۱۰.۰۵.۱۳۸۹

چرا گوگل؟ چرا یاهو؟


چرا گوگل؟ چرا یاهو؟

بیشتر اوقات شاهد اخباری جدید از گوگل هستیم که این غول دوست داشتنی اینترنت امکانات جدیدی را ارائه کرده است و همیشه منتظریم تا خبر تازه ای را بشنویم و حتی بعضی مواقع خودمان پیش‌بینی می کنیم که امکان بعدی گوگل چیست؟! و باید پذیرفت که گوگل از بسیاری از رقبای خود همانند یاهو در عرصه‌ی وب، در بورس و ... بالاتر است ولی به راستی چرا این چنین است و چرا دیگر رقبا خصوصاً یاهو در فکر ایجاد تحولی عمیق‌اند؟
شرکتی برای آغاز کار خود سیاست‌هایی دارد که نحوه ی فعالیت آن شرکت را مشخص می‌کند. سیاست‌های بنیادین گوگل با یاهو بسیار فرق دارد و برای این که متوجه این تفاوت شویم بهتر است از آغاز با این دو رقیب همراه شویم.
هنگامی که در سال ۱۹۹۴ دو دانشجو تصمیم گرفتند یک ایده‌ی نه چندان جدید مبنی بر ایجاد فهرستی از سایتهای اینترنت را ایجاد کنند ولی آنها دقیق نمی‌دانستند که چه می‌خواهند و در پس از مدتی تصمیم به ایجاد یک موتور جستجو گرفتند که یک رقیب حرفه‌ای به نام آلتاویستا آنها را برای اولین و آخرین بار در عرصه ی وب وا داشت تا مجبور شوند در کمال مستقل‌بودن با حریف مقابله کنند و سر انجام آلتاویستا شکست خورد ولی پس از مدتی یاهو بخش موتور جستجوی این شرکت را خریداری کرد که واقعاً اقدام عجیبی بود که ابتدا حریفی را شکست دهی ولی بعد از او کمک بخواهی.
گوگل نیز یک ایده‌ی دو دانشجو بود ولی آنها بر عکس موسسان یاهو دقیقاً می‌دانستند که چه می‌خواستند و در فکر یک انقلاب برای ایجاد یک موتور جستجو با روش انحصاری بودند. سر انجام در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل که نامش برگرفته شده از عدد گوگول (Googol) بود توانست با Yahoo رقابت کند و حقیقاً نیز گوگل از یاهو زیرک‌تر بوده و هست.
پس از مدتی یاهو به جایگاهی دست یافت که حتی مدیران آن نیز فکر نمی‌کردند یگانه یکه تاز وب شوند ولی آنها متاسفانه انحصار را همیشگی دانستند و به سعی کردند سیاست فشار بر کاربران را در پیش بگیرند و اقداماتی مانند تغییر فضای رایگان ایمیل کاربران از ۶مگابایت به ۴ مگابایت را اعمال کردند که کاربران را بسیار اندوهگین کرد و باعث شد به سایت‌هایی که ایمیل با فضای کمی بیشتر می دادند نقل مکان کنند.مشکلات یاهو رو به فزونی یافت و پس از مدتی موتور جستجوی این سایت نیز نتوانست جوابگوی نیازهای کاربران شود و یاهو با بی میلی تصمیم گرفت روش استعماری خود را در پیش بگیرد و این بار موتور جستجوی گوگل را که موتور جستجوی مناسبی بود در سال ۲۰۰۰ خریداری کرد و بدین ترتیب ماری بزرگ را در آستین خود پرورش داد.
گوگل از مشکلات اقتصادی که این شرکت کوچک را تا سر حد ورشکستگی پیش می‌برد نجات یافت ولی این برای گوگل کافی نبود و باید افکار بزرگتری را گسترش می داد پس نیاز به یک مغز متفکر بود که این مغز متفکر کسی نبود جز امید کردستانی. پس از ورود امید کردستانی گوگل با جنگ تبلیغاتی در رسانه ها و با تکیه بر این که قدرت جستجوی یاهو توسط گوگل است عرصه را آن چنان بر یاهو تنگ کرد که در سال ۲۰۰۲ یاهو اعلام کرد که دیگر از موتورجستجوی گوگل استفاده نمی‌کند و این اعلام آغاز یک جنگ سایبر بود.
امید کردستانی روش تبلیغات متنی با توجه به موضوعات جستجو شده توسط کاربران را پیشنهاد داد که هنوز نیز یکی از برترین روش‌های تبلیغات در اینترنت است سپس نیاز بود تا کارمندان مجبور به فکرکردن بشوند پس کریسمس ۲۰۰۲ در حالی که گوگل روزهای آخر استعمار توسط یاهو را سپری می‌کرد فرصتی بود که هریک از کارمندان حتی آشپزان گوگل نیز فکر کنند چگونه می‌شود شرکت را رو به پیشرفت برد و در این بین هر کس حرفی زد و چیزی گفت، نظری داد و حتی نظر داده شد غذاهای پرانرژی و تند و ورزش نیز بخش اجباری برای همگان شود تا مغزکارمندان اکسیژن بیشتری مصرف کند!
در گوگل فکرکردن جزء اجباری فعالیت‌های کارمندان است و بسیاری از اوقات در گوگل شاهد صحنه‌هایی از قبیل جویدن یک هویج و تفکر شدید و یا انداختن پاها بر روی میز و بستن چشم‌ها و فکرکردن هستیم که همین افکار زاینده‌ی طرح‌های موفقی همچون اورکات، جی‌میل و ... بوده‌ایم و هستیم.
گوگل را می‌توان یک انقلاب‌گر بزرگ نامید که بسیار جاه‌طلب و حریص است ولی یاهو تا از پیشرفت کاری مطمئن نباشد آن را آغاز نمی‌کند و به همین علت معمولاً یاهو پس از مدتی خدماتی را ارائه می‌کند ولی با امکانات جدید و قابل‌قبول چیزی که در ۳۶۰ و فلیکر بیشتر مشخص است. جاه‌طلبی‌های گوگل نه‌تنها یاهو بلکه همگان را به تحرک واداشته است و نمونه‌ی بارز این حرف ارائه‌ی سرویس ایمیل با حجم بالا بود که تا قبل از آن حتی برای کاربرانی که سالیانه مبالغ زیادی پرداخت می‌کردند رویایی بیش نبود و ترس از اشغال زیاد فضا همواره مانعی برای سرویس‌های میل بود ولی گوگل این ترس را برای همیشه از بین برد تا جایی که امروزه سرویس‌های ایمیل اعم از کوچک و بزرگ فضاهای زیادی از چند صد مگابایت تا چند گیگابایت را ارائه می‌کنند.
انقلاب دیگر گوگل ایجاد بخش‌های متفاوت برای جستجوی تصاویر، گروهها و ... بود که تا قبل از آن دسترسی به این ویژگی‌ها به این صورت متفاوت ممکن نبود ولی گوگل با ایجاد چنین بخش‌هایی انقلابی ایجاد کرد که بیشتر موتورهای جستجو حتی آن‌هایی که نه‌چندان معروف هستند امروزه بخش‌های مجزایی برای جستجوی تصاویر و ... دارند.
یاهو سازنده‌ی خوبی نیست ولی مجموعه‌ای از امکانات خوب را گرد آورده است ولی گوگل همیشه به استقلال و ایجاد بهترین‌ها اندیشیده است هر چند سیاست‌های جدید گوگل در خرید شرکت‌ها و نرم‌افزارهای همانند پیکاسا یا Google Earth ممکن است این تصور را ایجاد کند که گوگل به زودی شبیه به یاهو می‌شود ولی تفاوت‌های گوگل از جمله احترام گذاشتن به نیاز کاربران با ایجاد خدمات ۱۰۰% رایگان و این که همیشه دنبال انحصار است ممکن است این شرکت را شبیه به مایکروسافت کند منتها با روش کار کاربرپسندانه‌تر و به مراتب بهتر.
به هر حال باید منتظر بود و دید این رقابت‌ها تا کجا ادامه خواهند داشت؟!

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif