۹.۱۶.۱۳۸۹

تبلیغات اینترنتی و حقوق نادیده گرفته شده کاربران

پدر و مادرها علاقه خاصی به نرم افزارهای شرکت Hooked on phonics – برنامه های فهمیدن تا خواندن – دارند ، این شرکت در وب سایت خود تعهد داده است که : هرگز اطلاعات شخصی مشتریان خود را به دیکر شرکتها اجاره نخواهد داد و نخواهد فروخت. اما تمام این تعهدات توخالی است. در صفحات عمومی این شرکت بازرگانی " آغاز یادگیری " ، که تولیدات کالیفرنیا بر اساس این شرکتهای مادر می باشد؛ اجاره لسیت خریداران از "هوکد ان فونیک " به دیگر شرکتها ، آگهی شده است. بهای اسم هر هزار نفر ۹۵ دلار است ، که شرکتها می توانند تبلیغات اسپم گونه خود را به ۱۰۵۹۳۶ نفر که در سال گذشه "هوکد آن فونیک " را خریداری کرده اند ، بفرسنتد. در آگهی لیستها، اطلاعاتی در مورد خریداران برای دیگر شرکتها اشاره شده است ؛ به عنوان مثال: سن بچه هایی که این نرم افزار را خریده اند. پیش از آنکه از طرف واشنگتن پست درباره این موضوع تحقیق و تفحص شود ، این شرکت سیاست نهانی خود را تغییر داد و دیگر ارایه چنین اطلاعاتی را متوقف کرد. یک انجمن سخنگوی زنان در این باره گفت: این شرکت شیوه خود را باسادگی و آرامی تمام به صورت امروزی درآورده ؛ وی همچنین می افزاید که خریداران تمایل دارند که از این تغییرات باخبر شوند و مجالی به آنها داده شود که اسم خود را از این لیست پاک کنند. " هوکد آن فونیک " فقط یکی از این فروشندگان اطلاعات است ؛ بازار یابان و دیگرا رائه دهندگان خدمات مجموعه های خود را گسترش داده و از آدرسهای ایمیل و دیگر اطلاعات شخصی مشتریان خود سوء استفاده می کنند و این در حالی است که بیمه ها از بسیاری از حقوق خصوصی افراد حفاظت کرده و به نظر مشتریان نیز در مورد آنکه به چه میزان متقاضی آگهی ها هستند احترام می گذارند. بسیاری از شرکتها شیوه هایی را طراحی و استفاده می کنند که هدفهای اصلی آنها را پنهان می کند و با این شیوه ها مجموعه اطلاعاتی را بدست می آورند که از طریق آنها به سود سرشاری نیز م یرسند؛ قابل توجه اینکه وقتی ارزش این اطلاعات بالاتر می رود که ، افراد بیشتر و بیشتری از طریق اینترنت خرید کنند واطلاعات بدهند. " جوزف ترو " استاد دروس مرتبط با رسانه در دانشگاه پنسیلوانیا که تخصصش د ر بازاریابی جمعی است می گوید: شرکتها همچنان آ زادانه به این کار ادامه می دهند و از اطلاعات هویت شخصی افراد سوء استفاده و بهره برداری می کنند.
برخی از وب سایتها بدون ذره ای شرمساری همه اطلاعاتی را که می توانند از بازدید کنندگان سایتها و کسانی که از آنها خرید کرده اند را جمع آوری کرده و به صورت تجاوزکارانه ای تمام آن اطلاعات را در اختیار آگهی دهندگان و بازرگانان قرار می دهند. با این روشها آن دقت و توجه کمی هم که وجود داشت در سیل ایمیل آگهی های ناخواسته غرق می شود . در عوض خرده فروشان ، آگهی دهندگان و عاملان خدمات اینترنتی همانند شرکت مایکروسافت ، امریکن آن لاین ویاهو، موقفیت زیادی را در کسب توجه قانون گذاران دولتی به اعمال فریبنده تغذیه کنندگان سایتهای پورنوگرافی به دست آوردند. " مولاری دانکن " رییس ارشد و مشاور عمومی فدراسیون خرده فروشان ملی درباره مسیر اصلی که اعمال تجاری شرکتها را کنترل می کند ، بحث و گفتگو می کند. وی گوید: نگرانی شما برای دریافت کوپنهای "گپ " نیست ؛ بلکه توجه شما به ایمیلهای ناخواسته ای است که از طرف شرکتهای تجاری ، تبلیغاتی بهمراه تعداد زیادی عکس مستحجن (پورنوگرافی)و چیزهای دیگری که به آنها نیاز ندارید ؛ برای شما ارسال می شود. با هجوم این ایمیل ها ، اکثر شرکتها برای نفروختن اطلاعات مشتریان خود تعهد کرده اند ؛ اما بسیاری نیز به اجاره مطالب اینچنینی توجه نکرده اند. به عبارت دیگر ، دارند گان این لیستها اطلاعات مشتریهای خود را منتشر نکرده اند، اما آنها نا خواسته پیغامهایی را از خارج فروشگاه به صاحبان این لیستها می فرسنتد. این لیستهای قابل دسترس برای اجاره به هزاران نفر مثل سازمانهای تخصصی ، مجله ها و حتی گروههای وابسته سیاسی مثل جمهوریخواهان طرفدار مسیح ( Republican for Jesus ) هدف گیری شده است.
به عنوان مثال اخیرا نیز " کریستوفر " لیست آدرسهای پستی گروهی از خیرین را آگهی کرده بود. سخنگوی خیریه زنان می گوید: اجاره این لیستها فقط شامل اطلاعات مربوط به خیرین بوده که تنها ادرس پستی آنها درخواست شده بود نه ایمیلهایشان. وی افزود که این افراد هیچگونه اطلاعات شخصی را منتشر نمی کنند و وب سایت خیریه هرگز آدرسهای ایمیل هبه کنندگان را نفروخته است. هم اکنون نیز فرصتی پیش آمده که آدرسهای مستقیم این خیرین از لیست نامشان برداشته شود و به لیست سازمان شاید فقط برای " یادآوری " اضافه شود. گاهی اوقات مشتریان شاید خبر نداشته باشند که با دستهای خودشان اطلاعات زیادی را به فروشندگان ، کسانی که در پشت تعدادی از وب سایتها هستند ، ارایه می دهند. شرکت Utah که یکی ازعمده ترین تولید کنندگان نرم افزارها ی " سبدهای خرید " اینتر نتی است ، از خرده فروشان آن لاین استفاده می کند و تاجران نیز از این خدمات برای اداره کردن معاملات خودشان بهره می برند. مشتریان اقلام مورد نیاز خود را انتخاب می کنند و آنها را در سبدهای خرید مجازی قرار می دهند که صورتحساب کالاهای خود را نیز از طریق فرستادن اطلاعات شخصی خود آماده می کنند. "
Cartmanager" شرکتی که هزاران معامله برای فروشنگان اینترنتی را ترتیب می دهد، ماه گذشته اعلام کرد که لیست آدرسهای پستی و ایمیل ۷۸۱۰۰۰ از مشتریان خود را که به طور مرتب خرید آن لاین می کنند را اجاره داده است. مدیر " کارت منیجر" می گوید که این در واقع یک نوع قسمت کردن اطلاعات است ، اما مشتریها این انتشار مفید را اشتباهی متوجه شوند. وی همچنین می افزاید که یک فروشنده اجازه خود را برای نگاه کردن به این سند های شخصی از شرکت می گیرد ؛ چرا که فروشنگان اینترنتی از طریق این اطلاعات می توانند مشتریان خود را بشناسند.
مدیر این شرکت از پاسخ به سوال هایی که نیاز به تفسیر دارد ؛ طفره می رود! برخی از سایتها اساسا برای اینکه آدرس های ایمیل و دیگر اطلاعات شخصی افراد را در آینده به شرکتها و بازاریابان بفروشند ، بوجود آمده اند. بازاریابان برای تطمیع این افراد تا اطلاعات را در اختیارشان قرار دهند ، روی کالاهای خود به آنها تخفیف می دهند یا در شرط بندی های اسب سواری اسم انها را وارد می کنند. و اما در تحقیقی به نام Turow"" که تحت نظارت دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد؛ ۵۷ درصد از ۱۲۰۰ نفری که از خانه هایشان به اینترنت متصل شدند ؛ از اطلاعات شخصی آنها سوء استفاده نشده ، چرا که آنها فقط از وب سایتهایی متعهد استفاده کرده اند . کار و شیوه واسطه گران یعنی کسانی که اطلاعات را از خریداران بدست آورده و به فروشندگان می فروشند بدین صورت است که اسم ها و آدرس های پستی افراد را ا ز پایگاهای اطلاعاتی شرکت ها گرفته و سپس به جستجوی آدرس های ایمیل و دیگر اطلاعات شخصی این افراد، خارج از لیست می پردازند . ستون نویسی به نام " جی جیبسون " در مقاله اخیر خود در Opt- in News" "، که یک نشریه برای بازار یابی است، جریان این کار را توضیح می دهد.
به عنوان مثال یک رستوران نمی تواند به مشتریان خودش که از طریق تلفن سفارش غذا می دهند ، ایمیل بزند و سرویس جدید خود را معرفی کند؛ بلکه آنها می توانند نام ، آدرس و شماره تلفن فرد را بگیرند و این اطلاعات را به سیستمی که ایمیلها را باز می کند بدهند و براحتی ایمیل فرد را بدست آورند!! " پل چاچکو " مدیر اجرایی " Datagence"، که سیستمی است ایمیل ها را باز می کند، می گوید : این سرویس می تواند به موقع این کار را انجام دهد و نام آن دسته از مشتریانی که می خواهند پیغام های تبلیغاتی را دریافت کنند را دوباره ثبت کند. چاچکو ادامه می دهد ، همه تلاش و شیوه ما این است که متکی بر امانتداری و یک تضمین شخصی فراگیرباشیم. اما همیشه افرادی هستند که از قوانین سرپیچی می کنندو وظیفه ما این است ریشه این علفهای هرزه را از بین ببریم. مدیران اجرایی بازار یابی می گویند : ما یک راهنمای بیمه شخصی محکمی را تاسیس کردیم که به مشتریان این توانایی را می دهد ، پیغامهای تجاری که قرار است در یافت کنند را "Opt – out" کنند .
( یعنی راه ورود آن را به ایمیل اصلی خود مسدود کنند) اما همیشه هم این کار ساده و راحت نیست. "Bluefly " که یک فروشگاه اینتر نتی است ، طرح بیمه نامه های شخصی را اجرا می کند. مدیر این موسسه می گوید : ما این موضوع را خیلی جدی تلقی می کنیم وبسیاری از شیوه ها و روشها را بنا کردیم و ضمانت می کنیم که هیچ کس نتواند به حقوق خصوصی شما تجاوز کند. وی اضافه می کند: کاربران هر زمانی که اراده کنند می توانند به شرکت ایمیل بزنند که تمایل دارند پیغامهای تبلیغاتی را دریافت کنند و یا اینکه بالعکس انها نمی خواهند که دیگر در آینده از این ایمیلها دریافت کنند . سخنگوی این شرکت هم توضیح می دهد ؛ هر کس که برای ما ایمیل بزند و اعلام کند که نمی خواهد از این ایمیلهای تبلیغاتی دریافت کند ، ما دیگر برایش نخواهیم فرستاد.
مسئولان "Citibank parents, Citigroup Inc" نیز می گویند که لازم است هر کدام از صدها مشتری که با شرکت ما در ارتباط هستند اعلام کنند که تمایل ندارند از این آگهی ها دریافت کنند. این صحبتها از آن جهت است که در طول سال گذشته از شرکتهای مذکور بیش از ۳۰ شکایت در این مورد به کمسیون فدرال تجاری توسط مشتریان شده است. آنها از اینکه به تقاضایشان برای برداشتن نام آنها از لیست توجه نشده، اعتراض کرده اند. سخنگوی زن FTC"" خاطر نشان می سازد : این موسسه قانونی را برای اینگونه شکایات تصویب نکرده و وی اضافه می کند ما بیش از ۱۰۰۰ شکایت شبیه همین شکایات درباره محدوده عمل شرکتها داشته ایم. در این موقعیت "Citibank" می گوید : ما همچنان اعمال خود را بازبینی می کنیم و معتقدیم که شیوه ما بی نهایت تاثیر گذار در فراهم ساختن تقدم های شخصی مشتریان است. مدیران اجرایی بازاریابان و خرده فروشان خواستار تصویب قوانینی برای هر ضد اسپم ( ایمیلهای تبلیغاتی ) هستند که هر کدام نهادهای جداگانه ای اما مربوط به هم دارند.
در این تئوری مشتریان در خرید محصولات به روابط بین شرکتها توجه نمی کنند. مایکروسافت تمایل دارد که بیشتر دست اندرکاران اینترنتی را به بخشهای خودش وارد کند . اخیرا یک سیستمی را پیشنهاد کرده است که در حقیقت این ابتکار فرایند تضمین توافق است ، یعنی شبکه ها تشخیص دهند که کجا به طور قانونی می توانند آگهی و بازاریابی کنند.از جمله این معیارها برای توافق، احترام گذاشتن به کسانی است که تقاضای برداشتن نامشان را از لیستها کرده اند. حامیان حقوق فردی وگروههای ضد ایمیلهای تبلیغاتی به اینکه مدیران صنعتی خودشان این لیستها را عوض کنند مشکوک هستند و آنها می خواهند که کاربران کامپیوتر در مورد انتخاب این نوع ایمیلها آزادی کامل داشته باشن مگر اینکه خودشان آنها را درخواست کنند که می شود "Opt-in". این سیسم برعکس روش پیشین است یعنی اینکه به طور مشخص تقاضا می کنند که از لیست خارج نشوندو این نیز بهترین راه برای بالا بردن و سنجش معیارهاست. رییس شرکت تجارت جنوبی کالیفرنیا TKL"" به نام "شری جونز" می گوید: اگر شما هنگام چک کردن ایمیل خود تقاضا برای حذف کردن را برای آگهیهای بعدی فراموش کنید به طور خودکار Opt-in می شود و نامتان در لیست قرار می گیرد.وی می افزاید که شرکت ما حتما از قبل می پرسد، آیا تمایل به دریافت دارید یا خیر؟ این عمل نیز با این نام شناخته می شود: Double opt-in"" و دوباره تاکید می کند که تا به حال هرگز برای کسی که متقاضی نبوده آگهی فرستاده نشده است. در پایان صاحب منصبان صنعت پاسخ داده اند که اگر آنها حقوق خریداران را حتی برای یک بار هم تضییع کنند ، مردم می توانند آنها را از ارزشهای نهانی که خود عرضه می کردند ولی به آنها گوش نمی کدند ، محروم کنند.
بازاریابان همچنین می گویند که این حقوق برای مشتریها باعث ایجاد یک رابطه جالب تجاری بین آنها می شود. گروههای مصرف کننده نیز می گویند : تمام این سخنان بدین معنی بودند که اگر شخصی کالایی را خریداری کرد ، مجبور به تقاضای اطلاعات و آگهیهای اضافی نیست.

هیچ نظری موجود نیست: