۹.۲۹.۱۳۸۹

با برخی از روشهای ابتدایی جستجو آسان در موتورجستجو گوگل آشنا شویم


برخی از کاربران کامپیوتر و تعدادی از خوانندگان پرسش های متعددی در زمینه اینترنت و شیوه کاربرد آن این پدیده مطرح کرده و خواسته اند تا مواردی از نکات آموزشی ارایه دهیم. یکی از این موارد، چگونگی جستجو در شبکه گوگل، اینترنت فناوری مرز ناشناسی است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده می شود. هم اکنون میلیاردها سایت بر روی این شبکه وجود دارد و در هر۵ ثانیه نیز یک سایت به آن افزوده می شود. این دنیای مجازی آنقدر بزرگ شده است که دیگر کاربران بدون استفاده از موتورهای جستجو قادر به بهره مندی از آن نیستند و بدین ترتیب، روز به روز اهمیت استفاده از موتورهای جستجو بیشتر می شود. اما همان اندازه که این موتورها مفید هستند در صورت ناآشنا بودن با شیوه درستِ کار با آنها می توانند خسته کننده هم باشند.
امروزه موتورهای جستجوی زیادی برروی شبکه وب فعال هستند که هر یک شیوه جستجوی خاص خود را دارند و براساس آن به جستجوی سایتهای مورد نظر شما می پردازند.
یکی از پرکاربردترین و مفیدترین موتورهای جستجو، گوگل نام دارد که این روزها جام پیروزی را از دیگر رقبا ربوده است و روز به روز برتعداد کاربران خود می افزاید. بدون تردید شما هم حداقل برای یکبار گذرتان به http://www.google.com خورده است و صفحه ساده و در عین حال پرقدرت این جستجوگر را دیده اید. جستجوگری که با پشتیبانی از زبان های مختلف دنیا کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. و شاید همین پشتیبانی از زبان فارسی است که در میان ایرانیان نیز از اقبال خوبی برخوردار شده است. در این مقاله می کوشیم تا ضمن آشنایی با نحوه صحیح کار با این جستجوگر کارایی بهره مندی از آنرا نیز بالا ببریم.
برای جستجوی یک موضوع در گوگل کافی است که چند کلمه توصیفی و اصلی موضوع را در نوار مربوط تایپ کنید و سپس کلیدEnter را فشار دهید و یا اینکه روی دکمه Search که در جلوی نوار جستجو تعبیه شده کلیک کنید، تا به لیستی از وب سایتهای مرتبط با موضوع دست یابید.
از آنجایی که گوگل وب سایتهایی را فهرست می کند که»همه« کلمات مورد جستجوی شما در آن باشند، باید سعی کنید تا در نوار جستجو، کلماتی را وارد کنید که اساسی تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافی بپرهیزید تا نتایج جستجو به آنچه که شما می خواهید نزدیکتر باشند.
● کلمات اصلی تر را بنویسید
همانگونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو، لازم است کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای اینکار هر قدر که
می توانید، موضوع جستجو را ریزتر و معین تر کنید. برای مثال به جای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید»نقاش« بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلاً بنویسید»پیکاسو« یا اینکه به جای »اتومبیل« بهتر است بنویسید»پژو« و ...
همچنین کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیح درباره آنها بیشتر باشد. مثلاً به جای نوشتن»گذراندن یک شب خوب در تهران« بهتر است تایپ کنید: » هتلهای تهران«.
● از آوردن حروف اضافه خودداری کنید
گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهایی را فهرست می کند که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمه پیوند دهنده »و« استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که وارد کردن کلماتی مانند در، به، و... برنتیجه جستجو تأثیر خواهد گذشت، بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال به جای تایپ کردن»گذراندن تعطیلات در شمال« بهتر است تنها بنویسید:»تعطیلات شمال«.
خود گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و واژه هایی همچون»کجا« و »چطور« را از کلمات مورد جستجو حذف می کند. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تأثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش می دهند.
● حروف بزرگ و کوچک فرق نمی کنند
گوگل نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست. در حقیقت همه حروفی که به لاتین در نوار جستجو تایپ می کنید، به حروف کوچک تبدیل خواهند شد. برای مثال نتیجه جستجوی(PaRsOiLcO) و(Parsoilco) و (Pars Oil Co) یکسان خواهد بود.
● جستجوهای طبقه بندی شده
با همه این توضیحات اگر مایلید که نتایج جستجوهای شما دقیق تر و علمی تر باشند، بهتر است سری هم بهdirectory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایتهای اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود است. مثلاً اگر دنبال سایتی در مورد سیاره زحل هستید، می توانید با رفتن به شاخهScience و زیر شاخه Astronomy به زیر شاخهSaturn دست یابید. همچنین اگر در مورد خودرویSaturn جستجو می کنید، می توانید سایتهای مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بیابید.
● جستجوی پیشرفته
در جلوی نوار جستجوی گوگل گزینه ای با عنوان»جستجوی پیشرفته« یا»Advanced Search« وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه ای با همین نام خواهید شد. در این صفحه شما می توانید با بکار بردن روش های خاصی، دقت جستجو را افزایش دهید.
علاوه بر این تنظیمات، گوگل از یک سری عملگرها نیز برای محدود کردن جستجوها بهره می برد. شما بدون رجوع به قسمت جستجوی پیشرفته و با دانستن این عملگرها می توانید عمل جستجو را هرچه سریعتر انجام دهید. در زیر به توضیح برخی از این عملگرها می پردازیم.
▪ عملگر+
همانگونه که قبلاً گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت»+« در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از علامت»+« یک فاصله(space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید).
راه دیگر دقیق کردن گوگل در جستجوی کلمه ای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (" " قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم داستان جنگ ستارگان۱ (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل حرف I را مورد جستجو قرار نمی دهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars” “Episode+ I و یا Star Wars Episode I”” تایپ کنیم.
▪ عملگر-
برخی اوقات ممکن است شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه bass در ماهیگیری به معنای ماهی خالدار است و در موسیقی به معنای» صدای بم«. برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر»-« استفاده کنید تا گوگل به دنبال سایتهایی بگردد که کلمه بعد از این عملگر در آنها اشاره شده است.(دقت کنید که قبل از علامت»-« یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید). در مثال بالا می توانید بنویسید:bass- music.
▪ عملگر~
گاهی ممکن است شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید کیفیت غذا در نتیجه، سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه»کیفیت« و کلمه»غذا« در آنها وجود داشته باشد. حتی ممکن است که این دو کلمه اصلاً بهم ربط نداشته باشند. اما اگر تایپ کنید»~کیفیت~غذا« گوگل دنبال سایتهایی می گردد که درباره کیفیت غذاها نوشته باشند.
▪ عملگر""
همانگونه که قبلاً نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل(نه بصورت کلمات جدا از هم بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (" ")قرار داد.
▪ عملگر»یا«
گوگل از یای منطقی پشتیبانی می کند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه ای خاص یا جای آن کلمه ای دیگر به جای آن کلمه می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از »یا« استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید»تعطیلات در شیرازیا اصفهان«، آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.
▪ عملگرSITE
اگر می خواهید که عمل جستجو در سایت بخصوصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد کردن کلمه مورد نظر عملگرSite: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید.
▪ عملگر..
برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدوده خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدوده عددی مورد نظر بهره بگیرید. مثلاً اگر به دنبال DVD Player های با قیمت۲۵۰ تا۳۵۰ دلار می گردید، بایستی اینگونه درخواست خود را اینگونه بیان کنیدVD Player $۲۵۰..۳۵۰ (توجه داشته باشید که بین دو نقطه عملگر هیچ فاصله ای نباشد).
▪ صفحه نتایج جستجو
صفحه نتایج جستجوی گوگل چه به فارسی و چه به انگلیسی را می توان به۱۶ قسمت تقسیم کرد که در زیر به شرح مختصر هر یک از آنها می پردازیم:
۱) با کلیک روی هر گزینه از لینک های بالایی گوگل، مشخص می کنید که در چه زمینه ای می خواهید جستجو کنید، سایتها، تصاویر، خبرها، گروهها و...
۲) دکمه Search یا جستجو برای شروع عمل جستجو بکار می رود. به جای بکار بردن این دکمه می توانید کلیدEnter را فشار دهید.
۳) لینکAdvanced Search یا جستجوی پیشرفته شما را به صفحه تنظیمات پیشرفته جستجو می برد.
۴) کادر جستجو برای تایپ کردن کلمات مورد جستجو بکار برده می شود.
۵) لینک Preferences یا تنظیمات شما را به صفحه تنظیمات گوگل می برد تا در آنجا مشخص کنید که می خواهید در هر صفحه نتایج جستجو چه تعداد سایت فهرست شود، و یا اینکه زبان مورد استفاده چه زبانی باشد و ...
۶) نوار آبی رنگ، نوار آمار است که آمار تعداد سایتهای یافته شده و مدت زمان جستجو را نشان می دهد.
۷) Tip ها توضیحات کوتاهی هستند که شما را برای جستجوی بهتر راهنمایی می کنند.
۸) گوگل دارای منابع اطلاعاتی متنوع و ویژه ای است که براساس تجربه جستجوی کاربران مختلف جمع آوری شده اند. اغلب این منابع به جستجوی شما نزدیکتر است و در بالای نتایج جستجوها قرار می گیرند. گوگل برای گرفتن نتیجه بهتر، شما را به دیدن منابع اطلاعاتی خودش دعوت می کند. برای مثال در شکلی که آدرس مناظر کوهها مورد جستجو قرار گرفته است گوگل کاربر را به دیدن قسمت Local Search خود دعوت می کند تا در آن قسمت به نتایج واقعی تری از آنچه که می خواهد برسد.
۹) در قسمت نتایج جستجو، اولین چیزی که می بینید عنوان صفحه ای است که کلمات مورد نظر در آن یافته شده است. گاهی اوقات در این قسمت یک آدرس اینترنتی قرار می گیرد که به معنای بدون نام بودن صفحه مورد نظر است.
۱۰) پس از عنوان سایت، قسمتهایی از سایت که کلمات شما در آن یافته شده اند، بصورت خلاصه آورده می شوند. این متن کوتاه به شما این امکان را می دهد تا قبل از کلیک کردن روی عنوان آن و دیدن محتویات سایت بینید که آیا این صفحه کاملاً مطابق با خواسته شماست یا نه.
۱۱) این بخش شامل آدرس سایتی است که کلمات درآن یافته شده اند.
۱۲) بخش بعدی اندازه یا سایز متنی قسمتی از سایت را که متن مورد نظر شما در آن یافته شده است نشان می دهد. در برخی موارد این اندازه دیده نمی شود.
۱۳) اگر به هر دلیلی با کلیک کردن برروی عنوان سایت و یا آدرس سایت، قادر نیستید که محتویات آنرا ببینید، می توانید با کلیک کردن برروی گزینه Cachedیا نسخه ذخیره شده، همان سایت را از روی سِرور گوگل ببینید، (لازم به توضیح است که گوگل قسمتهایی از برخی سایتها را برای دسترسی و جستجوی سریعتر برروی سِرور خود ذخیره می کند. شما با کلیک کردن روی این گزینه می توانید به قسمت های ذخیره شده روی سرور گوگل دسترسی پیدا کنید.)
۱۴) با کلیک روی گزینه Similar Pages یا صفحات مشابه جستجوگر گوگل شما را به سمت صفحاتی شبیه به صفحه یافته شده راهنمایی می کند.
۱۵) وقتی که گوگل کلمه مورد نظر شما را در یک سایت در چند صفحه پیدا می کند، ابتدا صفحه ای را که به در خواست شما نزدیکتر است می آورد و سپس صفحه دوم را بصورت فرو رفته نشان می دهد.
۱۶) اگر در یک سایت در بیش از دو صفحه کلمات مورد نظر شما یافته شوند، بایستی برای دیدن صفحات سوم به بعد روی شماره صفحه های پایین نتایج جستجو کلیک کنید.


هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif