۹.۱۶.۱۳۸۹

تجارت الکترونیکی در کانادا و مکزیک

خرید از طریق اینترنت ممكن است در ایالات متحده آمریكا در حال پیشرفت باشد ولی این روند در سایر كشورها این گونه نیست . در این زمینه نگاهی داریم به وضعیت تجارت الكترونیكی در همسایه های نزدیك ایالات متحده یعنی كانادا در شمال و مكزیك در جنوب .
بدون تردید كانادا با سرانه مصرف بیش از ایالات متحده یكی از كاربران اصلی اینترنت محسوب می شود . در حدود ۷۱ درصد از شهروندان بزرگسال كانادایی از اینترنت استفاده می كنند كه این رقم در آمریكا ۶۸ درصد است .
درهمین راستا ، ۳۵ درصد از خانواده های كانادایی از اینترنت با سرعت بالا ( پهنای باند بالا) استفاده می‌كنند . به علاوه ، ۵۱ درصد از كاربران كانادایی كارهای بانكی خود را از طریق اینترنت انجام می دهند كه این عدد در ایالات متحده تنها ۳۳ درصد كاربران اینترنتی را شامل می شود . در سال ۲۰۰۳ میلادی ، ۲/۳ میلیون خانواده كانادایی از تجارت الكترونیكی استفاده كرده اند . با این وجود شهروندان كانادایی كه از اینترنت استفاده می كنند كمتر از آمریكاییها برای خریدهای خرد از اینترنت استفاده می كنند ، به عبارتی، تنها ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ میلادی برای خرید به صورت آنلاین هزینه كرده اند ؛ دلائل این امر مشخص نیست . كمپانیهای خرده فروش كانادایی ، دلیل این مساله را میزان سرمایه گذاری پایین بر روی وب سایتهای تجاری نسبت به مشابه آن در آمریكا می دانند .
كمپانی هادسونزبی (Hudsons Bay) ، یكی از فروشگاههای معروف كانادایی است كه خود برخی از مشهورترین فروشگاههای معروف مانند بی (Bay) ، زلرز (Zalerz) و هم اوتفیترز (Home outfitters) را اداره می كند. علاوه بر این ، مصرف كنندگان به نظر می رسد ، اساساً به اقلامی كه به صورت حراج عرضه می شود ، علاقه مند هستند ، بنابراین كمپانی هادسونزبی )اچ.بی.سی دات كام (HBC.Com)( سیاست كاهش قیمت كالاهای خود را مورد توجه قرار داد .
مایكل لبلانك (Leblanc Michael ) ، هماهنگ كننده وب سایتهای كمپانی هادسونزبی معتقد است استراتژی آنلاین این شركت برای افزایش مراجعه به فروشگاه این كمپانی موفق بوده است . برای نمونه ، وی اشاره می‌كند ، كمپانی به مشتریانی كه به وب سایت این شركت مراجعه می‌كنند پیشنهاد می‌كند خریدهای خود را از یكی از فروشگاههای زنجیره ای هادسونزبی انجام دهند .
رابرت سارتور، مدیر ارشد گروه فورزانی (Forzani Group) و مالك مارك های تجاری (Brand) هفت نوع كالای ورزشی ، معتقد است كه یك دلیل برای علاقه كم كاناداییها به خریدهای آنلاین ، اخذ مالیات بالاست كه باعث می شود شهروندان كانادایی با درآمد كمتر علاقه ای به حضور در این عرصه نداشته باشد. علاوه بر این ، سارتور می افزاید ، در خرید آنلاین ، مشتری باید هزینه های حمل و نقل و غیره را بپردازد و اگر وی بخواهد كالای خریداری شده را برگرداند ، آن هزینه ها را باید دوباره پرداخت كند . گروه فورزانی از اینترنت برای تهیه یك فهرست از آدرس ایمیل افراد برای پشتیبانی از فروشگاههای زنجیره ای خود و مشتریان آنها به نحو مطلوبی استفاده كرده است . با این وجود ، تلاشهای این گروه برای فروش آنلاین شكست خورده است . در سال ۱۹۹۹ میلادی گروه یاد شده یك فعالیت گسترده تجاری الكترونیكی را راه اندازی كرد، اما بعد از یكسال و نیم تعطیل شد زیرا این تلاش گسترده رشد پایینی را دربرداشت . سارتور در این باره توضیح می دهد : براساس نرخ رشدی كه ما شاهد بودیم ، حدود ۱۴ سال طول می كشید تا سرمایه دوباره به گروه برمی گشت .
در همین رابطه ، هیچ یك از مصرف كنندگان كانادایی خرید خود را از طریق وب سایتهای خارجی انجام نمی دهند . در سال ۲۰۰۳ میلادی ، نزدیك به ۷۰ درصد خرید شهروندان كانادایی كه از طریق اینترنت انجام شد، از طریق وب سایتهای داخلی (كانادایی) صورت گرفت .
جفری گراو تحلیلگر ارشد در زمینه بازاریابی الكترونیكی می گوید : كانادا یكی از كشورهای پیشگام در استفاده از اینترنت است ، با این وجود این كشور عهده دار رهبری تجارت الكترونیكی نیست . به دلیل این شرایط و پیچیدگیهای قانونی كه در موقع خرید كالاها از فروشگاههای خارجی وجود دارد، فروش آنلاین در كانادا بویژه برای كمپانیهای آمریكایی مشكل است . چالشهای تجارت الكترونیكی در مكزیك شكل دیگری دارد . سرانه درآمد شهروندان مكزیكی یك چهارم آمریكاییهاست و توزیع درآمد بسیار نامتعادل است ، ۴۰ درصد مردم این كشور ، زیر خط فقر هستند . كشور مكزیك دارای زیرساخت ارتباطی توسعه نیافته ، محدودیت سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات به وسیله كسب و كارهای كوچك و متوسط ، سیستم‌های پشتیبانی و تحویل نامطمئن و محدودیت در وضعیت پرداختهای آنلاین است و استفاده از خط اینترنت پرسرعت در این كشور بسیار گران است .
درصد بسیار كمی از مردم مكزیك (حدود ۲۰ درصد) در مقایسه با شهروندان آمریكایی از كارتهای اعتباری برای خرید استفاده می كنند و آنها درآمد پایینی برای خرید دارند .
قریب به ۹ میلیون نفر در مكزیك رایانه های شخصی (pc) داشته وبیش از نیمی از این جمعیت به اینترنت دسترسی دارند . از سال ۲۰۰۴ میلادی ، این كشور بیش از ۱۳ میلیون كاربر اینترنت داشت كه بیشتر آنها سنی كمتر از ۳۵ سال داشتند .
بااین همه ، علاقه به تجارت الكترونیكی و اینترنت در این كشور بالاست و استفاده از اینترنت در حال افزایش است . براساس یك تحقیق ، رقم بالایی در عرصه تجارت الكترونیكی هزینه می شود كه این مساله باعث شده مكزیك به یكی از كشورهای پیشرو در میان كشورهای آمریكای لاتین در زمینه كسب و كارهای تجاری آنلاین تبدیل شود . در همین راستا ، بیش از ۴ میلیون نفر از شهروندان مكزیكی فعالیتهای بانكی خود را به شیوه آنلاین انجام می دهند . سایتهای خرده فروشی آنلاین محلی و وب سایتهای فروشگاههای خرده فروش روز به روز توسعه می یابد . یكی از خرده فروشیهای آنلاین مكزیكی فعال ، سان بورنز (Sanborns) نام دارد كه این وب سایت از سوی بیش از ۱۰۰ فروشگاه پشتیبانی می شود . جامعه تجاری مكزیك به شدت به فعالیتهای تجاری اینترنتی روی آورده است . رهبران اقتصادی و سیاسی مكزیك علاقه‌مند به استفاده از اینترنت هستند تا از این طریق به یكی از كشورهای پیشرفته تبدیل شوند .
دولت مكزیك خواهان تبدیل اقتصاد كشور به اقتصاد دیجیتال و مجازی است براین اساس دولت به شدت در تلاش است تا صنعت فناوری اطلاعات در این كشور ، در چهارچوب قانونی برای تجارت الكترونیكی توسعه یابد. قانون تجارت الكترونیكی مكزیك به طور قانونی قراردادهای الكترونیكی را به رسمیت می شناسد و این اطمینان را می دهد كه قوانین حمایت و مصرف كننده در جهان آنلاین هم اعمال می شود .

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif