۹.۱۶.۱۳۸۹

تبلیغات آنلاین، صنعتی سیری ناپذیر

سالهای اولیه هزاره سوم نگاه تحلیلگران اقتصادی در محیط وب بیشتر به شركتهایی نظیر EBay، آمازون و یا فراهم كنندگان تكنولوژی نظیر VeriSign بود. عبور این شركتها از بحران دات كام ها سندی براین تفكرات بود. قطعا كسی نمیتواند ادعا كند كه وجود بازاری نهفته به نام تبلیغات اینترنتی بر همگان روشن بوده است، چرا كه در اینصورت باید شاهد رقابت چندین شركت بزرگ آنلاین با گوگل عظیم الجثه می بودیم.به عقیده من شركتهای بزرگی مانند VeriSign و Network Solutions با ماهیتهایی انحصاری و یا شبه انحصاری باید هر از گاهی شاهد سبقت گرفتن شركتهای كوچك و پر تحرك از خویش باشند. همانگونه كه IBM در میان ناباوری مایكروسافت را به جلو شلیك كرد.امروز گوگل توانسته فرهنگ بودجه بندی شركتها و سازمانها را تغییر دهد ، الگوهای جدیدی در این صنعت ایجاد نماید و به كسب و كار آنلاین جلوه جدیدی بخشد. حتی میتوان ادعا نمود كه رقبای گوگل نظیر CNET و Yahoo نیز از پیشرفت گوگل سود برده اند. چراكه گوگل واقعا سهمی موثر از بودجه تبلیغاتی شركتها را به حوزه اینترنت آورده است.
●اعداد افشاگر
ارقام مالی منتشره از سوی این شركتها ثابت کننده این مدعاست: سال ۲۰۰۵ پیشبینی سود خالص شركت گوگل ۱۰۸% بیش از رقم سال ۲۰۰۴ میباشد. این در حالیست كه یاهو نیز ۴۰% بیشتر از ۳ ماهه اول سال ۲۰۰۴ در همان مدت زمان سودآور بوده است و شركت CNet كه شاید از بحرانی شدید (سال ۲۰۰۲ به بعد) خلاص شده و به مدد سابقه طولانی تولید محتوای خود و از راه تبلیغات اینترنتی به ماشینی پولساز تبدیل شده است.پورتال مایكروسافت یعنیMSN نیز سهمی-هر چند كمتر از رقبای خود- از این رشد فزاینده سوددهی گرفته است و سال ۲۰۰۵ را با حدود ۲۰% افزایش درآمد تبلیغات به پایان خواهد رساند. افزایش سود تمام رقبای بزرگ نشان دهنده رشد حجم كل تقاضاست و حالا با نزدیك شدن تعطیلات كریسمس باید منتظر خبرهای بهتری برای سهامداران این گونه شركتها باشیم.
●گرانتر از همیشه
نكته دیگری كه جالب توجه است روند تغییر بهای این خدمات است. هزینه های تبلیغات اینترنتی بر خلاف سایر خدمات آنلاین كه معمولا سیر نزولی دارند و در جهت ارزان شدن تغییر میكنند، از ابتدای فعالیت گوگل تاكنون با روند روبه رشد مواجه بوده كه دلیل آن بی شك روش فروش فضاهای تبلیغاتی Google Ads میباشد. گوگل تبلیغات خود را بصورت حراجی واگذار میكند و شركتها برای تصاحب موقعیت بهتر اغلب حاضر میشوند بیش از پیش هزینه كنند و این باعث روند صعودی تعرفه ها گشته است.
●نزدیكتر از رگ گردن!
سرویس های متنوع گوگل مانند بزرگراههایی می مانند كه بلافاصله بعد از احداث شان انبوهی از ترافیك را از داخل خود عبود میدهند. حالا نوبت سرویس Google Ads است كه در حاشیه های این اتوبانهای تازه تاسیس بیلبوردهای خود را نصب كند.تصور كنید شخصی از یك شركت تبلیغاتی در كنار بزرگراه بدون اجازه سوار اتوموبیل شما بشود و بعد از گوش دادن به صحبتهای شما با همسرتان درباره برنامه ناهار مهمانی فردایتان، شروع كند به تبلیغ یكی از رستورانها و آشپزخانه های شهر و بعد از اینكه شما گفتید ماشینتان خوب راه نمیرود به شما پیشنهاد خرید اتومبیل دیگری را بدهد.كار گوگل در سیستم TagVertising و تبلیغات هوشمند در سرویس ایمیل Gmail دقیقا مشابه همین عمل است. بله! گوگل محتوای میل باكس شما را میبیند، میخواند و تحلیل میكند. اگر دوستتان راجع به نوت بوکی كه به تازگی خریده است برای شما بنویسد تبلیغ Dell، و اگر درنامه ای از چاقی خود بنالد تبلیغ سایت eDiet ممكن است در گوشه ای از نمایشگرتان نمایش داده شود. البته خیلی نگران نباشید، این كار را رباتهای گوگل انجام میدهند نه انسانها!در فضای سایبر گوگل از رگ گردن به شما نزدیکتر است!

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif