۹.۱۸.۱۳۸۹

فرصتها و چالشها در تبلیغات اینترنتی

تبلیغات جمع تبلیغ و به معنی ابلاغ و رساندن پیام است. ابلاغ در لغت به معنی رساندن است و تبلیغ رسانندگی و مبلغ رساننده است.
پروفسور حمید مولانا، استاد ایرانی ارتباطات بین المللی در تعریفی از تبلیغات می‌گوید:« تبلیغ عبارت است از نشر و پخش یك اصل و مقصود نهائی از طریق افزایش یا گسترش و تكثیر طبیعی در شرایط زمانی و مكانی مخصوص».
نقش تبلیغات
تبلیغات هنگامی كه جنبه آموزشی و ترویج مطالب اخلاقی، مذهبی، علمی داشته باشد ، امری مشروع است. هنگامی كه نقش بازگوكننده، عقاید گروهها و جمعیت‌ها یا توضیح دهنده پیشرفت ها و كاركردها و اطلاعات واقعی رویداد را داشته باشد، راهنما و اطلاع رساندن محسوب می‌شود.اماگاهی این واژه در اذهان عمومی با سوء ظن همراه است و این در مواردی است كه مخاطبین پیام را مشكوك، دروغ و معرضانه می‌پندارند به هرحال نقش تبلیغات ، جهت دادن به جریانات از پیش موجود است. تبلیغات عبارت است از «اعمال نظریات یا اعلان اطلاعات خاص به منظور كسب آراء یا تمایلات مطلوب.»
انواع تبلیغات
تبلیغات را می‌توانیم از لحاظ شیوه های اجرایی و القائی به دو گروه ، مستقیم و غیرمستقیم و از لحاظ موضوع به دو بخش تجاری و سیاسی تقسیم كنیم.
اهمیت تبلیغات
تبلیغات در تحولات عمومی جهان، در همه امور جاری فعالیت‌های بشری اعم از علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شخصی و جمعی تأثیر فراوان دارد. تبلیغات در تمام تارو پود زندگی انسانها گره خورده است . تبلیغات در وجه مثبت خود یك ضرورت است و در حقیقت بوجودآورندة ارتباطات لازم و منطقی است. انقلابات مشهور جهانی با تبلیغات نضج گرفته، رشد كرده و به ثمر رسیده است. البته ابزار تبلیغات در اعصار مختلف ، متفاوت بوده است . پیروزی باند نازی ها در آلمان با تكیه بر فعالیت‌های شدید تبلیغاتی انجام گرفت. هنرها و ادبیات، بویژه سینما و مطبوعات به وضع ماهرانه و عجیبی در خدمت تبلیغات قرار گرفته و توجیه سیاست‌های فاشیستی را به عهده داشتند. در جریان جنگ‌های كره و ویتنام همه نوع ترفندهای تبلیغاتی برای توجیه لزوم ادامه جنگ بكار می‌رفت. در جنگ خلیج فارس شدت سانسور و تحریف وقایع از طرف آمریكا و متحدانش به حدی بود كه بعد از خاتمه جنگ، این شیوه از طرف بسیاری از مفسرین و رسانه‌های جمعی دنیا یك رسوایی آشكار تبلیغاتی تلقی شد. در جریان برگزاری انتخابات در كشورها به ویژه در ممالك غربی و بالاخص آمریكا، با اطمینان می‌توان گفت كه پیروزی از آن كسی است كه از موهبت تبلیغات گسترده‌تر و مؤثرتر برخوردار بوده باشد. در مجموع می‌توان گفت : تبلیغات با وجوه متضاد خود هم می‌سازد و هم می‌سوزاند، آگاه می‌كند و گمراه می‌كند، موجب ترقی و تعالی و پیروزی می‌شود و باعث خمودی و شكست و فراموشی می‌گردد، اما هرچه كه هست حضور دارد و اگر این عصر را عصر تبلیغات بنامیم سخنی به گزاف نگفته‌ایم. این طنز تاریخ است كه «روزگار بدون تبلیغات نمی‌گذرد،»
تاریخچه‌ و تعریف‌ تبلیغات‌
تاریخچه‌
‌سابقه‌ تبلیغات‌ به‌ زمان‌های‌ گذشته‌ بر می‌گردد. مثلاًباستان‌ شناسان، از میان‌ ویرانه‌های‌ بابل‌ لوحه‌هایی‌ یافته‌اند كه‌ از تبلیغات‌ حكایت‌ می‌كند. این‌ لوحه‌ها كه‌ متعلق‌ به‌ سه‌ هزار سال‌ پیش‌ از میلاد است، تبلیغی‌ در مورد نوعی‌ پماد روغنی‌ و همچنین‌ تعریف‌ از كسی‌ است‌ كه‌ در دوختن‌ كفش‌ مهارت‌ داشته‌ است‌ و یا در سرزمین‌های‌ اطراف‌ مدیترانه، آثاری‌ یافته‌اند كه‌ مؤ‌ید تبلیغات‌ برای‌ تماشای‌ جنگ‌ گلادیاتورها و با تبلیغ‌ در مورد ابزار برای‌ فنیقی‌ها و یا حتی‌ تشویق‌ مردم‌ برای‌ رأی‌ دادن‌ به‌ یك‌ سیاستمدار بوده‌ است. در كشور ما نیز، فروشندگان‌ دوره‌ گرد، مزیت‌های‌ كالای‌ خود را با صدای‌ بلند در كوچه‌ها تبلیغ‌ می‌كردند.
‌در قرن‌ بیست‌ و یكم، با رشد گسترده‌ وسایل‌ ارتباط‌ جمعی، نظیر روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون‌ و... تبلیغات‌ اهمیت‌ بسیار زیادی‌ یافته‌ است. اگر چه‌ بخش‌ خصوصی‌ بیشتر از تبلیغات‌ استفاده‌ می‌كند، ولی‌ دولت‌ها حتی‌ در كشورهای‌ سوسیالیستی‌ نیز از این‌ ابزار بهره‌ می‌گیرند. از این‌ ابزار برای‌ تبلیغ‌ فروش‌ یك‌ محصول، معرفی‌ كاندیدا برای‌ نمایندگی‌ مجلس‌ و یا ریاست‌ جمهوری، ایجاد ترس‌ در مورد كشیدن‌ سیگار، كنترل‌ جمعیت، و... استفاده‌ می‌شود.‌اولین‌ پوستر تبلیغاتی‌ در سال‌۱۷۴۰ میلادی‌ در لندن‌ به‌ دیوار چسبانده‌ شد كه‌ در مورد مطلب‌ ذخیره‌ كردن‌ بود. مهمترین‌ واسطه‌ تبلیغاتی، اختراع‌ ماشین‌ چاپ‌ توسط‌ گوتنبرگ‌ بود كه‌ یكی‌ از پیامدهای‌ سهل‌ شدن‌ چاپ، انتشار روزنامه‌ بود. با انتشار روزنامه‌ این‌ انگیزه‌ در مردم‌ ایجاد شد تا آنانی‌ كه‌ هنری‌ برای‌ عرضه‌ یا كالایی‌ بر فروش‌ داشتند، به‌ اطلاع‌ دیگر همشهریان‌ خود برسانند.
تعریف‌ تبلیغ‌
‌در زبانها و فرهنگها، اصطلاحات‌ گوناگونی‌ به‌ منظور بیان‌ مفهوم‌ تبلیغ‌ استعمال‌ می‌گردد. مثلاً‌ در لغت‌ عرب‌ «تبلیغ»، دعوت، اعلام‌ و دعایه‌ و امثال‌ آنها، در فرهنگ‌ غربی‌ معمولاً‌ واژه‌ پروپاگاند و یا ایندوكتری‌ نیشن‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. پروپاگاند از ریشه‌ لغت‌ لاتینی‌ پروپاگاره‌ مشتق‌ شده‌ است‌ كلمه‌ پروپاگاره‌ به‌ معنای‌ نشا كردن‌ برای‌ تولید مجدد گیاه‌ و به‌ تبع‌ تولید كردن‌ و تولید مثل‌ است‌ و معنی‌ وسیع‌تر و كلی‌تر آن‌ پخش‌ كردن‌ و افزودن‌ است. بنابراین‌ از نظر ریشه‌ لغت‌ پروپاگاند تولید اجباری‌ است‌ و به‌ معنی‌ تولید خودبخودی‌ نیست.
‌ساده‌ترین‌ تعریف‌ از تبلیغ‌ از دكتر دانیل‌ استاریچ‌ ارایه‌ شده‌ است‌ وی‌ كه‌ معتقد است: " آگهی‌ نمایشی‌ است‌ كه‌ به‌ وسیله‌ یك‌ شخص‌ یا یك‌ مؤ‌سسه‌ معین‌ انتشار می‌یابد و هدف‌ آن‌ نفوذ در عقاید و اعمال‌ مردم‌ است‌ ".
در تعریف‌ دیگر، " تبلیغ‌ بعنوان‌ روش‌ یا روش‌های‌ بهم‌ پیوسته‌ (در قالب‌ یك‌ مجموعه) برای‌ بسیج‌ و جهت‌ دادن‌ نیروهای‌ اجتماعی‌ و فردی‌ از طریق‌ نفوذ در شخصیت، افكار و عقاید و احساسات‌ آنها جهت‌ رسیدن‌ به‌ یك‌ هدف‌ مشخص‌ كه‌ این‌ هدف‌ ممكن‌ است‌ سیاسی، نظامی، فرهنگی‌ و... مشروع‌ و نامشروع‌ باشد. " برخی‌ از تحلیل‌ گران‌ تبلیغ‌ را نوعی‌ كار آموزشی‌ می‌دانند و این‌ نوع‌ را بهترین‌ روش‌ تبلیغ‌ بر شمرده‌اند اگر چه‌ ماهیت‌ تبلیغ‌ با آموزش‌ تفاوت‌ روشن‌ دارد. ولی‌ بسیاری‌ بر این‌ عقیده‌اند كه‌ تبلیغات‌ و آموزش‌ در تعامل‌ با همدیگر معنا دارند كه‌ تعریف‌ ذیل‌ معطوف‌ به‌ این‌ موضوع‌ است: " تبلیغ‌ در بهترین‌ و اصولی‌ترین‌ شكل‌ آن‌ یك‌ فعالیت‌ آموزشی‌ است‌ كه‌ به‌ منظور نشر دانش‌ و آگاهی‌های‌ سیاسی، اجتماعی،فرهنگی‌ و نشر ارزش‌ها و سجایای‌ اخلاقی‌ صورت‌ می‌گیرد. در تبلیغات‌ گذشته‌ از انتقال‌ پیام‌ از پیام‌ دهنده‌ به‌ پیام‌ گیرنده‌ كه‌ در حقیقت‌ یك‌ حركت‌ آموزشی‌ وجود دارد، مسأله‌ تعمیق‌ پیام‌ در جامعه‌ پیام‌ گیرندگان‌ و در نتیجه‌ بسیج‌ افكار عمومی‌ نیز مطرح‌ است‌ كه‌ تحت‌ عنوان‌ " تنفیذ " مورد دقت‌ قرار خواهد گرفت.
" تونیس‌ " تبلیغات‌ را تلاشی‌ برای‌ اشاعه‌ افكار فاقد حقیقت‌ و دقت‌ می‌داند. ‌بعضی‌ها منظور از تبلیغ‌ با پروپاگاندا(propaganda) را كه‌ خود از نام‌ و عملكرد"conqreqatio de opaagqndqfl" یا " مجمع‌ تبلیغ‌ و ترویج‌ ایمان‌ " مشتق‌ شده‌ است، (۲) به‌ معنی‌ پخش‌ یا تحریك‌ و یا به‌ حركت‌ واداشتن‌ اندیشه‌های‌ ویژه‌ می‌دانند. آنان‌ بر این‌ باورند كه‌ پروپاگاندا به‌ معنی‌ دروغ، تحریف، فریب، جنگ‌ روانی‌ و شستشوی‌ مغزی‌ به‌ كار می‌رود و هویت‌ یك‌ پیام‌ به‌ عنوان‌ پروپاگاندا، از معنای‌ منفی‌ و نادرست‌ آن‌ شناسایی‌ می‌شود." گارث. اس. جاوت‌ " و " ویكتوریا ادراس‌ " با چنین‌ دیدگاهی، تبلیغ‌ را به‌ پنج‌ نوع‌ تقسیم‌ می‌كنند. تقسیم‌ بندی‌ آنان‌ به‌ این‌ شرح‌ است:
۱ - تبلیغ‌ آشوب‌ آفرین‌ یا هیجانی: در این‌ نوع‌ تبلیغ‌ سعی‌ می‌شود مخاطب‌ به‌ سوی‌ اهداف‌ معین‌ هدایت‌ شود.
۲ - تبلیغ‌ وحدت‌ بخش: در این‌ نوع‌ تبلیغ‌ تلاش‌ منبع‌ در راستای‌ منفعل‌ كردن‌ مخاطب‌ است.
۳ - تبلیغ‌ سفید: در این‌ نوع‌ تبلیغ‌ علی‌ رغم‌ اینكه‌ منبع‌ مشخص‌ است‌ و اطلاعات‌ پیام‌ ارسالی‌ از طرف‌ او صحت‌ دارد، تلاش‌ منبع‌ ایجاد اعتبار در نزد مخاطب‌ است.
۴ - تبلیغ‌ خاكستری: در این‌ تبلیغ‌ ممكن‌ است‌ منبع‌ مشخص‌ و یا نامشخص‌ باشد و احتمال‌ دارد اطلاعات‌ پیام‌ نیز درست‌ و یا نادرست‌ باشد.
۵ - تبلیغ‌ سیاه: در این‌ نوع‌ تبلیغ، اطلاعات‌ پیام‌ نادرست‌ و ساختگی‌ بوده‌ و هدف‌ منبع‌ نیرنگ‌آمیز است.اگر در هر یك‌ از انواع‌ تبلیغات‌ دقت‌ كنیم، در می‌یابیم‌ كه‌ مهمترین‌ ویژگی‌ آنها نادیده‌ انگاشتن‌ نقش‌ مخاطب‌ است. همچنین‌ بعضی‌ها معتقدند كه‌ در تبلیغ‌ سعی‌ می‌شود اراده‌ مردم، تفكر، نگرش‌ و جهان‌ بینی‌ آنان‌ به‌ سوی‌ عوامل‌ تبلیغ‌ جلب‌ شود ؛ یعنی‌ مبلغ‌ به‌ جای‌ مخاطب‌ خود فكر می‌كند و عقاید خود را به‌ آنان‌ تحمیل‌ می‌كند." ژان‌ ماری‌ دمناچ‌ " پنج‌ قاعده‌ را برای‌ تبلیغات‌ بر می‌شمارد كه‌ شامل‌ بیان‌ هر چه‌ ساده‌تر عقاید، دستكاری‌ اطلاعات، تأكید مكرر بر موضوعات‌ بنیادی‌ و اصلی‌ توجه‌ به‌ مخاطبان‌ مطلوب‌ و القای‌ وجود اتفاق‌ نظرها هستند." گوبلز " با مطرح‌ كردن‌ تبلیغات‌ اعلام‌ می‌كند هر نوع‌ ابزاری‌ كه‌ به‌ هدف‌ تسلط‌ بر توده‌ها كمك‌ می‌كند خوب‌ است. " هانت‌ " و " گرونیك‌ " نیز در توضیح‌ الگوهای‌ روابط‌ عمومی‌ با اشاره‌ به‌ الگوی‌ یكسویه‌ نامتقارن‌ یا ناهمسنگ‌ می‌گویند: «در این‌ نوع‌ ارتباط‌ پیامی‌ كه‌ از طرف‌ منبع‌ به‌ مخاطب‌ منتقل‌ می‌شود دارای‌ سمت‌گیری‌ جانبدارانه‌ یا نفع‌ پرستانه‌ است‌ و تنها به‌ منافع‌ مؤ‌سسه‌ فكر می‌شود.»مرحوم‌ " علی‌ اسدی‌ " در كتاب‌ " افكار عمومی‌ و تبلیغات‌ " ضمن‌ اشاره‌ به‌ تعاریف‌ مربوط‌ به‌ تبلیغات‌ در نظریات‌ خوش‌ بینانه‌ و بدبینانه‌ در بخش‌ نتیجه‌گیری، ویژگی‌های‌ تبلیغات‌ نوین‌ را شامل‌ عینیت، عدم‌ دلبستگی، پنهان‌ كاری‌ و ظرافت‌های‌ علمی‌ عنوان‌ می‌كند.
‌تبلیغات‌ را می‌توان‌ در خلاصه‌ترین‌ شكل، این‌ گونه‌ تعریف‌ كرد:
‌فرآیند روشمند ارایه‌ اطلاعات‌ مناسب‌ در مورد كالاها و خدمات‌ به‌ مشتریان‌ و ترغیب‌ و متقاعد كردن‌ مؤ‌ثر مصرف‌ كنندگان‌ به‌ خرید كالاها و خدمات. ‌واژه‌ها و عبارات‌ «روشمند»، «اطلاعات‌ مناسب» و «ترغیب‌ و متقاعد كردن‌ مؤ‌ثر»، همگی‌ ناظر بر انجام‌ برنامه‌ ریزی‌ در فرآیند تبلیغات‌ است. ‌برنامه‌ ریزی‌ در تبلیغات‌ نیز مستلزم‌ شناخت‌ عینی‌ رفتار مشتریان، به‌ ویژه‌ رفتار مصرف‌ كنندگان‌ و سایر اجزأ مرتبط‌ و مهم‌ در بازار (كالا و خدمات، رقبا و محیط‌ بازار) یا به‌ عبارتی‌ تحقیقات‌ بازاریابی‌ و همچنین‌ انجام‌ انواع‌ آزمون‌ها و ارزیابی‌ هایی‌ است‌ كه‌ بخش‌ عمده‌ «تحقیقات‌ تبلیغات» را تشكیل‌ می‌هد.هدف‌ اساسی‌ تبلیغات‌ در درجه‌ اول، ایجاد تصویری‌ مطلوب‌ از نشانه‌ كالا و خدمت‌ در اذهان‌ مخاطب‌ هدف‌ است. ‌تبلیغات‌ یكی‌ از روش‌های‌ تشویق‌ و ترغیب‌(Promotion) است‌ كه‌ از عناصر چهارگانة‌ بازاریابی، بعد از محصول (‌Product)، قیمت‌(Price) و توزیع‌ (مكان(Place) محسوب‌ می‌شود
۲- تبلیغات اینترنتی چیست ؟
منظور از تبلیغات اینترنتی نمایش دادن نامها وعلائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتها (پایگاهها)ی پربیننده اینترنت است، به نحوی كه به تحقق اهداف عمومی تبلیفات كمك نماید و كاربران (مخاطبان) را به سایت مورد نظر آگهی دهنده هدایت كند .
آگهی اینترنتی (بنر) معمولا" در ابعاد استاندارد ساخته وعرضه میشود. بنر به صورت نوشته یا تصویر ثابت یا متحرك است. هر بنر ممكن است به صورت ثابت در سایت یا سایتهای مشخص نمایش داده شود یا همراه مجموعه ای از بنرهای دیگر، به صورت متناوب، به نمایش درآید. در هر صورت پس از اتصال مخاطب به سایت آگهی دهنده اطلاعات كامل به وی داده می شود و در صورت لزوم امكاناتی مانند پست الكترونیكی ، فرمهای درخواست اطلاعات ، فرمهای سفارش كالا یا خدمات ، در اختیار او فرار می گیرد .
۲-۱ تبلیغات از طریق Banner چیست؟
بسیاری از ابزارهای معرفی بر روی اینترنت نظیر موتورهای جستجو و دایرکتوریها، ساز و کار (مکانیزم) هایی هستند که بر اساس تقاضای اولیه کاربران اینترنت عمل می‌کنند. این ابزارها فقط هنگامی کاربران را به وب سایت شما هدایت می نمایند که فعالانه در جستجوی سایت،‌ خدمات یا محصولات شما باشند. به عبارت روشنتر اگر برای جلب مشتری تنها به این ابزارها اکتفا کنید،‌ باید به انتظار مشتری بنشینید و بسیار خوش اقبال باشید که مشتری از میان عرضه کنندگان متعدد کالاها و خدمات مشابه، نام شما را انتخاب کند. طبیعی است اگر نام شما برای مشتری ناآشنا باشد یا در بازاری پر رقابت فعالیت کنید یا نامتان در رده‌های پایین صفحات نتیجه جستجو، یا انتهای فهرستها درج شده باشد،‌ از این ابزارها بهره چندانی حاصل نمی‌شود.
در این مواقع، قبل از آنکه رقبا مشتریان را جذب و شما را از بازار خارج کنند، باید نام تجاری (Brand) و محصول یا خدمات خود را به مشتریان معرفی کنید و منتظر نمانید که مشتری به جستجوی شما برآید.
بنرهای تبلیغاتی
بهترین وسیله برای این منظورند و ضمن معرفی نام تجاری و ایجاد نیاز برای کالا یا خدمات جدید، می‌توانند مشتریان بالقوه را به خریداران بالفعل تبدیل نمایند.
بنر چیست؟
بنر پیامی است که به شکلی هنری، شامل تصاویر و متون زیبای ثابت یا متحرک، روی صفحات وب سایتها ظاهر می شود و بینندگان را به سایت آگهی دهنده هدایت می‌نماید. بنر استاندارد ۴۶۸ پیکسل پهنا و ۶۰ پیکسل ارتفاع دارد و معمولا در بالای صفحه وب قرار می گیرد. بنرهای کوچکتر، که به بنر "بند انگشتی" یا "تمبر پستی" معروفند، معمولا در نقاط دیگر (حاشیه راست یا چپ) صفحه جای داده می شوند. بنر ها را می‌توان به صورت ثابت، چرخشی(Rotation)، یا از طریق سیستمهای مدیریت پخش آگهی روی صفحات وب قرار داد. در حالت اخیر، که بنرها از طریق سیستم مدیریت بنر پخش می‌شوند، مدیریت سیستم، آگهی‌دهنده(Advertiser) و پخش‌کننده آگهی (Publisher) می‌توانند بر چگونگی پخش بنرها نظارت و آن را اداره کنند. سیستمهای مدیریت پخش بنر این نوع تبلیغات را از صورت غیرحرفه‌ای خارج و آن را در سطحی گسترده، نظارت پذیر و حرفه‌ای مطرح می‌کنند.
مزیت مهم بنر این است که به صورت فعال عمل می‌کند و مشتری را به سایت آگهی دهنده می‌کشاند. تهیه بنر به سرعت و با هزینه کم امکانپذیر است و در طراحی آن می‌توان از جاذبه ها و تکنیکهای مختلف مانند گرافیک، عکس و انیمیشن استفاده کرد. بعلاوه به کمک سیستمهای خودکار تحت وب، نظارت و مدیریت پخش بنر بسیار دقیق و آسان است.
برخی مزایای تبلیغات از طریق بنر
با استفاده از این سیستمها آگهی‌دهنده می‌تواند در هر لحظه به صورت Online به اطلاعاتی نظیر تعداد پخش بنر، تعداد کلیک روی هر بنر، تاریخ، زمان و حتی کشور فرد کلیک کننده دست یابد و پس از مدت کوتاهی (معمولاً چند ساعت) بر اساس نتایج بدست آمده تبلیغات را به نحوی که بهترین نتیجه را حاصل کند تغییر دهد. بعلاوه در یک سیستم مدیریت پخش،‌ که سایتهای پخش کننده متعددی در آن عضویت دارند (مانند پارس ادز)، می توان با دسته‌بندی سایتهای پخش کننده آگهی مخاطبان را هدفگیری نمود. مثلا‍ً آگهی دهنده می تواند انتخاب کند که بنرهای او در سایتهای خبری، هنری،‌ ورزشی، تجاری و امثال آن پخش شود. در حقیقت سیستمهای مدیریت بنر اطلاعات کامل و امکانات متعددی را در اختیار آگهی دهندگان می گذارند که در هیچیک از رسانه‌های سنتی به این دقت و گستردگی قابل دسترس نیست.
۲-۱-۱ بهره مندی بیشتر از تبلیغات با بنر
گه گاه در رسانه های مختلف به اظهار نظرهای نادرست و حتی مغرضانه ای برمی خوریم که اثربخشی بنرهای تبلیغاتی را مورد سئوال قرار می دهند! هر چند تبلیغات از طریق بنر تنها راهکار تبلیغ نیست و این روش هم مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارد، ولی تجربه نشان می دهد که استفاده هوشمندانه از بنر بویژه در معرفی نام تجاری (برند) و پیشبرد فروش بسیار موثراست.
فرانک کاتالانو مشاور برجسته بازاریابی در سیاتل آمریکا میگوید: "اگر بخواهیم میزان آشنایی با تبلیغات بنر را به مراحل مختلف شناخت افراد تشبیه کنیم ،‌ مثل این است که بگوئیم اکنون در پنجمین جلسه ملاقات با بنر قرار داریم؛ اولین جلسه ملاقات با اشخاص جدید معمولا" جلسه آشنایی است و در جلسات بعد بتدریج اطلاعات بیشتری در باره ملاقات شونده پیدا می کنیم و خصوصیات او را بهتر می شناسیم." سخن او اشاره به این نکته است که: بسیاری از آگهی دهندگان به شناخت کاملتری از تبلیغات بنر (Banner Advertising ) نیاز دارند تا بتوانند بخوبی از آن استفاده کنند.بر اساس آمار سازمان بین المللی تبلیغات( IAB )،‌ در سال ۲۰۰۰ میلادی، تبلیغات از طریق بنر ۴۷٪ کل تبلیغات آنلاین را تشکیل داده است. بویژه اگر توجه کنیم که رقم کل تبلیغات آنلاین در این سال ۲/۸ میلیارد دلار بوده، بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات پی می بریم.
بنابراین تبلیغات از طریق بنر می تواند و می بایست بخشی از استراتژی تبلیغاتی شما باشد، به شرط آنکه به این موارد توجه کنید:
۱- برای بنرهای خود پیامهای جذاب و کوتاه تهیه کنید
بنرهای تبلیغاتی با بیلبوردهای خیابانی قابل مقایسه اند.این آگهیها باید نظر بیننده را به مدتی کوتاه جذب کنند. بنرخواه در بالای صفحه باشد، یا در وسط و کناره های آن، باید با چند کلمه یا تصویر مختصر پیام خود را انتقال دهد. این آگهیها بخصوص در معرفی نام و مارکهای تجاری بسیار موفق عمل می کنند، زیرا نامها یا تصاویر کوتاه بخوبی در ذهن جای می گیرند. اگرشرکت کوچکی دارید ومی خواهید مستقیما به تبلیغ کالاو خدمات خود بپردازید(یعنی هدفتان معرفی نام تجاری نیست) باز هم بهتر است همین رویه را در پیش گیرید،یعنی کلام و تصویری را انتخاب کنید که به زیبایی و در کمال اختصار پیام شما را انتقال می دهد.
۲- اطمینان یابید که بنرها مخاطب را به جای درستی هدایت می کنند.
اگر از بنر برای معرفی سایت خود استفاده می کنید، قابل قبول است که مخاطبان را به صفحه اصلی ( home page) سایت بفرستید. اما بنرهایی که برای پیشبرد فروش و ارائه پیشنهادات خاص طراحی شده اند، ممکن است باهدایت مخاطبان به صفحه اصلی سبب سردرگمی ایشان شوند. در این موارد، بخصوص اگر پیام یا راهنمای تصویری مناسبی برای هدایت این بازدید کنندگان در صفحه اصلی پیش بینی نکرده باشید، احتمالا آنها را از دست خواهید داد.
کریس ماهر، مدیر شرکت بازاریابی M۲k در آستین تکزاس می گوید: " اگر کاربر را خسته و سردرگم کنیم، بدون آنکه از ما خرید کند، به سایت دیگری خواهد رفت. این یکی از خطاهای مهمی است که آگهی دهندگان مرتکب میشوند." بنابراین، بجای آنکه مخاطب را به صفحه اصلی سایت بفرستیم، بهتر است او را مستقیما" به صفحه ای که برای پیشبرد فروش طراحی شده ـ و بنر ها را به آن مرتبط ( لینک ) کرده ایم – هدایت نمائیم. در این صفحه باید محصول یا پیشنهاد خود را به صورت مشروح معرفی کنیم و از مخاطب بخواهیم که با پر کردن فرم محصول را سفارش دهد یا با ما تماس بگیرد. به این ترتیب اگر مخاطب فرم را هم پر نکند، مطمئن هستیم که پیام ما را دریافت کرده است.
۳- تبلیغات خود را هدفگیری کنید.
منظور از تبلیغات هدفگیری شده، پیام رسانی به مخاطبانی است که دارای علائق مشترک شغلی، تخصصی، هنری، ورزشی و امثال آن هستند. در تبلیغات از طریق بنر این گروهها را می توان با دسته بندی سایتهای نمایش دهنده آگهی از یکدیگر تفکیک کرد، بطوریکه هر آگهی برای گروه خاصی از مخاطبان پخش شود. نا گفته پیداست که به این ترتیب هزینه ها کاهش و بازدهی تبلیغات به میزان درخور توجهی افزایش می یابد.
۴- تبلیغات خود را با گروههای کوچک محک بزنید.
یک وجه امتیاز یا زیبایی تبلیغات اینترنتی این است که با هزینه ناچیزی می توانید آگهی های خود را با گروه کوچکی از مخاطبان بیازمائید. همچنین می توانید بنرهایی با شکلها، رنگها، متنها و اندازه های مختلف تهیه و اثر بخشی آنها را با هم مقایسه کنید. با کمی دقت و حوصله می توانید پیشنهاد های فروش را بگونه‌ای تنظیم نمائید که با خصوصیات وعلائق گروهی مخاطبان سازگارتر شده و بیشترین نتیجه را به بار آورد.
در ایران متوسط هزینه نمایش ۱۰۰۰ بنر در حدود ۱۲۰۰ تومان است، که رقم بسیار کمی است و امکان هر نوع آزمایشی را فراهم می کند. این آزمایشها اطلاعات فراوانی به آگهی دهنده می دهد که ارزش آن دهها و گاه صدها برابر هزینه های مربوطه است. حتی می توانید هزینه و اثر بخشی تبلیغات بنر را، برای کالا یا خدمات مورد نظر، با سایر انواع تبلیغات سنتی و اینترنتی مقایسه کنید. در این صورت ملاحظه خواهید کرد که تبلیغات بنر در مورد بسیاری از محصولات ارزانتر تمام می ‌شود و نتیجه بهتری دارد.۵- بخشی از استراتژی کلی تبلیغات خود را به بنر اختصاص دهید.
تبلیغات معمولا وقتی بیشترین نتیجه رابه بار می آورد که از رسانه ها و روشهای مختلف برای رساندن پیام به مخاطب استفاده کنیم. سازمانها و شرکتهای بزرگ و با سابقه این مطلب را می دانند و می کوشند پیامهای خود را با رسانه های مختلف به مخاطبان برسانند. این شرکتها معمولا" از رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات، تبلیغات محیطی‌ ( پوستر، بیلبورد، اتوبوس،...) بخوبی استفاده می کنند و در سالهای اخیر روشهای مختلف تبلیغات آنلاین را هم به این مجموعه افزوده اند.
اگر بودجه شما کفاف تبلیغ در رسانه های گرانقیمت را نمی دهد، از سایر انواع تبلیغات آنلاین استفاده کنید. درج آگهی در خبرنامه های آنلاین و ارسال ای میلهای تبلیغاتی از نمونه هائی است که درکنار تبلیغات بنر می تواند به شما کمک کند.
۶- درطراحی بنر از گرافیک، انیمیشن، و سایر جلوه های بصری بهره بگیرید.
ترکیب بندی، رنگ، نور، حرکت، حروف و خطوط زیبا اثر محسوسی بر جلب توجه بینندگان و موفقیت بنرهای شما دارد. نثر زیبا و روان ( که پیشتر به آن اشاره شد) نیز در ترکیب با این عوامل اثرگذارتر میشود. این مجموعه ممکن است مدتها در ذهن بیننده بماند و به اهداف آگهی دهنده کمک کند. برای طراحی بنر ها از افراد متخصص و با تجربه استفاده کنید. هزینه طراحی بنر رقم درخور توجهی نیست اما اثر مهمی بر تبلیغات شما دارد.

۲-۲: تبلیغات از طریق موتور جستجو
راز بزرگ تبلیغات از طریق موتور جستجو چیست كه كسانی كه آن را میدانند، میتوانند رتبه های اول را در لیستهای جستجو به دست آورند؟ در واقع قوانین و قواعد ساده ای بر تبلیغات با استفاده از موتور جستوجو حاكم است كه شما باید آنها را رعایت كنید.
۱- محتوای ارزشمند
بسیاری از افراد، این نكته را نادیده میانگارند، در حالیكه مهمترین عامل در یك استراتژی موفق برای تبلیغات با كمك موتور جستجو، محتوای با ارزش است. بازدیدكنندگان، اطلاعات مفید و محتوای جالب میخواهند. تبلیغات با موتورجستجو فقط در مورد الگوریتمهای كامپیوتری نیست. كیفیت محتوا ، نقش بسیار مؤثری در این تجارت دارد. موتورهای جستجو تلاش میكنند تا سایتهای با كیفیت را كه دارای اطلاعات مفید هستند، درصدر حاصل از جستجو قرار دهند. یك استراتژی موفق برای تبلیغات از طریق موتور جستجو باید این نكته را لحاظ كند.
۲- سایت را ساده نگهدارید
یكی از اشتباهات معمول در تبلیغات توسط موتور جستجو این است كه سایت را با محتوایی در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید كه توسط روباتهای موتور جستوجو قابل دیدن نیستند. روباتهای موتورهای جستجو را نابینا فرض كنید. آنها نمیتوانند تصاویر را ببینند و معمولاً با خواندن و دیدن قابها (frame) و flash و محتوای دینامیك مشكل دارند. سایتهایی كه بدون زیباسازی تجملی ساخته میشود، از نقطه نظر تجارت موتور جستجو بهتر دیده میشوند.
۳- كلمات كلیدی را با دقت انتخاب كنید
اطمینان حاصل كنید كه تمامی كلمات و عبارات كلیدی مورد نظر شما همان كلماتی هستند كه مردم به دنبال آنها جستجو میكنند. مثلاً اگر همه افراد به دنبال عبارت search engine placement میگردند، استفاده از عبارت search engine marketing سودی ندارد.
۴- كلمات كلیدی را درون متن بگذارید
چگونه موتورهای جستزجو میتوانند بفهمند كه سایت شما درباره چیست اگر شما چیزی به آنها نگویید؟ نمیتوان توقع داشت كه یك مقاله با جستجوی عبارت search engine marketing یافت شود، مگر اینكه این عبارت به طور مكرر در آن به كار رفته باشد. با اینكه این نكته بسیار منطقی است، اما هنوز هم بسیاری از مردم آن را فراموش میكنند. آنها متعجبند كه چرا صفحه و سایت آنها با جستجوی یك عبارت خاص بالا نمیآید و پیدا نمیشود، در حالیكه اصلاً آن عبارت را در سایت خود بكار نبردهاند.
۵- كلمات كلیدی را در جایی قرار دهید كه ارزشمند باشد و به حساب بیاید
كلمات كلیدی را در قسمت title صفحه بكار ببریدkeyword یا این كلمات را در قسمت headline قرار دهیدkeywords .همچنین میتوانید این كلمات را در برچسبهای italic وbold درون متن قرار دهید:keywords یا keywords <>
استفاده از كلمات كلیدی در نام دامنه و URL نیز توصیه میشود. در واقع این یك تاكتیك بسیار مؤثر در تبلیغات به كمك موتور جستجو میباشد.
۶- ازmeta tagها استفاده كنید
پیش از این meta tagها از اهمیت بیشتری نزد موتورهای جستجو برخوردار بودند، اما با وجود كاهش اهمیت، هنوز هم استفاده از meta tagها برای معرفی توصیف (description) و كلمات كلیدی باید جزئی از استراتژی تبلیغات شما باشد
یا
< name ="keywords" content="your keywords">
بنابراین مراقب باشید تا meta tagهای یكتایی را در هر صفحه از سایت خود به كار ببرید كه هر tag محتوای آن صفحه خاص را توصیف نماید.
۷- نام دامنه های مخصوص به خودتان بگیرید
اگر قصد تبلیغات با موتور جستجو را دارید، باید نام دامنه و آدرس IP مختص به خود را داشته باشید. این كار به موتورهای جستجو نشان میدهد كه شما سایت خود را جدی میگیرید و به آن اهمیت میدهید. اگر یك دامنه یا IP اشتراكی با سایر سایتها را مورد استفاده قرار میدهید، باید این ریسك را بپذیرید كه امكان دارد به علت استفاده از روشهای غیراخلاقی در بازار موتورهای جستجو همانند spam كردن سایر سایتهای آن دامنه یا IP، توسط بازار موتورهای جستجو جریمه یا حتی تحریم شوید.
۸- یك میزبان وب با كیفیت را در اختیار بگیرید
اطمینان حاصل كنید كه میزبانی مطمئن و معتبر برای سایت خود یافته اید كه همیشه سایت شما را در دسترس بینندگان قرار میدهد. حتی مؤثرترین تاكتیكهای موتور جستجو در جهان هم كمكی به شما نخواهدكرد، اگر هنگامی كه روبات موتور جستجو به سراغ شما میآید، سایت شما down باشد. اگر چنین اتفاقی بیافتد، سایت شما از شاخص موتور جستجو حذف میشود و حتی ممكن است برای ماهها به شاخص برگردانده نشود. همچنین مطمئن شوید كه IP مخصوص خود را دارید و به فایلهای ثبت وقایع كارگزار دسترسی دارید. این فایلها میتوانند ابزارهای بسیار با ارزشی در بازاریابی از طریق موتور جستوجو باشند.۹-سعی كنید در سایتهای مختلف پیوندهایی به سایت خود بگیرید
این نكته در بازاریابی موفق به كمك موتور جستوجوی موفق بسیار مهم است. موتورهای جستوجو فرض میكنند كه سایتهایی كه پیوندهای زیادی به آنها اشاره میكنند، سایتهای مهم و با ارزشی هستند و به خصوص سعی كنید در سایتهایی كه هم موضوع با سایت شما هستند و از درجه بالائی در موتورهای جستجو برخوردارند، پیوند كسب كنید.
۱۰-سایت خود را به طور دستی در موتورهای جستجو ثبت كنید
هیچگاه از نرم افزار برای ثبت سایتتان در هزاران موتور جستجو استفاده نكنید. مهمترین استراتژی در تبلیغات با موتور جستجو، این است كه شما به طور دستی خود را در ده موتور جستوجو ثبت كنید. حدود ۴ تا ۸ هفته طول خواهد كشید تا سایت شما شاخص دهی شود. هرماه ثبت مجدد نكنید، چون تاثیری بر جایگاه شما در موتورهای جستجو نخواهد داشت. این قواعد ده گانه را رعایت كنید تا در زمانی نه چندانی طولانی جایگاهی مناسب در موتورهای جستجو كسب كنید.
۳- ویژگی تبلیغات اینترنت
بطور کلی می توان تبلیغات اینترنتی را دارای این خصوصیات دانست :
۱-دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
۲-هدفگیری دقیق مخاطبان
۳-اطلاع رسانی كامل و سریع
۴-هزینه كم
۵-نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه
۱ - دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
در سالهای اخیر عده كاربران اینترنت در جوامع مختلف به سرعت در حال افزایش است . این روند در كشور ما نیز بخوبی مشاهده می شود . بررسیهای آماری معتبر حاكیست كه ظرف پنج سال گذشته (۱۳۷۹-۱۳۷۵ ) نرخ رشد كاربران اینترنت در ایران بطور متوسط سالانه ۳۱۷% بوده است . به عبارت روشنتر عده این كاربران ( مخاطبان تبلیغات اینترنتی ) هر سال بیش از سه برابر شده است و در پایان سال ۱۳۸۱ از یك میلیون نفر فراتر خواهد رفت . همچنین ، ذكر این نكته بی مناسبت نیست كه بر اساس اعلام شركت مخابرات تا پایان امسال زیربنای مخابراتی لازم برای استفاده ۶ میلیون مشترك ایرانی ازشبكه اینترنت فراهم خواهد شد . نكته در خور توجه این است كه بیشتر كاربران اینترنت در ایران از اقشار جوان و میانسال ، تحصیلكرده یا متخصص و متعلق به دهكهای درآمدی متوسط به بالا هستند كه این ویژگیها بازار بسیار مناسبی را برای جذب كالاها و خدمات مختلف ایجاد می كند . بخش مهم دیگری از این بازار جدید ، جمعیت چند میلیونی هموطنان خارج از كشورند كه عده كثیری از آنها ازاینترنت استفاده می كنند . بعلاوه باید به بازار بزرگ جهانی و مشتریان بالقوه كالاها و خدمات ایرانی در سرتاسر دنیا اشاره كرد كه اینترنت بهترین راه دسترسی به آنان است .
۲ - هدفگیری دقیق مخاطبان
اینترنت توانایی بالایی برای پیام رسانی به مخاطبان خاص (هدفگیری شده) دارد . هر گروه از كاربران اینترنت به سایتهای ویژه ای علاقمندند، كه با وجود سایتهای تخصصی در هر زمینه ، حتی می توان پیامگیران را بر اساس علائق تخصصی شان از هم تفكیك كرد .
به عنوان مثال انواع لوازم و پوشاك فوتبال بهتر است در سایتهای اختصاصی فوتبال تبلیغ شوند . همچنین علاقمندان به سیاست ، علوم ، فنون ، تجارت ، هنر ، بهداشت و امثال آن هریك به سایتهای مربوطه مراجعه می كنند كه پیامهای مناسب ایشان را میتوان در آن سایتها نمایش داد .بر این اساس تبلیغات اینترنتی تولیدكننده/عرضه كننده هر كالایاخدمت را مستقیما به مصرف كننده آن وصل می كند و به این ترتیب هدفگیری مخاطب در اینترنت بسیار دقیقتر از رسانه های سنتی(مطبوعات ، رسانه های چاپی ، رادیو و تلویزیون) صورت می گیرد .
۳ - اطلاع رسانی كامل و سریع
اطلاع رسانی تبلیغاتی در رسانه های سنتی با محدودیتهای متعدد روبروست ، از جمله برای اجتناب از هزینه بالا پیامها باید بسیار فشرده و كوتاه عرضه شوند . بعلاوه تولید و پخش آگهی در این رسانه ها به برنامه ریزی و زمان بیشتری نیاز دارد .
در تبلیغات اینترنتی این موانع تا حدود زیادی برطرف شده و آگهی دهنده می تواند ضمن استفاده از امكانات سمعی و بصری پیامها واطلاعات مورد نظر را به شكل كامل در اختیار مخاطب قرار دهد . همچنین این امكان برای او فراهم است كه بدون مراجعه حضوری ( به صورت آن لاین ) آگهی خود را سفارش دهد و ظرف چند ساعت شاهد پخش آن باشد .
۴ - هزینه كم
امروزه هزینه تبلیغ در رسانه های سنتی نظیر مطبوعات پرتیراژ و تلویزیون بسیار سنگین است . همچنین در این نوع تبلیغات تنها با بررسیهای پر خرج می توان از میزان رسیدن پیام به مخاطبان اصلی و اثربخشی آن با خبر شد . حال آنكه ، در تبلیغات اینترنتی آگهی دهنده با كمترین هزینه پیام خود را به مخاطبان مورد نظر می رساند ، منبع اطلاع رسانی جامعی را به طور مستمر در اختیار ایشان قرار میدهد و هر لحظه كه اراده كند با دریافت گزارشهای دقیق از عكس العمل آنها مطلع می شود .به عنوان نمونه در سیستم "پارس ادز" آگهی دهنده می تواند در هر لحظه گزارشهایی دریافت كند كه نشان می دهد آگهی های او چند بار و در چه سایتهایی به نمایش درآمده و مخاطبان چه عكس العملی در برابر آن نشان داده اند ( چند بار روی بنر كلیك كرده و به سایت آگهی دهنده وصل شده اند ) .
۵ - نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه
چنانكه اشاره شد ، یكی از ویژگیهای بارز تبلیغات اینترنتی امكان نظارت دقیق برآگهی ها و ارزیابی مستقیم نتایج است .
این كار به دو صورت انجام میشود ؛
اول آنكه از طریق نرم افزار پیش بینی شده در پارس ادز در هر لحظه می توان تعداد سایتهای نمایش دهنده ، تعداد نمایش هر آگهی(بنر) ، تعداد كلیك روی هر بنر، میزان اعتبار باقیمانده ( از كل مبلغ توافق شده برای درج آگهی ) و اطلاعات مبسوط دیگر را دریافت كرد ؛ گفتنی است كه این اطلاعات در قالب جد ول ونمودار در اختیار آگهی دهنده قرار می گیرد وبر اساس آن می توان تغییرات لازم را در برنامه اعمال كرد .
ثانیا" نتیجه درج آگهی به صورت افزایش مراجعه به سایت آگهی دهنده جلوه می كند كه در این مورد نیز با نرم افزارهای خاص موجود در اینترنت تعیین میزان افزایش بازدید كنندگان سایت و حتی تغییر در تعداد صفحات مشاهده شده بسهولت میسر است .
۴- مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی
۴-۱ : معایب تبلیغات اینترنتی
۱- تبلیغات دروغ : که ممکن است ابزاری برای کنترل آن در اینترنت وجود نداشته باشد.
۲- استفاده از تصاویر و شعارهای مستهجن و غیر اخلاقی
۳- بالا بردن ترافیک شبکه
۴- منحرف کردن توجه کاربران که معطوف به یک هدف خاصی است ، بسوی تبلیغات پراکنده .
۵- اشغال بخش قابل توجهی از حافظه سِرورها و وقت کارکنان و مدیران .
۶- کاهش قیمت تبلیغات اینترنتی به دلیل ازدیاد سرورها که این امر باعث می شود که تبلیغات اینترنتی برای یک سرور نه تنها مزایایی نداشته باشد بلکه محدودیتهای جدی نیز ایجاد کند .
۷- عدم پشتیبانی مالی توسط تأمین کنندگان منابع مالی سرورها ، صرفأ بر اساس این استدلال که این سرورهها منبع درآمد از راه تبلیغات دارند .
۸- عدم وجود یک منبع متمرکز که بر روی تبلیغات در اینترنت کنترل داشته باشد .
۴-۲ : مزایای تبلیغات اینترنتی
از جمله مزیت های تبلیغات در اینترنت می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- هدف گیری دقیق مخاطبان
آگهی دهنده می تواند آگهی خود را مستقیما در معرض دید مخاطب خاص خود قرار دهد و به این ترتیب به بالا ترین اثر تبلیغ خود دست یابد .۲- اطلاع رسانی کامل
بر خلاف رسانه های سنتی، در ارائه پیام محدودیتی های رایج رسانه های سنتی همچون کوتاه بودن پیام ها، فشردگی آگهی و تکلف در انتخاب عبارات وجود ندارد و آگهی دهنده می تواند با بهره گیری از امکانات ویژه سمعی و بصری، اطلاعات و پیامهای مورد نظر خود را به طور کامل به مخاطبین عرضه نماید.
۳- اطلاع رسانی سریع
تهیه، تولید و پخش آگهی همیشه پر هزینه و زمان بر بوده است اما آماده نمودن تبلیغات اینترنتی، بدون صرف هزینه و زمان قابل توجه در کوتاه ترین زمان میسر می باشد.
۴- هزینه بسیار کم
نه تنها هزینه تبلیغات اینترنتی در مقایسه با رسانه های رایج دیگر ناچیز می باشد بلکه آگهی دهنده می تواند در هر لحظه با صرف کمترین هزینه و با بهره گیری از گزارشهای دقیق اثر بخشی آگهی خود را ارزیابی نماید.
۵- گسترده بودن محدوده جغرافیایی
مخاطبین سایتهای اینترنتی محدود به مرزهای جغرافیایی نیستند و به همین دلیل تبلیفات اینترنتی نوعی تبلیغات جهانی محسوب می شوند.
۶-نظارت دقیق مستمر و بی واسطه
با بهره گیری از نرم افزار های طراحی شده آگهی دهنده می تواند در هر نقطه از دنیا و در هر لحظه از شبانه روز، میزان اعتبار باقی مانده، تعداد نمایش و کلیک بر روی آگهی و اطلاعات آماری دیگر را مورد نظارت و ارزیابی دقیق و بی واسطه قرار دهد.
۷- قابلیت تعاملی
ماهیت تعاملی شبکه اینترنت بر خلاف انواع دیگر تبلیغات امکان ارتباط متقابل مخاطبان را فراهم آورده است و آگهی دهنده می تواند از نظرات و انتقادات مخاطبان خود با خبر گردد.
۸- از همه مهم تر این که با گسترش اینترنت و حضور كامپیوتر ها در هر خانواده عدم حضور در تبلیغات اینترنتی باعث از دست دادن بازار خواهد شد
۵- نكات طلایی در تبلیغات اینترنتی
طراحی و پیاده‌سازی صفحات وب‌سایت، تنها بخشی از مراحل راه‌اندازی یك وب‌سایت است. گام مهم دیگری كه در این راه باید بپیمایید، ثبت‌نام سایت، و انتخاب یك میزبان مناسب برای سایتتان است. اگر چه این كار می‌تواند در چند ساعت نیز انجام گیرد، اما بایستی توجه كرد كه اشتباه در انتخاب میزبان، باعث افزایش هزینه‌ها، و حتی به هدر رفتن زحماتی شود كه برای طراحی و تبلیغ آن كشیده شده استهزینه، كیفیت، امنیت و پشتیبانی، از عناصر مهمی است كه می‌بایست در انتخاب میزبان سایت خود آنها را مورد توجه قرار دهید. نكاتی كه در پایین به آنها اشاره خواهد شد، به شما در ارزیابی و انتخاب میزبان سایت مناسب كمك خواهد كرد.
ارزیابی قبل از اقدام
از اشتباهات رایج بین صاحبان سایت‌ها(بخصوص افراد غیر فنی) انتخاب میزبان قبل از طراحی و پیاده‌سازی سایت است، و این در حالیست كه بسیاری از نیازها و مشخصه‌هایی كه میزبان بایستی آن را پشتیبانی كند، در هنگام پیاده‌سازی سایت مشخص می‌شود. در صورت عدم همخوانی مشخصات و نیازهای میزبان و سایت، نیاز به تغییر میزبان و یا پیاده‌سازی سایت براساس مشخصات میزبان سایت ایجاد می‌شود كه هر دو مورد، طبیعتاً هزینه‌ساز خواهد بود.
اما اشتباه برخی از طراحان سایت نیز عدم توجه به وضعیت بازار و نیازهای مشتری است. برای مثال برخی از طراحان، سایت‌های مشتریان خود را با تكنولوژی جاوا و jsp پیاده‌سازی می‌كنند، این در حالی است كه این تكنولوژی اگرچه بسیار قدرتمند است، اما كمتر در سرورهای شركت‌های هاستیگ پشتیبانی می‌شود، و یا استفاده از آن نیازمند پرداخت هزینه بیشتری است؛ مشكل دیگر این كه برای نگهداری حجم كمی از اطلاعات و برای یك سایت كم‌بیننده از Microsoft Sql Server استفاده می‌كنند، و البته در اكثر مواقع استفاده از چنین سرویسی نیاز به پرداخت هزینه اضافی دارد و این در حالیست كه استفاده از بانك اطلاعات MS Access نیز چنین امكانی را فراهم می‌كند. بنابراین قبل از پیاده‌سازی سایت، بایستی مشورت‌ها و بررسی‌های لازم صورت گیرد و همچنین بایستی تمام برنامه‌ها ونیازها(مانند استفاده از صفحات پویا و یا بانك‌های اطلاعات) و حتی تعداد بینندگان احتمالی سایت حداقل برای یك سال آینده تعیین شود، و آنگاه به برای انتخاب میزبان سایت اقدام كنید.
میزان فضا (Disk Space ویا Storage)
میزان فضای مورد نیاز برای نگهداری صفحات، تصایر ویا بانك‌های اطلاعاتی سایت، از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب نوع میزبان و نوع سرویس شركت میزبان شده است. تقریبا اكثر شركت‌هایی كه در زمینه ارائه خدمات میزبانی سایت فعالیت می‌كنند، میزان فضای اختصاص داده شده به سایت‌ها را به عنوان معیاری برای تقسیم‌بندی خدمات خود استفاده می‌كنند. نكته‌ای كه بایستی به آن توجه داشته باشید و حتما جزئیات آن را از شركت میزبان سؤال كنید، اطلاعاتی دیگری است كه در همان فضای اختصاص داده به سایت شما قرار خواهد گرفت. برای نمونه عموماً صندوق‌های پستی ازهمان فضای اختصاص داده شده به سایت استفاده می‌كنند، و یا لاگ‌فایل‌های سایت (Log File) نیز در همان فضای سایت قرار می‌گیرند. در چنین حالتی اگر شما از سرویس ده مگابایتی یك شركت استفاده می‌كنید و یك صندوق پستی یا حجم پنج مگابایت دارید، عملاً تنها پنج مگابایت دیگر برای قراردادن صفحات و تصاویر سایت دارید. البته برخی شركت‌ها نیز فضای ذكر شده در سرویس‌های خود را برای صفحات و اطلاعات سایت در نظر می‌گیرند و برای دیگر اطلاعات مانند لاگ‌فایل‌ها و صندوق پستی‌ها فضای رایگان دیگری در نظر می‌گیرند. بنابراین، جزئیات سرویس شركت هاست را در این زمینه جویا شوید، و دقت كنید كه چه میزان فضا در نهایت برای صفحات سایت و صندوق پستی‌ها نیاز دارید، و بر این اساس، سرویس‌های شركت میزبان را خریداری كنید.
صندوق پستی (Mail Box)
باور كنید موفق‌ترین شركت‌های میزبان در دنیا، نه به خاطر قیمت‌ها، بلكه به خاطر پشتیبانی و انجام تعهدات خود در برابر مشتریان به چنین درجه‌ای رسیده‌اند.
داشتن ایمیل با نام خود سایت، اكنون دیگر نیازی معمول برای مدیران و صاحبان سایت‌هاست. شما هم حتما علاقه‌مندید كه ایمیل‌هایی مانند info@yoursite.com و یا sales@ yoursite.com داشته باشید. و یا به تمام كارمندان شركت خود و به نام سایت شركت ایمیل اختصاص بدهید. بنابراین در سرویس‌های شركت میزبان به تعداد ایمیل‌های داده شده، ظرفیت، كیفیت و همچنین چگونگی ایجاد آن دقت كنید. یكی از مواردی كه شركت‌ها به عنوان بخشی از تبلیغات سرویس‌های خود ذكر می‌كنند، تعداد ایمیل‌های بیشتر و یا تعداد نامحدود صندوق‌های پستی است. همان طور كه در بالا نیز به آن اشاره‌ای داشتیم، بایستی دقت كنید كه چه میزان ظرفیت و فضا برای هر صندوق پستی در نظر گرفته می‌شود، و البته آیا فضای اختصاص داده شده به ایمیل‌ها از همان فضای كلی اختصاص داده به سایت استفاده می‌كند یا خیر.همچنین اگر مایل به ایجاد تعداد زیادی صندوق پست الكترونیك برای سایت خود هستید، دقت كنید كه آیا شركت میزبان، پنل و یا امكانی را برای ایجاد و مدیریت این صندوق‌ها برای شما در نظر خواهد گرفت یا خیر.
ترافیك سایت و برخی از محدویت‌ها
بایستی گفت این نكته از جمله مواد بسیار مهمی است كه متاسفانه توسط افراد غیرحرفه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. ترافیك سایت، میزان اطلاعاتی است كه در طول یك مدت مشخص بین سایت و بازدیدكنندگان رد و بدل می‌شود. ترافیك سایت، رابطه مستقیمی با تعداد بازدیدكنندگان سایت و حجم صفحات سایت دارد. بنابراین اگر فكر می‌كنید بازدیدكنندگان سایت شما زیاد خواهند بود و همچنین صفحات شما از حجمی سنگین برخوردارند، حتماً به این مورد و نیز محدودیت سرویس‌های شركت‌های میزبان دقت كنید.ترافیك سایت معمولا بصورت ماهانه براساس مگابایت و گیگابایت و با كلماتی چون ترافیك، و یا پهنای باند (BandWidth) در جزئیات سرویس‌های شركت‌ها ذكر می‌شود، و البته در صورت عدم ذكر، می‌بایست آن را حتماً جویا شوید. اگر شركت میزبان، به شما قول پهنای باند نامحدود را داده، و شما هم گمان می‌كنید سایتی با بازدیدكنندگان زیاد خواهید داشت، حتما در قرارداد خود با شركت، این مورد را ذكر كنید.البته اعمال محدودیت برای سایت‌ها تنها به همین شكل محدود نیست، و برخی شركت‌ها برای تعداد كاربران همزمان سایت و یا میزان استفاده سایت از پردازش CPU محدودیت‌هایی اعمال می‌كنند كه بد نیست در جریان آنها نیز باشید.

مشتریان دیگر شركت
قبل از انتخاب یك میزبان، بد نیست درباره سابقه شركت نیز تحقیقی كنید. همچنین بهتر است از میزبان بخواهید چند سایت مشهور را كه بر روی سرورهای خود میزبانی می‌كند معرفی نماید.
اما نكته بسیار مهم دیگر، توجه به تعداد سایت‌های قرار گرفته بر روی سرور شركت است. اگر سایت شما تنها حاوی صفحات HTML است و یا بیینده آن زیاد نیست، این مورد، اهمیت چندانی ندارد. اما هرچه تعداد سایت‌های میزبانی شده بر روی سرور بیشتر باشد، بدین معنا است كه سرور شما مشغولیت بیشتری دارد و به همین دلیل، سرعت كمتری هم دارد. " "توجه كنید كه سرورهای با تعداد سایت زیاد، بیشتر در خطر حمله هكرها هستند!همچنین توجه كنید كه سرورهای با تعداد سایت زیاد، بیشتر در خطر حمله هكرها هستند! استاندارد مشخصی برای تعدد سایت‌های میزبانی شده بر روی یك سرور نیست، چرا كه بر اساس مشخصات سخت‌افزاری سرور، سیستم عامل سرور و همچنین نیازها و بییندگان سایت‌ها، این رقم می‌تواند متغیر باشد. بسیاری از شركت‌ها، سایت‌ها را براساس تقسیم‌بندی «شخصی» و «تجاری» بر روی سرورهای متفاوت قرار می‌دهند، كه این می‌تواند به هم نفع صاحبان سایت‌های شخصی (به دلیل ارزان بودن) و هم سایت‌های تجاری (به دلیل نیاز به سرعت و كیفیت بهتر) باشد در ایران، اكثر شركت‌ها به خصوص شركت‌های معروف، برای ارزان‌تر تمام شدن هزینه‌ها، ناچار تعداد زیادی سایت‌ها را بر روی یك سرور قرار می‌دهند كه این می‌تواند عواقب بدی دربرداشته باشد، مواردی مانند آنچه كه گاهی در روزنامه‌ها می‌خوانیم، یعنی با هك شدن یك سرور، صدها سایت دچار صدمه می‌شوند! معمولاً در سرورهای ویندوز و با مشخصات یك كامپیوتر معمولی، تعداد بین دویست سایت تجاری و یا چهارصد سایت شخصی رقم مناسبی است.

پشتییانی و تعهدات شركت میزبان
باور كنید موفق‌ترین شركت‌های میزبان در دنیا، نه به خاطر قیمت‌ها، بلكه به خاطر پشتیبانی و انجام تعهدات خود در برابر مشتریان به چنین درجه‌ای رسیده‌اند. خلاصه این كه سرویس میزبانی سایت بدون پشتیبانی، ارزشی ندارد.طبیعتاً منطقی نیست كه به شركت‌هایی كه تلفن و یا آدرس مشخصی ندارند و تمام پشتیبانی آنها تنها براساس ایمیل است و یا حاضر نیستند مشكلات و یا سؤالات فنی مشتریان خود را به صورت حضوری و یا تلفنی پاسخگو باشند اعتماد كنید.
همچنین بسیار خوب است كه از تعهدات شركت سرویس‌دهنده نیز مطلع شوید. یكی از مهم‌ترین آنها تعهد به قابل دسترس بودن سایت در اكثر زمان‌هاست كه اصلاحاً به آن uptime می‌گویند. البته ذكر این گونه تعهدات تنها در آگهی‌های تبلیغاتی كافی نیست و این موارد می‌بایست در قرارداد نیز ذكر شود. شركت‌هایی كه از اطلاعات مشتریان خود نسخه پشتیبان تهیه می‌كنند و در برابر امنیت و مشكلات فنی سایت‌ها، خود را مسئول می‌دانند، بهترین انتخاب‌ها هستند
۵-۱ : فرمول آیدا
واژه آیدا (AIDA) ترکیبی اختصاری، متشکل از حروف اول کلمات انگلیسی Attention, Interest, Desire, Action است . بسیاری از آگهی‌ها و صفحات وب موفق با پیروی از فرمول آیدا (AIDA) تهیه و تنظیم می‌شوند،که بر اساس آن آگهی باید:
۱- توجه بیننده را جلب کند
۲- رغبت و کشش ایجاد نماید
۳- آرزو یا خواست بیافریند
۴- به کنش یا عمل منجر شود
متاسفانه در اغلب موارد طراحان آگهی فقط به بخش اول این فرمول بها می دهند، یعنی می‌کوشند به کمک حروف درشت یا با دوز و کلکهای تصویری توجه بیننده را جلب کنند؛ در این مورد کافی است به روزنامه‌ها و مجله‌ها نگاه کنید تا به منظورم پی ببرید. بسیاری از وب سایتها هم با گرافیک پر زرق وبرق و نوشته‌ها و تصاویر چشمک‌زن و تند از همین روش پیروی می‌کنند . این کارها مثل آنست که به طرف مشتری برویم، به صورتش زل بزنیم، شانه هایش را دو دستی بگیریم و به شدت تکان دهیم. به اینصورت توجه مشتری را جلب می کنیم، اما باید ازخود بپرسیم از ما خرید هم خواهد کرد؟ پس جلب توجه فقط قسمتی از کار است، نه همه آن!اکنون خوب گوش کنید تا روش موثرتری را برای تبلیغ به شما معرفی کنم . . . روش درستی که در بیننده رغبت و کشش ایجاد می‌کند و به فروش ختم می‌شود. رمز کار این است‌:
آگهی خود را مثل یک گزارش کوتاه تنظیم کنید. به آن صورت کلیشه ای ندهید. از گرافیک پر زرق و برق، حروف کج و معوج، اشکال عجیب و غریب . . . یا هر چیز دیگری که برای بردن جایزه گرافیک تهیه شده است، دوری کنید!به بهترین حالت ممکن بیاندیشید. تصور کنید گزارشگری می‌خواهد کالا یا خدمات شما را بررسی کند و مطلبی درباره آن بنویسد؛ درجریان این ‌بررسی شیفته محصول شما می‌شود، بلافاصله پشت میز می نشیند و گزارش بلند بالایی می‌نویسد که فروش شما را یکشبه به عرش ‌می رساند. البته این سناریو غیرممکن نیست، ولی معمولا" اینطور اتفاق نمی افتد! می‌پرسید چطور؟ خدمتتان عرض می کنم . . .
خودتان را جای آن گزارشگر بگذارید! مثل او گزارش جانانه ای بنویسید، در آن به مشخصات و امتیازات کالا یا خدمات مورد نظر اشاره کنید و در پایان به مخاطبان بگوئید که کجا و چگونه سفارش بدهند. فقط یادتان باشد وقتی‌که مقاله تمام شد به هیچوجه سعی‌نکنید به آن شکل و شمایل آگهی بدهید، هرگز‍! هرگز!
۵-۲: پنج قانون تبلیغات اینترنتی
پنج قانون تبلیغات در شبكه جهانی اینترنت گرچه هنوز درحال تغییرند ولی ستون فقرات داستان تبلیغات در شبكه جهانی اینترنت امروزی را تشكیل داده اند.
این ۵ قانون عبارتند از:
۱ - قانون خیابان بن بست
۲ - قانون دادوستد
۳ - قانون اعتماد
۴ - قانون كشش وارسال
۵ - قانون بازار خالی .
۱ - قانون خیابان بن بست
براساس این قانون ، ساختن یك سایت در شبكه جهانی اینترنت مانند ساختن ویترین مغازه در یك بن بست است ، زیرا كسی از آدرس سایتها، به خودی خود خبر ندارد و بایدبنابه علتی با آدرس سایت شما آشنا شود و به آن مراجعه كند. پس اگر می خواهید مشتری به سراغ شما بیاید به دنبال دلیلی برای آمدنش باشید.
بسیاری از مردم معتقدند كه اگر كسب وكاری را راه اندازی كنید مشتری خودش به سراغ شما می آید. اما همان طور كه می دانید این مطلب در اینترنت صادق نیست ومتاسفانه از آنجا كه نرم افزار فرانت پیج )FRONTPAGE( قابلیت ساختن سایتهای ظاهراحرفه ای را به همه می دهد، تازه كارهای زیادی بدون درنظرگرفتن یك برنامه بلندمدت تبلیغاتی ، اقدام به ساختن سایتهای اینترنتی می كنند. ولی باید درنظر داشته باشیم كه حتی اگر بهترین سایتها را طراحی كنیم ، تا وقتی كسی برای خرید به آنها رجوع نكند، این سایتها فایده ای ندارند.
فكر می كنید چرا همه هنرمندان میلیونر نیستند؟ به این دلیل كه آنها تنها یادگرفته انددستاوردها و كارهای هنری عالی ارائه بدهند اما چیزی درمورد تبلیغات دستاوردهایشان نمی دانند.
لذا اولین سوالی كه قبل از ساختن سایت باید از خود بپرسید این است كه چگونه مردم را وادار به بازدید از این سایت كنید؟
یك برنامه پیشنهادی برای تبلیغات شما می تواند به صورت زیر باشد:
دو ماه تبلیغ نشان شركت ، برای بالابردن اعتبار نام شركت ;
قرارگرفتن در فهرست موتور جستجوهای كم اعتبارتر مانند هات بت (HOTBOT( واكسایت )EXCITE( در سه ماهه اول ;
قرارگرفتن در فهرست موتور جستجوهای معروفتر مانند اینفوسیك )INFOSEEK(،لایكوس |)LYCOS(یا آلتاویستا|)ALTAVISTA(درسه ماهه دوم ;ایجاد ارتباط با سازمانهای مرتبط با صنعتی كه در آن هستید و پرداخت برای ثبت نام درفهرست آنها;
مطرح شدن وسیع در سطح رسانه ها در سه ماهه سوم ;
انتشار یك روزنامه برای شركت در سه ماهه چهارم سال ، كه در آن هم اخبار داخلی شركت و هم اخبار مربوط به صنعت درج گردد. در این زمان شما باید شروع به جمع آوری آدرسهای پست الكترونیك موردنیاز كنید.شاید شما بتوانید برنامه های تبلیغات بسیار متفاوتی طراحی كنید. این مهم نیست .اما نكته ای كه باید همواره درنظر داشته باشید این است كه برای حضور بازدیدكنندگان تان باید دلیلی داشته باشید. آیا می دانید چه چیزی در سایت باعث مراجعه مجدد بازدیدكننده می شود؟۱- محتوا.
محتوای خوب می تواند ارتباط دوطرفه برقرار كند. لازم نیست سایتی بزرگ داشته باشید بلكه می توانید بخواهید با شما ارتباط برقرار كنند زیرا شما اطلاعات كاملی عرضه می كنید. وقتی در سایت خود خدمات عمومی عرضه می كنید، ناگهان درصدر خبرها قرارمی گیرید. نشریات و مجله ها شروع به مطرح كردن شما می كنند و در سایت تان ترافیك ایجاد می شود، پس برای آمدن بازدیدكنندگان تان دلیلی داشته باشید.
۲ - قانون دادوستد
یكی از واژه های مهم فرهنگ اینترنت كالاهای رایگان است . قانون دادوستد می گوید: بازدیدكنندگان را با اهدای كالاهای رایگان جذب سایت خود كنید و سپس سعی كنید كالای دیگر به آنها بفروشید.
این همان سناریویی است كه در بسیاری از فروشگاهها از آن استفاده می شود. مثلامی گویند: >شال گردن پشمی رایگان برای ۰۵ نفر اولی كه برای حراج یك روزه اسكی ، دراول دسامبر از مغازه ما دیدن كنند<. آنها اول مشتری را با كالاهای رایگان جذب می كنند وبعد سعی می كنند چیزی به آنها بفروشند. استراتژی ساده این است : اول مردم را با دادن مقدار زیادی اطلاعات رایگان به سایت خود جذب كنید. بعد آنها را از كالاها و خدمات خود آگاه كنید. این ریتم >دادوستد< رابخاطر بسپارید. این استراتژی موثر است ، ولی برای فروش ، شما باید به قانون سوم مسلط شوید. ۳ - قانون اعتماد فرض كنیم كالاها یا خدمات شما به طور رقابتی قیمت گذاری شده اند و از كیفیت خوبی برخوردارند. بزرگترین سد راه شما برای فروش ، عدم اعتماد مردم است ، جلب اعتماد، روان كننده چرخهای كسب وكار اینترنتی است . بدون جلب اعتماد، گردش چرخهای كسب وكار شما با مشكل مواجه می شود. شهرت نشان تجاری (BRAND) یك فروشگاه ، ناشی از صدها برداشت ذهنی مثبت است كه توسط امواج تبلیغات پرهزینه ، ساخته شده اند. این تبلیغات ، اعتماد مردم به نشان تجاری را بالا می برند. ولی اگر شما مالك یك كسب وكار كوچك هستید، مسلماهزینه چنین تبلیغاتی را نمی توانید تامین كنید. و حال اینكه شما می توانید از سایت اینترنتی تان برای جلب اعتماد مشتریانتان كمك بگیرید. همان طور كه می دانید سایتهاخیلی مورداعتماد مردم قرار نمی گیرند، زیرا در شخصیت حقیقی یا حقوقی شان ابهام وجود دارد. پس اولین كاری كه باید بكنید این است كه این ابهام را با دادن یك آدرس كامل و شماره تلفن برطرف سازید و كسب وكار خود را در زمان و فضا، مستقر كنید. اگردفتر و یا فروشگاهی دارید، عكسی از آن را در سایت خود بگذارید و بهتر آن است كه عكس هایی از خودتان یا كاركنانتان را نیز در سایت قرار دهید. حالا مشتری هایتان شما رابه جای موجودی ناشناخته ، كه كسی نمی داند كجاست ، به دید فردی واقعی می بینند. شما می توانید اعتماد مشتریانتان را ازطریق مختلف به دست آورید. با فروش محصولات با ماركهای شناخته شده ، با نشان دادن سیاستهای تحویل و پس گرفتن محصولاتتان ، با پیوستن به ارگانهای شناخته شده ملی و یا با دادن برگه گارانتی برای محصول خود. شما اعتماد مشتریانتان را با نصب یك سیستم راهنمای مشتری پسند وبی واسطه و یك سرور امن |LSSبرای معاملات توسط كارتهای اعتباری به دست می آورید. شما اعتماد را با داشتن یك سایت طراحی شده به صورت حرفه ای )نه چیزی كه پسر نوجوانتان در تعطیلات آخر هفته ساخته است ( به دست می آورید. هرگاه شمااعتماد را ایجاد كنید، فروش نتیجه می دهد، همچنین می توانید اعتماد را با برقراركردن تماس های مجدد به دست آورید كه ما این مطلب را در قانون چهارم توضیح می دهیم . ۴ - قانون كشش و ارسال چهارمین قانون تبلیغات وب این است كه افراد را به وسیله محتوای جذاب به سایت خود بكشانید و بعد اطلاعات باكیفیت را به طور مداوم به آدرس پست الكترونیكی شان ارسال دارید. سایتهای اینترنتی به طور طبیعی موجوداتی بی تحرك هستند. سایتها همیشه منتظرمشتری می مانند تا بعداز آمدنشان آنها را به مقصد موردنظر راهنمایی كنند. سایتهای اینترنتی می كوشند با ارائه محتوای خوب ، مشتری ها را جذب كنند. پس ازجذب آنها نوبت پست الكترونیك می رسد كه پیغامهای موردنظر را به آدرس پست الكترونیك آنها سرازیر كند. از آنجا كه هزینه جذب مشتری بسیار زیاد است كسب وكارها نمی توانند برپایه یك بار فروش دوام بیاورند. آنها نیازمند بازگشت دوباره مشتریان راضی خود برای فروشهای پی درپی هستند. قانون كشش و ارسال این ماموریت حیاتی را انجام می دهد. در این استراتژی شما نیاز به فردی دارید كه نامه های الكترونیكی را برای بازدیدكنندگان سایت ارسال كند. ۵ - قانون بازار خالی كسب وكـــارهای بــــزرگ مـــاننWAL-MART, AMAZON.COM سرمایه ونفوذ لازم برای به دست آوردن تمام بخشهای بازار را دارند. اما كسب وكارهای كوچك برای موفق شدن باید به سراغ بازارهای خالی و یا بخشهای خالی بازار بروند و آنها را به بهترین نحو پر كنند. برای مثال شركت جاست بالز ) HTTP://WWW.JUSTBALLS.COM ( یك بازار خالی در فروش لوازم ورزشی دید. به جای اینكه لقمه بزرگتر از دهانش بردارد و انواع و اقسام لوازم ورزشی را بفروشد، به دنبال لقمه كوچكتر (توپ) رفت و بزرگترین فروشگاه توپ در اینترنت را ایجاد كرد. آنها توپهای ورزشی ، توپهای بدن سازی ، توپهای اسباب بازی ووسایل مربوط به توپ را می فروشند. شما در آنجا می توانید توپهای بیسبال ، فوتبال ،والیبال و هرچه را كه بتوان نام توپ بر آن نهاد را پیدا كنید. هدف آنها این است كه وقتی شما درباره توپ فكر می كنید به یاد آنها بیفتید. برای سایت خود هدف فروش منحصربه فرد(UNIQUE SELLING PROPOSITION) تعیین كنید. كلید این نوع از بازاریابی هوشمندانه طبق قانون بازار خالی ، تهیه یك برنامه كسب وكار (BUSINESS PLAN) است كه هدف فروش منحصربه فرد شما را تعریف كند. این هدف را باید بتوان به خوبی در یكی دوجمله بیان كرد: وجه تمایز كسب وكار شما از دیگر رقبا چیست ؟ قسمتهای خالی بازار كه شمابه دنبال پركردن آنها هستید كجا بوده و شما چگونه قصد پركردن آنها را دارید؟ برای موفقیت در هر كسب وكاری شما باید هدف فروش منحصربه فردتان را دقیقامشخص كنید. با یك هدف فروش منحصربه فرد است كه می توانید موفق شوید و بدون یك هدف فروش منحصربه فرد متاسفانه سایت شما هیچ طالبی نخواهد داشت .شایان یادآوری است كه قوانین مذكور همگی از اهمیت یكسان برخوردارند. هریك از این قوانین به تنهایی كارساز نیست بلكه مجموعه آنهاست كه می تواند موفقیت شما رادر ایجاد یك كسب وكار اینترنتی تضمین كند. در عصر اینترنت ، تلاش كنید تا قوانین بازی را بشناسید و آگاهانه وارد میدان رقابت شوید! ۶- تبلیغات ایرانیان در اینترنت تاسیس و راه اندازی یک سایت در ایران هدفهای مختلفی دارد. اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی ، معرفی محصول ، خدمات یا توانایی های شخصی و یا جمعی ، و حتی سرگرمی. همه کسانی که سایتی را تاسیس می‌كنند به دنبال جلب توجه كاربران اینترنتی هستند و مطمئنأ برای جذب مخاطب فعالیتهایی را انجام می‌دهند. تمام تلاش و هزینه ها و زحمات، جلب توجه تعداد مشخصی كاربر است. حال مدیر سایت برای این كاربران برنامه مشخصی دارد و خارج از دنیای اینترنت به دنبال هدفی می گردد (به عنوان مثال تبلیغ برای یک محصول که در بیرون از اینترنت به فروش می رسد) و یا از روی علاقه اقدام به اطلاع رسانی نموده است. در هر حال تنها حسنی که بازدید یک كابر از سایت دارد ردپایی است که در برنامه های آمارگیر از خود برجا می گذارد. متاسفانه ، این كاربران در ایران با وجود کثرتشان ، سود مالی چندانی برای صاحبان سایتها ندارند و همین امر در کم محتوا شدن سایتهای ایرانی تاثیر می‌گذارد. در واقع در اغلب موارد سایتهای ایرانی هزینه های نگهداری خود را نیز تأمین نمی‌كنند و به اصطلاح "از كیسه خرج می‌كنند". نبودن پول الکترونیکی و نیز سامان نداشتن تجارت الکترونیکی در ایران باعث شده است که کمتر کسی برای تبلیغات در اینترنت هزینه بپردازد. زیرا تبلیغ در یک روزنامه معمولی به مراتب پرخواننده تر از اینترنت است. حتی در بسیاری موارد تبلیغات خدماتی که اصولا اینترنتی هستند و در تمام دنیا بدون وجود تشكیلات خاصی، فقط از طریق اینترنت اداره می شوند نیز در جای خود، یعنی اینترنت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال خدمات Hosting و یا Domain به عنوان نوعی خدمات اینترنتی، در ایران کمتر از طریق اینترنت فروش با اقبال مواجه می‌شود؛ در حالی که در اغلب کشورهای دنیا این خدمات به صورت کاملا Online و فارق از بعد مسافتی به فروش می رسند و به همین دلیل ارائه کننده چنین خدماتی ترجیح می دهد در اینترنت تبلیغ کند تا در روزنامه محلی- که فقط مخصوص یک مکان خاص است. چه باید کرد ؟ با توجه به اینکه افرادی که دسترسی به اینترنت دارند اغلب از قشر تحصیلکرده جامعه می باشند و مطمئنا از سطح زندگی اجتماعی نسبتا مناسبی برخوردار هستند نوع تبلیغات برای آنها با تبلیغاتی که در روزنامه و تلویزیون و دیگر رسانه ها انجام می شود متفاوت است. مطمئنا برای اجناس فرهنگی در اینترنت بهتر می توان مشتری پیدا کرد تا در روزنامه. و با این دید که هزینه تبلیغ در اینترنت بسیار پایین تر از روزنامه است و با نیم نگاهی به این موضوع که اگر تبلیغات اینترنتی در ایران جا نیافتد خواه نا خواه به زودی اغلب سایتهای مفید فارسی به تعطیلی می انجامند ، و با پاگرفتن تبلیغات در اینترنت شاید آهسته آهسته بستر تجارت الکترونیکی شکل بگیرد می توان به تبلیغات اینترنتی مثبت تر نگریست. البته هر روز شاهد روی آوردن بیشتر افراد به تلبیغ در اینترنت هستیم ولی هنوز به آن مرحله نرسیده ایم که زمینه ساز یک تحول اساسی در اینترنت ایران باشیم

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif