۹.۲۹.۱۳۸۹

اطلاعات شما محفوظ است؟

اطلاعات شما محفوظ است؟

اطلاعات شما محفوظ است؟


موتورهای جست وجوی محجوبی که راهنمای سفرهای اینترنتی محسوب می‌شوند، اطلاعات زیادی از ما در دست دارند. این اطلاعات شامل سیستم عامل، مرورگر و سایت‌هایی است که اغلب بدان‌ها سر می‌زنیم. چندی است اتحادیه اروپا که به این موضوع پی برده، گو گل را به دلیل نگهداری اطلاعات محرمانه افراد تحت فشار قرار داده است.
دارن واترز (Darren Waters) یکی از محققان بی‌بی‌سی به بررسی اطلاعات افرادی پرداخته است که نزد موتورهای جست وجو و شرکت‌های خدمات اینترنتی باقی می‌ماند.
"بی‌بی‌سی، ویکی‌پدیا، مایکروسافت، اپل و Cnet سایت‌هایی هستند که وی اغلب بدان‌ها سر می‌زند، Pirate Bay، ساعت جهانی، RFID و Wifi‌ متداول‌ترین عناوین جست وجوهای او در طول ۳۰ روز گذشته بوده‌اند."
واترز این اطلاعات را در مورد خودش با استفاده از گوگل پیدا کرده است، زیرا موتور جست‌ وجوی گوگل لیست فعالیت‌های کاربرانش را در صورت درخواست آنها نمایش می‌دهد. البته استفاده از این ویژگی‌ تنها برای کسانی مقدور است که حساب گوگل (Google Account‌) دارند و ضمنا فعالیت‌های کاربر در طول زمانی که با حساب گوگلی‌اش در اینترنت می‌گردد ثبت می‌شود.
این اطلاعات کاملا دقیق و با جزییات نگهداری می‌شود، برای مثال واترز اغلب جست وجوهای خود را بین ۱۱ صبح و بعدازظهر انجام می‌دهد ضمن آنکه بیش‌تر عصرها را نیز آنلاین است.
حساب گوگل همچنین به دارنده‌اش می‌گوید که به دنبال چه محصولات، اخبار، کلیپ‌های ویدیویی و عکس‌هایی بوده و از چه نقشه‌هایی کمک گرفته است.
بنابراین اگر کسی بتواند به طریقی به این اطلاعات دست یابد، مجموعه جامعی شامل عقاید، علایق و شیوه زندگی افراد را خواهد یافت، تا جایی که حتی با استفاده از نقشه‌های گوگل می‌توان مکان‌هایی را که هر فرد احتمالا به آنها سر زده است، پیش‌بینی کرد.
البته گوگل در این حرکت هوشمندانه و یا موذیانه‌اش تنها نیست، بلکه قطعا MSN و یاهو نیز هر روزه اطلاعات زیادی در مورد افراد می‌یابند، زیرا آنها هم جزو پورتال‌های محبوبی هستند که کاربران برای استفاده از سرویس‌هایشان باید ثبت‌نام کنند و در فرآیند ثبت‌نام نیز اطلاعاتی از کاربر درخواست می‌شود.
همین موضوع است که بسیاری از متخصصان امنیتی را نگران می‌سازد. این افراد نیاز به تضمینی دارند که از محرمانه ماندن اطلاعات و عدم سوء استفاده از آنها مطمئن شوند.اغلب این سایت‌ها برای پیگیری و کنترل رفتار کاربر در حین وبگردی از Cookie‌‌ها استفاده می‌کنند. Cookie‌‌ها فایل‌های ساده‌ای هستند که به واسطه ورود به اینترنت در کامپیوتر فرد ذخیره می‌شود و جزییات دقیق دستگاهی که هر صفحه را می‌بیند، یادداشت می‌کند. هر Cookie حاوی یک شناسه منحصر به فرد است که مشخصات کامپیوتر فرد را بیان می‌کند.
● چرا؟
در ابتدایی‌ترین سطح می‌توان گفت که کنترل رفتار آنلاین، به بهینه‌سازی تجربیات بعدی کاربر در یک وب‌سایت کمک می‌کند.
Cookie‌‌ها اطلاعات سلیقه‌ای همانند تنظیمات زبان را نگهداری کرده و نیز مسیرهای قبلی و بعدی بازدیدکنندگان را به سایت اعلام می‌کنند.
البته می‌توان به راحتی Cookie‌ها را غیرفعال کرد که در این صورت بسیاری از خدمات اینترنتی درست کار نخواهند کرد و یا به کلی از کار خواهند افتاد.
گفتنی است که یاهو، گوگل و مایکروسافت از یک تصویر بسیار ریز دیجیتال به نام beacon نیز برای تحلیل رفتار آنلاین کاربران بهره‌ می‌گیرند.
این شرکت‌ها از طریق فرستادن آگهی‌های تبلیغاتی برای کاربران، کسب درآمد می‌کنند و این آگهی‌ها ممکن است در کنار نتایج جست‌وجو و یا در طول تحقیق برای خرید یک کالا برای کاربران فرستاده شود.
حال سوال نگران‌کننده این است که چه کسان دیگری اطلاعات شخصی کاربران را خواهند دید؟ آیا این اطلاعات به دست افرادی غیر از مسوولان موتور جست‌وجو خواهد رسید؟
● موتورهای جست‌وجوی امانتدار
پیتر فلیشر (Peter Fleischer)، مشاور امنیت جهانی گوگل تصریح می‌کند: اطلاعات شما در گوگل به دست هیچ سازمان، شرکت و یا فرد دیگری نخواهد رسید.
وی می‌افزاید: ما هرگز اطلاعات شناسایی کاربران‌مان از جمله آدرس IP و جزییات حساب آنها را در اختیار شرکت‌های دیگر مانند تبلیغ‌کنندگان قرار نخواهیم داد.
در سیاست‌های امنیتی یاهو و MSN نیز آمده است که اطلاعات شخصی افراد بدون رضایت خودشان در جایی منتشر نمی‌شود.موتورهای جست‌وجوی هوشمند با در دست داشتن جزییات اطلاعات، تبلیغات را متناسب با هر فرد می‌فرستند. البته دانستن نام افراد کمکی به این فرآیند نمی‌کند، بلکه فقط آشنایی با عادات کاربران است که به یاری سایت‌های جست‌وجو می‌آید.
● همه‌چیز به نفع تبلیغ‌کنندگان
یاهو با استفاده از اطلاعات شخصی حسابداران سایتش و تاریخچه فعالیت‌های آنها در وب، پروفایلی برای هر کاربر می‌سازد که معیاری برای ارسال تبلیغات محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که نام و یا سایر اطلاعاتی که هویت فرد را فاش کنند جزء پروفایل نخواهند بود.
گوگل تا زمانی که افراد در سرویس جست‌وجوی شخصی این شرکت ثبت‌نام نکنند، از اطلاعات‌شان استفاده‌ای نمی‌کند و تنها پاسخ‌های افراد به سوال‌هایی را برای اطلاع از نظرات‌شان نگهداری می‌کند. فلیشر توضیح می‌دهد: اگر شما یکی از کاربران جست‌وجوهای شخصی باشید، تاریخچه گشت‌وگذارهای اینترنتی شما برای فرستادن آگهی‌های تبلیغاتی استفاده خواهد شد و بدیهی است که عضویت در سرویس جست‌وجوهای شخصی بدون ثبت‌نام ممکن نیست و هر فردی فقط با اختیار خود در این سرویس عضو خواهد شد. وی معتقد است که با هر بار حضور در اینترنت، اطلاعات بیش‌تری از ما در اختیار موتورهای جست‌وجو قرار خواهد گرفت اما از سوی دیگر افزایش حجم اطلاعات به مفهوم تهدیدی برای امنیت آن تلقی نخواهد شد. فلیشر بر این باور است که افزایش تعداد سایت‌هایی که از چنین سرویسی استفاده می‌کنند، حق انتخاب بیش‌تری به کاربران می‌دهد. کاربران می‌توانند شخصا چگونگی استفاده از سرویس‌ها را تعیین کنند زیرا اطلاعات در سطح مختلفی از شفافیت طبقه‌بندی می‌شوند و هر فرد، خود تصمیم می‌گیرد چه سطحی از اطلاعات شخصی‌اش در اختیار موتور جست‌وجو قرار گیرد. وی انسان کنونی را جزو نسل تحول و گذار می‌داند و می‌افزاید: هر فرد به عنوان یک انسان و بخشی از جامعه حق دارد که بخواهد بعضی کارها را بدون فاش‌شدن هویتش انجام دهد و فناوری این ابزار را برای افراد فراهم می‌آورد. وی در پایان خاطرنشان می‌کند: چنین پدیده‌ای تا ۵‌سال دیگر عادی شده و بخشی از زندگی افراد به‌شمار خواهد آمد.

هیچ نظری موجود نیست: