۹.۱۸.۱۳۸۹

مزایای خرید اینترنتی برای شرکت‌ها و مشتریان

انقلاب دیجیتالی قابلیت‌های جدیدی را هم برای مشتری و هم برای شرکت‌های فعال در بازار خلق کرده است. در ابتدا به مزایای اینترنت برای خریداران اشاره می‌شود:
۱) افزایش چشمگیر قدرت خریدار:
امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می‌توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ‌های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. دیگر نیازی به رانندگی تا فروشگاه و پارک، انتظار در صف اتوبوس و جر و بحث با فروشندگان نیست.
حتی در مواردی می‌توانند قیمت‌های درخواستی خود را تعیین کنند (مثلا در مورد هتل و بلیت هواپیما) تا عرضه‌کنندگانی که می‌توانند شرایط خریدار را فراهم کنند با او تماس بگیرند، به عبارتی به یک مناقصه دست بزنند. خریداران می‌توانند با دست به دست دادن به دیگران و افزودن حجم خریدشان، از تخفیف بیش‌تری بهره‌مند شود.
۲) دسترسی به انواع بیش‌تری از کالاها و خدمات:
امروزه خریداران می‌توانند تقریبا هر آنچه را که می‌خواهند از طریق اینترنت سفارش دهند (در کشور خودمان هم مسیر توسعهء‌تجارت و کسب و کار اینترنتی به این هدف تمایل دارد) مانند اثاثیهء منزل، ماشین‌های شست‌وشو، مشاورهء مدیریتی و حقوقی و دارویی. به عنوان مثال آمازون دات کام (Amazon.com) خود را بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب با بیش از سه میلیون جلد کتاب معرفی می‌کند; شرایطی که هیچ فروشگاه کتاب فیزیکی نمی‌تواند از پس آن برآید. به علاوه، خریداران قادرند این کالاها را از سرتاسر جهان سفارش دهند که این امر برای مردم کشورهایی که با قیمت‌های بالا سروکار دارند، موقعیتی ویژه به حساب می‌آید. به این معنا که خریداران در کشورهای با هزینه و قیمت بالا می‌توانند با سفارش کالاها و خدمات مورد نیاز به کشورهای ارزا‌ن‌تر از میزان هزینه‌های خود بکاهند.
۳) کسب اطلاعات فراوان در مورد تقریبا همه چیز:
خریداران می‌توانند تقریبا تمامی روزنامه‌های جهان از اقصی نقاط آن را بخوانند و به دایره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌های لغت، اطلاعات پزشکی، رتبه‌بندی‌فیلم‌ها، گزارشات مصرفی و بی‌نهایت منابع اطلاعات آنلاین دسترسی داشته باشند.
۴) سهولت بیش‌تر در سفارش دادن، روابط متقابل و تحویل گرفتن سفارش:
مشتریان امروزی می‌توانند از خانه، دفتر کار و حتی از طریق تلفن همراه، به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی هفت روز هفته سفارشات خود را ارایه بدهند و در ضمن این محصولات در کم‌ترین زمان به دست آن‌ها می‌رسد.
۵) قابلیت تبادل نظر در مورد محصولات و خدمات:
امروزه مشتریان می‌توانند با ورود به اتاق‌های گفت‌وگو (Chatrooms) در برخی حوزه‌های مورد علاقهء مردم به مبادلهء اطلاعات و عقاید بپردازند.قابلیت‌هایی که پدیدهء اینترنت برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
الف) شرکت‌ها می‌توانند کانال‌های اطلاعات و فروش جدیدی (از طریق اینترنت) با دسترسی جغرافیایی گسترده‌تر ایجاد کنند تا از طریق آن به اطلاع‌رسانی و ترفیع محصولات و کسب و کارشان در سراسر گیتی بپردازند. از مجرای به راه انداختن وب سایت، شرکت‌ها می‌توانند محصولات، تاریخ و فلسفهء کسب و کار، فرصت‌های شغلی و دیگر اطلاعات مورد علاقهء بازدیدکنندگان را ارایه کنند. برخلاف آگهی‌ها و بروشورهای سابق، اینترنت به شرکت ها این امکان را می‌دهد که حجم زیادی از اطلاعات را انتقال دهند.
ب) شرکت‌ها می‌توانند دربارهء بازار، مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه و رقبا اطلاعات کامل‌تر و غنی‌تری را به دست آورند. آن‌ها همچنین می‌توانند تحقیقات بازاریابی را از طریق اینترنت و با ترتیب دادن گروه‌های کانون، ارسال پرسشنامه و جمع‌آوری داده‌های اولیه از چندین طریق مختلف به انجام برسانند.
ج) به واسطهء حضور اینترنت، شرکت‌ها می‌توانند یک اینترانت خصوصی که ارتباطات داخلی میان کارکنان را تسهیل و تسریع می‌کند راه‌اندازی کنند و از آن طریق کارکنان سوالات خود را از هم بپرسند، پیشنهادات و توصیه‌های دیگران را دریافت کنند و اطلاعات لازم را از وب کامپیوتر مادر شرکت بارگیری و بارگذاری کنند.
۴) شرکت‌ها قادرند ارتباطات دو‌طرفه با مشتریان بالفعل و بالقوه داشته باشند و در ضمن مبادلات کارآتری داشته باشند. اینترنت، ارسال و دریافت نامه را تسهیل کرده است (از راه ایمیل) و شرکت‌های بیش‌تری با استفاده از اکسترانت، تبادل اطلاعات، سفارش‌دهی و سفارش‌گیری و سیستم پرداخت کارآمدتری با توزیع‌کنندگان و تامین‌کنندگان خواهند داشت.
۵) شرکت‌ها می‌توانند به ارسال آگهی‌ها، کوپن‌های تخفیف، نمونه‌ها و اطلاعات به مشتریانی باشند که این اقلام را تقاضا کرده‌اند و یا اجازهء‌ارسال آن‌ها را به شرکت‌مزبور داده‌اند.
۶) شرکت‌ها می‌توانند محصولات و خدمات خود را با استفاده از اطلاعات پایگاه داده‌ها دربارهء تعداد بازدیدکنندگان از سایت و همچنین تناوب بازدید، برای مشتریان درخواستی کنند.
۷) شرکت‌ها قادر به بهبود خرید، استخدام، آموزش و ارتباطات داخلی و خارجی (حتی بین‌المللی) هستند.
۸) شرکت‌ها می‌توانند به وسیلهء مقایسهء قیمت‌های رقبا در اینترنت، صرفه‌جویی معتنابهی داشته باشند و نیز با خرید از مزایده‌ها، همچنین بسیاری از آن‌ها در حال فراهم آوردن محصولات آموزشی اینترنتی هستند که می‌توانند به وسیلهء آن کارکنان، ‌واسطه‌ها و نمایندگی‌ها را با هزینهء کم‌تری آموزش دهند.
۹) شرکت‌ها با صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌در هزینه و در حالی که دقت و کیفیت خدمات خود را بهبود می‌دهند در لجستیک و عملیات خود ترقی می‌کنند.
۱۰) انطباق با نام تجاری:
بازاریابان انقلابی نسبت به درستی، صداقت و شرافت نام تجاری‌شان حساسیت و وسواس دارند و همچنین نسبت به کیفیت.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif