۹.۲۹.۱۳۸۹

اشتباه متداول درباره موتور های جستجو و راه‌حل‌های آن

اشتباه اول: انباشتگی لغات كلیدی (key words)
اشكال:سعی در بهینه كردن یك صفحه خانگی یا (home page)، برای تمامی كلمات كلیدی ممكن. برای مثال، حتما با تگ های«title» (بر چسب های تیتر) كه به همراه بیش از ۱۲ عدد كلمات كلیدی بار می شوند مواجه شده اید. در اینجا، مدیر سایت سعی نموده است كه تمامی لغات كلیدی خود را در آن بگنجاند. این یك مثال كلاسیك از زمانی است كه علم به روش كار می تواند به امر خطر ناكی مبدل شود.آنچه كه عموما در این حالت رخ می دهد آن است كه حتی یكی از این ۱۲ كلمه به سطح رتبه بندی بالا نمی رسند چرا كه هر یك از این كلمات به صورت مجزا و منفرد قادر به اخذ چگالی یا شهرت كافی جهت مطرح شدن در سطوح بالای رتبه بندی نمی باشند. این موضوع علی الخصوص برای وا‍‍ژه های متداول رخ می دهد. این موضوع خنده داری است كه اسپمرها تعداد زیادی از لغات كلیدی را در لیست های طولانی مخفی می نمایند، چرا كه این عمل در عوض بالا بردن رتبه بندی آنها، وضع را بد تر می كند. در این زمینه و در مورد موتور های جستجو، این موضوع به مراتب وخیم تر می شود.
راه حل: صفحه خانگی خود را بر روی ۳ عدد از مهمترین لغات كلیدی متمركز نمایید. در صورتی كه زمینه فعالیت شما، مشخصا یك عرصه رقابتی می باشد، فقط یك یا دو لغت كلیدی مشخص نمایید و فقط بر روی این لغات كلیدی در صفحه خود متمر كز شوید و البته همین طور تگهای تیتر آن صفحه.من در صفحه خانگی خود بر روی ۳ لغت كلیدی متمركز شده ام كه در موتور های جستجوی به زبان آلمانی بسیار خوب عمل می كنند (فعالیت من بیشتر در آلمای متمر كز است). این سه جمله عبارتند از: بازار یابی اینترنتی، ارتقاء وب و بهینه سازی موتور های جستجو. یك فرد تازه كار شاید كلمات كلیدی بیشتری را به این عبارات اضافه می نمود و سعی می كرد در عوض توزیع و انتشار، آن عبارات را بهینه نماید.
اشتباه دوم: تعدد ناحیه header
اشتباه: طبیعت انسان ایجاب می كند برای ساختن یك وب سایت تلاش كند. یكی از متداول ترین اشتباهات، كه می تواند برای ترافیك موتور های جستجو بسیار مخرب باشد، زمانی است كه یك مدیرسایت از گزینه save is جهت ایجاد یك صفحه جدید استفاده كرده و فرا موش می كند كه ناحیه نا مریی و غیر قابل مشاهده header از یك صفحه را در برنامه dream weaver و یا هر سیستم مدیریت متن كه جهت ایجاد صفحات وب به كار می بندد، تغییر دهد.فكر می كنم همگی شما چنین سایت هایی را مشاهده كرده باشید. مثلا یك سایت كامل، در تمام صفحات خود دارای تیترwidgets_for_sale.com می باشد، بنابراین تگ های meta در تمام صفحات كاملا یكسان تعریف شده اند فقط متن های قابل مشاهده تغییر می كند. البته گاهی به ندرت اتفاق می افتد كه صفحات جدا گانه، مطالب و یا مفاد كاملا یكسان نیز داشته باشند. هر صفحه به صورت مجزا می تواند با كلمات كلیدی مختلفی، چه به صورت بزرگ و چه به صورت كوچك بهینه سازی گردد تا توسط یك موتور جستجو به عنوان نقطه ورود به سایت مورد نظر شناسایی گردد. این موضوع من را بسیار ناراحت می كند كه می بینم سایت های جالبی كار بیهوده انجام می دهند و در تمام صفحات خود عنوان (my domain.com) را به كار می بندد.
راه حل: زمانیكه قصد دارید یك سایت راه اندازی نمایید، به یك الگوی ثابت پایدار بمانید. من معمولا در ابتدای كار، مطالب را تنظیم می نمایم ولی همواره مراقب هستم كه اخرین كار صورت گرفته قبل از شروع به نوشتن مطالب صفحه بعدی این باشد كه اطمینان حاصل نمایم كه نه تنها مفاد صفحه، بلكه ناحیه آن را نیز بهینه سازی نمایم.
هیچ وقت در تمام وب سایت های من قادر به یافتن تگهای title یكسان نخواهید بود و یا در مورد توضیحات متاتگ نیز همین مساله اتفاق می افتد. هیچ وقت فراموش نكنید كه هر صفحه از وب سایت یك صفحه ورودی به سایت محسوب می شود، بنابراین با تمام توانایی های خود، هر صفحه سایت را بهینه نمایید.
اشتباه سوم: مجموعه Frameset غیر ضروری
اشتباه: در حال حاضر یك وب سایت مبتنی بر فریم كمتر به چشم می خورد و من بر این عقیده هستم كه به كارگیری فریم ها به هر نحوی باعث ارتقا سایت نمی شوند و یا فریمی را نمی تواند به عنوان یك الزام واقعی برای مدیران سایت ها فرض نمود. مساله این نیست كه عموما سایت های فریم شده رتبه پایین تری به خود اختصاص می دهند، بلكه مهم آن است كه تعداد طراحان سایت كه روش مناسب جهت بهینه نمودن آن سایت ها را آموخته باشند، انگشت شمار است.
اغلب، ۵۳۶۰۰۰ وب سایت موجود كه به صورت سایت های فریمی ارائه شده اند، جهت معرفی در موتورهای جستجو نیاز به بهینه سازی دارند. هیچ كدام از این سایت ها در هیچ جایی جزو ۱۰ رتبه اول قرار نخواهند گرفت. قرار دادن عبارت browser+does+not+support+frames (به معنی: برنامه مرورگر فریم ها را مورد پشتیبانی خود قرار نمی دهد) در قسمت تگ فریم روش مناسبی است تا هیچ وقت وب سایت مورد نظر در موتورهای جستجو یافت نشود.
راه حل: مطالب تگ no frame را با این دید كه نسخه متنی از صفحه homepage شما می باشد، مورد بررسی قرار داده و همانند یك وب سایت معمولی آن را بهینه نمایید. نكته خیلی مهم: همچنین از ناحیه غیر فریمی خود یك لینك به صفحات فریم خود ایجاد نمایید. از برنامه جاوا اسكریپت برای صفحات فریمی خود استفاده نمایید، این برنامه در صورتیكه صفحات شما در موتورهای جستجو، یافت نشوند، frameset را فرا خواهد خواند. معمولا، صفحات فریمی بدون frameset به معنی نبودن هیچ Navigation (راهبری)، در آنها می باشد و آن طور كه طراحی شده اند، نشان داده نخواهند شد. یك راه حل قرار دادن كد زیر در تمامی صفحات فریم می باشد كه در اغلب برنامه های مرورگر عمل می كند:
<،BODY unload=if (parent.frames.leugth= =۰) top.location = http://www.yoursite.com/framesat.html>
راه حل های پیچیده تر و البته مناسب تری نیز وجود دارد، كه در این مقاله گنجانیده نمی شوند. جهت استفاده از یك روش تكمیل تر از برنامه Net Mechanic كمك بگیرید. همچنین به خاطر داشته باشید آنچه كه توسط یك frameset انجام می گیرد را می توانید با استفاده از قرار دادن لایه های (CSS) Cascading Style Sheets، iframes و سایر روشها بدست آورید. از فریم ها فقط زمانیكه حقیقتا مجبور هستید، استفاده نمایید.
اشتباه چهارم: سایت های دارای Splash/Flash
اشتباه: گاهی اوقات با سایت های رتبه پایینی مواجه می شویم كه علی الظاهر شامل متن های زیادی هستند، ولی متون ارائه شده در آنها تنوع فونت نداشته و بلكه به صورت گرافیك تنظیم شده اند. استفاده از این روش شاید ظاهر سایت شما را خوشایند نماید، ولی اگر این نوع متن ها تنها متن های ارائه شده بر روی صفحات شما می باشند، باید كاملا رتبه بندی بالا و ترافیك موتورهای جستجو را به فراموشی بسپارید. باید بگویم كه حداقل نیمی از مشتریان من از زیاده روی در متن های گرافیكی دچار دردسر شده اند.
البته، بدترین حالت در مورد وب سایت های دارای تكنیك فلش روی می دهد كه هیچ جایگزین html ندارند و سورس كد آنها همانند نمونه ای است كه من در موردبهینه سازی موتور جستجو جهت صفحات آموزش مجبور بودم از آن صرف نظر نمایم.
راه حل: در مورد این وب سایت ها از متن های معمولی استفاده نمایید. با داشتن كمی اطلاعات درباره ویراستاری CSS می توانید ظاهر متن ها و یا لینك های متنی خود را تماشایی تر نمایید. امروزه نیاز به این است كه از متن های گرافیكی جهت جذاب تر كردن متن های خود استفاده كنید. حداقل در بدترین حالت، تمام متن ها را در صفحات از نوع متون گرافیكی انتخاب نكنید. مطالبی را برای موتورهای جستجو باقی بگذارید تا قادر باشند آن مطالب را جستجو و سپس فهرست بندی نمایند. این موضوع همچنین در مورد سایت های فلش نیز صحت دارد. به ندرت اتفاق می افتد كه لازم باشد همه چیز یك سایت به صورت فلش ارائه شود. اغلب موارد می توان از متن در حاشیه و اطراف نمونه های فلش، بدون هیچ اثر منفی، بهره گرفت.
اشتباه: متاسفانه، تعداد بسیاری از طراحان سایت از هیچ یك از انواع ابزارهای بازبینی كلمات كلیدی بهره نمی گیرند. در این زمینه ۴ یا ۵ برنامه مختلف عرضه شده است، كه اغلبشان، همچون ابزار بازبینی كلمات كلیدی Overture به صورت رایگان عرضه می گردند. اغلب طراحان تصور می كنند، بدلیل آنكه خوب می دانند سایت آنها راجع به چه موضوعی می باشد، نیازی به بازبینی و بررسی كلمات كلیدی اصلی سایت خود احساس نمی كنند و این ابزارها را مورد استفاده قرار نمی دهند. این اشتباه بزرگی است. اشتباه بزرگ دیگر آن است كه عمل بهینه سازی برای وب سایت ها، یا در گروه های جستجوی نامفهوم و گنگ قرار می گیرند و یا مواردی كه بیش از اندازه جزئی می باشند و یا از طرف دیگر، عباراتی بسیار وسیع و كلی برای لغات كلیدی انتخاب می شوند. در این صورت ممكن است از عباراتی استفاده كرده باشید كه به میلیون ها صفحه اینترنتی به صورت رقابتی مربوط باشند ولی باز با این وجود تجربه كافی و یا لینك های درخواستی كمی دریافت می كنید تا بتوانید با سایر صفحات به رقابت بپردازید.
راه حل: تعادل معمولا با استفاده از ۲ یا ۳ عبارت در عرصه های رقابتی بدست خواهد آمد. بهترین روش یافتن این عبارات از طریق Cross-referencing منابع اطلاعاتی متعددی كه جهت بازبینی كلمات كلیدی تهیه شده اند و صفحه ابزارهای آن لاین من نیز یافت می شوند، و همین طور از طریق كمی تفكر بدست خواهد آمد.
نكته:اگر فكر می كنید نیاز دارید كلاس بهینه سازی را پشت سر بگذارید و یا اینكه آموزش های خود را تكرار كنید، نویسنده این مقاله یك آزمایش Search Engine Marketing Quiz، در این زمینه در سایت خود عرضه نموده است.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif