۱۰.۰۷.۱۳۸۹

گوگل بزرگترین موتور جستجوی جهان شد

با گسترش استفاده از اینترنت در كشورهای مختلف جهان شركتهای فعال در این تكنولوژی مدرن دنیا با سودهای كلانی روبرو شدند كه نوید آینده‌ای بسیار روشن را به آنها می دهد. یكی از این شركتها شركت معروف و شناخته شده گوگل است كه بر طبق گزارشهای اخیرش سود كلانی در سه ماه دوم سال ۲۰۰۶ میلادی به دست آورد.در همین زمان شركت یاهو دست اندركاران اقتصادی وال استریت را نا امید كرد زیرا در سه ماه دوم درآمد و سود كمتری نسبت به میزان پیش بینی شده به دست آورد. ضعف اصلی این شركت ٬درآمدزایی اندك بخش تبلیغاتی آن در موتور جستجوی یاهو عنوان شد.
به گزارش شركت گوگل در سه ماه دوم سال جاری سود آوری این شركت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر شد و به ۷۲۱ میلیون دلار امریكا رسید.در سه ماه دوم سال گذشته این شركت بزرگ تنها ۸/۳۴۲ میلیون دلار به دست آورد .به عبارت دقیق‌تر ارزش هر سهم شركت مذكور در سه ماه دوم سال جاری ۳۳/۲ دلار و در مدت مشابه سال قبل ۱۹/۱ دلار افزایش پیدا كرد. پیش‌بینی می شد در سه ماه دوم سال جاری ارزش هر سهم شركت گوگل در بازار جهان معادل ۲۲/۲ دلار افزایش یابد اما مقامات این شركت بزرگ با تلاشهای پیگیر توانستند ركورد تازه‌ای در عرصه اقتصادی خود به ثبت برسانند. آمارها نشان می دهد این برای هشتمین دوره متوالی است كه درآمد و سودآوری گوگل از پیش بینی هایی كه تحلیلگران و اقتصاددانان وال استریت ارایه می‌دهند بیشتر می‌شود.
در سه ماه دوم سال ۲۰۰۶ میلادی درآمد این شركت امریكایی ۴۶/۲ میلیارد دلار بود كه در مقایسه با سال گذشته ۷۷ درصد رشد داشته است. در مدت مشابه سال ۲۰۰۵ میلادی شركت گوگل ۳۸/۱ میلیارد دلار درآمد به دست آورد.رشد سودآوری این شركت سبب شد تا بازار سهام آن رونق بیشتری پیدا كند و زمینه برای اصلاح ضعف‌ها و كاستی‌ها فراهم شود.اریك اشمیت٬ یكی از مدیران اجرایی گوگل عقیده دارد در حال حاضر شرایط برای رشد اقتصادی گوگل مهیا است. این شركت می‌تواند با كنترل صحیح اوضاع آینده روشنی را برای خود رقم بزند.وی پیش بینی می‌كند در دوره سه ماهه جاری و دوره‌های آتی همچنان روند رشد درآمد و سودآوری این شركتها ادامه یابد و اقتصاد این صنعت با تحولاتی بنیادین مواجه شود و شركت ارایه‌دهنده بزرگترین موتور جستجوی جهان را بازهم قویتر سازد.
یكی از دلایل پیشی گرفتن سودآوری و درآمد گوگل از میزان پیش بینی ها كاهش نرخ مالیات بود.در سه ماه دوم سال جاری نرخ مالیات برای شركت گوگل ۲۶ درصد اعلام شد در حالیكه گوگل متوسط نرخ مالیات برای سال ۲۰۰۶ میلادی را برابر با ۳۰ درصد برآورد كرده بود.در سه ماه اول سال جاری نرخ مالیات این شركت ۲۷ درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال جاری این نرخ افزایش یابد.روشن است افزایش نرخ مالیات سبب خواهد شد تا درآمد خالص و سودآوری خالص این شركت تنزل یابد زیرا بخش بیشتری از درآمد این شركت صرف پرداخت مالیات خواهد شد.
خلاصه رشد تقاضای استفاده از اینترنت در جهان سبب شد تا گوگل زمینه را برای توسعه این شركت فراهم آورد.در سه ماه اول و دوم سال جاری ساختمانهای تازه‌ای برای شركت گوگل احداث شد و هزاران نفر به استخدام این شركت درآمدند.در سه ماه گذشته شركت ۸ ساله گوگل ۱۱۵۲نفر را به خانواده كارمندان خود اضافه كرد و هم اكنون ۷۹۴۲ نفر در این شركت مشغول به كار هستند. این شركت سرمایه‌گذاری‌های كلانی در بخش ساخت كامپیوترهای تازه با قابلیت‌های بیشتر انجام داده است كه بهره‌برداری از آنها در سال‌های آتی صورت خواهد گرفت.
اشمیت در مصاحبه‌ای كه برای توضیح در مورد دلایل رشد بی سابقه سودآوری این شركت در سه ماه دوم سال جاری انجام داده بود اعلام كرد مهندسان گوگل در سه ماه مورد بررسی ۱۴تغییر عمده را در فرمول موتورهای جستجو ایجاد كرده‌اند تا بتواند فضای بیشتری را برای جذب آگهی‌ها و دیگر فعالیتهای درآمدزا ایجاد نمایند. این مهندسان درصدد ایجاد تغییرات بیشتر در موتور جستجوی گوگل هستند و انتظار می‌رود با تكمیل این طرح تا پایان سال جاری محبوبیت و مقبولیت گوگل در جهان باز هم افزایش یابد. وی با اشاره به عملكرد مناسب گوگل در سه ماه دوم افزود: در اغلب مواقع بزرگتر شدن یك شركت سبب كاهش نرخ رشد آن می‌شود اما در مورد گوگل وضعیت كاملا متفاوت است. این شركت علیرغم رشد شمار كارمندان و بزرگ شدن حوزه فعالیتش در سالهای اخیر توانست با ابداع و نوآوری در بخشهای مختلف بر محبوبیت خود بیفزاید و نرخ رشد درآمد و سودآوری خود را افزایش دهد. این موفقیتی بی سابقه برای ما محسوب می‌شود و انگیزه لازم برای ادامه فعالیتها را برای ما ایجاد می‌كند و تضمینی برای رشد بیشتر گوگل در سالهای آتی است. وی خلاقیت را اصلی‌ترین عامل رشد گوگل می‌داند و ادامه این روند را تضمینی برای حضور پررنگ این شركت در عرصه بین‌الملل قلمداد می‌كند.
به گزارش مركز تحقیقاتی و آماری كام اسكور مدیا متریكس(comScore Media Metrix) در نیمه اول سال جاری گوگل توانست ۷/۴۴ درصد از بازار موتور جستجوی ایالات متحده امریكا را از آن خود كند. این در حالیست كه در سال گذشته تنها ۹/۳۶ درصد این بازار در تصاحب شركت گوگل بود.در همین زمان شركت یاهو با تصاحب ۵/۲۸ درصد از بازار موتور جستجوی جهان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است اما با رقیب اولیه خود یعنی گوگل بیشتر از ۱۵ درصد فاصله دارد. البته برتری گوگل تنها به موتور جستجوی این شركت محدود نمی‌شود .طبق گزارشهای موجود وب سایتهای شركت گوگل نسبت به دیگر شركتها طرفدار بیشتری دارد و اكثر افرادی كه برای اولین بار از اینترنت استفاده می كنند بیش از وب سایتهای مایكروسافت و تایم وارنر جذب وب سایتهای گوگل می شوند.از طرف دیگر در سه ماه دوم سال جاری شمار افرادی كه از گوگل استفاده می كنند با ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۵ میلیون نفر در هر ماه رسید.مركزنیلسون (Nielson) مركز رتبه بندی شبكه جهانی اینترنت در گزارش اخیر خود شركت یاهو را از نظر شمار بازدیدكنندگان امریكایی در هر ماه در صدر قرار داده است. طبق این گزارش ماهانه بیشتر از ۱۰۰ میلیون نفر از بخشهای مختلف سایت یاهو استفاده می‌كنند در حالیكه شمار امریكایی‌هایی كه در هر ماه از گوگل استفاده می‌كنند ۲/۹۵ میلیون نفر است. شایان ذكر است رشد ماهانه شمار استفاده‌كنندگان از وب سایتها و دیگر خدمات اینترنتی شركتهای مایكروسافت و تایم وارنر به ترتیب ۴ درصد و ۹ درصد بوده است.
یكی از تحلیل گران می‌گوید: جذب شمار بیشتری از افراد به وب سایتها و موتور جستجوی گوگل برای این شركت بسیار مهم است زیرا هر فردی كه روی یك آگهی تبلیغاتی كلیك كند و وارد آن سایت شود درآمدی نصیب گوگل می‌كند. روشن است هر چه شمار كاربران گوگل بیشتر باشد درآمد بیشتری نصیب این شركت می‌شود و اعتماد جهانی به این شركت افزایش می‌یابد. در سه ماه گذشته شركت گوگل ۴۳/۱ میلیارد دلار از همین راه درآمد كسب كرد كه نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۹۴ درصد افزایش داشته است. مقامات گوگل امیدوارند با مشاركت و همكاری نزدیكتر آنها با دیگر سایتها و شبكه های اینترنتی حجم اطلاعات موجود در موتور جستجوی خود را افزایش دهند و بر شمار بازدیدكنندگان خود بیفزایند.
مقامات گوگل دلیل رشد سودآوری خود را توسعه تكنولوژی تازه‌ای دانستند كه درآمد حاصل از تبلیغات و آگهی‌های این شركت را در هر جستجوی گوگل افزایش می‌دهد. در مقابل سایت یاهو كه در بكارگیری این تكنولوژی كندتر از گوگل عمل می‌كند اعلام كرده است تا برای استفاده از این سیستم حداقل سه ماه دیگر زمان لازم دارد و این تاخیر سه ماهه به معنای میلیاردها دلار زیان برای این شركت نسبت به رقیب بزرگ خود یعنی شركت گوگل است. خلاصه در شرایطی كه گوگل هر روز بر شمار سایت‌‌هایی كه تبلیغات وسیعی در گوگل انجام می‌دهند می‌افزاید و زمینه را برای افزایش درآمد خود فراهم می‌آورد اما شركت یاهو هنوز در حال جذب زیان حاصل از شریك تبلیغاتی خود یعنی سایت MSN متعلق به شركت مایكروسافت است كه بدون هیچ پرداختی به یاهو تنها به فروش تبلیغاتش در این سایت پر طرفدار می‌پردازد. گوگل بیشترین شمار كاربران را در‌ ‌ایالات متحده امریكا و اروپا دارد .

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif