۱۰.۰۷.۱۳۸۹

گوگل بدجنس

به نظر می‌رسد گوگل هم سرانجام در مقابل قوانین ایالا‌ت متحده مبنی بر رعایت تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران سر فرود آورده چراکه مدتی است از عرضه برخی سرویس‌های خود به ‌IP های ایرانی سر باز می‌زند و آنها را با ارائه پیام‌های خطا دچار سردرگمی می‌کند.این غول جست‌وجوگر اینترنتی در تازه‌ترین اقدام خود، دانلود جست‌وجوگر جدید خود با نام گوگل کروم را برای ایرانیان غیرممکن کرده است و برای آنها پیغام خطای ۴۰۴ را به نمایش می‌گذارد.
گوگل که تا مدت‌ها پیش در بسیاری از موارد زیر بار دستورات ممنوعیت ارائه خدمات به ایرانیان از سوی مقامات آمریکایی نرفته بود، ظاهرا در زیر پوسته خود مجبور به پذیرش آن شده است.
این موتور جست‌وجوگر اینترنتی که هنوز ایران را در لیست خدمات خود دارد، پیش از این اعلا‌‌م کرده بود که گمان نمی‌کند حفظ نام ایران در فهرست کشورهایش، ناقض این تحریم‌ها باشد و شرکت خدمات اینترنتی گوگل به عنوان گزینه‌ای برای کاربران جی‌میل ایرانی باقی خواهد ماند.
این ادعای گوگل در حالی است که در ماه‌های اخیر بسیاری از کاربران اینترنتی برای دانلود کردن سرویس چت این کمپانی با محدودیت روبه‌رو هستند و کاربران با ‌IP ‌های ایران نمی‌توانند از خدمات این شرکت استفاده کنند.
این شرکت هنوز هم به صراحت درباره سیاست‌های خود سخن به میان نیاورده اما به نظر می‌رسد روش‌های دیگری را برای دست به سر کردن کاربران ایرانی برگزیده است و آنها را با اخطارهایی همچون خطا در دانلود و... مواجه می‌سازد.
گرچه هنوز بسیاری از سرویس‌های معمول و قدیمی این غول اینترنتی همچنان بر روی ایرانیان باز است اما ظواهر امر حاکی از آن است که این کمپانی نیز در حال تغییر قوانین خود است.
براساس این گزارش، اخیرا با گسترش تحریم‌های سیاسی علیه ایران و در پیش‌گرفتن سیاست‌های جدید کشورهای مختلف در برابر ایران، این تصمیم‌ها به محیط اینترنت نیز کشیده شده و در این میان ایران مورد غضب شرکت‌های اینترنتی نیز قرار گرفته است.
گسترش تحریم‌های اینترنتی برخلا‌‌ف تحریم‌های سیاسی و اقتصادی این روزها بی‌صدا و آرام درحالی صورت می‌گیرد که علی‌رغم گستره اینترنت، صدایی از آن بلند نمی‌شود.
همان‌طور که پیش از این نیز گفته شده بود، اکنون علا‌وه بر گوگل، کمپانی‌هایی همچون نوکیا، نورتن، مایکروسافت و یاهو از جمله کمپانی‌های بزرگ و معروفی هستند که علی‌رغم گستره جهانی و محبوبیت خود ناچار به پیروی از قوانین کشورهای مبدا خود هستند که در راستای آن ‌باید تحریم‌های علیه ایران را نیز عملی کنند.
این شرکت‌ها به دلیل مشمول قوانین حکومتی شدن و همچنین محدودیت در ارسال کالا‌‌به کشور مقصد، از ارائه سرویس‌های خود سر باز زده‌اند.
چنانچه این اخطار به اشتباه برای شما ارسال شده، لطفا با ما در میان بگذارید. این عبارت نیز در انتها تنها جمله‌ای است که هیچ نویدی برای کاربران ایرانی ندارد، چراکه هیچ اشتباهی در کار نیست.
کاربران ایرانی باید به ناچار این سیاست‌ها را بپذیرند و با تحریم‌ها خود را سازگار کنند به‌طوری که در بدترین حالت، شاید روزی فرا برسد که ‌IP‌های ایرانی نیز بسته شده و جنگ اطلا‌‌عاتی نیز رخ دهد که به‌طور قطع موافقان و مخالفان زیادی خواهد داشت.
پیش از این نیز با آغاز دور جدیدی از تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران، یاهو و مایکروسافت در اقدامی غیرمنتظره ایران را از فهرست خدمات‌دهی خود خارج کردند.
در این میان یاهو در بیانیه‌ای اعلا‌‌م کرده بود که به منظور پیروی از محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا بر ارائه خدمات به کشورهای خاص، در خدمات‌دهی خود تجدیدنظر می‌کند.
این شرکت افزوده بود: بر اساس این سیاست، کاری را که درحال حاضر انجام می‌دهیم، این است که ثبت‌نام‌های ایمیل کشورهای مشمول این محدودیت را نپذیریم.
گرچه مایکروسافت تاکنون اظهارنظر رسمی در این باره نکرده، اما نام ایران از فهرست خدمات این غول نرم‌افزاری نیز خارج شده است.
در این میان نورتن، برنامه آنتی‌ویروسی که از محبوبیت و مقبولیت فراوانی در میان کاربران برخوردار است و طیف گسترده‌ای از کاربران ایرانی به استفاده از آن گرایش دارند نیز این روزها سیاست جدیدی را در پیش گرفته است که چنانچه نسبت به، به‌روز کردن آنتی‌ویروس نورتن خود اقدام کنید، با پیام کشور ممنوعه روبه‌رو می‌شوید و بدین‌ترتیب استفاده از نورتن نیز در این میان از فهرست نرم‌افزارهای مورد استفاده ایران خارج می‌شود.
البته نمی‌توان حضور پررنگ آمریکا در اینترنت و سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزار و سرویس‌های اینترنتی را نادیده گرفت اما سیاست‌های این کشور قدرت‌طلب موجب شده مواضع این کشور و اعلا‌‌ن جنگ آن نسبت به ایران در سکوت شنیده شود و در محیط پهناور وب خودنمایی کند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif