۱۰.۰۷.۱۳۸۹

رازهای موفقیت گوگل

مدیر بخش مهندسی گوگل Urs Hoelzle اطلاعاتی را درباره ی نحوه ی راه اندازی و
مدیریت دیتا سنترهای گوگل ارائه کرد٬ و این امر باعث شد بسیاری از مردم متوجه شوند که نحوه ی مدیریت گوگل در این بخش حتی جالب تر از الگوریتم های جستجوی این کمپانی میباشد.
Hoelzle که در کنفرانسی مربوط به برنامه نویسی در زمینه های مختلف موسوم به EclipseCon سخنرانی میکرد میگوید گوگل به جای اینکه شالوده ی کامپیوتری خود را با ده ها میلیون دلار بنا کند با چندین میلیون دلار بنا کرده است و این امر فقط از یک راه امکان پذیر شده آن هم توجه مسئولان این کمپانی به قیمت سخت افزارها تهیه ی ماشین ها و سیستم های ارزان قیمت کارا آن هم متناسب با نیاز کمپانی است٬ به عنوان مثال مهندسین گوگل با تحقیقی که انجام دادند متوجه شدند تهیه سرورهای پرقدرت آخرین مدل مجهز به ۸ پردازنده بسیار بیشتر از دو جین از سرورهای رایج موجود در کمپانی های کوچک که به وسیله آنها میتوان یک شبکه قدرتمند را راه اندازی کرد هزینه در بر خواهد داشت. سپس گوگل راه حلی برای ایجاد چنین شبکه یی پیدا کرد تا اگر یکی از ماشین های شبکه از مدار خارج شد شبکه از کار نیفتد و افت نیز نکند٬ و البته این را هم باید به خاطر داشت که کامپیوترهای شخصی و یا انچه که در زیربنای گوگل به کار رفته است در شرایط ایده آل ممکن است هر سه سال یکبار بر اثر خطای نرم افزاری و یا مشکلات سخت افزاری دچار کرش و ازکارافتادگی شود.
در مقیاس گوگل...اگر شما هزاران کامپیوتر شخصی داشته باشید٬ میتوانید انتظار از کار افتادن و یا خطا کردن یکی از آنها را در هر روز داشته باشید٬ خوب پس بنابراین می توانید به صورت خودکار پیش بینی این خطا ها و رفع آنها و یا حتی تامین قوای جایگزین در حین به وجود آمدن این خطاها را نیز بکنید.
گوگل نیاز نرم افزاری اش را سعی میکند تماما خودش تامین نماید و رو به اجاره ی نرم افزارها نیاورد به عنوان مثال کمپانی برای خودش فایل سیستمی موسوم به Google File System نوشته و ابداع کرده است که قادر است بلوکهای حجیم ۶۴ مگابایتی دیتا را مدیریت نماید. فایل سیستم گوگل یه گونه یی طراحی شده بود که بتواند خطاهایی از جمله از کارافتادن و یا خطا در هارد دیسک و یا خروج از شبکه را بر عهده بگیرد و در اصل بتواند پاسخگوی خطاهای عمومی و روزمره سیستمهای کمپانی باشد.
Hoelzle میگوید زمانی میتوانی در برابر خطاهای نرم افزاری دوام بیاوری که منتظرشان باشی٬ و این همان سیاستی است که سبب شد گوگل بتواند با استفاده از کامپیوترهای شخصی ارزان قیمت سرویس های اینترنتی قدرتمند ارائه کند. سرورهای گوگل بر اساس PC که تعداد آنها یه هزاران عدد میرسد نسخه یی از لینوکس که بر مبنای لینوکس ردهت است را اجرا میکنند انتخاب سیستم عامل مناسب به عنوان قلب سرورهای کمپانی و کارا مگاه نداشتن آن کار آسانی نیست و کمانی میبایستی توجه زیادی به این امر مینمود.
همچنین کمپانی سیستمی را ابدع کرد تا قادر به مدیریت مقدار حجیمی از دیتا باشد و در عین حال توان پاسخگویی سریع به درخواستها و جستجوها را نیز دارا باشد. گوگل در اصل دنیای وب را به میلیونها قطعه ی کوچک تقسیم نموده است و اگر قطعه یی در اثر خطا از کار بیفتد قطعات زیادی وجود دارند تا این خلا را جبران نمایند. خیلی اعجاب انگیز نیست که کمپانی فهرستی از واژه های پدید آمده در وب را به وجود آورده است٬ در عین حال گوگل سرورهایی را به ذخیره سازی صفحات وبی اختصاص میدهد که دائما در حال بررسی آنهاست تا نتایج جستجو هرگز بی محتوا و بدون پشتوانه نشوند.
یکی از شاهکارهای مهندسی گوگل نوشتن برنامه هایی بود که میبایستی به صورت یکسان بر روی هزاران سرور گوناگون عمل میکردند و سپس این قابلیت را دارا باشند تا ابزارهای سفارشی به آنها افزوده شود٬ ابزار برنامه نویسی گوگل موسوم به MapReduce ٬ که وظیفه راه اندازی اتوماتیک مجدد برنامه های گوگل در حین مواجه با خطا را برعهده دارد یکی از ابزارهای است که نقش به سزایی در کاهش هزینه های گوگل داشته است.
Hoelzle به این نکته اشاره میکند که هزینه ها یکی از رکنهای اساسی کار هستند یا بهتر بگویم هزینه ها و زمانی که شما برای برنامه نویسی صرف میکنید تا چیزی مفید را به وجود آورید٬ به همین منظور گوگل در سالهای گذشته رو به ابداع و استفاده از ابزاری به نام MapReduce آورده است.
نهایتا گوگل سعی کرده است زمینه های مختلف کاری خود را دسته بندی کند و برای کارمندانش برنامه ی زمانی دقیقی پدید آورد و در اصل تلاش کرده است تا نیروی کاری اش را به گونه یی تقسیم کند که پا بهپای ماشینهایش جلو روند. Hoelzle یکی از موارد مهم دیگری را که گوگل میبایستی به آن توجه نماید هزینه ی انرژی مصرفی دیتا سنترهایش بوده است٬ گوگل کمامان نیز به دنبال راه حلهایی برای کاهش هزینه هایش و در عین حال افزایش کارایی دیتا سنترهایش است کاری که همواره یکی از سیاستهای اصلی گوگل بوده و هست.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif