۹.۱۶.۱۳۸۹

تبلیغات مجازی یا محیطی

پشت فرمان نشسته‌ای و در فکر پیدا کردن پیدا کردن یک راه میان‌بر برای فرار از ترافیک چند کیلومتری هستی که نورهای خیره کننده یک نمایشگر بزرگ توجهت را به خودش جلب می‌کند.
خودروها کمی جلوتر می‌روند و چشمتان به جمال تابلوهای تبلیغاتی کنار بزرگراه روشن می‌شود. همین که می‌خواهید با خودتان تصمیم بگیرید که هیچ‌وقت فکر خرید این محصولات مختلف هم به سرتان نزند، سروکله یک تابلوی بزرگ با یک پیام مناسبتی پیدا می‌شود...
به هر صورت بعد از تمام درگیری‌های روزمره به خانه رسیده‌ای و تصمیم می‌گیری کمی هم وبگردی کرده و ببینی در دنیای مجازی چه خبر است که می‌بینی اینجا هم از هجوم تبلیغات مختلف در امان نیستی...
مساله عجیب و دور از ذهنی هم نیست. این روزها دیگر به خوبی یادگرفته‌ایم در کنار تمام تبلیغات محیطی یا مجازی به شکل مسالمت‌آمیزی زندگی کنیم، شاید هم عادت کرده‌ایم.
با این همه اما پشت تمام این سردرگمی‌های بصری، توماری از مناقصه‌های مختلف و قراردادهای تجاری قرار دارند که این جریان را به یک صنعت بزرگ یعنی صنعت تبلیغات تبدیل کرده‌اند.
● تجاری یا فرهنگی
اشتباه نکنید! تبلیغات همیشه برای معرفی یک محصول یا خدمات جدید نیستند. در واقع این روزها دیگر بسیاری از پیام‌های آموزشی، مناسبتی و سرگرمی (به صورت شعر، آیه‌ها و احادیث) به شکل تبلیغات محیطی، رسانه‌ای و یا حتی مجازی برای عموم به نمایش گذاشته می‌شوند.
در بخش تبلیغات محیطی این مسوولیت طبق مصوبه شورای شهر به عهده سازمان زیباسازی گذاشته شده است. این سازمان هم کار نظارت و اجرای پروژه‌های تبلیغات شهری و محیطی با کمک بخش‌خصوصی انجام می‌دهد. به طور کلی اما تبلیغات به دو بخش کلی تجاری و فرهنگی تقسیم می‌شوند که بخش فرهنگی آن در تبلیغات محیطی حدود ۴۰درصد بیلبوردها و نمایشگرها را به خودشان اختصاص داده‌اند و این رقم برای تبلیغات تجاری به حدود ۶۰درصد می‌رسد. اجرای پروژه‌های تبلیغات فرهنگی محیطی به عهده سازمان زیباسازی است، در حالی که این مسوولیت برای تبلیغات تجاری هر سال به شکل مناقصه به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌شود.
اما همین تبلیغات وقتی قرار باشد به دنیای مجازی وارد شوند شرایط دیگری پیدا می‌کنند.
برای افراد مختلف راه گریزی از محیط و فضای شهری نیست و هر کدام از ما در روز زمانی را هر چند اندک در محیط خارج از خانه و محل کار می‌گذرانیم، این موضوع شکل عمومی‌تری به تبلیغات محیطی بخشیده است.
در دنیای مجازی اما تبلیغات تجاری سهم غالب را نسبت به تبلیغات فرهنگی در اختیار دارند.
به همین دلیل هم هست که بیلبوردها و نمایشگرهای سطح شهر گزینه مناسب‌تری برای تبلیغات و پیام‌های فرهنگی هستند.
● بیلبورد یا نمایشگر
ممکن است ظاهرا برای شما به عنوان یک بیننده تفاوتی میان تبلیغات در بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی با نمایشگرهای بزرگ وجود نداشته باشد، اما موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست.
تفاوت میان این دو بستر تبلیغاتی صرف‌نظر از مبالغ قراردادها و مسائل مالی، به میزان تاثیر آنها بر مخاطبان و در نهایت موفقیت محصول یا خدمات تبلیغ شده برمی‌گردد.
کار سختی نیست،‌ تقریبا همه ما می‌دانیم و تجربه کرده‌ایم که فیلم‌ها ماندگاری بیشتری از عکس‌ها و تصاویر ثابت دارند.
درست به همین دلیل هم بود که نمایشگرهای بزرگ تبلیغاتی وارد این عرصه شدند.
در این میان تحقیقات و آمارها هم به کمک نمایشگرها می‌آیند.
طبق آخرین تحقیقات میدانی در این زمینه، نمایشگرهای بزرگ تبلیغاتی توانسته‌اند درصد بسیار بیشتری از مخاطبان را نسبت به تابلوهای تبلیغاتی دیگر به خودشان جذب کنند.
تا جایی که به گفته فعالان صنعت تبلیغات، حتی بسیاری از افراد تمایل دارند هر روز صبح برای گرفتن انرژی و یک شروع خوب صحنه‌هایی از طبیعت را از طریق این نمایشگرها ببینند.
تعداد نمایشگر‌های سطح شهر و دفعات تکرار هر تبلیغ نقاط قوت دیگری است که این تلویزیون‌های بزرگ را به محبوبیت قابل‌توجهی در میان افراد رسانده است.
با این همه، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند بیلبوردها برای تبلیغات شهری موثرترند.
این افراد همان‌هایی هستند که اعتقاد دارند برای تماشای فیلم‌ها و تیزر‌های تبلیغاتی در نمایشگر‌های بزرگ نسبت به تماشای یک تصویر ثابت، زمان بیشتری لازم است. این زمان هرچند هم که کم باشد برای بسیاری از ساکنان شهرهای شلوغ و صنعتی، بیشتر به نظر می‌رسد. از طرفی روانشناسان بسیاری اعلام کرده‌اند که رنگ‌های تند، نور زیاد و تصاویر این نمایشگرها که معمولا با سرعت زیادی هم عوض می‌شوند، باعث بروز حالت‌های روانی مانند اضطراب، پرخاشگری و افسردگی می‌شوند.
با تمام اینها همچنان وقتی به سطح شهر می‌رویم تبلیغات را روی بیلبورد‌ها و نمایشگرها می‌بینیم که این نشان‌دهنده جریان داشتن روند تبلیغاتی در این بخش‌ها است.
به طور کلی اما تبلیغات تجاری برای آنکه حداقل ۳ماه روی بیلبورد‌ها قرار بگیرند، هزینه‌ای از حدود ۵/۵ تا ۷۳میلیون تومان را در برمی‌گیرند. این رقم اما برای نمایشگر‌ها مسلما سیرصعودی‌تری را در پیش می‌گیرد.
تبلیغات سرگردان در دنیای‌مجازی
وقتی تبلیغات قرار است در سایت‌ها و وبلاگ‌ها به نمایش گذاشته شوند، تمام قوانین و شرایط تغییر می‌کند.
این موضوع در حقیقت تا حد چشمگیری به میزان نفوذ اینترنت در یک کشور و زیرساخت‌های آن برای افزایش سرعت و پهنای باند بستگی دارد.
برای کشور ما که ضریب نفوذ اینترنت در آن تنها به حدود ۱۶درصد می‌رسد، بحث تبلیغات آنلاین به موضوع مهجور و دورافتاده‌ای تبدیل شده است.
به این دلیل است که همین تبلیغات اندکی هم که در وب‌سایت‌های مختلف وجود دارند هنوز نتوانسته‌اند به نظم مشخصی رسیده و قانونمند شوند.
به این ترتیب است که تعرفه معینی برای تبلیغات آنلاین وجود نداشته و قیمت‌ها را صاحبان وب‌سایت‌ها و فضاهای مجازی تعیین می‌کنند.
اما به طور کلی هزینه تبلیغات در وب‌سایت‌های معمولی با حدود ۲۰۰۰ بازدید‌کننده در روز بین ۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان برای یک ماه است.
این قیمت‌ اما برای وب‌سایت‌هایی با تعداد بازدید‌کننده ۸۰۰۰ نفر به بالا در روز به حدود ۲۰۰تا ۶۰۰هزار تومان در یک ماه می‌رسد.
در این میان گاهی تعداد کلیک‌ها تعیین‌کننده قیمت تبلیغات هستند. این شیوه یک برتری بزرگ در مقایسه با تبلیغات محیطی دارد که نشان می‌دهد کالا یا خدمات تبلیغ شده توانسته است نظر چند نفر بازدید‌کننده را به خودش جلب کند.
به این ترتیب نمی‌توانیم تبلیغات آنلاین را در کشورمان به یک صنعت تشبیه کنیم. هر چه باشد کاربران ایرانی معمولا به فضای مجازی اطمینان چندانی نداشته و ترجیح می‌دهند از همان شیوه‌های قدیمی با محصولات و خدمات جدید آشنا بشوند.
این در حالی است که اینترنت سال‌ها است که به صورت یک رسانه بزرگ در آمده و مخاطبان زیادی را از هر دسته و قشری به خودش جذب کرده است.
همین است که هر روز آمار جدیدی از میزان رشد درآمد حاصل از تبلیغات آنلاین منتشر شده و آن را به یک صنعت بزرگ تبدیل کرده‌اند.
آخرین آمار در این زمینه نشان می‌دهند درآمد جهانی حاصل از تبلیغات آنلاین در فصل اول سال ۲۰۰۷ با ۲۶درصد رشد نسبت به همین زمان در سال گذشته به ۹/۴میلیارد دلار رسیده است.
این رقم درآمد برای کل سال ۲۰۰۶ با ۳۵درصد رشد نسبت به سال ۲۰۰۴ تا ۹/۱۶میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif