۱۰.۰۵.۱۳۸۹

جستجویی سریعتر و راحت تر به وسیله ی خطوط دستور در گوگل

موتورهای جستجو ابزارهای دوست داشتنی هستند، چرا؟! کافیه به این فکر کنید که موتور های جستجو چقدر سبب صرفه جویی در وقت شما آن هم در زمانهایی که آنلاین هستید برای پیدا کردن یک مقاله، کتاب، خبری خاص و... در این عرصه ی پهناور اینترنت می شوند. اما یک مسئله ای همیشه هست که سبب میشود ما در حین استفاده از موتورهای جستجو فسفر زیادی بسوزانیم و آن هم چیزی نیست جز پیدا کردن کلید واژه های مناسب و در خور موضوع مورد جستجو یمان. هر چه شما حرفه ای تر باشید و موتورهای جستجو را بهتر درک کنید فسفر کمتری برای پیدا کردن کلید واژه های مناسب خواهید سوزاند!
اما هر موتور جستجویی برای خودش یک سری خطوط دستور دارد که استفاده از آنها سبب می شود راحت تر از کلید واژه ها استفاده کنید و سریعتر و حرفه یی تر به نتایج خوبی در جستجو هایتان دست یابید، امروز قصد داریم دستورهای موتور جستجوی گوگل را معرفی کنیم و بعد ها اگر فرصتی بود احتمالا به معرفی دستورات سایر موتورهای جستجوی محبوب در بین کاربران ایرانی هم خواهیم پرداخت.
▪ Allintext:
اگر در باکس جستجوی گوگل دستوری را به شکل allintext: sports entertainment وارد نمائید گوگل در نتایج جستجویش برای شما صفحاتی را به نمایش در می آورد که در متون موجود در آن صفحات حتما دو کلمه ی sports و entertainment وجود داشته باشد.
▪ Allinachor:
دستوری مثل allinanchor: updateblog کلیه صفحاتی که در آن عبارت updateblog به صورت لینک شده وجود دارد را می یابد.
▪ Cache:
کافی است دستور cache:www.google.com web را در باکس جستجوی گوگل وارد کنید، با دادن این دستور گوگل نسخه یی Cache شده یا ذخیره شده از آدرس www.google.com را به شما نمایش خواهد داد که در آن کلمه ی وب به صورت های لایت و متمایز شده در آمده است.
این دستور در اصل همان قابلیتی است که با کلیک کردن روی گزینه ی Cache در زیر نتایج جستجوی ارائه شده توسط گوگل برای شما وجود دارد. دستور :Cache سبب می شود تا نسخه یی از صفحات وب که توسط خود گوگل ذخیره سازی شده است برای شما به نمایش در بیاید، یعنی مثلا اگر تایپ کنید cache:www.updateblog.net آخرین نسخه ی ذخیره شده از آپدیت بلاگ بر روی سرورهای گوگل برای شما به نمایش در می آید.
▪ Link:
با این دستور می توانید به لیستی از صفحات وبی که به صفحه یی خاص لینک داده اند دسترسی پیدا کنید، برای مثال اگر دستوری مانند link:www.updateblog.net را وارد کنید گوگل لیستی از کلیه صفحات وبی که در آنها لینکی به آدرس www.updateblog.net وجود دارد را به شما ارائه خواهد کرد.
▪ Site:
این دستور یکی از دستورهای محبوب من است ! به وسیله ی آن می توانید جستجو را توسط گوگل محدود به یک وب سایت خاص کنید. مثلا فرض کنید می خواهید کلمه ی Google (می توانید فارسی اش را جایگزین کنید) را در آپدیت بلاگ جستجو کنید، کافی است در باکس جستجوی گوگل تایپ کنید site:updateblog.net google و بعد جستجو را آغاز کنید :).
▪ Allintitle:
کلید واژه مورد نظر شما را در تیتر صفحات جستجو میکند، یعنی اگر دستوری مثل allintitle: sports را به گوگل بدهید، گوگل کلیه صفحاتی که در تیتر آنها کلمه ی sports موجود باشد را می یابد.
▪ Allinurl:
کلید واژه های مورد نظر شما را در آدرس های اینترنتی یا همان URL ها جستجو می کند. مثلا دستور allinurl:updateblog gos را در نظر بگیرید، با دادن این دستور گوگل آدرس های اینترنتی را جستجو خواهد کرد که در آن کلمات کلیدی UpdateBlog و همینطور gOS وجود داشته باشند که در جواب به این آدرس: www.updateblog.net/archive/۲۰۰۷/۱۱/gos.php خواهد رسید، یادتان هست کدام مطلب است؟! بله درسته: gOS نسخه یی بزک شده از اوبونتو برای خوره های اینترنت و گوگل!
▪ Define:
اگر به دنبال تعریف عبارت یا واژه ی خاصی هستید کافی است آن را با دستور Define در گوگل سرچ کنید، مثلا برای اینکه به صفحاتی که حاوی اطلاعات و تعاریف در مورد بازی فوتبال هستند دست پیدا کنید کافی است دستور define:football را به گوگل برای جستجو بدهید.
▪ Filetype:
دستوری مثل evaluation checklist filetype:pdf برای گوگل تعیین میکند فایلهایی pdf را بیابد که در آن کلمات evaluation و checklist وجود داشته باشند.
▪ Group:
این دستور تنها در بخش گروه های گوگل کاربرد دارد و بوسیله آن می توانید کلید واژه یی خاص را در یک گروه خاص جستجو کنید. برای مثال اگر دستور importing group:MovableType در باکس جستجوی گروه های گوگل وارد کنید پست ها و مباحث حاوی عبارت importing در گروه MovableType گوگل برای شما به نمایش در می آید.
▪ info:
به وسیله ی آن می توانید به اطلاعات ذخیره شده بر روی گوگل برای یک آدرس یا همان URL خاص مثل نسخه ی ذخیره شده آن آدرس بر روی گوگل، صفحات مشابه اش، یا صفحاتی که به آن لینک داده اند و... دسترسی پیدا کنید، برای درک بهتر عبارت info:www.updateblog.net را جستجو کنید :).
▪ Insubject:
این دستور نیز باز فقط در بخش گروه های گوگل کاربرد دارد و به وسیله آن می توانید بحث های انجام شده پیرامون موضوعی خاص در گروه ها را بیابید، یعنی اگر دستور &#۰۳۹;insubject:&#۰۳۹;can’t sleep را در باکس جستجوی گروه های گوگل وارد کنید کلیه مباحثی که در گروه ها که مرتبط به Can&#۰۳۹;t sleep یا بی خوابی است برای شما به نمایش در می آید.
▪ intext:
کلمات و کلید واژه های مورد نظر شما را در لابه لای متون موجود در داخل صفحات مختلف می یابد و به شما ارائه میکند مثلا دستور intext:updateblog کلیه صفحاتی که در متون موجود در آنها کلمه ی updateblog وجود داشته باشد را می یابد و به شما نمایش می دهد.
ضمن اینکه دستوری مثل intext:modern intext:artists با دستوری مثل allintext:modern artists که پیشتر در موردش توضیح دادیم یکی است و استفاده از هر دو منجر به نتایجی یکسان می شود.
▪ Intitle:
به وسیله این دستور می توانید همزمان کلید واژه ی خاص را در تیتر صفحات و کلید واژه یی دیگر را در متون موجود در صفحات جستجو کنید مثلا دستور spider bite intitle:symptoms را بگیرید این دستور کلمه ی symptoms را در تیتر صفحات و دو کلمه ی spider و bite را علاوه بر تیتر در لابه لای سایر متون موجود در صفحات جستجو می کند.
▪ Inurl:
قابلیت جستجوی کلید واژه یی خاص را در لا به لای URL های دامنه یی خاص را به شما می دهد. برای مثال دستور inurl:takedown site:www.updateblog.net به جستجوی URL های دامنه ی آپدیت بلاگ که حاوی کلید واژه ی takedown باشند می پردازد.
▪ Location:
استفاده از این دستور در کنار کلید واژه های مورد نظرتان نتایج جستجو را در رابطه با آن کلید واژه محدود به منطقه ای خاص می کند برای مثال دستور newspaper location:los angeles سبب می شود تا شما صفحات را بیابید که مربوط به روزنامه های شهر لس آنجلس است.
▪ Movie: می توانید با آن نقدها و اطلاعات مرتبط با یک فیلم خاص را بیابید. دستوری مثل movie:matrix شما را در یافتن و خواندن نقدهایی در رابطه با فیلم Matrix یاری میکند.
▪ Related:
دستور Related:URL صفحات مشابه URL مورد نظر را می یابد. مثلا دستور related:www.updateblog.net صفحات مشابه و هم سطح با آپدیت بلاگ از نظر گوگل را نشان خواهد.
▪ Source:
می توان با استفاده از دستور Source کلید واژه یی خاص را بر مبنای یک منبع خبری جستجو کرد. دستوری مثل mitnick source:new york times به جستجوی عبارت mitnick بر مبنای منبع خبری New York Times می پردازد.
▪ Stock:
با این دستور می توانید اطلاعات و اخبار مرتبط به سهام یک کمپانی را توسط گوگل بیابید مثلا دستور stock: google اخبار و اطلاعات مرتبط به سهام کمپانی گوگل را به شما نشان خواهد داد.
▪ Weather:
دستور مذکور برای مطلع شدن از وضعیت آب و هوای شهر یا منطقه ای خاص مورد استفاده قرار میگیرد یعنی اگر در باکس جستجوی گوگل دستور Weather: Tehran را وارد کنید می توانید از وضعیت آب و هوا در شهر تهران مطلع شوید.
▪ Time:
این هم دستوری دیگر است برای مطلع شدن از زمان در شهر یا کشوری خاص برای مثال با دستور time: tehran گوگل ساعت به وقت تهران را به شما اعلام خواهد کرد.
اینها تمامی دستورات گوگل نیستند و دستورات اصلی بیشتر هستند ولی می توان از آنها به عنوان مهم ترین و پر کاربردترینشان یاد کرد و اگر به این مبحث علاقه مند شده اید شاید مطالعه پنج قابلیت مخفی و منحصر به فرد موتور جستجوی یاهو نیز برای شما جذاب باشد. با کمی جستجو هم می توانید دستورهای جانبی بیشتری را نیز بیابید.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif