۹.۱۶.۱۳۸۹

تبلیغات بیرون از شهرتان

همه می‌دانیم اینترنت امروزه مرزهای جغرافیایی در جهان كسب و كار را در نوردیده و قابلیت دسترسی و همه‌گیر آن، امكان جست‌و جوی معتبرترین خدمات فراتر از موقعیت های مكانی را برای كارآفرینان و صاحبان كسب و كار در هر گوشه از جهان فراهم آورده است. طبعا این مطلب زمانی كه بحث یافتن خدمات تبلیغات/ روابط عمومی برای كسب و كار شما مطرح می‌شود نیز مصداق دارد. صراحتا می‌توان گفت برای برنامه تبلیغات منحصر به شهر یا ناحیه خود، كافی است با یك كارشناس یا موسسه محلی روابط عمومی ارتباط برقرار كنید چرا كه آنها مشخصا بازار رسانه ای محلی را شناخته و تماس‌های مطمئنی در آنجا دارند. اما جهت برنامه‌های خاص تبلیغات در سطح ملی باید امكان به كارگیری یك كارشناس و یا تیم روابط عمومی خارج از محدوده جغرافیایی شهرتان را بررسی نمایید.
ماهیت روابط عمومی ایجاب می‌كند اغلب آژانس‌ها و موسسات اساساً یك رویه را داشته باشند. تفاوت عمده آنها را می‌توان در سه فاكتور خلاقیت نسبی، مهارت و حرفه‌‌ای بودن جست‌ و جو نمود.
این نكته را به خاطر داشته باشید هزینه‌ای كه به این امر اختصاص می‌دهید كاملا حساب شده باشد و :«به ارزش آنچه می‌پردازید دریافت كنید». موسسه‌ای را بیابید كه بتواند برنامه‌ای جامع شامل: انتشار خبر، بررسی بازار رسانه‌ای، تماس‌های رسانه‌ای، توزیع رسانه‌ای در طیف وسیع، پیگیری رسانه‌ای ( نه فقط پخش خبر) را به شما ارایه دهد.
اكنون به اینترنت رفته و همه‌چیز را بررسی كنید. برای این كار مرجع‌ها، نمونه‌‌های كتبی، تاریخچه فعالیت‌های تبلیغات هر موسسه و برنامه‌هایی كه برای مراجعین قبلی عرضه كرده‌اند را ببینید. آنگاه زمانی انتخاب قطعی را صورت دهید كه یقین حاصل كنید خدمات رسان مورد نظر می‌تواند تبلیغات شما را به شكل مناسب و در زمان مقتضی در اختیار خروجی های معتبر رسانه‌ای قرار داده و در عین حال واجد ارتباطات وسیع و توانمندی پیگیری تا رسیدن به نتیجه نهایی باشد.
سخن آخر اینكه اینترنت فرصت مناسبی برای كارآفرینان از هر سنخی جهت انجام تبلیغات در هر سطحی را میسر می‌سازد اگر و تنها اگر اندكی هوشمندانه از آن بهره ببرند.
● استطاعت پرداخت هزینه‌های تبلیغات
این عبارت رابه كرات از بسیاری كارآفرینان یا صاحبان كسب و كار كوچك شنیده شده كه: «كاش می‌توانستم كسی را برای اجرای حرفه‌ای برنامه تبلیغات استخدام كنم، اما چون مقدورات مالی ندارم به ناچار خودم آن را انجام می دهم.»
با مطالعه اجمالی میان كارآفرینان و صاحبان مشاغل كوچك آشكار شده كه به دلیل فقدان اطلاعات یا دانش كافی در این باب، بسیاری از آنان مشخصا هزینه احتمالی تبلیغات را بیش از میزان واقعی برآورد نموده‌اند.
پاسخ ۱۰۲ نفر از این افراد به سوال زیر: «تصور می‌كنی هزینه اجرایی یك برنامه تبلیغات موثر چقدر باشد؟ »
چنین نتایجی را نشان می‌دهد:
▪ ۱۱ درصد: هزینه‌‌ای معادل ۰۰۰/ ۱۰ دلار در ماه
▪ ۳۲ درصد: هزینه ای معادل ۵۰۰۰ الی ۰۰۰/۱۰ دلار در ماه
▪ ۳۹ درصد: هزینه‌ای معادل ۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰ دلار در ماه
▪ ۱۲ درصد: هزینه‌ای معادل ۱۰۰۰ الی ۳۰۰۰ دلار در ماه
▪ ۶ درصد: هزینه‌ای كمتر از ۱۰۰۰دلار در ماه
حقیقت این است كه امكان فراهم نمودن تبلیغات با تمامی بودجه‌ها میسر است اما نكته اصلی حاصل كار و میزان تاثیرگذاری برنامه شما خواهد بود. بی‌تردید هر چه بیشتر بپردازید ثمره بهتری كسب می‌نمایید.
برای اجرای موفق یك برنامه تبلیغات شرط لازم برگزیدن گرانترین آژانس روابط عمومی یا متخصص مستقل نیست، بلكه باید به سراغ كسی بروید كه هم ردیف خود شما و متناسب با ابعاد كسب و كارتان باشد به این ترتیب با تعرفه‌های قابل‌قبولی مواجه می‌شوید كه در حد بودجه احتمالی شما خواهد بود. اگر تنها یك كسب و كار كوچك با دو كارمند دارید، نیازی به همكاری با یك آژانس گران با یك دوجین كارمند وجود ندارد.
البته این امكان نیز وجود دارد كه بسیاری از صاحبان كسب و كار پس از سال‌ها كسب تجربه عاقبت روزی بتوانند به تبلیغات برای خودشان اقدام نمایند تا فردی با حقوق كمتر استخدام كنند كه تحت نظارت مستقیم شان عمل نماید.
چنانچه از لحاظ هزینه در مضیقه قرار گرفتید و موسسه‌ای كوچك یا كارشناس مستقلی را پیدا كنید كه از همان ابزار مشابه و نیز مهارت و جسارت آژانس‌های بزرگتر خود برخوردار باشد.
فواید به كارگیری یك موسسه حرفه‌ای یا شخص مستقل برای اجرای برنامه تبلیغات را در چند مورد زیر خلاصه می‌كنیم:
▪ اجرای شایسته برنامه:
جهت جلوگیری از برنامه ریزی ناصحیح كه دلیل عمده شكست بسیاری برنامه‌ها است و پرهیز از نگارش ناقص، تجاری بودن بیش از حد مطالب رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی حساب نشده یا گمراه‌كننده، عدم پیگیری ارتباطات رسانه‌ای و غیره، استفاده از تخصص افراد حرفه‌ای در این زمینه ضروری است.
▪ تماس‌های رسانه‌ای:
اغلب آژانس‌های روابط عمومی و تبلیغاتی به دلیل سال‌های متمادی فعالیت در این امر ارتباطات موثری برقرار نموده‌اند.
▪ كفایت و كارایی:
یك متخصص یا آژانس روزانه بطور متوسط ۸ تا ۱۲ ساعت را صرف كار تبلیغات می‌كند، زیر و بم میانبرها و رموز كارها را جهت بهتر و سریع‌تر انجام شدن آنها بخوبی می‌شناسد.
حتما فكر می‌كنید خودتان هم می‌توانید تبلیغات كنید ولی آیا ابزار، وقت و تخصص كافی در این مورد را دارید؟‌به خاطر داشته باشید شما باید كار خودتان و یك خدمات‌رسان تبلیغات كار خودش را به درستی انجام دهد تا نهایتا یك كسب و كار از نردبان ترقی بالا رود.
● از اخبار استفاده كنید
فرض كنید محصول یا كسب وكار نوآورانه‌ای منحصرا در اختیار شماست، تبلیغات رسانه‌ای مطلوبی هم برایش آماده كرده‌اید، در عوض استفاده از توده‌ای كاغذ یا انبوهی از ویدئوهای تبلیغاتی از اخبار مربوط به همان محصول یا كسب و كار بهره‌ ببرید.
برنامه تبلیغاتی شما باید به سان‌آتشی مهار شده باشد نه یك شعله آنی و زودگذر. پس بهتر اینكه به عنوان بخشی از روند معرفی كسب و كارتان به بازار از خبرهای راجع به آن استفاده كنید.
حال چنانچه در جست و جوی جلب سرمایه‌یی ریسك‌پذیر جهت محصول یا اختراعی تازه باشید قطعا با تیزبینی بیشتری به سرمایه‌گذاری احتمالی توجه می‌كنید.
قدر مسلم مطابق برنامه روابط عمومی مثلا یك آگهی سوم صفحه از شما در مجله كارآفرینان چاپ شده اما آیا سرمایه‌گذار یا مشتری احتمالی لزوما یكی از ۰۰۰/ ۵۲۵ مشترك این مجله هست یا خیر؟ آیا به هر طریق مطلب شما را دیده یا در مورد آن شنیده یا خیر؟
بیایید در برنامه‌ تبلیغات اخبار رادیو تلویزیون را نیز بگنجانید تا برنامه‌ای جامع به وجود آورده باشید، به نتایج متعاقب بچنین برنامه‌ای و تاثیر آن بر روی مشتری فكر كیند.
فراموش نكنید تبلیغات و روابط عمومی نمی‌توانند برای شما بازار پیدا كنند بلكه می‌توانند و باید با همكاری شما این بازار را بیابند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif