانسه ۵۰۰ منبع و زبان ایتالیایی ۲۵۰ منبع خبری آخرین اخبار و مقالات را نمایش می دهد. این سایـتها از نمونه های پر طرفدار سایت خبری گوگل است.
از دیگر موتورهای جستجوگر خبری موفق به زبان انگلیسی می توان به موارد زیر اشاره داشت:
ـ Yahoo News: http://news.yahoo.com
ـ World News Network: http://www.wn.com
ـ AllTheWeb News: http://www.alltheweb.com/?cat=news
ـ AltaVista News: http://news.altavista.com
ـ Daypop: http://www.daypop.com
البته سایتهای دیگری همچون newsblip و newstrove و همچنین newsnow هستند که در رتبه های بعدی قرار دارند.
● جستجوگرهای خبری فارسی زبان
تاکنون گوگل این خدمت را به زبان فارسی ارایه نکرده است و این عامل باعث شد تا برنامه نویسان ایرانی خود به فکر راه اندازی موتورهای جستجوگر خبری بیافتند. اولین نمونه آن سایت "سرخط" بود که در اولین گام خوش درخشید ولی در ارایه نتایج ضعیف بود و ضعیف ماند.
دومین نمونه این نوع موتورها یجستجوگر خبری "پارسیک" بود. سایت پارسیک که در اردیبهشت ۱۳۸۱ و با هدف ایجاد خدمات جستجو تاسیس شده در تهران مدیریت می‌شود. پارسیک اولین جست و جوگری بود که جست و جوی جامع در وب با امکان جست و جوی کلمات فارسی ، راهنمای فارسی و امکاناتی که ممکن است برای جست و جوی فارسی نیاز باشد را یکجا فراهم کرد. در زمان راه اندازی پارسیک نسخه فارسی گوگل ارائه نشده بود و جست و جوی فارسی در گوگل نیازمند تنظیمات و مشکلاتی بود.
در آبان ماه سال ۸۲ بود که پارسیک موتور جستجوگر خبری خود را در دسترس قرارداد. جستجوگر خبر پارسیک قادر است از ۳۹ منبع خبری، اخبار را در بخشهای مختلف ایران، جهان، اقتصادی، علوم، آی تی، هنر، فرهنگ و جامعه، ورزش و حوادث پویش کرده، در هر لحظه عناوین اخبار سایتهای خبری را به کاربران ارائه کند.
از نقاط ضعف پارسیک این است که امکان دسترسی به "متون اخبار و مقالات" را برای کاربر فراهم نکرده، حتی در مواردی که عناوین اخبار با "روتیتر" همراه بوده به ذکر روتیتر به تنهایی اکتفا شده است. از مهمترین نکاتی که لازم است مسوولین سایت به آن توجه کنند، اخبار روزنامه هاست که در حال حاضر از ۲ یا ۳ روزنامه مطلب درج می گردد. در حالی که مطالب تولیدی تعدای از جراید بعضا از مهمترین اخبار می باشند که به نگاه سایر منابع خبری نیامده اند. روزنامه هایی که سایتهای خوبی نیز دارند همچون شرق، کیهان، اعتماد و روزنامه های همشهری و ایران که به تازگی دستی بر سر و روی سایتشان کشیده اند و یا مجلات ارزشمندی همچون تدبیر در پارسیک جایشان خالی است. در این سایت ازخبرگزاری "ایرنا" به عنوان مهمترین خبرگزاری ایران، خبری و اثری نمی بینیم. البته به نظر، اشکال فنی از سوی برنامه نویسان سایت ایرنا است چرا که از شهریور ماه سال گذشته همزمان با راه اندازی سایت جدید ایرنا، نام و اخبار انگلیسی این سایت از موتور جستجو گر خبری گوگل حذف شده است و نتایجی را در این خصوص در بر ندارد. این حذف شدن از موتورهای خبری جستجوگر های مشهوری چون گوگل و همچنین سرعت بسیار پایین دسترسی به صفحات ایرنا موجب کاهش شدید تعداد بازدیدکنندگان آن طی یکسال اخیر شده است.
بهر حال در حال حاضر کاربردی ترین موتور جستجوگر خبری به زبان فارسی که سرعت بالایی نیز در پویش مطالب دارد سایت پارسیک است. البته نیاز به حمایت دارد و از طرفی نیاز به تقویت کمی و کیفی محتوا. این خواست اندک کاربران فارسی زبان است چرا که هستند کسانی که صفحه اول (Home Page) پویشگر اینترنت خود را http://www.parseek.com/Akhbar قرار داده اند و از این طریق به منابع اطلاعاتی خبری دسترسی پیدا می کنند. فراموش نکنیم که اینترنت کاران، سایتها را دایما با هم مقایسه می کنند و انتظاری که از گوگل دارند را در سایتهای ایرانی جستجو می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif