مهم نیست که عرضه مرورگر اینترنتی جدید Chrome توسط شرکت گوگل و آغاز جنگ دو شرکت مایکروسافت و گوگل در حوزه مرورگرهای اینترنتی چه پیامدهایی را به همراه خواهد داشت، اما باید توجه که با این اتفاق، دورنمایی که برای دنیای کامپیوتر در نظر گرفته شده بود تغییر کرده است. این بار این مایکروسافت نیست که برای یک جنگ تمامعیار مصمم است، بلکه گوگل است که غول نرمافزاری جهان را وادار کرده تا از نمونه جدید نرمافزارهای کامپیوتری پیروی کند. این نمونه، مفهوم جدیدی است که فعلا SAAS(Software As A Service) یا "نرمافزارهای به عنوان یک خدمت" خوانده میشود. به طور خلاصه، " SAASمدلی از توسعه و گسترش نرمافزار است که در آن یک ابزار، به عنوان سرویس، از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار میگیرد" (برگرفته از دایرهالمعارف ویکیپدیا). این اصطلاح تخصصی یکی از مفاهیم جدید فناوری محسوب میشود و احتمال تغییر آن نیز وجود دارد، اما از زمانی که سرعت ارتباطات اینترنتی افزایش یافت و این ارتباطات از خطوط Dial-up به DSL و ... تغییر کرد و سرعت اینترنتهای خانگی به واسطه فناوریهای جدید مبتنی بر زیرساختهای قدیمی (مثل خطوط مسی قدیمی تلفن در سیستم DSL) در سراسر جهان (حتی کشورهای در حال توسعه) بیشتر شد و یا فناوریهای جدید برای استفاده از اینترنت در تلفنهای همراه روی کار آمد، هسته مرکزی این مفهوم شکل گرفت. به عبارت دیگر، مدل SAAS و مفاهیم مشابه با آن که اینترنت را به رسانه اصلی در بازیابی و ذخیره اطلاعات تبدیل کردهاند، به واسطه فرآیندهای قدیمی در زیرساختها شکل گرفتهاند... به نظر میرسد که کارشناسان شرکت گوگل زودتر از دیگر شرکتهای بزرگ حاضر در این عرصه، متوجه این تغییر بزرگ و تاریخی در اینترنت شدهاند. ممکن است این اتفاق به واسطه فعالیت تجاری اصلی گوگل که همان استخراج اطلاعات از پهنه بیکران اینترنت است، صورت گرفته باشد. در مدل کامپیوتری گوگل که البته هنوز به صورت رسمی در مورد آن توضیح داده نشده است، یک نفر میتواند اهداف استراتژیک خود را از طریق SAAS تشخیص دهد: یک "تین کلاینت (Thin Client)" (که در هر کجا بدون پیوست به کامپیوتر کاربر اجرا میشود) با وظایف "بزرگ"، از منبع اطلاعاتی بیکران و نامحدود که اینترنت نام دارد، به منظور بازیابی و ذخیره اطلاعات استفاده میکند. سرویسهایی نظیر Google Docs، Google Spreadsheets، و دیگر برنامههای مجموعه Office، نمونههایی از ابزارهای SAAS هستند و به عنوان نخستین گامها در این عرصه محسوب میشوند. برخی افراد این روزها از سیستمعامل جدید گوگل نیز به عنوان SAAS یاد میکنند... اما برای انجام این استراتژی مهم و بزرگ، چه نیازهای فنی وجود دارد؟ ساده است. یک مرورگر اینترنتی مطمئن، پرسرعت و ساده به عنوان هسته اصلی ابزارهای SAAS!!! این مرورگر در اصل یک واسطه در کامپیوتر میزبان محسوب میشود که ابزارهای سنگین و حجیم SAAS روی آن با عموم کاربران در ارتباط است. این جریان به مفهوم پایانههای مصنوعی در حوزه پردازندههای مرکزی شباهت دارد که البته در این مدل جدید، قابلیتهای پردازنده مرکزی تا چند برابر افزایش پیدا کرده است.... در این مدل، فرآیند نیروی "پایانههای" کاربر میتواند از طریق مرورگرها برای ایجاد تعادل در بارگذاری اطلاعات و نسبت به پایانههای مصنوعی پردازندههای مرکزی، با مهارت لازم مورد استفاده قرار گیرد.... بنابراین، از آنجایی که هیچ مرورگر مناسبی برای رسیدن به اهداف گوگل در این زمینه وجود ندارد، ساخت یک مرورگر کارآمدتر، سریعتر و هوشمندتر به مرکز توجه گوگل در این حوزه تبدیل میشود. در حقیقت باید توجه داشت که مروگرهای موجود، قابلیتهای یاد شده را ندارند و سرعت آنها در اجرای کدهای JavaScript بسیار کند است و این مسئله میتواند بزرگترین انگیزه برای گوگل محسوب شود تا با ساخت مرورگر جدید، در یک اقدام شفاف قوانین و سیاستهای خود را به دیگر مرورگرهای موجود در بازار تحمیل کند. از نظر اجرایی، مرورگر Chrome در باز کردن صفحات اینترنتی با کدهای JavaScript کارآمدتر است و این فرآیند را با سرعت بیشتری انجام میدهد و همانطور که میدانید، Ajax و دیگر اشکال مربوط به JavaScript یکی از بخشهای حیاتی برای ابزارهای SAAS و کلیه ابزارهای گوگل محسوب میشوند، که البته به جز گوگل، دیگر سایتهای اینترنتی نظیر یاهو نیز به استفاده از این برنامهها روی آوردهاند. حتما شما هم تاکنون مشاهده کردهاید که با اینترنت کمسرعت، تایپ کردن عبارات در برخی صفحات اینترنتی زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد و حتی آن دسته از صفحات اینترنتی که به صورت صحیح و کامل برنامهریزی و منتشر شده، به دنبال بروز تاخیر فراوان نمایش داده نمیشود. این مسئله به خاطر وجود کدهای حجیم JavaScript اتفاق میافتد و باید توجه داشت که مرورگرهای کنونی برای ترجمه/اجرای این کدها به میزان لازم سریع نیستند. در این رابطه، Chrome از کلیه رقبای خود بسیار سریعتر است و این مسئله میتواند یکی از منابع اصلی برای موفقیت آتی محسوب شود. به همین منظور، مرورگرهای مبتنی بر کدهای JavaScript به گوگل امکان میدهد تا در حجم گسترده از فناوری ویژهای موسوم به "برچسب زدن به صفحه" استفاده کند، تکنیکی که با استفاده از کدهای JavaScript اطلاعات آماری و بازاریابی را در صفحات مشتریان، کنار یکدیگر جمعآوری میکند ... اگر مرورگر IE شانسی برای شکست دادن مرورگر Chrome گوگل در رقابت پیشرو داشته باشد، باید به این موضوع اشاره کند و دیگر خصوصیات Chrome را دنبال نماید. در غیر این صورت، مرورگر گوگل در این رقابت پیروز و بر مرورگر مایکروسافت مستولی خواهد شد. همان طور که میبینید، گوگل در هر دو حالت پیروز خواهد بود. زیرا این جستوجوگر اینترنتی بزرگ به یک مرورگر کارآمد، ساده و سریع برای اجرای ابزارهای SAAS نیاز دارد.... شرکت گوگل نیازی به فروش مرورگر رایگان خود و کسب درآمد از این طریق ندارد، این شرکت از طریق فروش ابزارهای SAAS و ... درآمدهای مورد نظر خود را تامین میکند. مرورگر Internet Explorer ۸ به عموم کاربران امکان میدهد تا در صورت تمایل و به منظور ایجاد امنیت بیشتر، فعالیت کدهای مربوط به "برچسبهای صفحه" را متوقف کنند (این مسئله یک تناقض بزرگ با سیاست گوگل مبنی بر جمعآوری اطلاعات کنار یکدیگر محسوب میشود). این عامل میتواند مخالفتهایی را در پی داشته باشد، زیرا بسیاری از بازیگران اصلی دنیای اینترنت با غیرفعال کردن کدهای "برچسبهای صفحه" مخالف هستند. این جریان سرانجام کاربر را مجبور خواهد کرد تا از این خصیصه دوری کند(نظیر متوقف کردن کدهای JavaScript یا cookieها که باعث شده است امروزه این کدها به صورت جدی توسط هیچ یک از کاربران مورد استفاده قرار نگیرند). |
۹.۲۹.۱۳۸۹
Chrome گوگل، پیروز دنیای مرورگرهای اینترنتی
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر