۹.۲۹.۱۳۸۹

با بمبهای گوگلی آشنا شویم و بدانیم بمباران گوگلی چیست؟

با بمبهای گوگلی آشنا شویم و بدانیم بمباران گوگلی چیست؟


▪ بمب گوگلی که می گویند یعنی چه ؟!
اگر بخواهیم این مفهوم را به‌طور ساده شرح دهیم، این عمل در اصل بمباران کردن موتور جستجو توسط لینک‌هایی است که به یک صفحه خاص و با عبارتی خاص فرستاده می‌شوند به ترتیبی که جستجو بر اساس آن عبارت کاربر جستجوگر را در اولین مورد به صفحه لینک داده شده هدایت کند.
▪ چگونه یک بمب گوگلی ساخته می شود
اصولا موتورهای جستجو برا اساس لینک‌هایی که به صفحات داده می‌شوند کار می‌کنند. پایه موتورهای جستجو طوری بنا شده است که لینک‌های موجود در وبلاگ‌ها و سایت‌ها را یافته و بر اساس تعداد آن لینک‌هایی که به آن صفحه داده شده است رتبه می‌دهند.
حال ما سعی می کنیم تعدادی زیادی لینک را به یک صفحه با عنوان خاص بدهیم تا گوگل گول بخورد و به آن صفحه امتیاز دهد .
در مورد مثال ذکر شده انتخاب صفحه بیوگرافی بوش با جستجو کلمه ناتوان این چنین عمل شده است: در سایتها و وبلاگهای مختلف، با عنوان ناتوان به صفحه بیوگرافی بوش در سایت کاخ سفید( سایت رسمی دولت آمریکا) لینک می دهید!! ناگهان صدها هزار وبلاگ و سایت به صفحه بیوگرافی بوش در سایت کاخ سفید لینک می دهند!!! خوب گوگل نگاه می کند می بیند که به صفحه بیوگرافی لینکهای زیادی داده شده است که عنوان آن ناتوان است. پس صفحه بیوگرافی را با عنوان بوش ناتوان با بیشترین امتیاز در سایت ثبت می کند. این بمب گذاری شد.
حال یکی مانند من کلمه ناتوان را جستجو می کند ، گوگل براساس قواعد خود و با توجه به بیشترین امتیازی که به ناتوان را مربوط به صفحه بیوگرافی در خود دارد ، صفحه مذکور را بعنوان اولین گزینه پیداشده ارایه می دهد
▪ چطوری بمب عمل می کند
بدیهی‌ست هر چه تعداد لینک‌های داده شده به آن صفحه (البته بر اساس ترکیب روی لینک) بیش‌تر باشد، این رتبه بهتر خواهد بود. بر اساس چنین الگوریتمی در موتورهای جستجو، و با انگیزه‌های متعدد، بمب‌های اینترنتی توسط گروهی از تولیدکنندگان محتوا اعم از وبلاگ‌ها و سایت‌ها که در زمینه‌ای مشترک هستند، ساخته می‌شوند.
▪ گوگل با بمب های گوگلی چه برخوردی دارند
البته خود دست اندرکاران گوگل هیچ تمایل به بمبهای گوگلی ندارند دلیل آنهم این موضوع تمام تلاش دست اندرکان این موتور جستجو حرکت به سویی است که جستجوها منطقی تر و نزدیکتر به کلمات کلیدی مورد جستجو است و بمب ها موتورجستجو را از این هدف منحرف می کند.
از سویی از بسیاری از موارد مانند داستان جالب کلمه کلیدی ناتوان و بیوگرافی بوش باعث خشم و نفرت برخی از افراد صاحب نفوذ ، گروهها و حتی کشورها می شود که خیلی مطلوب گوگل نیست.
اما گوگل با این پدیده جدی برخورد نمی کند ساده است انجام و پیاده سازی قواعد و اصول رتبه گوگل از طریق ماشین ها هوشمند بدون دخالت انسان انجام می شود ، گوگل اگر بخواهد این گونه رتبه بندی را حذف کند یا نادیده بگیرد سایتها مشهور دنیا از موتور جستجو حذف می شوند در هرحال سایتها و وبلاگهای مختلف به سایتها مشهور لینک می دهند مانند خبرگزاری ایرنا جمهوری اسلامی ، در اکثر سایتهای خبری ایران دارای لینک است در حالی که بمبی در کار نیست حتی خود گوگل هم شامل این موضوع است.
از سوی دیگر گوگل از این موضوع هم زیاد رنجیده نیست ، گهگاهی چنین بمبهایی و بازتاب خبری آن در سایتها و وبلاگها مشهوریت گوگل این غول بزرگ دنیا گوشزد می کند مانند همین ناتوان که بسیاری به گوگل مراجعه تا واقعیت را خود ببینند ، در نگاه کلان نیز گوگل اگر بخواهد ، به صورت موردی برخورد کند ، کم کم باعث کاهش محبوبیت و نابودی می شود!! گرچه گوگل در برابر اینچنین بمبهایی دست بسته عمل نمی کند ولی خیلی هم دل نمی سوزاند.
● تقسیم بندی بمب‌های گوگلی
۱) بمب‌های شوخی یا Humor Bombs: همان طور که از نامش پیداست این بمب‌ها برای شوخی و طنز ایجاد می‌شوند و هدف آن شوخی با فرد، شرکت یا هر چیز دیگر است.
۲) بمب‌های شخصی یا Ego Bombs: بمباران گوگل با نام افراد. در این مورد با جستجوی افراد بر اساس نام یک فرد، صفحه شخصی وی رتبه اول را کسب می‌کند.
۳) بمب‌های پولی یا Money Bombs: در این مورد فرد با ارائه پول به موتورهای جستجو صفحه مورد نظر خود را در رتبه اول قرار می‌دهد. این کار با مساله تبلیغات در موتورهای جستجو متفاوت است.
۴) بمب‌های دادگستر یا Justice Bombs: در این حالت انگیزه‌های متعددی از قبیل کمک به یک فرد، اعتراض و یا هر انگیزه مشابهی برای ساخت بمب گوگلی وجود دارد.
▪ یک سابقه بمب گوگلی در ایران
برای ساختن و اداره یک بمب گوگلی باید یک گروه شبکه مجازی متشکل از صدها هزار سایت و وبلاگ با سیاست واحد در اختیار داشت که با هدف خاص به صفحه مورد نظرمان لینک دهند ویا ما باید سرورها و کامپیوترهای اصلی سرویس دهنده سایت در اختیار داشته باشیم که چنین لینکهایی را بسازیم.
شبکه مجازی متحدد می تواند از میان گروههای فکری و سیاسی خاص و یا گروههای تجاری و حتی مردم یک کشور رخ دهد.
سال گذشته زمانی که مؤسسه National Geography در اطلس خود اقدام به درج نام خلیج عربی به جای خلیج فارس کرده است و خشم ایرانیان بسیاری را برانگیخته کرده و اعتراضات بسیاری را به همراه داشته است. به همین علت یک بمب گوگلی در اعتراض به این عمل در حال ساخت است که با عبارت Arabian Gulf و با لینک به صفحه روی لینک عمل می‌کند. صفحه دیگری که به همین صورت و با محتوای طنز ساخته شده است با عبارت الخلیج العربی (با ی عربی) ساخته شده است. شما هم اگر به این مساله معترضید و وبلاگ یا سایتی دارید، با همین عبارات و با لینک به آن صفحات، رتبه آن‌ها را در موتورهای جستجو بالا ببرید و در ساخت این بمب‌ها مشارکت کنید.)البته کمی دیر شده است)
▪ بمب گوگل برای خلیج همیشگی فارسی
سال گذشته بود که مجله نشنال جئوگرافیک آمریکا در جدیدترین سری نقشه هایش در جلوی نام خلیج فارس عبارت خلیج عربی را در پرانتز ذکر کرده و همینطور در برابر نام جزایر سه گانه هم درپرانتز عبارت « اشغال شده بوسیله ایران» را آورده است. اما ایرانیان بویژه اهالی وبلاگستان فارسی در برابر این گستاخی ساکت ننشستند و با پر کردن یک پتیشن و جالب تر از آن با استفاده از ترفند بمب گوگل به مقابله با آن برخاستند. برای ساختن بمب گوگلی کافی است که تعداد زیادی سایت و وبلاگ به صفحه خاصی در اینترنت لینک بدهند و بدین ترتیب رتبه صفحه یا سایت مذکور در موتور سرچ گوگل بالا می آید. در اینجا با ابتکار عمل لگو ماهی صفحه جالب زیر ساخته شد , و هرکس که عبارت arabian gulf را در گوگل سرچ کند اولین نتیجه آن این صفحه منتهی خواهد شد. این اقدام موثر و طراحی هوشمندانه و بامزه صفحه انعکاس خوبی در رسانه ها و خبرگزاریها داشته است و اکنون یکی از پربیننده ترین عکسهای یاهو هم شده است خبرش هم تو خبرگزاریها پیچید و در کنار نامه هایی که فرستادیم به نشنال جئوگرافی باعث شد که بالاخره نشنال جئوگرافی نقشه اش رو اصلاح کرد.
▪ همبستگی آن لاین
لطف بمباران گوگل در این است که اگر هر کاربری بنا به تشخیص خود به یک صفحه لینک بدهد نتیجه ای حاصل نمی شود و بمباران گوگل تنها با همدلی کاربران با افکار متحد در همه نقاط جهان ممکن شده است. اکنون بیش از هر زمان دیگری قدرت و تاثیرگذاری اینترنت مشخص می شود. اینترنت به عنوان یک رسانه آزاد می تواند باعث همبستگی ملی ایرانیان شود.
اینترنت همانند یک رسانه عملگرا باعث شده تا اعتراض گروهها و ملتها نه فقط به حرف بلکه به کارهای اجرایی برسد. سرعت ارسال اطلاعات کمک کرده تا کاربران به سرعت در جریان آخرین اخبار قرار بگیرند. همچنین اینترنت توانسته ایرانیان را در حول موضوعی خاص گرد هم آورد.
▪ محک جدی ایرانیان در بمباران گوگلی
شاید بمباران گوگل یک محک جدی برای همبستگی ایرانیان باشد. با افزایش تعداد کاربران اینترنت هم بر اطلاعات و آگاهی ایرانیان از تحولات جهانی افزوده می شود و هم کاربران ایرانی می توانند در اقدامی هماهنگ قدرت تاثیرگذاری خود را نشان دهند. این برای اولین بار نیست که ایرانیان یک همبستگی اینترنتی را به وجود می آورند. اما همبستگی بر سر نام خلیج فارس بزرگترین و در عین حال فراگیرترین همبستگی اینترنتی ایرانیان است.
▪ سخن آخر
بیوگرافی بوش و کلمه کلیدی ناتوان بحثی است که به طور یقیین از موارد بمب‌های دادگستر یا Justice Bombs انگیزه‌های متعددی از قبیل اعتراض جهانی به جورج دلیو بوش است اما به طور یقین از همبستگی آنلاین بهره برده نشده است و گرنه سروصدای زیادی می خواست تا این امر صورت بپیذیرد پس از راه حل دوم یعنی بهره گیری از ترفندهای حرفه ای است که به هرحال دست اندرکاران آن سنگ تمام گذاشتند!! دردنکند دست مریزاد!!

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif