۹.۲۹.۱۳۸۹

آر.اِس.اِس در سه سوت!

اصلاً معلوم هست كه این آر.اِس.اِس لعنتی یك‏باره از كجا پیدایش شد؟ چرا هرجا می‏روم با این شستی‏های كوچك نارنجی‏رنگ مواجه می‏شوم؟ و چرا هروقت روی یكی از آن لینك‏ها كلیك می‏كنم، یك سری حروفِ خرچنگ‏قورباغه‏ای در مرورگرِ خود می‏بینم؟
آر.اِس.اِس یك روش سریع و ساده برای تولید و استفاده‏ی مطالبِ سندیكایی مانند عناوین خبری و اطلاعیه‏هاست. بعضی از وِب‏سایت‏ها از آر.اِس.اِس استفاده می‏كنند تا گزیده‏ی مقالات و مطالبِ خود را در اختیار خوانندگانی قرار دهند كه به علت مشغولیت فراوان‏شان، وقتِ كند‏و‏كاو در آن سایت‏ها و پیدا‏كردنِ مطالب مورد علاقه‏ی خود را ندارند. سایت‏های دیگر از آر.اِس.اِس استفاده می‏كنند تا تولید محصولات جدید را به مشتریان‏شان اعلام كنند و یا آن‏ها را در جریانِ تولیداتِ آتی خود قرار دهند.
برای آن‏كه به نحو احسن از آر.اِس.اِس سردر بیاورید،كافی است به ازای هر یك از این سه مرحله، یك سوت بزنید!
۱) از یك گِردْ‏آورنده استفاده كنید.
ساده‏ترین روش برای تجربه‏كردنِ آر.اِس.اِس استفاده از یك گماشته‏ی آر.اِس.اِس است. چنین نرم‏افزاری وظیفه دارد مطالب و اخبار جدید را از مجاری آر.اِس.اِس برای‏تان گِردآورده و آن‏ها را در معرضِ دیدتان قرار ‏دهد.
یكی از این نرم‏افزارها را به ‏نام Pluck می‏توانید از روی بَرعكسِ۹۴ نصب كنید. نرم‏افزار پِلاك مبتنی بر مرورگر اینترنت است، ولی نرم‏افزار دیگری نیز روی بَرعكسِ‏۹۴ به نام Abilon وجود دارد كه به‏طور مستقل عمل می‏كند. هر دوی این برنامه‏ها را نصب كنید و ببینید با كدامْ‏‏یك زودتر اُخت می‏شوید. وقتی كه انتخاب خود را كردید، تقریباً برای زدنِ سوتِ بعدی آماده هستید!
۲) به مجاری خبری بچسبید!
در هر سایتی كه یك دكّه‏ی آر.اِس.اِس زده‏ باشند، مجاری مختلفی نیز برای تغذیه‏ی آن به چشم می خورد؛ برای مثال یك مجرا برای تمام مقالات موجود در آن سایت، یك مجرا برای مقالات تخصصی، و مجاری مشخص‏تری برای سَر‏فصل‏های مشخص‏تر. یكی از مجراهایی را كه بیشتر دوست دارید، انتخاب كرده و سپس آن را كپی نموده و در بخش متناسبِ گرد‏آورنده‏ی آر.اِس.اِس خود درج نمایید.
در اكثر مرورگرها، شما می‏توانید روی لینك مزبور- كه یك شستی نارنجی رنگ XML یا RSS است- كلیكِ راست كرده و از منوی متعاقبِ آن، گزینه‏ی Copy Shortcut یا چیزی شبیه این را انتخاب كنید. اما بعضی از گِرد‏آورنده‏های هوشمندِ آر.اِس.اِس، به صورت خودكار مجاری اخبار را در هر سایتی كه در حال بازدید از آن باشید تشخیص می‏دهند، بنابراین دیگر لزومی ندارد خودتان را با كپی‏كردن و درج نمودن به زحمت بیندازید.
۳) مطالب را بخوانید
مجاری خبر در اكثر سایت‏ها شامل حجم زیادی از اطلاعات و اخباری است كه قطعاً می‏توانید از میان آن‏ها روی چیزی كه بیش‏تر اهل آن هستید، انگشت بگذارید.
نكته‏ی كلیدی در فن‏آوری جدید آر.اِس.اِس آن است كه دیگر مجبور نیستید هر روز به یك سایت سر بزنید تا ببینید چه چیز تازه‏ای منتشر كرده‏ است. به كمكِ نرم‏افزارهای گرد‏آورنده‏ی خبر، شما می‏توانید آن سایت‏ها را زیر نظر بگیرید و به محضِ انتشار هر مطلب جدید، بلافاصله در جریان‏شان قرار بگیرید.
امّا این همه‏ی آن كاری نیست كه می‏توانید با مجاری خبری و دكّه‏های آر.اِس.اِس انجام دهید. به تدریج با وارد شدن به این مقوله خودتان پی‏خواهید برد كه این فن‏آوری جدید چه امتیازاتِ فراوانی دارد و در زمانه‏ای كه هر ثانیه‏اش هم حساب است، چقدر در وقت‏تان صرفه‏جویی می‏كند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif