۱۰.۰۷.۱۳۸۹

گوگل به دنبال چیست

ماجرای انتشار بیش از ۶۵۸ هزار كلیدواژه مورد استفاده حدود ۱۹ میلیون كاربر موتور جست وجوی «ای او ال» در هفته گذشته با انتقاد شدید مدیر اجرایی شركت «گوگل» همراه شد.
مدیریت گوگل در ظاهر این اقدام را پایمال كردن تعهد به امانت داری در زمینه اطلاعات كاربران خوانده بود، اما همین شركت «گوگل» مدت ها است خود در كشور چین اطلاعاتی مشابه را در اختیار مقامات دولت این كشور قرار می دهد و این عمل خود را با بهانه وجود قوانین متفاوت در چین توجیه می كند.
«اریك اشمیت» مدیر اجرایی «گوگل» هفته گذشته در واكنش به انتشار كلید واژه ها از سوی «ای او ال» اعلام كرد این شركت هیچ گاه اقدامی مشابه اقدام شركت «ای او ال» در زمینه انتشار كلیدواژه های مورد استفاده كاربران موتور جست وجوی خود انجام نخواهد داد اما اقدامات «گوگل» در كشور چین، با سخنان اخیر «اشمیت» در تضاد است. «اشمیت» هفته گذشته در همایش موتورهای جست وجو در «سن خوزه» آمریكا آنچه در شركت «ای او ال» اتفاق افتاد را از نظر مدیران «گوگل» كاملا غیرقابل قبول خواند و اظهار داشت این شركت هیچ گاه راضی به انتشار كلید واژه های مورد استفاده میلیون ها كاربر موتور جست وجوی خود نخواهد شد.
این در حالی است كه شركت «گوگل» از مدت ها قبل پذیرفته است برای دریافت اجازه فعالیت در كشور چین، اطلاعات كاملا مشابهی را به طور كامل در اختیار دولت این كشور قرار دهد. مسئولان شركت «ای او ال» پس از انتشار مجموعه كلیدواژه ها هدف اولیه از این اقدام را تنها تحقیقات دانشگاهی اعلام كردند اما فهرست بلندبالای كلید واژه های مورد استفاده كاربران به طور گسترده در اینترنت پخش شده و حتی بسیاری كاربران اینترنت آن را در وبلاگ های خود در معرض دید عموم قرار داده اند.
نشریه «نیویورك تایمز» حتی در گزارشی جنجالی نشان داده با كنار هم قرار دادن كلیدواژه های مورد استفاده هر كاربر می توان به هویت آن پی برد. در فهرست منتشر شده توسط «ای او ال»، همه نوع كلید واژه، حتی كلید واژه هایی برای جست وجوی اطلاعات در زمینه چگونگی ساخت ابزار ارتكاب قتل و كلید واژه هایی برای جست وجوی تصاویر غیراخلاقی به چشم می خورد. انتقاد مدیران «گوگل» از اقدام شركت «ای او ال» درحالی صورت می گیرد كه این دو شركت از همكاری نزدیكی با یكدیگر برخوردارند. «گوگل» هم اكنون ۵ درصد از شركت «ای او ال» را خریداری كرده و تنها در نیمه اول سال میلادی جاری ۳۳۰ میلیون دلار از كل سود «ای او ال» را دریافت كرده است و از سوی دیگر موتور جست وجوی «ای او ال» برای فعالیت خود از الگوریتم های جست وجوی ارائه شده توسط «گوگل» بهره می گیرد.
«اریك اشمیت» در سخنان خود عنوان داشت كه «گوگل» از تصمیم «ای او ال» برای انتشار كلید واژه های مورد استفاده كاربران بی اطلاع بوده و هم اكنون از این موضوع كاملا متاسف است اما هیچ اشاره ای به اقدامات مشابه «گوگل» در كشور چین نداشت.
وزارت دادگستری آمریكا سال گذشته از گوگل درخواست كرده بود میلیون ها كلیدواژه مورد استفاده كاربران این موتور جست وجو را به مسئولان دولتی ارائه دهد اما گوگل از این امر سر باز زد و موضوع به دادگاه فدرال آمریكا كشیده شد كه در نهایت این دادگاه با صدور رای به نفع گوگل، اعلام كرد هیچ مرجع قانونی ای در آمریكا حق ندارد «گوگل» را مجبور به ارائه این اطلاعات كند. این درحالی است كه شركت های «یاهو»، «مایكروسافت» و «ای او ال» سال گذشته به راحتی در برابر درخواست مشابه وزارت دادگستری آمریكا تسلیم شده و هم اكنون «ای او ال» در اقدامی حتی انتقاد آمیزتر، این اطلاعات را به صورت عمومی منتشر كرده است. به نظر می رسد شركت های ارائه دهنده خدمات جست وجوی اینترنتی برای آگاهی از اطلاعاتی كه كاربران در اینترنت به دنبال آن هستند و الگوهای جست وجوی كاربران، مجبورند كلید واژه های مورد استفاده كاربران را در رایانه های مركزی خود ذخیره كنند و تا زمانی كه این اقدام صورت می گیرد، همواره خطر انتشار كلید واژه های ذخیره شده وجود خواهد داشت. به علاوه به طور مثال شركت «گوگل» خود كلید واژه های مورد استفاده كاربران چینی را در سرورهای خود در كشور چین ذخیره كرده و تمامی این اطلاعات را به علت قوانین این كشور مبنی بر كنترل كامل اینترنت توسط دولت، در اختیار مقامات دولتی قرار می دهد.
منتقدان ذخیره و نگهداری كلید واژه های مورد استفاده كاربران توسط موتورهای جست وجو با یادآوری این موضوع كه حتی «گوگل» نیز بیش از منافع كاربران به فكر حفظ منافع خود است، اظهار می كنند در خود كشور آمریكا نیز ممكن است در آینده با تغییر قوانین، موتور جست وجوی «گوگل» مجبور شود این اطلاعات ذخیره شده را برای كسب اجازه ادامه فعالیت در اختیار دولت قرار دهد و به همین علت اساسا ذخیره این قبیل اطلاعات توسط موتورهای جست وجو عمل نادرستی است. هم اكنون «گوگل» با در اختیار داشتن بیش از ۴۴درصد از بازار موتورهای جست وجو در این زمینه دارای رتبه اول است و موتورهای جست وجوی «یاهو» و «ام اس ان» شركت مایكروسافت به ترتیب با ۲۸ درصد و ۹۱۲ درصد، دومین و سومین موتور جست وجوی پركاربر اینترنت هستند و رتبه چهارم و پنجم این فهرست نیز در اختیار موتور جست وجوی «ای او ال»، شركت «تایم وارنر» و موتور جست وجوی «اسك» است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif